fa
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
13
10
online
1
fulltext
fa
راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه شاهد
Medical and Dental Students' Learning and Study Strategies in Shahed University
مقدمه: رابطهی مثبت بین استفاده ازراهبردهای مطالعه و یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشگاه در برخی مطالعات نشان داده شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی بود تا اطلاعات آن جهت بهبود راهبردهای یادگیری دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی سال 1392 در دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه شاهد انجام گرفته است. بر اساس پایلوت انجام شده 240 نفر از دانشجویان پزشکی و90 نفر از دانشجویان دندانپزشکی متناسب با تعداد دانشجویان مقاطع در هر دانشکده به صورت تصادفی وارد مطالعه شدند. پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری (LASSI) ویرایش دوم پس از تایید اعتبار و پایایی آن توسط دانشجویان تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، تی مستقل وآنالیز واریانس انجام گرفت.
نتایج: در بین میانگین نمرات کسب شده توسط کل دانشجویان بیشترین میانگین نمره به دست آمده از ده حیطه 47/4±78/28 مربوط به حیطهی انتخاب ایده اصلی وکمترین میانگین نمره 36/4±13/22 مربوط به حیطهی خودآزمایی بوده است(دامنه نمرات در این حیطه ها بین40- 8 بود). مقایسه بین میانگین نمرات دانشجویان در حیطههای دهگانه راهبردهای مطالعه و یادگیری بین دو دانشکده پزشکی و دندانپزشکی فقط تفاوت آماری معنادار در حیطه راهنمای مطالعه و خودآزمایی را نشان داد(02/0=P). دربررسی تفاوت میانگین نمرات بین دختران و پسران تفاوت آماری معنادار بین راهبردهای آزمون انتخاب ایده اصلی آنان مشاهده گردید(001/0=P). دانشجویان ساکن خوابگاه در حیطه پردازش اطلاعات از میانگین کمتری (77/3±2/24) نسبت به دانشجویان ساکن در منزل شخصی (48/4±25/26) برخوردار بودند و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (005/0=P).
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بسیاری از حیطههای مطالعه و یادگیری دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دارای نمرات پایین بوده است. بنابراین، لازم است که مهارتهای مطالعه و یادگیری دانشجویان در ورود به دانشگاه ارزیابی شود و دانشجویان به طور منظم بازخورد دریافت نمایند. پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی مناسب به منظور بهبود توانایی های آنان طراحی گردد.
Introduction: Positive relationship between the use of learning and study strategies with academic achievement in college has been proved in some studies. The goal of this study was to determine learning and study strategies inventory (lassi) of medical and dental students.
Methods: This descriptive cross-sectional study was carried out during 2013 at Shahed University. Based on a pilot study, a sample size was of 240 medical and 90 dental students in were selected through random quota. A valid and reliable Persian translation of Learning and Study Strategies Inventory (LASSI, 2nd edition) questionnaire was completed by students. Data was analyzed using independent t-test and ANOVA.
Results: From ten domains, the highest mean score achieved by students belonged to “main idea” (28.78±4.47) and the lowest belonged to “self-testing” (22.13±4.36) (possible of 8-40). Comparing mean scores of the ten domains of learning and study strategies for medical and dental students, only a significant difference was observed in the area of study aids and self-testing (p= 0.02). Mean scores of test strategies showed a meaningful statistical difference between female and male students (p =0.001). The mean score for information processing domain among dormitory students was lower compared to student having local accommodation and this difference was statistically significant (p=0.005).
Conclusion: The results of this study showed that many domains of LASSI among medical and dental students were low. Therefore, it is necessary to evaluate students’ study and learning skills in advance. Students must receive regular feedback. Apposite training programs to improve their capabilities are highly recommended.
student, study strategies, learning, university.
دانشجو، راهبردهای مطالعه، یادگیری، دانشگاه
886
896
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1340-2&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/15
1392/8/24
2014/01/14
1392/10/24
Soleiman
Ahmadi
سلیمان
احمدی
soleiman.ahmadi@gmail.com
00319475328460037094
00319475328460037094
No
Zahra
Jouhari
زهرا
جوهری
Jouhari42@yahoo.com
00319475328460037095
00319475328460037095
No
Fariba
Haghani
فریبا
حقانی
haghani@edc.mui.ac.ir
00319475328460037096
00319475328460037096
Yes
fa
بازخورد در آموزش بالینی: بسط مفهوم، موانع و راهکارها
Feedback in Clinical Education: Concept, Barriers, and Strategies
مقدمه: بازخورد همانند آینهای است که فرد عملکرد خود را در آن مشاهده مینماید و یک جزء مهم در آموزش پزشکی محسوب میگردد، لیکن یکی از نقاط مغفول مانده و نیازمند توجه در آموزش پزشکی محسوب میگردد. آشنایی با راهکارها و روشهای بهبود بازخورد در بالین برای اساتید پزشکی یک ضرورت است. هدف این مقاله بررسی و بسط مفهوم بازخورد، بررسی عوامل مؤثر بر آن، مدلها و راهکارهای منتشر شده در متون علمی و پژوهشی در این زمینه است.
روشها: در این مطالعه با استفاده از کلمات کلیدی بازخورد به همراه آموزش، بالینی و پزشکی، کلیه مقالاتی که در زمینه بازخورد در آموزش بود، مورد جستجو قرار گرفت. برای جستجوی مقالات از طریق پایگاههای مقالات Magiran, SID , Irandoc، ERIC و موتور جستجوی گوگل اسکالر(Google Scholar) اقدام گردید. سپس تنها مقالاتی که به صورت تمام متن از این پایگاهها قابل دستیابی بود مورد استفاده قرار گرفت. مقالات فارسی زبان از سال 1380 به بعد و در مقالات لاتین سال 2000 مبنا قرار داده شد. بعد از جستجوی پایگاهها در مجموع 83 مقاله به دست آمد. تمام مقالات مورد مطالعه قرار گرفت. تعداد 33 مقاله به دلیل عدم ارتباط با موضوع کنار گذاشته شد و در نهایت 50 مقاله مناسب تشخیص داده شد و مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: در مقالات تعاریف متعددی از بازخورد وجود دارد، یکی از علل عدم توافق اساتید و فراگیران بر مفهوم بازخورد، وجود برداشتهای متفاوت از این مفهوم است. عوامل بسیاری بر بازخورد و تأثیر آن بر عملکرد فراگیر وجود دارد. مهمترین عامل در این زمینه خود فراگیران هستند. چون فراگیران در دریافت بازخورد فعالانه عمل میکنند. در زمینه بهبود شیوههای ارائه بازخورد، مدلهای متعددی معرفی شدهاست. نقطه مشترک تمامی آنها استفاده از مدل ساندویچ بازخورد و خود ارزیابی فراگیر از عملکرد خود است. همچنین اخیراً به استفاده از کارت بازخورد در جهت عینی نمودن بازخوردهای ارائه شده توجه زیادی شدهاست. از فراگیران هم در زمان بازخورد انتظاراتی وجود دارد که باید از ان آگاه باشند.
نتیجهگیری: بازخورد از اهمیت بالایی در آموزش و کمک به یادگیری برخوردار است. شناخت عوامل مؤثر بر بازخورد برای اساتید پزشکی ضروری است. اگرچه در متون راهکارها، مدلها و پیشنهادات متعددی برای کمک به اساتید وجود دارد، ولی از آنجا که تأثیرات بازخورد وابسته به زمینه است لازم است اثر بخشی این شیوهها بر پیامدهای یادگیری در آموزش بالینی مورد تحقیق قرار گیرد.
Introduction: Feedback acts like a mirror in which the learner can observe the reflection of his/her performance. It is an important factor in medical education as well but one of the most neglected ones. Understanding the mechanisms and methods of feedback in clinical practice is necessary. The aim of this study is to investigate and develop the concept of feedback and factors affecting it as well as introducing models and strategies proposed in this regard.
Methods: Using keywords of feedback, education, clinical, and medicine, papers addressing feedback in medical education were searched. Databases such as ERIC, Magiran, SID, Irandoc, and Google Scholar search engine were used for searching. A total of 83 Farsi articles published after 2001 and English papers published during 2000-2013 were retrieved. Thirty three were excluded due to subject divergence and finally 50 articles were included, studied, and then analyzed.
Results: A variety of definitions were found for the concept of feedback. One of the reasons for lack of conscensus on its definition is due to different perceptions of experts and learners. There are several factors affecting feedback and its effect on learners’ performance. The most one are learners themselves due to their vigorous recital for receiving feedback. More than a few models are represented on the ways of giving feedback and their common position is feedback sandwich and learners’ self-evaluation. Recently a model of feedback-card is also represented to objectify given feedbacks. There are expectations from learners that should be considered by them.
Conclusion: Feedback is very important in education and learning. Identification of factors influencing feedback is necessary for medical faculties. Papers introduced some approaches, models and various proposals to aid teachers. Feedback is context-dependent concept and effectiveness of these approaches and models must be examined in specific context.
Feedback, feedback card, medical education, clinical teaching.
بازخورد، کارت بازخورد، آموزش پزشکی، تدریس بالینی
869
885
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1762-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/152013/12/3
1392/9/12
2014/01/142014/01/14
1392/10/24
Fariba
Haghani
فریبا
حقانی
haghani@edc.mui.ac.ir
00319475328460037092
00319475328460037092
No
Mohammad
Fakhari
محمد
فخاری
fakharedc@gmail.com
1140173693
00319475328460037093
Yes
fa
ارتباط بین رویکردهای یادگیری و مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
The Relationship of Study and Learning approaches with Students’ Academic Achievement in Rafsanjan University of Medical Sciences
مقدمه: رویکرد یادگیری، متغیری است که اکثر صاحبنظران پایه اساسی یادگیری تلقی کرده، آن را به دو دسته رویکرد عمقی (Deep Approach) و سطحی (Surface Approach) تقسیم نمودهاند. در این مطالعه، رابطه رویکردهای یادگیری و مطالعه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مورد بررسی قرار گرفته است.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1391 انجام شد. تعداد 370 نفر به صورت سهمیهای تصادفی ساده از رشتههای پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری- مامایی و پیراپزشکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد فرآیند رویکرد مطالعه فرم دو عاملی تجدید نظر شده (R-SPQ-2F or Revised two-factor Study Process Questionnaire) بود، که بر اساس مقیاس 5 درجهای لیکرت نمرهگذاری شده است. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی، معدل کل ترمهای قبل دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمونهای آماری t مستقل، آنالیز واریانس یکراهه و ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه) انجام شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار رویکرد عمقی برابر 54/0±21/3 به طور معناداری از رویکرد یادگیری سطحی آنان 64/0±92/2 بیشتر است (001/0p< و 65/6=t). در این مطالعه رویکرد عمقی با معدل رابطه مثبت و مستقیم (041/0=p و 12/0r=) و رویکرد سطحی با معدل رابطه منفی و معکوس (05/0=p و 11/0-r=) داشت. مهمترین شاخص پیشبینیکننده معدل کل دانشگاهی، رویکرد عمقی بود. یعنی با افزایش یک واحد در متغیر رویکرد عمقی، میانگین معدل کل دانشگاهی، 28/0 افزایش یافت. در کلیه رشتهها، میانگین رویکرد عمقی دانشجویان بیشتر از رویکرد سطحی بوده، اما اختلاف رویکرد عمقی در بین رشتهها، معنادار نیست (52/0=p).
نتیجهگیری: این مطالعه نشاندهنده رویکرد عمقی به عنوان پیشبینیکننده نتایج یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان است. لذا بایستی دانشجویان را جهت اتخاذ رویکرد عمقی، با مداخلات آموزشی مناسب و برنامهریزیهای صحیح یاری نمود.
Introduction: Most experts consider learning approach as the fundamental basis of learning dividing it into two parts of deep learning approach and surface learning approach. This is an endeavor to investigate the relationship between learning and study approaches with academic achievement among students in Rafsanjan University of Medical Sciences.
Methods: This descriptive cross-sectional study was performed in 2012 on a sample of medicine, dentistry, nursing, and allied health students (n=370) selected through stratified random sampling in Rafsanjan University of Medical Sciences. Data gathering tool was a revised two-factor Study Process Questionnaire (R-SPQ-2F) graded based on 5point Likert Scale. Students’ total grade point average (GPA) was considered to evaluate their academic achievement. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistics (Independent t-test, ANOVA, Spearman correlation coefficient, and multiple linear regression).
Results: Mean and standard deviation of deep learning approach (3.21±0.054) was significantly higher than surface learning approach (2.92±0.064) (t=6.65, p<0.001). Deep learning and GPA showed direct and positive correlation (r=0.12, P=0.041). On the other hand, surface approach and GPA showed negative and reverse correlation (r=-0.11, P=0.05). The most important predictor index of GPA, was deep approach. This means that an increase of one unit in deep approach, lead to increase of 0.28 points in GPA. In all disciplines, mean of students’ deep approach was higher than that of surface approach, but differences of deep approach between disciplines were not significant (P=0.52).
Conclusion: This study demonstrates that deep learning approach is an important predictor of students’ learning outcome in Rafsanjan University of Medical Sciences. Therefore, students should be helped in order to adopt with deep approach using appropriate educational interventions and proper planning
Deep learning, surface learning, academic achievement, students, study approach
رویکرد عمقی، رویکرد سطحی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان، رویکرد های مطالعه.
860
868
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2227-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/152013/12/32013/06/3
1392/3/13
2014/01/142014/01/142013/10/13
1392/7/21
Effat
Shahrabadi
عفت
شهرآبادی
s_e_1400@yahoo.com
00319475328460036865
00319475328460036865
No
Mohsen
Rezaeian
محسن
رضائیان
moeygmr2@yahoo.co.uk
00319475328460036866
00319475328460036866
Yes
Aliakbar
Haghdoost
علی اکبر
حقدوست
ahaghdoost@gmail.com
00319475328460036867
00319475328460036867
No
fa
مقایسه محیط آموزشی دانشکده پزشکی بندرعباس قبل و بعد از اجرای
Comparison of Bandar Abbas Medical School's Educational Environment before and after the Implementing an Integrated Physiopathology Curriculum: Students’ Viewpoints
مقدمه: دانشکده پزشکی بندرعباس در سال 1388 جهت افزایش اثربخشی آموزش اقدام به ادغام در دوره فیزیوپاتولوژی و ارائه دروس به صورت مبتنی بر ارگان نمود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه محیط آموزشی از دیدگاه دانشجویان این دانشکده در کوریکولوم سنتی و کوریکولوم جدید و به منظور شناخت نقاط قوت و ضعف برنامه ادغام، طراحی و اجرا شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، فضای حاکم بر محیط آموزشی با استفاده از پرسشنامه استاندارد DREEM سنجیده شد. نمونهگیری به صورت سرشماری و جامعه پژوهشی شامل تمامی دانشجویان شرکتکننده در دوره فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سالهای 1389-1387، سه دوره فیزیوپاتولوژی (یک دوره قبل از ادغام و دو دوره بعد از ادغام) شامل 95 نفر بود. اطلاعات با استفاده از آزمونهای آنالیز واریانس وTukey آزمون تعقیبی آنالیز گردید.
نتایج: میانگین امتیاز کسب شده از مجموع 200 امتیاز پرسشنامه DREEM برای دانشجویان نظام قدیم 4/8±2/76، برای دانشجویان نظام جدید در اولین سال ادغام1/20±108 و در دومین سال 7/24±95 بود. نتایج مشخص نمود که انجام ادغام موجب ارتقای معنادار دیدگاه دانشجویان نسبت به محیط آموزشی شده، اما امتیاز کلی کسب شده در سال دوم اجرای برنامه کاهش یافته و در مقایسه با سال قبل از ادغام، معنادار نبود.
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تأثیر مثبت ادغام دوره فیزیوپاتولوژی بر محیط آموزشی است ولیکن افت مشخص در سال دوم اجرا نشان میدهد که پیشرفتهای حاصله پایدار نبودهاند. به نظر میرسد که انجام تغییرات اصلاحی در برنامه آموزشی به تنهایی قادر به حل مشکلات سیستم آموزشی نبوده و لازم است مسؤولان آموزشی این دانشگاه با تعیین استراتژیهای دقیق به دنبال توسعه پایدار نظام آموزشی باشند.
Introduction: In order to increase the efficacy education, Bandar Abbas Medical School underwent a curricular change in 2009 and integrated its curriculum in physiopathology phase and represented courses as organ-system-based approach. This study aimed to compare educational environment from the viewpoints of students in this medical school considering traditional and new curriculum in order to identify weaknesses and strengths of integration.
Methods: In this descriptive cross-sectional study, educational atmosphere was evaluated using a standard questionnaire of DREEM. Sampling was completed through census and study population included all medical students (N=95) passing their physiopathology courses during 2008-2009 academic years in Hormozgan University of Medical Sciences. Physiopathology topic included 3 courses (one before and 2 after integration). Data was analyzed using one way ANOVA and Tukey’s test.
Results: Mean scores of achieved points were (76.2±8.4) for the year before integration, (108±20.1) for the first year after integration, and (95±24.7) for the second year after intervention out of total 200 points of DREEM questionnaire. The results showed that integration lead to a significant promotion in students’ viewpoints toward educational atmosphere, but the total score achieved in second year decreased and was not significant compared to the year before integration.
Conclusion: This study approved positive results of organ system-based integrated curriculum. But the study showed a notable failure through second semester of implementation that disclosed unstable achievements. It seems that reformative changes in curriculum solely are not the key to solve educational system problems. Administrators must develop an established educational system through identifying precise strategies.
Curriculum, integration, medical students, viewpoint, educational atmosphere.
برنامه آموزشی، طرح ادغام، دانشجویان پزشکی، دیدگاه، محیط آموزشی
851
859
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2047-2&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/152013/12/32013/06/32013/06/11
1392/3/21
2014/01/142014/01/142013/10/132013/09/15
1392/6/24
Nadereh
Naderi
نادره
نادری
msbhnadereh@yahoo.com
00319475328460036863
00319475328460036863
No
Parvin
Rezaee gazki
پروین
رضایی
p.rezai1@yahoo.com
00319475328460036864
00319475328460036864
Yes
fa
نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد میزان مشارکت اساتید راهنما، مشاور و مشاور آمار در پایاننامهها و رسالههای دانشجویی
Cooperation of Supervisor, Co-Supervisor, and Statistical Advisor with Thesis and Dissertations in Tehran University of Medical Sciences: Postgraduates’ Viewpoints
مقدمه: نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مورد پایاننامهها موضوع مورد علاقه مدیران آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی است. هدف این مطالعه بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران درمورد میزان مشارکت اساتید راهنما، مشاور و مشاور آمار در پایاننامهها است.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 91-90 بر روی 270 پایاننامه دفاع شده سالهای 1385 تا 1391 چهار دانشکده دانشگاه علوم پزشکی تهران که استاد مشاور آمار داشتهاند، انجام شد. پرسشنامه پژوهشگرساختهای پیرامون میزان مشارکت اساتید با مقیاس پنجگزینهای برای افراد نمونه ارسال شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای تی مستقل، کروسکال والیس و یومن ویتنی استفاده شد.
نتایج: بالاترین میزان مشارکت اساتید راهنما در پایاننامههای دکتری (20/1±8/2) و کارشناسی ارشد (27/1±3/3)، تهیه پروپوزالبود. بالاترین میزان مشارکت اساتید مشاور در پایاننامه های دکتری تهیه پرسشنامه و جمعآوری دادهها (34/1±5/2) و در پایاننامههای کارشناسی ارشد تهیه پروپوزال (38/1±7/2) بود. بالاترین میزان مشارکت اساتید مشاور آمار در پایاننامههای دکتری (36/1±9/2) و کارشناسی ارشد (24/1±4/3) تجزیه و تحلیل دادهها بود.
نتیجهگیری: با توجه به کمرنگ بودن نقش استاد مشاور در مقایسه با اساتید راهنما و مشاور آمار در پایاننامهها، لازم است حضور استاد مشاور در پایاننامهها مورد بازنگری قرار گیرد. پیشنهاد میشود که جایگاه اساتید در مقالات استخراجی از پایاننامهها و سایر امتیازات مربوط، با در نظر گرفتن میزان مشارکت آنان تعیین گردد.
Introduction: Postgraduates’ viewpoint about thesis is an area of interest for administrators of medical universities. The objective of this study is to overview postgraduates’ viewpoints about supervisors’, co-supervisors’ and statistical advisors’ contribution to theses in Tehran University of Medical Sciences (TUMS).
Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted during 2011-2012 on 270 theses having statistical advisors and finished within 2006 to 2011 at four faculties of TUMS. A 5 point scale questionnaire was developed by the researcher about professors’ involvement and cooperation then delivered to samples. Descriptive statistics, independent t, Kruskal Wallis, and Mann Whitney U tests were used to analyze data.
Results: The highest cooperation rate of supervisors in PhD theses (2.8±1.20) and master theses (3.3±1.27) related to proposal preparation. The highest cooperation rate of co-supervisors in PhD theses related to questionnaire development and data gathering (2.5±1.34) and preparing proposal for master theses (2.7±1.38). The highest cooperation rate of statistical advisors in PhD theses (2.9±1.36) and master theses (3.4V1.24) was data analysis.
Conclusion: Due to low cooperation level of co-supervisors compared to supervisors and statistical advisors, we recommend to revise the role of co-supervisors in theses. Moreover, the arrangement of the authors’ name in final publications should be changed according to their contribution to the work.
Cooperation, supervisor, co-supervisor, statistical advisor, thesis.
مشارکت,استادراهنما, مشاور, مشاور آماری, پایاننامه.
830
839
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-933-4&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/152013/12/32013/06/32013/06/112013/06/10
1392/3/20
2014/01/142014/01/142013/10/132013/09/152013/10/13
1392/7/21
Masoud
Roudbari
()Associate Professor, Department of Mathematics and Statistics, School of Health Management and Information Sciences, Anti-Microbial Resistance Research Centre, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Email: m-roudbari@tums.ac.
مسعود
رودباری
m-roudbari@tums.ac.ir
0047142103
00319475328460042510
Yes
دکتر مسعود رودباری (دانشیار)، گروه آمار و ریاضی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز تحقیقات مقاومتهای میکروبی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. m-roudbari@tums.ac
Farzane
Barfei
MSc Student of Biostatistics, Department of Mathematics and Statistics, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Email: farzane_barfei@yahoo.com
فرزانه
برفه ئی
farzane_barfei@yahoo.com
00319475328460042511
00319475328460042511
No
فرزانه برفه ئی، کارشناسی ارشد آمار زیستی، گروه آمار و ریاضی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. (farzane_barfei@yahoo.com)،
Sanaz
Refa
MSc Student of Biostatistics, Department of Statistics & Epidemiology, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Email: sanaz_re@yahoo.com
ساناز
رفاع
Sanaz_re@yahoo.com
00319475328460042512
00319475328460042512
No
ساناز رفاع، دانشجوی کارشناسی ارشد آمار زیستی- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران. ایران. (Sanaz_re@yahoo.com)
fa
نقش جهتگیری اهداف پیشرفت و خودتنظیمگری در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان
The Role of Achievement Goals Orientation and Self-Regulation on Predicting College Students’ Academic Performance
مقدمه: عوامل محیطی، ویژگیهای انگیزشی و راهبردهای شناختی در عملکرد تحصیلی دانشجویان نقش بسزایی دارند. هدف اساسی این مطالعه بررسی نقش جهتگیریهای اهداف پیشرفت و خودتنظیمگری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر بود.
روشها: این مطالعه بر مبنای مفروضههای تحقیقات همبستگی انجام شد. نمونه مشتمل بر280 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در سال تحصیلی 91-90 بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. متغیرهای پیشبین عبارت بودند از جهتگیری اهداف پیشرفت و راهبردهای خودتنظیمگری و عملکرد تحصیلی متغیر ملاک بود. ابزارهای اندازهگیری شامل چکلیست جمعیتشناختی، پرسشنامههای جهتگیری اهداف پیشرفت، راهبردهای خودتنظیمگری و معدل عملکرد تحصیلی دانشجویان بودند.
نتایج: ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش نشان داد بالاترین میزان همبستگی به ترتیب میان متغیرهای خودتنظیمگری با عملکرد تحصیلی و جهتگیری تسلطی با جهتگیری عملکرد- گرایش؛ خودتنظیمگری با جهتگیری عملکرد-گرایش است. نمودار مسیرها نشان داد که خودتنظیمگری روی عملکرد تحصیلی اثر مستقیم مثبت و معنادار دارد و اثر مستقیم جهتگیری عملکرد-گرایش روی عملکرد تحصیلی منفی و معنادار بود. سرانجام، اثر جهتگیری تسلطی بر روی عملکرد تحصیلی مثبت و معناداری بود.
نتیجهگیری: طبق یافتهها، خودتنظیمگری نقش واسطهگری معناداری بین عاملهای انگیزشی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی ایفا مینماید. بین جهتگیری عملکرد- گرایش و جهتگیری تسلطی با خودتنظیمگری رابطهای مستقیم و معنادار برقرار است.
Introduction: Environmental factors, motivational characteristics, and cognitive strategies play an important role in students’ academic performance. The main objective of this study was to investigate the role of achievement goals orientation and self-regulation in predicting academic performance among male and female college students.
Methods: This study was conducted based on assumptions of correlational studies. Sample included 280 students of nursing and midwifery randomly selected from Mahabad Islamic Azad University during 2011-2012 academic years. Predicting variables were achievement goals orientation as well as self-regulation strategies, and academic performance was criterion variable. Measurement tools included a demographic checklist, achievement goals and self-regulation strategies questionnaires and grade point average of students’ academic performance.
Results: Correlation matrix showed that the highest correlation was observable respectively between variables of self-regulation and academic performance, mastery goal orientation and performance - approach goals, and finally self-regulation with performance-approach goals. Path analysis showed that self-regulation has positive and significant direct effect on students, and the performance - approach goals has negative and significant direct effect on academic performance. Finally, the effect of mastery orientation was positive and significant on academic performance.
Conclusion: According to the findings, self-regulation makes a significant mediate role between motivational factors and academic performance for nursing and midwifery students. There was a significant directional association between performance-trend orientation and dominance orientation with self-regulation.
Achievement goals orientation, self-regulation, academic performance, student.
جهتگیری اهداف پیشرفت، خودتنظیمگری، عملکرد تحصیلی.دانشجو
820
829
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2243-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/152013/12/32013/06/32013/06/112013/06/102013/06/8
1392/3/18
2014/01/142014/01/142013/10/132013/09/152013/10/132013/10/13
1392/7/21
Bahman
kord
بهمن
کرد
kord_b@yahoo.com
6399899400
00319475328460036774
Yes
Hassan pasha
Sharifi
حسن پاشا
شریفی
hpsh@yahoo.com
00319475328460036775
00319475328460036775
No
Malek
Mirhashemi
مالک
میر هاشمی
malekfd@yahoo.com
00319475328460036776
00319475328460036776
No
fa
مقایسه رفتار حرفهای دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Comparison of Nursing Students’ Professional Behavior to Nurses Employed in Mashhad University of Medical Sciences
مقدمه: بخش مهمی از رفتار حرفهای پرستاران در دوران دانشجویی شکل میگیرد و در دوران فعالیت حرفهای توسعه مییابد. بنابراین مقایسه رفتارهای حرفهای دانشجویان در سال اول و زمان فارغالتحصیل شدن با پرستاران شاغل میتواند تصویری از چگونگی شکلگیری و توسعه رفتارهای حرفهای در مدت زمان آموزش رسمی و غیررسمی پرستاری فراهم آورد. این مطالعه با هدف مقایسهی رفتار حرفهای دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی که از نوع روندی است، رفتار حرفهای کلیه دانشجویان پرستاری سال اول بالینی و سال آخر دانشکده پرستاری و مامایی مشهد و322 پرستارا شاغل در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1390 با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده «پرسشنامه رفتار حرفهای دانشجویان پرستاری» Goze مورد بررسی قرارگرفت. روایی ابزار پژوهش از طریق تعیین ایندکس روایی محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های توصیفی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
نتایج: 72 نفر (64%) دانشجوی سال اول بالینی، 40 نفر (35%) دانشجوی پرستاری سال آخر و 322 پرستار، نمونه این پژوهش را تشکیل دادند. میانگین نمره رفتار حرفهای دانشجویان پرستاری در سال اول ورود به بالین از مجموع 135 امتیاز 3/17±3/110 و در سال آخر 8/12±107 و میانگین رفتار حرفهای در پرستاران بالینی 6/12±109 بود. آزمون آماری کروسکال والیس تفاوت آماری معناداری را بین سه گروه نشان نداد (2/0p=).
نتیجهگیری: اگرچه آموزشهای پایه پرستاری قبل از شروع کارآموزیهای بالینی توانستهاند سطح قابل قبولی از رفتار حرفهای را در دانشجویان سال اول ایجاد کنند، اما توسعه این رفتارها در طی کارورزیها و همینطور پس از شروع تجارب کاری به عنوان پرستار حرفهای روند مناسبی نداشته است. مطالعات بیشتری در مورد بررسی رفتار حرفهای دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل با استفاده از سایر روشها و همینطور عوامل ارتقای رفتار حرفهای در آنها مورد نیاز است.
Introduction: An important part of nurse’s professional behavior forms during academic education and develops throughout professional career. Therefore comparing professional behavior of freshmen and seniors at graduation with that of nurses can illustrate the formation and development of professional behavior at the time of formal and informal nursing education. This study was conducted to compare professional behavior of nursing students to that of nurses employed in Mashhad University of Medical Sciences.
Methods: In this descriptive cross-sectional study of trend type, study population included all freshmen and senior nursing students of school of nursing and midwifery in Mashhad University of Medical Sciences as well as nurses employed in hospitals affiliated to this university in year 2011 (n=322). Professional behavior of these students and nurses was assessed using modified “nursing student professional behavior” questionnaire of Goze. The validity of the questionnaire was confirmed using content validity index and its reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient. Data was analyzed using descriptive statistics, Kruscall-Wallis, and Spearman correlation coefficient.
Results: 72 freshman students of clinical nursing (64%), 40 senior nursing students (35%), and 322 nurses formed the sample. The mean score of professional behavior of freshman students was 110/3±17.3 out of total score of 135 and this mean score was 107±12/8 for senior nursing students and 109±12/6 for clinical nurses. The result of Kruscall-Wallis test showed no significant difference among these three groups (p=0.2).
Conclusion: Although basic nursing educations prior to clinical education has lead to development of a desirable level of professional behavior in junior nursing students, development of these behaviors did not have an appropriate trend among senior students and employed nurses. Further studies using other ways of assessment are needed to assess nursing students and clinical nurses' professional behavior considering factors promoting professional behavior.
Nursing student, nurse, professional behavior, nursing education.
دانشجویان پرستاری، پرستار، رفتار حرفهای، آموزش پرستاری
809
819
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-720-6&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/152013/12/32013/06/32013/06/112013/06/102013/06/82013/06/9
1392/3/19
2014/01/142014/01/142013/10/132013/09/152013/10/132013/10/132013/08/26
1392/6/4
Fatemeh
Heshmati Nabavi
فاطمه
حشمتی نبوی
heshmatinf@mums.ac.ir,heshmati.nabavi@gmail.com
00319475328460036853
00319475328460036853
Yes
Mohammad
Rajabpour
محمد
رجب پور
rajabpourm871@mums.ac.ir
00319475328460036854
00319475328460036854
No
Zohreh
Hoseinpour
زهره
حسین پور
hoseinpourz891@mums.ac.ir
00319475328460036855
00319475328460036855
No
Maliheh
Hemmati maslakpak
ملیحه
همتی
HematiEM891@mums.ac.ir
00319475328460036856
00319475328460036856
No
Fatemeh
Hajiabadi
فاطمه
حاجی آبادی
hajiabadif@mums.ac.ir
00319475328460036857
00319475328460036857
No
seyed reza
mazlom
سیدرضا
مظلوم
mazlomr@mums.ac.ir
00319475328460036858
00319475328460036858
No
Habibollah
Esmaily
حبیب الله
اسماعیلی
esesmailyh@mums.ac.ir
00319475328460036859
00319475328460036859
No
fa
شاخصهای ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری: دیدگاه اساتید بالینی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Optimum Characteristics of Nursing Students’ Clinical Evaluation: Clinical Nursing Teachers’ Viewpoints in Isfahan University of Medical Sciences
مقدمه: علیرغم اهمیت ارزشیابی صلاحیت بالینی در برنامه آموزش پرستاری، هنوز بر سر ویژگیهای مطلوب (شاخصهای) روشهای ارزشیابی صلاحیت بالینی توافق وجود ندارد. لذا هدف از این مطالعه شناسایی شاخصهای ارزشیابی صلاحیت بالینی و نیز بررسی دیدگاه اساتید بالینی در مورد آنها است.
روشها: این مطالعه با بهرهگیری از روش ترکیبی (Mixed method) در سه مرحله متوالی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. ابتدا شاخصهای ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری با استفاده از منابع مختلف کتابخانهای و بانکهای اطلاعات گردآوری شد. در مرحله دوم ضمن مشارکت نمونهای هدفمند از 23 مشارکت کننده (17 نفر از دانشجویان پرستاری، 4 نفر از اساتید بالینی و نیز 2 نفر از کارکنان حرفهای پرستاری)، شاخصهای به دست آمده ویرایش، تکمیل و طبقهبندی شدند. نهایتاً با بهرهگیری از روش سرشماری و استفاده از پرسشنامه با لیکرت 4 نقطهای ، دیدگاه 47 نفر از اساتید بالینی پرستاری به شاخصها مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تحلیل اطلاعات از روش تجزیه و تحلیل کیفی و آمار توصیفی استفاده شد.
نتایج: حاصل تحلیل دادههای کیفی، شناسایی 5 طبقه اصلی و 44 زیر طبقه از شاخصها (ویژگیهای مطلوب) روشهای ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری بود، که عبارتند از ویژگیهای مطلوب زمینه/ شرایط ارزشیابی، محتوای ارزشیابی، فرآیند ارزشیابی، روش نمرهدهی و پیامد ارزشیابی. میانگین امتیاز دیدگاه اساتید بالینی پرستاری در مورد اهمیت و قابلیت دستیابی به هر یک از شاخصها توصیف شده به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین (انحراف معیار) مربوط به شاخصهای "پیوند دادن آموزش نظری به آموزش بالینی" و "بهرهگیری از فنآوریهای نوین" به ترتیب شامل 49/0±81/3 و 9/0±74/2 بودند.
نتیجهگیری: این مطالعه، شاخصهای مهمی از ارزشیابی صلاحیت بالینی پرستاری را نشان میدهد که با توجه به موافقت بالای اساتید بالینی پرستاری به اهمیت آنها، میتوان برای ارتقای روشهای ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری مورد استفاده قرار داد.
Introduction: Despite importance of evaluating students’ clinical competencies through nursing education program, there is still controversy about optimum characteristics (indices) of clinical evaluation methods and there is no consensus. This study was performed to determine optimum characteristics of clinical competencies’ evaluation and to assess clinical nursing teachers’ viewpoints.
Methods: This mixed method study carried out in three subsequent phases in Isfahan University of Medical Sciences, Iran. Firstly, the criteria for evaluationg nursing students’ clinical competencies were extracted from different sources such as libraries and databases. In the second phase in which nursing students (n=17), clinical teachers (n=4) and nursing professionals (n=2) participated the extracted criteria were revised, completed and categorized. Finally a 4point Likert scale questionnaire was utilized to get the views of a census sample of 47 clinical nursing teachers about the evaluation criteria. Data were analyzed through qualitative and quantitative methods and descriptive statistics.
Results: Qualitative data analysis led to identify 5 main themes and 44 subthemes of criteria (optimum characteristics) for clinical evaluation methods namely criteria for evaluation context, criteria for evaluation content, criteria for evaluation process, criteria for grading students and criteria for evaluation outputs. The maximum and minimum of the mean scores (Standard Deviations) of the clinical nursing teachers’ views about the importance of the criteria were 3.81±0.49 and 2.74±0/9 that were related to “linking the theoretical and clinical education” and “using new information technology” respectively.
Conclusion: This study introduces some important characteristic of clinical competency evaluation methods. Considering the high agreement of clinical nursing teachers with importance of the extracted criteria, it would be worthwhile to use them to improve clinical competency evaluation methods for nursing students.
Clinical competency, evaluation, nursing, clinical evaluation.
صلاحیت بالینی، ارزشیابی، پرستاری، ارزشیابی بالینی
796
808
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-274-5&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/152013/12/32013/06/32013/06/112013/06/102013/06/82013/06/92013/08/31
1392/6/9
2014/01/142014/01/142013/10/132013/09/152013/10/132013/10/132013/08/262013/11/28
1392/9/7
Mousa
Alavi
موسی
علوی
m_alavi@nm.mui.ac.ir
4650626714
00319475328460037041
Yes
Alireza
Irajpour
علیرضا
ایرج پور
irajpour@nm.mui.ac.ir
00319475328460037042
00319475328460037042
No
fa
تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر کنترل خشم نوجوانان در مدارس راهنمایی دخترانه مشهد
The Effect of Web-based Education on Anger Management in Guidance School Girls of Mashhad
مقدمه: خشم، از علل اصلی مراجعه نوجوانان به مراکز مشاوره و روان درمانی است و به عنوان مشکل اصلی بهداشتی در سنین نوجوانی مطرح است. بنابراین استفاده از شیوههای پیشگیرانه و کارآمد مدیریت خشم ضروری به نظر میرسد. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر برنامه آموزش مبتنی بر وب بر شدت خشم نوجوانان در مدارس راهنمایی دخترانه مشهد است.
روشها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. واحدهای پژوهش را 130 نفر از دانشآموزان دختر مدارس راهنمایی ناحیه 4 مشهد تشکیل دادند که بر اساس تخصیص تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مشخصات واحدهای پژوهش و پرسشنامه شدت خشم نلسون بود که در دو مرحله قبل از مداخله و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد. مداخله شامل برنامه مدیریت خشم از طریق وب بود که برای گروه تجربی اجرا شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری کای اسکوئر، تی زوجی، تی مستقل و کو واریانس صورت گرفت.
نتایج: آزمون آماری کای اسکوئر نشان داد که دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همگن هستند. همچنین یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که نمره خشم بین دو گروه تجربی و شاهد قبل از مداخله اختلاف آماری معناداری را نشان نداد ولی بعد از مداخله از مجموع 156 امتیاز، نمره خشم در گروه تجربی4/20±2/89 بود که به طور معناداری پایینتر از همین نمره در گروه شاهد 4/16+0/98 بود(0001/0=p).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده برنامه کنترل و مدیریت خشم، به روش غیر حضوری و با استفاده ازآموزش وب در منزل شیوهای مؤثر برای بهبود کنترل خشم است، لذا پیشنهاد میشود از این روش در مدارس کشور استفاده شود.
Introduction: Anger is one of the main reasons for youngster to visit mental health counseling centers. It is considered as the main health problem in youth. Frequent arousal anger may activate aggressive behavior and it might damage psychological adjustment, individual and social health. Therefore employing preventive and effective strategies of anger management seem to be necessary. The aim of this study is to determine the efficacy of web-based education on anger management in guidance school girls of Mashhad.
Methods: This was a semi-experimental study using pretest and posttest method and a control group. 130 female students were randomly selected from province number 4 of Mashhad then randomly divided into two groups. Data gathering tools included a questionnaire about characteristics of modules under investigation and Nelson et al aggression questionnaire that were completed in two phases, before and one month after intervention. Intervention comprised administered anger management program for the intervention group via web. Data was analyzed using chi2, paired t, independent t, and covariance tests.
Results: Chi2 test showed that both groups are similar in terms of demographic variables. Anger scores also showed no statistically significant difference between the two groups before intervention. However after intervention, anger score was 89/2±20.4 out of total score of 156 which was significantly lower compared to 98.0±16.04 of control group (p= 0.0001).
Conclusion: According to the results, web-based anger control and management program through indirect method at home is an effective way to improve anger control. Therefore, it is recommended that schools use this method nationwide.
Anger, aggression, teenagers, web-based, e-learning
خشم، پرخاشگری، نوجوانان، مبتنی بر وب، آموزش الکترونیکی
784
795
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2038-2&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/152013/12/32013/06/32013/06/112013/06/102013/06/82013/06/92013/08/312013/05/29
1392/3/8
2014/01/142014/01/142013/10/132013/09/152013/10/132013/10/132013/08/262013/11/282013/08/17
1392/5/26
Azam
Zibaei
اعظم
زیبایی
gholamih@mums.ac.ir
0790697564
00319475328460036766
No
Hassan
Gholami
حسن
غلامی
zibaeia891@mums.ac.ir
0790697564
00319475328460036767
Yes
Masood
Zare
مسعود
زارع
zarem@mums.ac.ir
0790697564
00319475328460036768
No
Hosein
Mahdian
حسین
مهدیان
mahdian_hossein@yahoo.com
0790697564
00319475328460036769
No
Mahdi
Haresabadi
مهدی
حارث آبادی
mehdiharesabadi@gmail.com
0790697564
00319475328460036770
No
fa
مقایسه نگرش نسبت به حضور در کلاس درس و نمرات دروس دانشجویان دارا و فاقد غیبت
Comparison of Attitude toward Attendance in Class Sessions and Grades of Courses for Students with and Without Absence
مقدمه: مهمترین مکان جهت تدریس، به خصوص موضوعات علمی دشوار، کلاس درس است. به دلیل نامشخص بودن نتایج بررسیهای محدود قبلی، در این مطالعه نگرش نسبت به حضور در کلاس درس و نمرات دروس دانشجویان دارا و فاقد غیبت مقایسه شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی طولی 69 دانشجوی ترم اول رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نمونهگیری سرشماری انتخاب و طی شش ترم تحصیلی (1389-1387) مطالعه شدند. غیبتهای دانشجویان در10 درس که توسط دو پژوهشگر تدریس گردید تعیین شد و سپس به دو گروه:"دارای غیبت"(4-3 غیبت مجاز در دروس 2واحدی) و"فاقد غیبت"(حداکثر 2-1 جلسه غیبت در دروس2 واحدی) تقسیم شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته جهت تعیین نگرش دانشجویان (20سؤال، نمره لیکرت: 5-1) نسبت به حضور در کلاس پس از تایید روایی وپایایی آن و نیز با فرم جمعآوری اطلاعات غیبتها و نمرات دروس جمعآوری شد. اطلاعات با آزمونهای کای دو و تی مستقل تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمره نگرش دانشجویان "دارای غیبت" نسبت به موانع آموزشی حضور در کلاس از مجموع 20 امتیاز (42/1±88/16(بالاتر از گروه "فاقد غیبت")02/2±47/15(بود (003/0=p). نمره نگرش دانشجویان "دارای غیبت" نسبت به موانع اجتماعی حضور در کلاس (38/1±08/17( بیشتر از دانشجویان "فاقد غیبت")91/1±95/15(بود (012/0=p)؛ اما نمره نگرش دانشجویان فاقد غیبت نسبت به فواید حضور در کلاس بالاتر از دانشجویان دارای غیبت بود (004/0=p). نمره کل دروس گروه "فاقد غیبت" بیشتر از گروه "دارای غیبت" بود (002/0=p).
نتیجهگیری: غیبت دانشجویان با کاهش نمرات دروس همراه بود. متعادل نمودن تعداد دروس و حجم کارورزی در ترمهای تحصیلی، کاهش اضطراب طی تدریس، ارتقای یادگیری دانشجویان و علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی میتواند درکاهش غیبت نقش داشته باشد.
Introduction: The most important setting for teaching, specifically for difficult scientific topics, is classroom. Due to the uncertain results of previous investigations which are limited in number too, this study was implemented to compare attitude toward attendance in sessions and grades of associated courses for students with or without absence.
Methods: In this descriptive longitudinal study, 69 nursing freshmen of Birjand University of Medical Sciences at their first semester were selected through census sampling, and followed for six consecutive semesters (2009–2011). Students’ absence in 10 lessons taught by two researchers was confirmed and then students were divided into two groups “with absence” (3-4 permissible absence in a course of study) and “without absence” (One or at maximum two absence for a course of study). Data was gathered using a valid and reliable researcher-made questionnaire to determine students attitude (20 questions, Likert score: 1-5) toward classroom attendance, as well as a data collection form for absence and course grades. Data was analyzed using Chi2 and independent t-test.
Results: Mean score of students’ attitude “with absence” toward educational barriers of classroom attendance was (16.88±1.42 out of total score of 20) and higher than that of students without absence (15.47±2.02, p=0.003). Total attitude score of students “with absence” toward social barriers of classroom attendance (17.08±1.38) was higher than that of students without absence (15.95±1.91, p=0.012) but total attitude score of students without absence toward the benefits of classroom attendance was higher than that of students with absence (P=0.004). Total course score for the group “without absence” was higher than that of the group “with absence” (p=0.002).
Conclusion: Students absence was associated with lower grades. Balancing the number of courses and volume of training in semesters, reducing anxiety during teaching, promoting students’ interest in learning and field of study can be involved in reducing their absence.
Education, academic achievement, attitude, students, absence
آموزش، موفقیت تحصیلی، نگرش، دانشجویان، غیبت در کلاس
0
0
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2245-1&slc_lang=fa&sid=1
2013/11/152013/12/32013/06/32013/06/112013/06/102013/06/82013/06/92013/08/312013/05/292013/06/22
1392/4/1
2014/01/142014/01/142013/10/132013/09/152013/10/132013/10/132013/08/262013/11/282013/08/172013/08/18
1392/5/27
Farah
Madarshahian
فرح
مادرشاهیان
f_madarshahian@yahoo.com
00319475328460036848
00319475328460036848
Yes
Mohsen
Hassanabadi
محسن
حسن آبادی
mohsenhassanabadi@yahoo.com
0872843270
00319475328460036849
No
Soheila
Khazaei
سهیلا
خزایی
dr.s.khazaee@gmail.com
00319475328460036850
00319475328460036850
No