fa
jalali
1389
4
1
gregorian
2010
7
1
10
2
online
1
fulltext
fa
پورتفولیو(واژه نامه توصیفی)
واژهنامه توصیفی
پورتفولیو
وحیده حسینی*، سودابه جولایی، منیژه اسکندری
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی / تابستان 1389؛ 10(2): 196 تا 197.
استفاده از پورتفولیو به عنوان ابزار یادگیری و سنجش بین حرفههای بهداشتی افزایش یافته و مربیان بیشتری برای پایش پیشرفت دانشجو به استفاده از پورتفولیو روی آوردهاند(1تا3).
تعریف پورتفولیو
پورتفولیو مجموعه مدارکی است که برای نشان دادن تواناییهای فرد و سیر یادگیری وی در طول زمان جمع-آوری میشود. پورتفولیو میتواند به یک موضوع خاص اختصاص داشته باشد و یا کل یادگیریهای فرد را در طول عمر در بر گیرد، هرچند که بنا به نظر کیمبل (به نقل از باتلر) کل این مجموعه تهیه شده و یا انتخاب مواردی از آن بدون بازتاب تفکر و اندیشه ارزشمند نخواهد بود. در واقع، بازتاب و انعکاس تفکر، کل پداگوژی پورتفولیو را تقویت میکند(4).
تا کنون تعاریف متعدد و متنوعی از پورتفولیو ارائه شده است(5و6). اسپنس و الانصاری عقیده دارند که در متون مرتبط با موضوع و بین متخصصین این زمینه، درک یکسانی از این اصطلاح وجود ندارد(7). نورث (به نقل از باتلر) به عدم وجود اختلافی که نشاندهنده یکسانتر شدن احتمالی تعریف این اصطلاح در طی 2 تا 3 سال گذشته باشد، معتقد نیست(4).
یکی از متداولترین تعاریف پورتفولیو، مجموعه شواهدی است که معمولاً کتبی بوده و در برگیرنده فرایند یادگیری و یا محصول نهایی آن، و مدارکی دال بر موفقیت و پیشرفت حرفهای و فردی با ارائه تحلیل انتقادی محتویای آن میباشد(6).
انواع پورتفولیو
تا کنون تقیسمبندیهای مختلفی برای پورتفولیو ارائه شده است. بر اساس طبقهبندی عدهای، دو نوع پورتفولیو وجود دارد:
بهترین نمونه کار: این نوع از پورتفولیو، مدارکی دال بر تخصص و توانمندیها ارائه میکند و برای ارتقای شغلی، درخواست شغل، ارزشیابی عملکرد سالانه، اعتبار-بخشی و... استفاده میشوند.
رشد تحصیلی و پیشرفت: این نوع از پورتفولیو برای پایش پیشرفت در رسیدن به اهداف فردی و حرفهای یادگیری، طراحی میشود(8).
باتلر به نقل از زیخنر و ری (Zeichner and Wray) به سه نوع پورتفولیو که در متون مورد بحث قرار میگیرند، به شرح زیر اشاره میکند:
پورتفولیوی یادگیری که به مستندسازی یادگیری دانشجو در طول زمان میپردازد، پورتفولیوی معرفی-نامه که برای ثبت نام یا تأیید و گواهینامه به کار میرود و پورتفولیوی نمایشی که دانشجویان برای درخواست استخدام از آن استفاده میکنند، پورتفولیوی یادگیری و معرفینامه، نشاندهنده نمونه کارهایی هستند که ممکن است چندان کامل و عالی نباشند در حالی که پورت-فولیوی نمایشی، نشاندهنده بهترین فعالیتهای دانشجو است(4).
بر اساس طبقهبندی دیگری، سه نوع مختلف از پورت-فولیو عبارتند از: پورتفولیویی که نشاندهنده سیر یادگیری است، پورتفولیوی نمایشی که نشاندهنده موفقیت تحصیلی یا موفقیت شغلی میباشد و پورتفولیوی سنجش که بطور اختصاصی برای سنجش یا ارزشیابی طراحی میگردد(4).
در تقسیمبندی اسمیت و تیلما (به نقل از باتلر)، چهار نوع پورتفولیو با مقایسه هدف پورتفولیو در رابطه با محیط مورد استفاده، وجود دارد: پورت فولیوی سوابق برای گزینش یا ارتقای شغلی، پورتفولیوی آموزش برای یادگیری و پیشرفت، پورتفولیوی انعکاسی برای خودهدایتی (انتخاب محتویات پورتفولیو بر عهده فرد میباشد)، و پورتفولیوی بهسازی و پیشرفت فردی(4).
روشهای مختلف تقسیمبندی پورتفولیوها بر اهمیت تصمیمگیری در مورد هدف بکارگیری و مخاطب آن تأکید دارد. به عنوان مثال، پورتفولیویی که تغییر و پیشرفت یادگیری دانشجو را نشان میدهد، برای درخواست استخدام مناسب نیست و یا پورتفولیوی حاوی بهترین نمونه کار، برای سنجش یادگیری تأملی و انعکاسی مناسب نمیباشد(4).
در نهایت، میتوان به دو نوع کاغذی و الکترونیکی از پورتفولیوها اشاره کرد: پورتفولیوی الکترونیکی، نسخه الکترونیکی پورتفولیوهای کاغذی هستند و یک فضای دیجیتالی میباشد که ظرفیت ذخیره مطالب شنیداری و دیداری، شامل: نوشتهها، تصاویر، ویدیو، صوت و... را دارد و به منظور پشتیبانی از انواع فرایندهای پداگوژی و سنجش طراحی شده است(4).
منابع
1. Buckley S, Coleman J, Davison I, Khan KS, Zamora J, Malick S, et al. The educational effects of portfolios on undergraduate student learning: a Best Evidence Medical Education (BEME) systematic review. BEME Guide No. 11. Med Teach 2009 Apr 31(4): 282-98.
2. Spickard A 3rd, Gigante J, Stein G, Denny JC. Automatic capture of student notes to augment mentor feedback and student performance on patient write-ups. J Gen Intern Med 2008 Jul 23(7): 979-84.
3. McCready T. Portfolios and the assessment of competence in nursing: a literature review. Int J Nurs Stud 2007 Jan 44(1): 143-51.
4. Butler Ph, A review of the Literature on portfolios and electronic portfolios. eCDF ePortfolio Project, New Zealand. 2006. [citd 2009 may 5]. Available from: http://akoaotearoa. ac. nz/download/ng/file/group-996/n2620-eportfolio-research-report.pdf
5. Lettus MK, Moessner PH, Dooley L. The clinical portfolio as an assessment tool. Nurs Adm Q 2001 Winter 25(2): 74-9.
6. Kear ME, Bear M. Using portfolio evaluation for program outcome assessment. J Nurs Educ 2007 Mar 46(3): 109-14.
7. Spence W, El-Ansari W. Portfolio assessment: practice teachers' early experience. Nurse Educ Today 2004 Jul 24(5): 388-401.
8. Oermann MH. Developing a professional portfolio in nursing. Orthop Nurs 2002 Mar-Apr 21(2): 73-8.
196
197
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-613-2&slc_lang=fa&sid=1
2010/08/28
1389/6/6
2011/08/6
1390/5/15
vahideh
hosseini
وحیده
حسینی
s.vahidehosseini@yahoo.com
00319475328460011538
00319475328460011538
Yes
soudabeh
joulaee
سودابه
جولایی
sjoolaee@yahoo.com
00319475328460011539
00319475328460011539
No
manijeh
eskandari
منیژه
اسکندری
yasna_eskandari@yahoo.com
00319475328460011540
00319475328460011540
No
fa
عوامل مؤثر بر ارزشیابی دانشجو از استاد: مقایسه دیدگاه اساتید با دانشجویان
Factors Affecting Students' Evaluation Of Teachers: Comparing Viewpoints Of Teachers And Students
مقدمه: ارزشیابی استاد به روشهای مختلفی اندازهگیری میشود اما غالبترین روش در کشور ما، ارزشیابی استاد توسط دانشجو است که بسیار مورد بحث است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد عوامل مؤثر بر ارزشیابی دانشجو از استاد انجام شد. روشها: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی در نیمه دوم سال 87-86 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد و 95 نفر از اساتید و 379 نفر دانشجویان روزانه این دانشکده به صورت نمونهگیری آسان مقطعی از زمان، مورد مطالعه قرار گرفتند. نظرات آنان توسط دو پرسشنامه پنج قسمتی مجزا جمعآوری شد. پرسشنامهها به صورت جمعایفا برای دانشجویان و خودایفا برای اساتید توزیع و گردآوری گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS به صورت توزیع فراوانی، و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: اختلاف معنیداری بین دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد میانگین نمرات عوامل تأثیرگذار مرتبط با خصوصیات فردی- شخصیتی استاد، فعالیتهای آموزشی مدرس، برخی شرایط آموزشی، عوامل مرتبط با دانشجو وجود نداشت ولی میانگین نمرات اساتید و دانشجویان در مورد عوامل تأثیرگذار مرتبط با واحد کارآموزی بر ارزشیابی استاد اختلاف آماری معنیداری داشت. فاکتورهای غیر مرتبط با کیفیت آموزش استاد از قبیل آسانگیری استاد، آسان بودن سؤالات امتحانی، میزان علاقه به رشته تحصیلی، میزان علاقه به استاد را در ارزشیابی استاد بسیار مهم دانستند. نتیجهگیری: از نظر اساتید و دانشجویان عوامل متعددی در ارزشیابی استاد حائز اهمیت است که بجز عامل مرتبط با کارآموزی، در سایر موارد، بین دو گروه توافق نظر وجود دارد. بنابراین، ارزشیابی به کمک دانشجویان میتواند شاخص گرانبهایی برای ارزشیابی عملکرد استاد باشد. لازم است به عوامل غیر مرتبط به کیفیت آموزش استاد در ارزشیابی استاد توسط دانشجو توجه ویژه شود.
Introduction: Teacher evaluation is carried out through several ways among which the most used method in our country is teacher evaluation by students which is so controversial. This study was performed to compare the viewpoints of teachers and students about factors affecting teacher evaluation by students. Methods: This descriptive cross-sectional study was performed in second semester of 2007-2008 academic years, in school of nursing and midwifery of Tehran Medical University. Using convenient sampling method based on time, 95 teachers and 379 students of this school were selected as study samples. Their viewpoints were collected by two separate questionnaires each comprising 5 sections. These questionnaires were distributed among students as group administered and among teachers as self-administered. Data was analyzed by SPSS software using frequency distribution and t-test. Results: There was no significant difference between the mean score of students' and teachers' viewpoints considering factors related to teachers’ personal features, teacher's educational activities, educational conditions, and factors associated with students. But a significant difference was observed between their mean score regarding factors related to practical course. Students considered factors unrelated to teacher's quality of education such as easy taking, easy examination questions, level of interest in discipline, and level of interest in teacher, very important. Conclusion: According to teachers' and students' viewpoints, many factors affect teacher evaluation that discounting factors related to practical course, all other factors are adhered by both groups. Therefore, evaluation by students serves as a valuable criterion for teachers' performance. It is necessary to pay attention to the factors unrelated to teacher's quality of education in teacher evaluation by students
Viewpoint, Teachers, Students, Affecting factors, Evaluation.
دیدگاه, اساتید, دانشجویان, عوامل مؤثر, ارزشیابی
186
195
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-347-2&slc_lang=fa&sid=1
2010/08/282010/08/28
1389/6/6
2011/08/62011/08/6
1390/5/15
Mansooreh
Aliasgharpour
منصوره
علیاصغرپور
aliasgha@sina.tums.ac.ir
00319475328460090531
00319475328460090531
Yes
Zahra
Monjamed
زهرا
منجمد
(monjamed@sina.tums.ac.ir
00319475328460090532
00319475328460090532
No
Naser
Bahrani
ناصر
بحرانی
naser_bahrani@yahoo.com
00319475328460090533
00319475328460090533
No
fa
آگاهی کارورزان پزشکی یزد نسبت به احکام شرعی و قانونی حیطه پزشکی
Yazd Medical Interns' Knowledge On Legal Rules And Religious Orders In Medicine
مقدمه: دانشجویان و کارورزان پزشکی علاوه بر انجام معاینه دقیق و مشاهدات عینی، لازم است از احکام شرعی و قوانین مربوط به آنها آگاهی داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی آگاهی کارورزان یزد نسبت به احکام شرعی و قانونی حیطه پزشکی صورت گرفته است. روشها: در این مطالعه توصیفی، نظرات 120 نفر کارورز پزشکی در مراکز آموزشی و درمانی یزد که به روش سرشماری وارد مطالعه شده بودند، در زمینه احکام شرعی و قانونی از طریق پرسشنامه پژوهشگرساخته جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری توصیفی و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: چهارده و سه دهم درصد کاروزان نسبت به احکام شرعی و قانونی آگاهی داشتند که نسبت به احکام قانونی 8/11 درصد و احکام شرعی 6/14 درصد بود و 72 درصد طی خدمت خود با مسألهای روبرو شدهاند که قوانین مربوط به آن را نمیدانستند و 2/83 درصد معتقد بودند که آموزشهای دوره پزشکی پاسخ بسیاری از سؤالات را نمیدهد. سطح آگاهی با هیچ کدام از مشخصات دموگرافیک ارتباط معنیداری نداشت. نتیجهگیری: آگاهی کارورزان نسبت به احکام شرعی و قانونی در سطح متوسط قرار دارد. افزایش محتوی درسی دانشجویان در زمینه مباحث اخلاق پزشکی و مسائل مرتبط با آن پیشنهاد میگردد.
Introduction: In addition to precise physical examination and objective observations, it is necessary for students and interns to be knowledgeable about the rules and religious orders in medicine. This study was performed to investigate Yazd interns' knowledge on religious orders and legal rules in medicine. Methods: In this descriptive study performed in educational health centers of Yazd, 120 interns selected through census sampling were asked about religious orders and legal rules in medicine using a researcher made questionnaire. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics and chi² test. Results: Fourteen point three percent of interns had knowledge about religious orders and legal rules Among which, 11.8% had knowledge about legal rules and 14.6 about religious orders. Seventy two percent had faced with cases about which did not know the related rules. Eighty three point two percent believed that academic courses of medical education did not provide enough information to resolve many problems. Level of their knowledge showed no significant relationship with demographic features. Conclusion: Interns' knowledge about religious orders and legal rules was in an average level. It is recommended to increase the content of medical curriculum regarding medical ethics and related issues.
Medical interns, Religious orders, Legal rules, Knowledge, Medicine.
کارورزان پزشکی, احکام شرعی, احکام قانونی, آگاهی, حیطه پزشکی
184
189
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-798-9&slc_lang=fa&sid=1
2010/08/282010/08/282010/08/28
1389/6/6
2011/08/62011/08/62011/08/6
1390/5/15
Ehsan
Fotuhi Ardekani
احسان
فتوحی اردکانی
dr_ehsan_fotouhi@yahoo.com
00319475328460090534
00319475328460090534
No
Mohammad
Salehi
محمد
صالحی
msalehi@yahoo.com
00319475328460090535
00319475328460090535
No
Nasrollah
Bashardoost
نصر الله
بشردوست
profbashardoost@yahoo.com
00319475328460090536
00319475328460090536
No
Shiva
Yasini
شیوا
یاسینی
shiva_9963@yahoo.com
00319475328460090537
00319475328460090537
No
Hamidreza
Soltani
حمیدرضا
سلطانی
hrsgmed@yahoo.com
00319475328460090538
00319475328460090538
Yes
fa
آموزش بر پایه حل مسأله: تجربه یک شیوه جدید آموزش در دندانپزشکی
Problem Based Learning: An Experience Of A New Educational Method In Dentistry
مقدمه: با عنایت به ضرورت درگیری فعال دانشجویان دندانپزشکی در یادگیری مباحث درمانی و به منظور تعمیق هر چه بیشتر یادگیری آنان، این مطالعه با هدف ارزیابی روش آموزش برپایه حل مسأله و مقایسه آن با روشهای تدریس سنتی در درس ارتودنسی دانشجویان دندانپزشکی انجام شد. روشها: این مطالعه به صورت مداخلهای در 64 دانشجوی سال پنجم دندانپزشکی در سال 87-1386 انجام شد. پس از انتخاب و توجیه اساتید گروهیار، یک راهنما برای یکنواختسازی شیوه اجرا در اختیار آنان قرار گرفت. پس از توجیه دانشجویان در مورد روش آموزش بر پایه حل مسأله، گروهها مشخص شدند. مراحل چهارگانه آموزش بر پایه حل مسأله اجرا گردید. یک پیشآزمون برای ارزیابی نگرش و میزان رضایتمندی آنان از روش تدریس سنتی سخنرانی به عمل آمد. یک پسآزمون، میزان نگرش و رضایتمندی آنان از روش به کار رفته را ارزیابی کرد. حیطههای این روش با مقیاس لیکرت پنجتایی سنجیده شد. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS، آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج: معدل نمرات کسب شده از سقف پنج، در حیطه سازماندهی مطالب (75/0±41/3)، انگیزه درونی (7/0±41/3)، حیطه تناسب تکالیف (53/0±38/3) و حیطه تناسب روش ارزشیابی (17/1±67/3) بود. میانگین نمره رضایت 14 از 20، موافقت بالاتر از حد متوسط را نشان داد. نتیجهگیری: روش آموزش بر پایه حل مسأله در تدریس دانشجویان دندانپزشکی، با تقویت انگیزه درونی دانشجو و افزایش کیفیت آموزش و یادگیری پایدار، میتواند مفید باشد.
Introduction: Considering the necessity of dentistry students' involvement in learning treatment topics and, in order to achieve deeper learning, this study was performed to evaluate problem based learning method and compare it to traditional method of teaching orthodontics to dentistry students. Methods: This interventional study was performed on 64, fifth year dentistry students in 2007-2008 academic years. After selection and orientation of tutors, a trainer helped them to adjust to the new method. After orientation of students about PBL method, the groups were identified and the PBL method was performed in four steps. A pretest was taken from students to assess their attitude and satisfaction about traditional method of lecture. Then, A post-test evaluated their attitude toward and satisfaction with the new method. The domains of this method were assessed by 5 point Likert scale. Results were analyzed by SPSS software using descriptive and inferential statistics. Results: The average of achieved scores out of the total score of five was as so in areas of material organization (main subjects) (3.41±0.75), internal motivation (3.41±0.7), assignments appropriateness (3.38±0.53), and suitability of evaluation method (3.67±1.17). The mean of satisfaction score was 14 out of the total score of 20 which demonstrates agreement higher than average. Conclusion: By promoting learner's internal motivation, enhancing the quality of education, and, increasing continuous learning, PBL method could prove useful in teaching dentistry students.
Problem Basel Learning (PBL), Student, Dentistry, Education, Learning.
آموزش بر پایه حل مسأله, دانشجو, دندانپزشکی, آموزش, یادگیری
171
179
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-798-8&slc_lang=fa&sid=1
2010/08/282010/08/282010/08/282010/08/28
1389/6/6
2011/08/62011/08/62011/08/62011/08/6
1390/5/15
Ladan
Zarshenas
لادن
زرشناس
zarshenasster@gmail.com
00319475328460090539
00319475328460090539
No
Shahla
Momeni Danaei
شهلا
مؤمنی دانایی
smomenidanaei@yahoo.com
00319475328460090540
00319475328460090540
Yes
Morteza
Oshagh
مرتضی
عشاق
morteza_oshagh@yahoo.com
00319475328460090541
00319475328460090541
No
Parissa
Salehi
پریسا
صالحی
salehi_p@yahoo.com
00319475328460090542
00319475328460090542
No
fa
تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه بازخورد ویدئویی بر قابلیت بالینی کارورزان
The Effect Of Communication Skills Training Through Video Feedback Method On Interns' Clinical Competency
مقدمه: با وجود توافق کلی بر مفید بودن آموزش مهارتهای ارتباطی، چالشهای روش شناختی در زمینه روش آموزش این مهارتها وجود دارد. این مطالعه به منظور مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به روش بازخورد ویدئویی بر بهبود قابلیت بالینی با روش مرسوم سخنرانی انجام گرفته است. روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی، آیندهنگر و دو سو کور در سال 1384 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر روی دو گروه 20 نفری از کارورزان انجام شد. هر دو گروه ابتدا آموزش به روش سخنرانی دیدند و بلافاصله از آنها امتحان OSLER (Objective Structured Long Examination Record) به عمل آمد. سپس برای گروه تجربی گارگاه بازخورد ویدئویی اجرا شد و دو ماه بعد برای هر دو گروه همان امتحان اجرا شد. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای من- ویتنی و ویلکاکسون و مجذور کای تحلیل گردید. نتایج: دو گروه از نظر جنس، سن و ماه کارورزی تفاوت آماری معنیدار نداشتند. نمرات OSLER-I در هر دو گروه تفاوتی معنیدار نداشت، ولی تفاوت نمرات OSLER-II معنیدار بود. تفاوت نمرات OSLER-I با OSLER-II در گروه تجربی معنیدار و در گروه شاهد بدون معنی بود. مهارت در گرفتن شرح حال، انجام معاینه فیزیکی و تشخیص و درمان در گروه تجربی، قبل و بعد از شرکت در کارگاه تفاوت معنیدار داشت. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای ارتباطی به روش بازخورد ویدئویی سبب ارتقای توانایی کارورزان در گرفتن شرح حال، انجام معاینه فیزیکی و افزایش صحت تشخیص و درمان میشود. ضمن تأکید بر لزوم آموزش مهارتهای ارتباطی، روش باز خورد ویدئویی میتواند به عنوان یک روش آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
Introduction: There are methodological challenges on the subject of communication skills training despite general agreement on its advantages. This study was performed to compare the effect of communication skills training through video feedback with the usual method of lecture. Methods: This quasi-experimental double-blind prospective study was performed on two groups of 20 interns in the year 2005 in Isfahan University of Medical Sciences. First, both groups received education through lecture and immediately were tested by OSLER (Objective Structured Long Examination Record). Then the video feedback was played for the experiment group. Two months later, the same examination was performed for the both groups. The result was analyzed by SPSS software using Mann–Whitney, Wilcoxon, and chi² tests. Results: No significant difference was observed between two groups considering gender, age, and the number of internship months. Scores achieved on OSLER-I revealed no significant difference between the two groups but, the discrepancy in OSLER-II was significant. The difference between scores of OSLER-I and OSLER-II was significant in the experiment group and insignificant in the control group. A significant difference was discovered in history-taking skill, physical examination, diagnosis, and treatment, before and after participation in the workshop in the experiment group. Conclusion: Communication skills training through video feedback improved interns' skills for history-taking and physical examination. It also enhanced the accuracy of diagnosis and treatment. Emphasizing on necessity of communication skills training, it is also recommended to pay attention to advantages of video feedback method as an educational approach.
Communication skills, Video feedback, Clinical competency, Clinical skills, Education.
مهارتهای ارتباطی, بازخورد ویدئویی, قابلیت بالینی, مهارتهای بالینی, آموزش
164
170
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-339-6&slc_lang=fa&sid=1
2010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/28
1389/6/6
2011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/6
1390/5/15
Esmaeel
Managheb
اسماعیل
مناقب
esmanagheb@yahoo.com
00319475328460090543
00319475328460090543
Yes
Ahmadreza
Zamani
احمدرضا
زمانی
zamani@med.mui.ac.ir
00319475328460090544
00319475328460090544
No
Behzad
Shams
بهزاد
شمس
shams@med.mui.ac.ir
00319475328460090545
00319475328460090545
No
Ziba
Farajzadegan
زیبا
فرجزادگان
farajzadegan@med.mui.ac.ir
00319475328460090546
00319475328460090546
No
fa
درک خودکارآمدی دانشجویان رشتههای توانبخشی از شایستگی بالینی و مقایسه آن با ارزشیابی مربیان بالینی
Rehabilitation Sciences Students' Perception From Clinical Self-Efficacy Compared To Evaluation By Clinical Teachers
مقدمه: ارتباط نزدیک بین شایستگی بالینی و مفهوم کیفیت مراقبت باعث شده است شایستگی بالینی در ارزشیابی دانشجویان رشتههای آموزشی علوم پزشکی، از جایگاه منجصر به فردی برخوردار باشد. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه درک خودکارآمدی دانشجویان نسبت به شایستگی بالینی در آغاز و پایان دوره آموزش بالینی و مقایسه آن با ارزیابی مربیان از قابلیتهای بالینی دانشجویان انجام گرفت. روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و مقطعی است که بر روی کلیه دانشجویان رشتههای فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به روش سرشماری به اجرا در آمد. دادهها در دو مقطع از برنامه آموزشی یعنی ترم چهارم و ترم هشتم از طریق پرسشنامه محققساخته جمعآوری گردید. دادهها با آزمونهای آماری t مستقل و آنالیز واریانس، تحلیل شدند. نتایج: میانگین نمره درک خودکارآمدی از شایستگی بالینی برای دانشجویان تمام رشتهها در محدوده متوسط (100-51) بود. میانگین نمره درک خودکارآمدی کلی دانشجویان تمامی رشتهها در ترم هشتم بطور معنیداری بیشتر از ترم چهارم بود. ضریب همبستگی بین ارزیابی مربیان و درک خودکارآمدی بالینی دانشجویان در حد 04/0=r و غیر معنیداربود. نتیجهگیری: خود ارزیابی دانشجویان نسبت به شایستگی بالینی میتواند اطلاعات ارزشمند و مکملی را در ارزشیابی دانشجویان علوم پزشکی فراهم آورد. تنظیم اهداف آموزشی متناسب با نیاز دانشجویان و هماهنگ با نظر اساتید و اتخاذ راهبردهای کیفی ارزشیابی آموزشی با تأکید بر درک خودکارآمدی دانشجویان میتواند منجر به ارتقای کیفی فرایندهای آموزشی دانشگاهی گردد.
Introduction: Due to the close association between clinical competency and the quality of care concept, clinical competency has a special place in evaluating medical sciences students. This study was performed to investigate perceived clinical self-efficacy among students at the beginning and end of clinical education course and compare it to teachers' evaluation of students’ clinical competencies. Methods: This descriptive correlational cross-sectional study performed on all students of physiotherapy (PT), occupational therapy (OT), speech therapy (ST), and social working (SW) in Social Welfare and Rehabilitation Sciences University. Data was gathered using a researcher made questionnaire distributed at two points, once at the 4th semester and once again at the 8th semester. Data was analyzed using independent t-test and variance analysis. Results: The mean of perceived clinical self-efficacy was in the range of 51-100 for students of all disciplines. The mean score of overall perceived self-efficacy of all students in all disciplines was significantly higher in the 8th semester compared to that of the 4th semester. The correlation coefficient between teachers' evaluation and students' perception from their own clinical self-efficacy was insignificant (r=0.04). Conclusion: Students' self-evaluation of clinical competency could provide valuable and complementary information for evaluating medical sciences students. Setting educational objectives according to students' needs and faculty members’ viewpoints as well as adopting qualitative strategies for educational evaluation and emphasizing on self-efficacy perception in students, may lead to qualitative improvement of educational procedures.
Perception, Self-efficacy, Clinical Competency, Rehabilitation students, Evaluation, Clinical teachers.
درک, خودکارآمدی, شایستگی بالینی, دانشجویان توانبخشی, ارزشیابی, مربیان بالینی
155
163
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-798-5&slc_lang=fa&sid=1
2010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/26
1389/6/4
2011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/6
1390/5/15
Farahnaz
Mohammadi
فرحناز
محمدی
f.mohammadi@uswr.ac.ir
00319475328460090547
00319475328460090547
Yes
Mohammad Ali
Hosseini
محمدعلی
حسینی
mahmaimy@uswr.ac.ir
00319475328460090548
00319475328460090548
No
fa
سبکهای یادگیری دانشجویان پزشکی
Medical Students' Learning Styles
مقدمه: آگاهی از نوع سبک یادگیری دانشجویان میتواند روشهای آموزشی را متناسب با سبک یادگیری دانشجویان تغییر داده و موجب بازده آموزشی بالاتر شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 88-1387 بود.
روشها: این مطالعه توصیفی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد. نود نفر از دانشجویان پزشکی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده این پژوهش، پرسشنامه سبکهای یادگیری VARK بود. برای تحلیل نتایج از نرمافزار SPSS و روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
نتایج: دانشجویان رشتههای پزشکی از سبکهای یادگیری مختلفی استفاده میکنند بطوری که سبک یادگیری ترجیحی اکثر دانشجویان پزشکی با نمره 87/6±26/39 سبک دیداری بود. دانشجویان دختر و پسر سبکهای یادگیری متفاوتی داشتند.
نتیجهگیری: ارتقای کیفیت آموزش، در طراحی و ارائه آموزش ایجاب میکند که به سبک یادگیری فراگیران توجه شود. به اساتید و طراحان آموزش پیشنهاد میگردد از رسانهها و فناوریهای گوناگون استفاده کنند.
Introduction: Considering students' learning styles may change teaching methods in accordance with their learning styles and consequently improve the educational outcome. The aim of this study was to investigate learning styles of medical students in Isfahan University of Medical Sciences.
Methods: This descriptive study was performed during the academic year of 2008-2009 in Isfahan Univer-sity of Medical Sciences. Ninety medical students were selected through random sampling method as study samples. VARK learning style inventory was used as the research tool. Data was analyzed by SPSS software using descriptive and inferential statistics.
Results: Medical students use different learning styles. The most preferable one among them was visual learning style with the score of 39.26±6.87. The learning style of Male and female students were different.
Conclusion: Improving educational quality requires for paying attention to learning style in teaching and educational technology. Teachers and educational technologists are recommended to make use of media and various technologies.
Learning Styles, VARK Inventory, Students, Medical Sciences, Education.
سبکهای یادگیری، پرسشنامه وارک، دانشجویان، علوم پزشکی، آموزش.
141
147
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-798-3&slc_lang=fa&sid=1
2010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/262010/08/26
1389/6/4
2011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/6
1390/5/15
Narjess
Amini
نرجس
امینی
narjesamini@yahoo.com
0031947532846007457
0031947532846007457
Yes
Bibi Eshrat
Zamani
بیبیعشرت
زمانی
nhdzamani@yahoo.com
0031947532846007458
0031947532846007458
No
Yasamin
Abedini
یاسمین
عابدینی
0031947532846007459
0031947532846007459
No
fa
تأثیر تدریس بسته فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
The Effect Of Teaching Meta-Cognition Package On Self-Directed Learning In Medical Records Students Of Isfahan University Of Medical Sciences
مقدمه: تغییر و تحولات سریع در عرصه علم و دانش، نیاز مبرم نظامهای آموزش عالی را به فراگیران خودراهبر و مستقل ضروری میسازد. هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر تدریس بسته فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی بود. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون، 24 نفر از دانشجویان پسر و دختر رشته مدارک پزشکی بطور غیر تصادفی به عنوان نمونه انتخاب، و به صورت تصادفی و بطور مساوی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. بسته فراشناختی محققساخته در شش جلسه دو ساعته برای گروه تجربی به شیوه توضیحی همراه با پرسش و پاسخ تدریس شد. ابزار گردآوری اطلاعات، مقیاس خوددرجهبندی یادگیری خودراهبر ویلیامسون بود. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) و با نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمرات کل خودراهبری در یادگیری و زیرمقیاسهای آن در گروه تجربی در پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش یافت. نتیجهگیری: تدریس بسته فراشناختی در افزایش نمره کل خودراهبری در یادگیری و زیرمقیاسهای آن تأثیر دارد.
Introduction: The ongoing rapid changes in science bring about the need of higher education to indepen-dent and self-directed learners. This study seeks the effect of meta-cognition package training on self-directed learning in medical records students. Methods: In this quasi-experimental study using two group design with pre-test and post-test, 24 female and male medical records students were selected not randomly. Then, they were assigned randomly to two groups of control and experiment. A researcher made meta-cognition package was taught to the experiment group during 6 two-hour sessions using explanatory method along with question and answer. Data gathering instrument was Williamson self-rating self directed learning scale. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics indices (mean and standard deviation) and inferential statistics (Covariance analysis). Results: The mean score of self-directed learning and its subscales in the experiment group, demonstrated the increase in post-test compared to that of pre-test. Conclusion: Teaching meta-cognition package was effective in the enhancement of the total score of self-directed learning and its subscales.
Teaching, Meta-cognition, Self-directed, Learning, Problem solving, Critical thinking.
تدریس, بسته فراشناختی, خودراهبری, یادگیری, حل مسأله, تفکر انتقادی
131
140
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-798-2&slc_lang=fa&sid=1
2010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/262010/08/262010/08/23
1389/6/1
2011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/6
1390/5/15
Maryam
Gordanshekan
مریم
گردانشکن
maryam.gordanshekan@yahoo.com
00319475328460090549
00319475328460090549
Yes
Mohammad Hossein
Yarmohammadian
محمدحسین
یارمحمدیان
yarmohamadian@mng.mui.ac.ir
00319475328460090550
00319475328460090550
No
Sima
Ajami
سیما
عجمی
ajami@mng.mui.ac.ir
00319475328460090551
00319475328460090551
No
fa
تأثیر آموزش گروهی در دوران بارداری بر آگاهی و نگرش و انتخاب نوع زایمان در زنان نخستزا
The Effect Of Prenatal Group Education On Knowledge, Attitude And Selection Of Delivery Type In Primiparous Women
مقدمه: یکی از دلایل افزایش عمل سزارین، عدم آگاهی مادران در انتخاب نوع زایمان است. بدین منظور، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی در دوران بارداری بر آگاهی و نگرش و انتخاب نوع زایمان در زنان نخستزا مراجعهکننده به مراکز بهداشتی- درمانی قائمشهر صورت گرفت. روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود. تعداد 170 خانم باردار نخستزا که هیچ ممنوعیتی برای زایمان طبیعی نداشتند، انتخاب شدند. نمونهگیری چند مرحلهای و مبتنی بر هدف بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. زمان شروع آموزش از پایان هفته 27 حاملگی در نظر گرفته شد و با فواصل منظم تا انتهای بارداری ادامه یافت. پرسشنامهها یک بار قبل از آموزش و یک بار بعد از آموزش به عنوان پیشآزمون و پسآزمون توسط واحدهای پژوهشی تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آمارهای توصیفی و آزمونهای t، ویلکاکسون و Z استفاده شد. نتایج: تفاوت آماری معنیداری بین آگاهی و نگرش زنان پس از آموزش نسبت به قبل از آن دیده شد. انتخاب نوع زایمان طبیعی، قبل و بعد از آموزش در ارجحیت بود، ولی پیگیری عملکرد زنان نشان داد که فقط 6/57 درصد آنها نوع زایمان طبیعی انتخاب برگزیدند. در حقیقت، قبل از آموزش، 8/61 درصد و بعد از آن 6/80 درصد زنان، زایمان طبیعی را انتخاب کرده بودند. نتیجهگیری: آموزش در دوران بارداری در کاهش انتخاب سزارین مؤثر است. ایجاد امکانات و ترویج روشهای مختلف زایمان کمدرد و آموزش کارکنان زایشگاه برای انجام زایمان طبیعی مورد انتظار است.
Introduction: Lack of knowledge about choosing delivery type in mothers, is one of the reasons for the increase in the number of cesarean section. Therefore, this study was performed to determine the effect of prenatal group education on knowledge, attitude and delivery type selection in primiparous women who referred to Qaemshahr Health Care Center. Methods: In this quasi-experimental study, 170 primiparous women who had no limitation for having normal delivery were selected. The sampling was multistage and purposeful. Data gathering tool was a questionnaire. Education was started at the 27th week of gestational age and continued to the end of pregnancy in regular intervals. The questionnaires were filled by study samples before and after education as pre-test and post-test). Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics, t-test, Vilcoxon, and Z tests. Results: A significant difference was observed in women's knowledge and attitude, before and after education. Normal delivery was women's preferable choice before and after education, but, following up their performance, showed that only 57.6% chose normal delivery in practice. In fact, 61.8% of women before and 80.6% of them after education, chose normal delivery. Conclusion: Prenatal education is effective in reducing the rate of caesarean section. It is recommended to provide more facilities regarding different methods of low-pain deliveries and also educate labor room staffs for normal delivery.
Group education, Pregnancy period, Knowledge, Attitude, Choice, Delivery type, Primiparous women.
آموزش گروهی, دوران بارداری, آگاهی, نگرش, انتخاب, نوع زایمان, زنان نخستزا.
124
130
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-796-3&slc_lang=fa&sid=1
2010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/262010/08/262010/08/232010/08/19
1389/5/28
2011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/6
1390/5/15
Maryam
Tofighi Niaki
مریم
توفیقی نیاکی
mtniaki@gmail.com
00319475328460090552
00319475328460090552
Yes
Fereshteh
Behmanesh
فرشته
بهمنش
f24farzan@yahoo.com
00319475328460090553
00319475328460090553
No
Fatemeh
Mashmuli
فاطمه
مشمولی
hasti_10025@yahoo.com
00319475328460090554
00319475328460090554
No
Hassan
Azimi
حسن
عظیمی
hassan_azimu@yahoo.com
00319475328460090555
00319475328460090555
No
fa
تجارب دانشجویان پرستاری و مامایی درباره اثربخشی استفاده از پاورپوینت در تدریس
Nursing And Midwifery Students' Experiences In Efficiency Of Powerpoint In Teaching
مقدمه: گزارش مطالعات انجام شده در مورد کاربرد پاورپوینت در تدریس نتایج متفاوتی داشته اشت. با توجه به تناقضات موجود، این تحقیق با هدف بررسی تجارب و نظرات دانشجویان پرستاری و مامایی درباره کاربرد پاورپوینت توسط مدرسان انجام شد. روشها: مطالعه کیفی با استفاده از شش مصاحبه فردی و دو جلسه بحث گروهی با 12 دانشجو در دانشکده پرستاری و مامایی کاشان انجام شد. در هر جلسه دانشجویان تجارب و نظرات خود را در زمینه نحوه استفاده اساتید از پاورپوینت و نیز میزان تأثیر این روش بر یادگیری خود، بیان میکردند. محتوای جلسات ضبط و سپس کلمه به کلمه پیاده شد و به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: دادهها در دو طبقه با عنوان «ماهیت پاورپوینت» و «فرهنگ استفاده از پاورپوینت» قرار گرفت. طبقه دوم دربردارنده زیر طبقات «استفاده صحیح»، «استفاده نامناسب» و «عوارض استفاده نامناسب» بود. شرکتکنندگان در تحقیق، پاورپوینت را یک ابزار آموزشی میدانستند که میتواند به صورت درست یا غلط استفاده شود. از نظر آنها، «استفاده صحیح» دربردارنده کاربرد هدفمند پاورپوینت در تلفیق با سایر روشهای تدریس و در راستای تفهیم مطالب، و در مقابل، «استفاده نامناسب» دربردارنده زیاد بودن سرعت ارائه، استفاده افراطی و نمایش اسلایدهایی با ساختار و محتوای نامناسب و بدون توجه به یادگیری فراگیران بود. این شیوه باعث ایجاد خستگی، پرت شدن حواس و بیتوجه دانشجو به درس، فقدان فرصت تفکر و نیز کاهش تعامل استاد و دانشجو میشد. نتیجهگیری: اگرچه استفاده مناسب و بجا از پاورپوینت میتواند به جذابیت تدریس و بهبود یادگیری کمک کند، اما استفاده افراطی و نامطلوب اساتید از آن، عملاً باعث کاهش تعامل دانشجو با درس و مدرس، و دلزدگی دانشجویان از این ابزار آموزشی شده است.
Introduction: Divergent results are reported from studies on PowerPoint exploitation in teaching. With regard to the existing conflicts, this study was conducted to investigate nursing and midwifery students' experiences and views concerning using PowerPoint by lecturers. Methods: This qualitative study was performed using six individual interviews and two sessions of group discussion with the participation of 12 students in Kashan University of Medical Sciences. In each session, students described their experiences and views about the way teachers used PowerPoint and its impact on their learning. The interviews and discussions were recorded and transcribed, then analyzed using content analysis method. Results: Two main categories emerged from data including "the nature of PowerPoint" and "PowerPoint application culture". The second category encompassed subcategories of "correct application", "incorrect application", and "consequences of incorrect application". Participants recognized PowerPoint as an educa-tional instrument which could be used properly or improperly. Based on their viewpoints, "correct application" embraces purposeful usage of PowerPoint, integrated with other teaching methods which can lead to deep understanding of teaching content. In contrast, "incorrect application" entails rapidity in presentation, slide overuse and illustration of slides with improper structure and content, without consider-ing students' learning. This method causes tiredness and distraction as well as inattention to lesson and lack of time for deliberation in students, and reduces their interaction with teacher. Conclusion: Although proper and accurate application of PowerPoint may prove helpful in having attractive teaching and improving learning, its overuse and improper use by teachers causes the decrease in student's interaction with the teacher and consequently leads to student's aversion with this educational instrument.
Experiences, Students, Efficiency, PowerPoint, Teaching, Viewpoints
تجارب, دانشجویان, اثربخشی, پاورپوینت, تدریس, نظرات
111
123
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-344-4&slc_lang=fa&sid=1
2010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/262010/08/262010/08/232010/08/192010/07/28
1389/5/6
2011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/6
1390/5/15
Mohsen
Adib Hajbagheri
محسن
ادیب حاجباقری
adib1344@yahoo.com
00319475328460090556
00319475328460090556
Yes
fa
مقایسه صلاحیت بالینی پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بوشهر: یک خودآزمایی
A Comparison Of Nurses' Clinical Competences In Two Hospitals Affiliated To Shiraz And Boushehr Universities Of Medical Sciences: A Self-Assessment
مقدمه: ارزیابی صلاحیت بالینی پرستاران نقش مهمی در مدیریت فرایند ارائه مراقبت و تعیین نیازهای آموزشی آنان دارد. هدف مطالعه حاضر، مقایسه صلاحیت بالینی و میزان بکارگیری مهارتهای بالینی پرستاران شاغل در دو بیمارستان دانشگاهی تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی بوشهر و شیراز بود. روشها: در این مطالعه مقطعی، به روش سرشماری، صلاحیت بالینی همه 266 پرستار شاغل در دو بیمارستان اصلی دانشگاههای علوم پزشکی بوشهر و شیراز که داوطلب مشارکت در مطالعه بودند، مقایسه گردید. ابزار مورد استفاده، پرسشنامهای، شامل 73 مهارت پرستاری، در هفت حیطه صلاحیت بالینی بود که سطح صلاحیت بالینی پرستاران را به روش Visual Analogue Scale (صفر تا 100)، و میزان بکارگیری مهارتهای پرستاری را به وسیله یک مقیاس چهار رتبهای لیکرت مورد بررسی قرار میداد. دادهها با نرمافزار SPSS، آمار توصیفی، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج: پرستاران بیمارستان دانشگاه شیراز با میانگین صلاحیت 03/10±03/87 در مقایسه با پرستاران بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با میانگین صلاحیت 66/13±07/71 از صلاحیت بالینی بالاتری برخوردار بودند. همچنین، 70 درصد مهارتهای بالینی توسط پرستاران شاغل در بوشهر بطور مکرر استفاده میشود اما این میزان در بیمارستان دانشگاه شیراز بیش از 83 درصد بود. نتیجهگیری: سطح صلاحیت بالینی و میزان بکارگیری مهارتهای پرستاری در این دو بیمارستان متفاوت است. نیازسنجی آموزشی پرستاران و اصلاح کیفیت مراقبت در بیمارستانهای مختلف نیاز به بررسی دارد.
Introduction: Evaluating nurses' clinical competencies is of special importance in managing care process and determining their educational needs. The objective of this study was to compare the clinical competen-cies and clinical skills application by nurses in two hospitals affiliated to Boushehr and Shiraz Medical Universities. Methods: In this cross-sectional study, the clinical competencies of all 266 nurses employed in two main hospitals of Boushehr and Shiraz medical universities and volunteered for participation in the study were compared. A questionnaire containing 73 nursing skills in seven domains of clinical competencies was used to investigate the level of nurses' clinical competencies through Visual Analogue Scale (0 to 100) and their clinical skills application via a 4 degree Lickert Scale. Data was analyzed by SPSS software using descrip-tive statistics, independent t-test, and Pearson Correlation Coefficient. Results: Having a mean score of 87.03±10.03, Shiraz University of Medical Sciences' nurses enjoyed higher level of clinical competencies compared to the mean score of 71.07±13.66 achieved by those in the hospital affiliated to Boushehr University of Medical Sciences. More over, 70 percent of clinical skills are recurrently exploited by nurses employed in Boushehr while this rate is more than 83 percent in the hospital affiliated to Shiraz Medical University. Conclusion: The level of clinical competencies and the extent to which nursing skills are employed by nurses is dissimilar in these two hospitals. Educational needs assessment for nurses and modification of health care quality in different hospitals is recommended to be investigated.
Clinical Competency, Nurses, Hospital, Self-assessment
صلاحیت بالینی, پرستاران, بیمارستان, خودارزیابی
101
110
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-369-4&slc_lang=fa&sid=1
2010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/282010/08/262010/08/262010/08/232010/08/192010/07/282010/07/28
1389/5/6
2011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/62011/08/6
1390/5/15
Massoud
Bahreini
مسعود
بحرینی
mbahreini@sums.ac.ir
00319475328460090557
00319475328460090557
Yes
Marzieh
Moattari
مرضیه
معطری
moattarm@sums.ac.ir
00319475328460090558
00319475328460090558
No
Mohammad Hossein
Kaveh
محمد حسین
کاوه
kaveh@sums.ac.ir
00319475328460090559
00319475328460090559
No
Fazlollah
Ahmadi
فضلاله
احمدی
ahmadif@modares.ac.ir
00319475328460090560
00319475328460090560
No