fa
jalali
1382
3
1
gregorian
2003
6
1
3
1
online
1
fulltext
fa
واژه شناسی توصیفی آموزش
Descriptive Educatinal Terminology
آزمون های تشخیصی(Diagnostic Test)آزمون های تشخیصی نوعی از آزمون های پیشرفت تحصیلی محسوب می شوند که معمولا در ابتدا و در طول دوره تحصیلی و فبل ار برگزاری آزمون نهایی، انجام می گیرند. هدف این آزمون ها، تعیین سطح توانایی فراگیران در بدو ورود به دوره و شناسایی قوت ها و ضعف های فراگیران و نیز کسب اطلاع استادان از مطالبی است که به درستی یاد گرفته نشده اند. از این رو، گسترش آزمون های تشخیصی، ابزارهای بسیار مناسبی در اختیار استادان و نظام آموزشی قرار می دهد تا با نقاط ضعف ها بپردازند و نقاط قوت را تقویت کنند. نتایج این آزمون ها بیشتر برای کسب اطلاع استادان و نظام آموزشی و فراگیران از چگونگی پیشرفت فراگیران است. معمولا کمتر از نتایج این آزمون ها برای داوری نهایی درباره فراگیران استفاده می شود ...
81
82
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-172&slc_lang=fa&sid=1
2006/09/6
1385/6/15
2003/06/15
1382/3/25
Alireza
Yousefi
علیرضا
یوسفی
00319475328460089611
00319475328460089611
Yes
fa
مدیران و کارشناسان بهداشتی و الگوهای مناسب نیازسنجی
Health Directors and Experts, and Proper Need Assessment Models
مقدمه نیازسنجی جزو جداییناپذیر برنامهریزی آموزشی و نظام بهسازی منابع انسانی محسوب میشود. این مطالعه به منظور بررسی ویژگیهای یک الگوی نیازسنجی مطلوب و نیز مناسبترین شرایط اجرایی، زمانی، مکانی و کاربردیترین الگوهای نیازسنجی از نظر مدیران و کارشناسان در سیستم بهداشت و درمان انجام شده است.روشها این پژوهش یک مطالعه توصیفی- پیمایشی است که در آن 63 نفر که شامل 32 نفر مدیران و معاونان شبکهها و 31 نفر کارشناسان ستادی و بهداشتی شبکههای بهداشتی و درمانی در سطح استان اصفهان در سال 1381 به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامهای که روایی آن از طریق روایی محتوی و پایایی آن با روش آزمون مجدد تأیید شده بود، جمعآوری گردید. دادهها با نرمافزار SPSS و با روشهای آماری به صورت توزیع فراوانی و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج برای نیازسنجی خواستههای بهداشتی جمعیت تحت پوشش، الگوهایی مناسب هستند که دارای این ویژگیها باشند: مفهوم نیاز را به عنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب و نیز به عنوان برداشت ترکیبی بسنجد؛ منابع تعیین نیاز جامعه، اهداف و ارزشهایشان باشند؛ از ابزارهایی نظیر مشاهده مستقیم و پرسشنامه استفاده شود؛ شناسایی نیازها در سطح شهرستان انجام شود، ملاک تعیین الگوها میزان مشارکت جمعیت باشد؛ مناسبترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله و مناسبترین شرایط مکانی تجمع نمایندگان مردم در یک مکان خاص باشد؛ مناسب ترین شرایط اجرایی تجمع نمایندگان در یک مکان خاص و تکنیک دلفی و کاربردیترین الگوها، الگوهای ترکیبی و الگوهای هدف- محور باشد.بحث نیازسنجی آموزشی، اولین و اساسیترین گام در برنامهریزی آموزشی سیستم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و تعیین نیازها بر اساس الگوها و تکنیکهای دقیق، میتواند اثربخشی و کارایی برنامهریزی این سیستم را افزایش دهد. بنابراین، پیشنهاد میشود الگوهای مناسب نیازسنجی به مدیران و کارشناسان بهداشتی آموزش داده شود.
Introduction. Need Assessment is an inseparable element of educational planning and optimization of human resources. Identifying educational needs can increase the efficacy of educational plans. The goal of this research was to investigate the characteristics of an appropriate need assessment model and also determine the most applicable need assessment models according to the viewpoints of health directors and experts in Isfahan University of Medical Sciences and Health services.
Methods. In this descriptive-qualitative research 32 health directors and their assistants and 31 staff experts of Health Networks in Isfahan were studied. The data were collected through a questionnaire whose validity was confirmed by content validity and its reliability by test-re-test. Then the data were analyzed by SPSS software using frequency distribution and Ch2 test.
Results. The proper patterns for need assessment of the understudy population have the following characteristics: They define need as the distance between existing and desired situation, consider society, goals and its values as need assessment sources, use direct observation and questionnaire as need assessment tools, recognize need in municipality, consider the participation rate of the population as the criterion for determination of the model, apply need assessment timing in several steps, gather people representatives at special places as the most suitable location, use Delphi method as the most suitable executive method, apply purpose axis patterns and compositional patterns as the most applicable models.
Conclusion. Educational need assessment is the first and most essential step in educational planning for medical education, and health and therapeutic system. Determining the needs based on precise patterns and techniques can increase the effectiveness and quality of planning in this system. It is recommended to train health directors and experts regarding suitable need assessment models.
Need assessment models, Need, Educational need assessment, Tool, Technique, Criterion
الگوهای نیازسنجی، نیاز، نیازسنجی آموزشی، ملاک، ابزار، تکنیک
71
79
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-180&slc_lang=fa&sid=1
2006/09/62006/09/6
1385/6/15
Mohammad hossein
Yar Mohammadian
محمدحسین
یارمحمدیان
0031947532846003800
0031947532846003800
Yes
Susan
Bahrami
سوسن
بهرامی
0031947532846003801
0031947532846003801
No
Ahmad Ali
Forughi Abari
احمدعلی
فروغی ابری
0031947532846003802
0031947532846003802
No
fa
تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مدرسان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمینه رفتارهای اثربخش آموزش بالینی
The Impact of Teaching on Knowledge, Attitude and Practice of Nursing and Midwifery Instructors in Regard to Clinical Education Effective Behaviors, Tabriz University of Medical Sciences, 2002
مقدمه یادگیری و کسب مهارت در بالین یکی از مطلوبترین روشهای آموزشی است که ارتباط مستقیمی با ویژگیهای مدرسان بالینی دارد. به نظر میرسد اجرای فرایند یاددهی- یادگیری از طریق مربیان لایق و کارآمد میتواند دانشجویان را قادر سازد تا حداکثر استفاده مطلوب را از تواناییهای خود ببرند. بدین منظور مطالعهای با هدف تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مدرسان پرستاری و مامایی در زمینه رفتارهای اثربخش آموزشی انجام شد.روشها این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که جامعه مورد بررسی را کلیه مربیان پرستاری و مامایی (25 نفر) تشکیل میداد. روش انجام پژوهش طرحی یک گروهی و دو مرحلهای بود که به آگاهی، نگرش و عملکرد مدرسان را قبل و دو ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی (کارگاه آموزشی دو روزه) بررسی مینمود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای شامل چهار بخش بود. برای تعیین اعتبار علمی از روش روایی محتوا و برای مشخص نمودن پایایی ابزار نیز از روش دو نیمه کردن آزمون استفاده شد. بخش چهارم پرسشنامه (بیانیههای عملکرد) علاوه بر مدرسان توسط گروهی از دانشجویان که تحت سرپرستی بالینی هر یک از مربیان مورد مطالعه آموزش دیده بودند نیز قبل و دو ماه بعد از برگزاری کارگاه تکمیل گردید. نتایج با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-9 و از طریق محاسبه فراوانی مطلق و نسبی، میانگین و انحراف معیار وآزمون t زوج، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج شرکت مربیان در کارگاه آموزشی تاثیر مثبت در افزایش آگاهی و نگرش آنها در زمینه رفتارهای اثربخش آموزش بالینی داشته است. بعد از آموزش, نمره عملکرد نیز از دیدگاه مدرسان و دانشجویان افزایش یافته، اما اختلاف معنیدار آماری بین میانگین نمرات عملکرد در قبل و بعد از آموزش در مدرسان مشاهده نشد و تنها از دیدگاه دانشجویان در حیطه ارزشیابی عملکرد مدرسان اختلاف معنیدار داشت.بحث با توجه به اینکه آموزش تاثیر مثبتی بر میزان آگاهی و نحوه نگرش مدرسان در زمینه رفتارهای اثربخش بالینی داشته است، به نظر میرسد آموزش و فراهم نمودن بستر مناسب در محیطهای بالینی برای بکارگیری رفتارهای اثربخش ضروری است. نتایج این پژوهش میتواند در طراحی ابزار ارزشیابی معتبر برای بررسی اثربخشی آموزش بالینی و انجام ارزیابی عملکرد آموزشی کارکنان بالینی مفید واقع شود.
Introduction. Learning clinical skills at the bedside is one of the best educational methods which mainly depends on clinical instructors’ characteristics. It seems that teaching by qualified and competent instructors can enable students to reach their maximum capability. This research was designed to study the effect of teaching on knowledge, attitude and practice of nursing and midwifery instructors concerning effective behaviors at clinical teaching.
Methods. This was a quasi-experimental research which studied all nursing and midwifery instructors (N=25) at Tabriz University. The research was designed as one group and two stages which assessed knowledge, attitude and practice of instructors before and two months after running the educational program (two days workshop). The data collecting tool was a questionnaire including four sections. The scientific validity of the questionnaire was confirmed by content validity and its reliability was evaluation by split-half method. In addition to instructors, the forth section of the questionnaire concerning performance, was also completed by the students who were under the supervision of trained instructors before and two months after the workshop. The results were analyzed by SPSS 9 software and using paired t-test, relative frequency, mean and standard deviation.
Results. According to the results, participation of instructors in educational workshops had a positive effect on increasing knowledge and improving their attitude toward clinical teaching behaviors. Moreover, according to the viewpoints of instructors and students, their performance scores increased after education. But, no significant difference between the mean of performance score of instructors before and after workshop was observed. Based on students' viewpoints, instructors' performance in assessing students showed a significant difference.
Conclusion. Considering the positive effects of education on knowledge and attitude of the instructors, providing education and an appropriate background in clinical environment for employing effective behaviors seems necessary. The results of this research can be used in designing a valid evaluation tool for assessing the effectiveness of clinical education and the educational performance of clinical instructors
Knowledge, Attitude, Performance, Nursing instructors, Effective behaviors, Clinical Education
آموزش، آگاهی، نگرش، عملکرد، مدرسان پرستاری، رفتارهای اثربخش، آموزش بالینی
61
69
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-179&slc_lang=fa&sid=1
2006/09/62006/09/62006/09/6
1385/6/15
Batool
Mohammadi
بتول
محمدی
0031947532846003797
0031947532846003797
Yes
Susan
Valizadeh
سوسن
ولی زاده
0031947532846003798
0031947532846003798
No
Sima
Lak Dizeji
سیما
لک دیزجی
0031947532846003799
0031947532846003799
No
fa
سرنوشت شغلی دانش آموختگان دانشکده پرستاری سمنان
Study of Job Future of Semnan Nursing School Graduates
مقدمه یکی از رسالتهای مهم دانشگاهها، تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز جامعه است. مراکز آموزش عالی مایلند بدانند دانشآموختگان آنها بعد از فراغت از تحصیل با چه سرنوشتی مواجهاند و از تخصص خود چگونه بهره میگیرند. این تحقیق با هدف تعیین سرنوشت شغلی دانشآموختگان رشته پرستاری دانشکده پرستاری سمنان انجام شده است.روشها در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشآموختگان کارشناسی پیوسته پرستاری (174 نفر) که در فاصله سالهای 78-71 فارغالتحصیل شدهاند و آدرس آنها در دسترس بود، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه با 10 سوال بود که برای نمونه پست شد. در مجموع 93 پرسشنامه برگشت داده شد. دادهها با نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با تعیین میانگین و انحراف معیار و محاسبه فراوانی مطلق و نسبی و آزمون مجذور کای انجام گرفت.نتایج 22/60 درصد نمونهها را زنان تشکیل داده و 12/30 درصد در وضعیت استخدام رسمی آزمایشی بسر میبرند. اکثراً در بیمارستانها مشغول به کار بودند و 01/43 درصد در مشاغلی غیر از پرستاری به کار گرفته شدهاند. فقط 2/17 درصد کمتر از شش ماه مشغول به کار بوده و بقیه در فاصله زمانی شش ماه تا بیش از سه سال بیکار بودهاند. در عین حال، که 2/17 درصد نیز در حال حاضر بیکارند. اکثرا (21/60 درصد) ادامه تحصیل نداده و 61/2 درصد در رشتههای غیر پرستاری ادامه تحصیل داشتهاند و 45/6 درصد نیز تغییر رشته و شغل دادهاند. 64/80 درصد نمونهها با دانشگاه محل تحصیل ارتباط نداشته و فقط 2/17 درصد در استخدام بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سمنان هستند. آزمون مجذور کای رابطه معنیدار بین جنس و مدت بیکاری نشان داد. در سایر موارد رابطه معنیدار مشاهده نشد.بحث نتایج پژوهش بیانگر بیکار ماندن طولانی پرستاران پس از فارغالتحصیلی، وضعیت نامشخص استخدامی و کثرت اشتغال در رشتههای غیر تخصصی است. پیشنهاد میگردد پذیرش پرستاران با توجه به نیاز جامعه و علایق انجام گیرد و به مشکل استخدامی آنها توجه شود.
Introduction. One of the main missions of universities is to train skillful manpower for the society. The higher education institutions try to find out what their graduates will face in the society and if they have a chance to use their specialty. This research was performed to determine the job future of the graduates in Semnan.
Methods. In a cross-sectional study, all nursing graduates (B.S.) who had been graduated during 1992-1999 were studied (N=174). 93 persons participated in the survey by completing a questionnaire containing 10 questions. The data were analyzed by SPSS software. Frequency distribution, standard deviation and the mean of all questions were calculated and also Chi2 test was used.
Results. 60.22% of the participants were female. 30.12% of them were hired as permanent employees. Most of them worked at the hospitals and 43.1% were employed in non-nursing positions. Only 17.2% were employed within less than 6 months and the rest were unemployed in a period of 6 months to 3 years after graduation. Also, 17.2% were unemployed at the time of this study. Most of them (60.21%) had not entered postgraduate studies and 2.61% had continued their studies for non-nursing majors. 6.45% had changed their major of study and also their jobs. 80.64% of the participants did not have any contacts with their schools. And only 17.2% were employed in hospitals affiliated to Semnan University of Medical Sciences. Chi2 – test showed a significant relationship between gender and the period of unemployment.
Conclusion. The results revealed the long period of unemployment of nursing graduates, the undetermined hiring situation and employment in fields other than nursing. It is recommended to consider society's needs and students' interests at the time of admission to the university and take some measures concerning employment problems.
Job Future, Graduates, Nursing School
سرنوشت شغلی، استخدام، دانش آموختگان، دانشکده پرستاری
53
59
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-178&slc_lang=fa&sid=1
2006/09/62006/09/62006/09/62006/09/6
1385/6/15
massoumeh
Saberian
معصومه
صابریان
0031947532846003788
0031947532846003788
Yes
Saeed
Haji Aghajani
سعید
حاجی آقاجانی
0031947532846003789
0031947532846003789
No
fa
اعضای هیات علمی بالینی درباره آموزش مهارت های ارتباطی به دانشجو چگونه فکر میکنند؟
The Viewpoints of Clinical Faculty Members about Teaching Communication Skills to Medical Students
مقدمه شایستگی بالینی پزشک، بیشتر بر اساس مهارتهای ارتباطی وی مورد قضاوت قرار می گیرد. آموزش مهارتهای ارتباطی، یکی از مباحث مهم آموزش پزشکی است در حالی که آموزش این مهارتهادر برنامه رسمی آموزش پزشکی کشور گنجانده نشده است. دیدگاه اساتید بالینی، به عنوان آموزش دهندگان و معتبرترین ردههای درگیر در آموزش پزشکی، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این مطالعه تعیین دیدگاه اساتید بالینی نسبت به آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشجویان پزشکی است.روشها در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی، از بین اعضای هیأت علمی 17 گروه بالینی دانشکده پزشکی اصفهان، تعداد 142 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خود ساختهای شامل سه بخش دموگرافی، نگرش و سؤالات باز بود. روایی نگرش با استفاده از نظر کارشناسان برآورد و پایایی کل پرسشنامه با روش دو نیم کردن تعیین شد. دادهها به صورت توزیع فراوانی و محاسبه میانگین امتیاز و آزمونهای من ویتنی (Mann Whitney)، کروسکال والیس (Kruskal Wallis)، ANOVA و توکی (Tukey) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج هشتاد و پنج درصد از اساتید نسبت به آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشجویان نگرش عالی داشتند. نگرش استادان زن و مرد تفاوتی نداشت. اساتید جوانتر درگروه سنی 40-30 سال و سابقه تدریس 10- 5 سال نگرش بهتری نسبت به سایر گروهها داشتند. نگرش اساتید در رشتههای تخصصی با یکدیگر تفاوتی نداشت.بحث دیدگاه کلیه اساتید صرفنظر از جنس، سن، رشته تخصصی و سابقه تدریس نسبت به آموزش مهارتهای ارتباطی مثبت است. بنابراین، آموزش این مهارتها به دانشجویان به عنوان یکی از دروس رسمی، ضروری به نظر میرسد.
Introduction. The clinical competencies of a physician is usually judged based on his(her) communication skills. Teaching communication skills is one of the important subjects in medical education, whereas it has not been considered in medical education curriculum of the country. Due to the involvement of the faculty members in medical education system, their viewpoints concerning educational matters is of special importance. This study was performed to determine the faculty members' viewpoints in regard to teaching communication skills to medical students.
Methods. In this descriptive-analytic study 142 faculty members from 17 departments in Medical School of Isfahan were selected by simple random sampling method. The data collection tool was a questionnaire consisted of three parts: demographic, attitude and open questions. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability by split-half method. The data were analyzed according to the frequency distribution and the mean of the scores, and compared by t-test, Mann Whitny, Kruskal Wallis, ANOVA and Tokey.
Results. 85% of the faculty members had a very positive attitude toward teaching communication skills to medical students. There was no difference in the attitude according to the sex of the faculty members. The younger faculties, aged between 30 and 40 years with 5 to 10 years of teaching experience, had a better attitude compared to other groups. The specialty field had no role in their attitude toward the subject.
Conclusion. The views of all the faculty members about teaching communication skills regardless of their sex, age, specialty field and teaching experience was positive. Thus, teaching these skills to students as one of the formal subjects seems necessary.
Faculty member, Communication skills, Medical education, Medical student
اعضای هیات علمی، مهارت های ارتباطی، آموزش پزشکی، دانشجویان پزشکی
45
51
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-177&slc_lang=fa&sid=1
2006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/6
1385/6/15
Ahmadreza
Zamani
احمدرضا
زمانی
0031947532846003784
0031947532846003784
Yes
Behzad
Shams
بهزاد
شمس
0031947532846003785
0031947532846003785
No
Ziba
Farajzadegan
زیبا
فرج زادگان
0031947532846003786
0031947532846003786
No
Sayedeh maryam
Tabaeian
سیده مریم
طبائیان
0031947532846003787
0031947532846003787
No
fa
مقایسه تاثیر دو روش آموزش متداول و تلفیقی بر میزان یادگیری مهارت دارو دادن توسط دانشجویان سال اول دانشکده پرستاری حضرت فاطمه (س) دانشگاه علوم پزشکی شیراز
Comparison of the Impact of Traditional and Multimedia Independent Teaching Methods on Nursing Students` Skills in Administrating Medication
مقدمه یکی از مهمترین اصول آموزش مفاهیم یا ایجاد مهارت در فراگیران حرفه پرستاری، استفاده از روشهای مناسب آموزش مبتنی بر هدف میباشد. مهارت دارو دادن به بیمار از نظر ایمنی سلامت بیمار دارای اهمیت ویژهای است. شناسایی بهترین روش آموزش مهارت دارو دادن به دانشجویان پرستاری میتواند مشکلات موجود آموزشی را برطرف سازد. به همین منظور مطالعهای با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش متداول و تلفیقی بر یادگیری ذهنی و روانی حرکتی دانشجویان پرستاری انجام شد.روشها این پژوهش یک مطالعه تجربی است و نمونههای آن را 80 نفر از دانشجویان سال اول پرستاری تشکیل دادند که به روش نمونهگیری تصادفی به دو گروه آزمایش (41 نفر) و شاهد (39 نفر) تقسیم شدند، مهارت دادن دارو به دو روش تلفیقی و متداول تدریس گردید. روش گردآوری دادهها پرسشنامهای شامل 3 بخش مهارتهای ذهنی، مهارتهای روانی- حرکتی و نظرات دانشجویان در مورد اثربخشی روش آموزش بود. پرسشنامه در دو مرحله بلافاصله پس از پایان تدریس و یک ماه پس از آن تکمیل و جمعآوری گردید. همچنین نظرات نمونههای مورد پژوهش در خصوص تاثیر روشهای آموزشی اعمال شده بررسی گردید. یافتهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با آزمون t و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که در زمینه مهارت روانی- حرکتی، دادن دارو تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و گروه شاهد در مرحله اول وجود نداشت ولی در ارتباط با یادگیری ذهنی، گروه آزمایش تفاوت معنیداری را نسبت به گروه شاهد نشان داد. یک ماه پس از آموزش مهارت دادن دارو نیز تفاوت معنیداری بین مهارت ذهنی، روانی- حرکتی دو گروه حاصل نشد ولی مقایسه نظرات دو گروه پیرامون تاثیر روشهای آموزشی موید این نکته بود که اکثریت واحدهای مورد پژوهش در گروه آزمایش روش تلفیقی را به صورت معنیداری موثرتر از روش متداول میدانستند.بحث با اینکه مهارت روانی- حرکتی دو گروه در مهارت دادن دارو تفاوتی نداشت ولی با توجه به تاکید اثربخشی روش تلفیقی توسط دانشجویان، پیشنهاد میشود در آموزش مهارتهای پرستاری روش آموزش تلفیقی مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction. One of the most important principles of educationg concepts and establishing skills in nursing students is the use of proper gool-based educational methods. Special attention has to be paid to medication administration skills, in order to provide patients’ health. Identifying the best educational ways for administrating medication by nursing students can solve some of the existing educational problems. This experimental study was conducted to compare the impact of traditional and multimedia independent teaching method on cognitive knowledge and psychomotor skills of first year nursing students. Methods. In an experimental study 80 first year nursing students participated and were randomly divided into experimental and control groups. The control group was taught by the traditional method and the experimental group by multimedia independent teaching method. The initial and retention of cognitive knowledge and psychomotor skills were measured by a post-test and standard checklist right after the instruction and one month later. Also, the students’ opinion on applied strategies was asked by a separate questionnaire. The results were analyzed by descriptive statistics and using t-test and Chi2. Results. Based on the results no significant difference in administrating medication skills was observed between the case and experimental groups in the first stage. But there was a significant difference in initial cognitive knowledge between the two groups. Analysis of data indicated that neither cognitive nor psychomotor skills were statistically different one month after the education. Both methods, however, were found to be effective. Most participants preferred multimedia teaching method to traditional method. Conclusion. Although there was no difference in psychomotor skills of the two groups, due to the students’ emphasis on multimedia independent teaching, it is recommended to use this method in nursing education.
Educational method, Learning, Skill, Administrating medication, Nursing student
روش آموزش, یادگیری, مهارت, دارو دادن, دانشجوی پرستاری
35
43
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-176&slc_lang=fa&sid=1
2006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/6
1385/6/15
2003/06/152003/06/15
1382/3/25
Khadijeh
Ranjbar
خدیجه
رنجبر
00319475328460089612
00319475328460089612
Yes
Fahimeh
Soltani
فهیمه
سلطانی
00319475328460089613
00319475328460089613
No
Masoud
Mousavi Nassab
مسعود
موسوی نسب
00319475328460089614
00319475328460089614
No
Akbar
Masoudi
اکبر
مسعودی
00319475328460089615
00319475328460089615
No
Sayed Alireza
Ayatollahi
سیدعلیرضا
آیت الهی
00319475328460089616
00319475328460089616
No
fa
دیدگاه اساتید راهنما در مورد مشکلات روند اجرای پایان نامه تحصیلی پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Viewpoints of Supervisors about the Problems in the Process of Dissertations for General Medicine Program Isfahan University of Medical Sciences
مقدمه شناخت دیدگاه اساتید راهنمای دانشکده پزشکی در مورد اهداف درس پایاننامه پزشکی، روشهای تسهیل فراگیری و عقاید آنها در مورد مشکلات روند اجرایی و همچنین اثربخشی و بهرهوری این واحد درسی میتواند برنامهریزان را با نقاط ضعف و قوت شرایط موجود آشنا و امکان اصلاح آن را فراهم سازد. بنابراین، مطالعهای با هدف تعیین دیدگاه اساتید راهنما در مورد مشکلات و روند اجرای پایاننامههای تحصیلی پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روشها در مطالعهای توصیفی- مقطعی، 131 نفر از اساتید راهنمای دانشکده پزشکی مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه خودایفا بود که روایی و پایایی آن تایید گردیده بود. پرسشنامهها در محل دانشکده یا مطبها توزیع و جمعآوری گردید. نتایج با نرمافزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش به صورت توزیع فراوانی نسبی و انجام آزمون t و ANOVA تحلیل شد.نتایج یافتههای پژوهش نشان داد مهمترین مشکلات روند اجرای پایاننامه از دیدگاه اساتید راهنما، تأمین بودجه مناسب طرح، تصویب پیشنویس پایاننامه در شورای گروه و شورای پژوهشی دانشکده و همچنین آموزش دانشجو برای مرور متون و مقالهنویسی و همچنین آگاهی از اولویتهای تحقیقاتی کشور بوده است. اساتید راهنما، هدف پایاننامه را بطور عمده آموزش روش تحقیق میدانستند. اکثریت اساتید راهنما انجام پایاننامه را برای دوره عمومی پزشکی لازم میدانستند ولی معتقد بودند دانشجویان وقت کافی برای گذراندن آن ندارند. به نظر آنها اختیاری کردن پایاننامه موجب ارتقای کیفیت تحقیقات در آموزش پزشکی خواهد شد.بحث اجرای پایاننامههای تحصیلی پزشکی دارای مشکلاتی است. به نظر میرسد زمان طی شده برای انجام و هدایت پایاننامههای تحصیلی پزشکی عمومیمحدود باشد و لازمست تسهیلاتی در فرایند تصویب پایاننامه فراهم گردد. به علاوه، درگیر کردن دانشجویان در بخشی از تحقیقات مدون، ارتقای دانش اساتید راهنما در زمینه روش تحقیق و آمار، در دسترس قرار دادن اولویتهای تحقیقاتی و بازنگری در برنامهریزی درسی این واحد درسی میتواند در بهبود کیفیت ارایه آن ثمربخش باشد.
Introduction. To improve the quality of dissertations (as a mandatory course) in general medicine (MD) program, it is useful to know the viewpoints of supervisors about different issues and problems in their supervision process, i.e. the objectives of the course, facilitation methods for learning, problems of the practical phase, and their ideas about the course efficacy. This study explores supervisors' views concerning the thesis process and its related problems in Isfahan University of Medical Sciences.
Methods. 106 supervisors from Medical School participated in this cross sectional descriptive study. A self-administered questionnaire, which proved to be valid and reliable was used for data collection. The questionnaires were completed individually in the participants' office or School. SPSS software was used for data analysis. Results were analyzed according to the frequency distribution of variables and compared by t- test and ANOVA.
Results. According to the supervisors, the most important problems were allocating appropriate budget, approving the research proposal by the department and school councils, instructing students about literature review and article writing, and not being informed about national research priorities. They considered "learning research methodology" as the main objective of dissertation. Most of them agreed on it as a necessary course for MD program, but believed that students usually faced shortage of time. They claimed that offering thesis as an elective course would improve the quality of the projects.
Conclusion. Dissertations in general medicine program are facing some problems. It seems that shortage of time brings about limitations in doing and supervising the projects. It is recommended to revise the approval process of thesis proposals. Moreover, involving students in the preplanned researches, improving the supervisors knowledge in research methodology and statistical analysis, announcing research priorities, and revising the course plan may improve the quality of dissertations.
Thesis project, Medical education, Medical student, Supervisors.
پایان نامه، آموزش پزشکی، دانشجوی پزشکی، اساتید راهنما، تحقیق
23
33
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-175&slc_lang=fa&sid=1
2006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/6
1385/6/15
Tahereh
Changiz
طاهره
چنگیز
0031947532846003752
0031947532846003752
Yes
Peyman
Adibi
پیمان
ادیبی
0031947532846003753
0031947532846003753
No
Mohsen
Hosseini
محسن
حسینی
0031947532846003754
0031947532846003754
No
Mina
Tootoonchi
مینا
توتونچی
0031947532846003755
0031947532846003755
No
fa
ویژگی ها و ساختار پایان نامه های مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دهه 78-1368
Structure and Characteristics of Postgraduate Dissertations of Isfahan University of Medical Sciences (1989-1999)
مقدمه پایاننامهها، یکی از منابع مهم و با ارزش اطلاعات میباشند که بویژه برای استفاده در کتابخانههای دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردارند. پایاننامه در واقع تصویری است از قالب مورد پذیرش دانشگاه در ارایه نتایج یک پژوهش. بررسی موضوعات پایاننامه در یک مقطع زمانی بیانگر خط سیر پژوهش دانشگاهی در همان مقطع میباشد. بنابراین، مطالعهای با هدف تعیین ویژگیها و ساختار پایاننامههای مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روشها در پژوهش حاضر، کلیه پایاننامههای مقاطع تحصیلات تکمیلی در دهه 78-1368 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از لحاظ ساختار پایاننامه (در بر داشتن مقدمه، روشها، نتایج و بحث) و نوع پژوهش (بنیادی، کاربردی- بنیادی و کاربردی)، تجربی، نیمه تجربی و مشاهدهای مورد بررسی قرار گرفت و چکلیست مربوط به آن تکمیل شد.نتایج از پایاننامههای مورد بررسی، 9/83 درصد مربوط به دکترای عمومی، 9/8 درصد مقطع دکترا Ph.D.، 3.6 درصد کارشناسی ارشد و 9/0 درصد مربوط به دکترای تخصصی بود. نتایج این مطالعه نشان داد که 96.6 درصد کل پایاننامههای مقاطع تحصیلات تکمیلی، کاربردی و 4/3 درصد بنیادی- کاربردی بودهاند که نسبت آن در دانشکدههای مختلف متفاوت بوده است. همچنین 7/47 درصد پایاننامهها توصیفی، 22 درصد توصیفی- تحلیلی، 6/0 درصد تحلیلی، 6/3 درصد نیمه تجربی و 26 درصد تجربی بودند. از لحاظ ساختار پایاننامه، تفاوتهای قابل ملاحظهای بین دانشکدههای مختلف وجود داشت.بحث نتایج این مطالعه ضرورت سوق دادن هر چه بیشتر موضوعات پایاننامهها به سمت موضوعات بنیادی و تحلیلی را نشان میدهد. همچنین این نتایج میتواند به عنوان راهنمایی برای استراتژی تدوین موضوعات پایاننامهها مورد استفاده قرار گیرد. تفاوتهای مشاهده شده در ساختار پایاننامه در دانشکدههای مختلف، ضرورت تدوین الگویی جامع را برای تدوین و نگارش پایاننامه در کل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که از آن تبعیت شود، مطرح میسازد.
Introduction. Dissertation is one of the important and valuable information resources especially in libraries. In fact, dissertation reflects the accepted university pattern for research presentation. Evaluation of dissertation subjects during a special period presents the university research strategy. This study was performed to determine the structure and charachteristics of postgraduate dissertations of Isfahan University of Medical Sciences.
Methods. All postgraduate dissertations of IUMS during 1989-1999 were evaluated using a checklist for their structure (i.e. introduction, methods, results, discussion) and type of study (Basic, Applied, Experimental-Devolopment), Experimental, Quasi experimental and Observational.
Results. 83.9% of dissertations were for either MD, pharm D or DD 8.9% for PhD, 6.3% for MS and 0.9% for Medical specialty degree. The results showed that 96.6% of these dissertations were applied and 34% basic- applied and, their distribution varied among different schools (School of Dentistry had the most applied dissertations). 47.7% of dissertations were descriptive, 22% descriptive-analytical, 0.6% analytical, 0.6% quasi-experimental and 26% experimental research. There was a great variaton in dissertation structure among different schools.
Conclusion. The results of this study indicated the importance of shifting thesis subjects to basic and analytical researches. Also, it could be used as a guide for planning dissertation subjects. Structural differences of thesis among different schools reveal the need for designing an “acceptable unique pattern of thesis writing” in the whole university.
Dissertation, Structure, Postgraduate study, Basic research, Applied research.
ساختار، پایاننامه، تحصیلات تکمیلی، پژوهش بینادی، پژوهش کاربردی
15
22
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-174&slc_lang=fa&sid=1
2006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/6
1385/6/15
Fariba
Jaefari
فریبا
جعفری
0031947532846003749
0031947532846003749
Yes
Foruzan
Tabibian
فروزان
طبیبیان
0031947532846003750
0031947532846003750
No
Tayebeh
Fatemi
طیبه
فاطمی
0031947532846003751
0031947532846003751
No
fa
استفاده از بحث مورد برای آموزش دستیاران
Using Case Discussion for Resident Training
مقدمه علیرغم مطالعات بسیار پیرامون روشهای نوین آموزش در مورد دانشجویان پزشکی، آموزش دستیاران چندان مورد کنکاش و بررسی قرار نگرفته است. معرفی مورد معمولا وسیلهای مناسب برای آموزش علمی- بالینی است و طراحی با استفاده از روشهای طب مستند (Evidence-Based) یک شیوه مناسب برای معرفی موارد بر پایه یافتن علت بالینی خواهد بود. بدین منظور، مطالعهای با هدف تعیین نظرات دستیاران در مورد مقایسه روشهای آموزشی سنتی و بحث عمیق در نحوه فراگیری آنان انجام شد.روشها در یک مطالعه پیش تجربی (pre experimental) یک گروهی، یک مرحلهای (پس آزمون) جلسات آموزشی بحث موردی (case discussion) خاص به صورت ماهیانه، ویژه دستیاران داخلی، طراحی و با استفاده از یک پرسشنامه، این شیوه با شیوه آموزش سنتی مقایسه شد. هر مورد با یک مسأله آغاز شده، سپس علائم بالینی، نشانههای معاینه و آزمایشگاهی به ترتیب ارائه میگردید. در انتها یک سوال مشخص بالینی طرح میگردید. در مواردی که یافته جدید، رادیولوژیک یا هیستولوژیک بود، سعی شد تا نمای ظاهری واقعی یافته ارائه شود. پس از برگزاری ششمین جلسه آموزشی، تعداد 50 پرسشنامه بطور غیرتصادفی بین دستیاران داخلی شرکتکننده توزیع شد که تعداد 31 پرسشنامه تکمیل گردید. دادهها با نرمافزار SPSS-11 به صورت توزیع فراوانی نظرات و آزمون کروسکال والیس (Kruskal Wallis) تجزیه و تحلیل گردید.نتایج شرکتکنندگان در همه موارد تاثیر جلسات آموزشی بحث عمیق (Hard Talk) را مثبت ارزیابی کردهاند بطوری که در مورد امکان پـرسش از سخـنران و ایجاد چـالش علـمی 8/54 درصد، در مورد یادگیری مطالب در طی جلـسه 6/80 درصد، در مورد تطـابق محتوا با نیازهای واقـعی محیط کار 4/77 درصد، در مورد امکان استفاده از تـجربیات اساتید 2/77 درصد و در مورد میزان حجـم و انتقال دانش در زمان محدود 7/67 درصد شرکتکنندگان در مطالعه جلسات بحث عمیق را نسبت به سخنرانی سنتی بهتر ارزیابی کردهاند.بحث در مجموع، این مطالعه نتایج یک تجربه نسبتا موفق را در شرایط محدود برای آموزش دستیاران نشان داد و با توجه به کمبود آموزشهای مدون برای دستیاران و بخصوص کمبود استفاده از شیوههای نو در این زمینه، میتواند راهگشای سایر پژوهشهای مشابه باشد.
Introduction. Despite growing evidence in the field of undergraduate medical education, there is not much data on resident training. Case presentation is a useful tool for scientific clinical education which along with evidence based medicine will become an interactive training method. So, the goal of this study was to compare traditional educational methods with hard talk and their role in learning process, based on residents' viewpoints. Methods. In a pre-experimental study, special monthly case discussion sessions (named "Hard talks on gastroenterology") were designed for internal medicine residents of Shaheed Beheshti University of Medical Sciences. Then the data were collected using an attitude measurement questionnaire. Each educational case was started with a title followed by history, physical examination data, as well as paraclinical lab results, respectively. The scenario ended with a definite clinical question about next needed test, diagnosis or treatment. After the sixth session, questionnaires were distributed non-randomly among 50 participants and 31 questionnaires were completed. The data were analyzed by SPSS 11 using frequency distribution and Kruskal Wallis. Results. Residents were more positive toward Hard talks. They evaluated the possibility of challenge with speakers 54.8%, learning the presented subject during the session 80.6%, the compatibility of the subject with residents' real needs 77.4%, the possibility of using the attending physician experiences 77.2%, volume of knowledge transfer in a session 67.7%. The participants considered the Hard talks better than traditional methods. Conclusion. In general, this study showed a relatively successful experience in resident training. Due to the lack of new methodologies in resident education this can be used as a guide for designing new interventions in the field.
Resident, Clinical Education, Case discussion, Evidence Based Medicine
دستیار, آموزش بالینی, بحث مورد, طب مستند
5
13
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-173&slc_lang=fa&sid=1
2006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/62006/09/6
1385/6/15
2003/06/152003/06/152003/06/15
1382/3/25
Peyman
Adibi
پیمان
ادیبی
00319475328460089617
00319475328460089617
No
Bita
Nik-kholgh
بیتا
نیک خلق
00319475328460089618
00319475328460089618
Yes
Abbas
Esmaeeli
عباس
اسماعیلی
00319475328460089619
00319475328460089619
No
Hamid Reza
Sima
حمیدرضا
سیما
00319475328460089620
00319475328460089620
No
Mohammad Reza
Zali
محمدرضا
زالی
00319475328460089621
00319475328460089621
No