@article{ author = {salehiniya, hami}, title = {Commentary on: Evaluation of Internal Efficiency and External Effectiveness of the General Medicine Curriculum: Perspectives of Students, Graduates and Faculty Members at Shahid Sadughi University of Medical Sciences}, abstract ={با توجه به نوع مقاله ندارد}, Keywords = {}, volume = {13}, Number = {5}, pages = {444-447}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {نقد مقاله: کارایی درونی و اثربخشی بیرونی برنامه درسی دوره دکترای حرفه‌ای پزشکی از دیدگاه دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد}, abstract_fa ={  مقاله‌ای با عنوان " کارایی درونی و اثربخشی بیرونی برنامه درسی دوره دکترای حرفه‌ای پزشکی از دیدگاه دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد " در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی خرداد 1392 / (3) 13/ در صفحات 233 تا 243 منتشر شده است. این مقاله به صورت توصیفی در سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد صورت گرفته است(1). اینجانب به نویسندگان مقاله بابت انجام چنین کاری تبریک گفته ولی چند نکته برای بهبود کیفت گزارش مقالات مقطعی قابل ذکر است.   مطالعات مقطعی یا شیوع به مطالعاتی گفته می‌شود که ارتباط بین متغیر‌ها با بیماری‌ها و سایر حالات مرتبط با سلامتی را در یک جمعیت معین و در زمان معین بررسی می‌کند. که خود می‌تواند به دو صورت توصیفی و تحلیلی صورت گیرد، در صورتی که در یک مطالعه مقطعی تنها به توصیف پرداخته شود آن مطالعه مقطعی توصیفی و در صورتی که در آن آنالیز آماری صورت گیرد نوع مطالعه مقطعی تحلیلی خواهد بود. در واقع مطالعات مقطعی هم می‌تواند توصیفی و هم تحلیلی باشد(2). از آن جایی که در بسیاری از موارد، گزارش مقالات مشاهده‌ای از کیفیت کافی برخوردار نیستند رعایت نکات زیر می‌تواند باعث بهبود گزارش این نوع مطالعات گردد(3).   چکیده هر مقاله در بسیاری از موارد به عنوان تنها منبع مورد دسترسی فرد به مقاله بوده و از طرفی در وهله اول خواننده یا محقق تنها چکیده مقاله را در موتور‌های جست و جو مطالعه می‌کند و در صورتی که چکیده مقاله از لحاظ هدف و روش اجرا برای خواننده مفید و قابل استفاده باشد، تصمیم می‌گیرد که تمام مقاله را مطالعه کند یا خیر. لذا اولین قضاوت خواننده در مورد مقاله چکیده یا خلاصه مقاله خواهد بود. از این رو نوشتن یک چکیده مقاله به صورت کاملاً علمی و دقیق از نکات بسیار مهم در گزارش هر مقاله است. از مهم‌‍‌‌ترین نکاتی که در چکیده مقاله بایستی به آن پرداخته شود روش اجرای مقاله به صورت مختصر و البته با ذکر کامل نکات مهم روش اجرا است. یکی از معیار‌های مهم در گزارش روش اجرای مقاله در چیکده نوع مطالعه است، برای مثال: در این مطالعه مقطعی تحلیلی... یا در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسو کور..(3تا5). به اعتقاد نگارنده این نوشته، نویسندگان مقاله توانسته‌اند نتایج را به صورت مناسبی گزارش کنند و از آزمون‌های آماری نیز برای آنالیز داده‌ها استفاده کرده‌اند. اما سؤالی که برای خواننده مطرح می‌شود در این مطالعه با توجه به این که از آزمون‌های آماری در گزارش نتایج مطالعه استفاده شده است چرا در چکیده مقاله که از مهم‌ترین قسمت‌های یک مقاله است از واژه " توصیفی" استفاده شده است. به نظر می‌رسد زمانی که از آزمون‌های آماری برای بررسی روابط بین متغیر‌ها استفاده می‌شود نوع مطالعه تحلیلی باشد.   نکته دوم در گزارش چکیده ارائه نتیجه عمده تحقیق است و می‌بایست مهم‌ترین نتایج در چکیده و در صورت امکان با گزارش مقدار معناداری برای افزایش اطمینان به مقاله گزارش شود(4). در مقاله مذکور ذکر شده است مهارت‌های کسب شده در حد مطلوب نیست ولی از حداقل لازم برخوردار است. در چنین مواقعی مناسب است مقدار معناداری برای بهبود و افزایش کیفیت نتایج گزارش شود تا خواننده نسبت به تفاوت یا عدم تفاوت اطمینان بیشتری پیدا کند. برای محرز شدن معنادار بودن بر اساس نظر محقق و انتخاب سطح معناداری که معمولاً کم‌تر از 05/0 در نظر گرفته می‌شود نسبت به تفاوت و معناداری قضاوت می‌شود. به طوری که اگر مقدار p به دست آمده کم‌تر از 05/0 (یا با توجه به نظر محقق انتخاب سطح معناداری دیگری) باشد آزمون معنادار شده و تفاوت‌ها بین گروه‌ها معنادار شناخته می‌شود. نویسندگان بر اساس جدول 1 نتیجه‌گیری کرده‌اند که تمام عناصر برنامه درسی از نظر استادان بالاتر از دانشجویان بوده است و معنادار است در صورتی که مقدار p به لحاظ آماری معنادار نیست. از این رو برای خواننده سؤال برانگیز بوده که با توجه به مقدار p در جدول 1 آیا منظور نویسندگان مقاله تنها تفاوت بوده است یا تفاوت معنادار آماری.  }, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2722-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2722-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2013} } @article{ author = {Kowsarian, Mehrnoosh}, title = {letter to editor on: "The Effect of Health Promotion Education on High School Students’ Lifestyle"}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {13}, Number = {5}, pages = {441-443}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {نقد مقاله:تأثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانش آموزان مقطع دبیرستان}, abstract_fa ={از آنجا که به کار بردن روش‌های صحیح در طراحی و اجرا باعث تولید یافته قابل اعتماد می‌گردد و انتشار مقالاتی که دارای نقص جدی در متدلوژی هستند موجب برداشت غلط می‌گردد(1)، بر خود واجب دیدم که در مورد مقاله‌ای با عنوان"تأثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان" که در مجله شماره 1 از دوره 13 سال 1392 با شماره صفحات 58 تا 64 منتشر شده نقدی تقدیم نمایم. انتظار دارم این نقد در شماره بعدی مجله به عنوان نامه به سردبیر چاپ گردد. - روش تحقیق نیمه تجربی عنوان شده که با توجه به وجود گروه شاهد یا کنترل تجربی محسوب می‌شود(2). - در صفحه 60 در مورد پایایی پرسشنامه،استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مطرح شده. این ضریب برای بررسی هم‌خوانی بین قسمت‌های مختلف یک پرسشنامه است. برای پایایی از روش‌های دیگری مانند آزمون مجدد و برای بعضی موارد دو نیمه نمودن پرسشنامه استفاده می‌شود(3). - شیوه زندگی یک متغیر مرکب و کیفی است که برای ارزیابی آن همان‌طور که در مواد و روش‌های همین مقاله آمده از پرسشنامه‌ای با 6 قسمت برای ابعاد مختلف استفاده می‌شود. کسب نمره به معنی تبدیل متغیر کیفی به کمی نبوده و در واقع مجموع نمرات باعث کسب رتبه‌ای خواهد شد که باید تعریف عملیاتی مانند "مناسب" "نسبتاً مناسب " و "نامناسب" داشته باشد. با این روش، آزمون مناسب برای مقایسه، آزمون مربعات است. اما اگر فقط جمع نمرات در نظر گرفته شود باید از آزمون‌های غیر پارامتری مانند آزمون من ویتنی یو برای مقایسه 2 گروه مختلف و یا آزمون ویلکاکسون برای مقایسه قبل و بعد در یک گروه استفاده می‌شد. محاسبه میانگین و انحراف معیار برای این متغیر اصلا درست نیست زیرا عددی که به دست می‌آید دارای واحد نیست و بنابراین شرط مهم متغیر کمی را ندارد و با آزمون‌های متغیر‌های کمی قابل مقایسه نخواهد بود. در این مقاله از تست‌های مناسب برای متغیر‌های کمی یعنی آزمون تی مستقل استفاده شده که صحیح نیست. آزمون واریانس برای متغیر‌های کمی در بیش از 2 گروه و یا بیش از 2 بار ارزیابی در یک گروه طراحی شده. در این مقاله ذکر شده که "برای مقایسه میانگین نمرات ابعاد شیوه زندگی با متغییر جنس" از آنالیز واریانس استفاده شده که آن هم صحیح نیست. در این مورد به رفرانس اول همین مقاله اشاره می‌کنم(4تا5). - نام جداول درست نیست. نام صحیح جدول اول: "توزیع رتبه‌های کسب شده بر حسب ابعاد مختلف شیوه زندگی قبل و بعد از یک دوره آموزش ارتقای سلامت در دانش‌آموزان مقطع دبیرستان‌های زاهدان به تفکیک گروه‌های مورد و شاهد- سال......" است. و بقیه به همین ترتیب. - البته با بحث مقاله کاملاً موافقم که دانش به تنهایی تعیین‌کننده رفتار نیست.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2768-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2768-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2013} } @article{ author = {Anbari, Zohreh and Jadidi, Rahmat Allah}, title = {Comparing of Barriers to Research Activities among Students of Arak University of Medical Sciences, and Appropriate Strategies for Student Research Management}, abstract ={Introduction: Scientific research in the medical sciences is known as a basic necessity for professional development which leads to clinical improvement. This study aims to compare the barriers to research activities among students of Arak University of Medical Sciences and provide proper strategies for student research management. Methods: This analytical comparative study was carried out in year 2012 on 325 students of Arak University of Medical Sciences. Non-researcer students were selected through stratified sampling while researcher students were selected by census. Data was collected using two researcher-made questionnaires classified using Likert scale that compared barriers existing in institutional and individual area. The scores given to these barriers were compared to those found by similar studies in 25 published articles. Strategies for improving student research management were validated using the Delphi technique. Validity and reliability of the questionnaires were confirmed and data was analyzed using ANOVA and t-test. Results: According to the viewpoints of researcher students, mean score for barriers in instutional area was (3.32±2.14) and according to non-researcher students, mean score for existence of barriers in individual area was (3.68±1.98) which is considered high . The highest barrier scores belonged to the lack of of trained research assistants (4.35±1.3), no application of research outcomes in the community (4.25±.9), and students’ unfamiliarity with digital library (4.31±1.5). The mean score of institutional barriers given by non-researcher students was significantly different among different schools (p=0.001). No significant correlation was observed between gender or students’ grand point averages with scores of research barriers (p>0/05). Finally improvement strategies for students’ reasearch management in three fields of structure, process, and function were represented. Conclusion: This research emphasises on the required infrastructures for student researches, taking benefit of well-trained research assistants and encorporating research methodology course in curricula of all medical sciences disciplines as the main basis for student research activity improvement.}, Keywords = {Research Activities, Student Research, Research Management, Research Institution,}, volume = {13}, Number = {5}, pages = {435-448}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه دیدگاه دانشجویان محقق و غیر محقق در مورد موانع انجام فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی اراک، و ارائه استراتژی‌های مناسب در مدیریت تحقیقات دانشجویی}, abstract_fa ={مقدمه: انجام تحقیقات علمی در علوم پزشکی، به عنوان یک ضرورت اولیه برای پیشرفت حرفه‌ای شناخته شده که منجر به ارتقای کار بالینی می‌شود. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان محقق و غیر محقق در مورد موانع انجام فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی اراک ، و ارائه استراتژی‌های مناسب در مدیریت تحقیقات دانشجویی انجام شد. روش‌ها: در این پژوهش تحلیلی تطبیقی، در سال 1391 موانع پژوهشی از دیدگاه نمونه 325 نفره دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای برای دانشجویان غیر محقق و سرشماری برای دانشجویان محقق انتخاب شدند بررسی شد. داده‌ها از طریق دو پرسشنامه محقق‌ساخته روا و پایا که با طیف لیکرت 5 تایی طبقه‌بندی شده بود، در خصوص موانع فعالیت‌های پژوهشی در حیطه سازمانی وحیطه فردی، جمع‌آوری شد. نمره اکتسابی این موانع با موانع گزارش شده در 25 مقاله مشابه تطبیق داده شد و استراتژی‌های ارتقای مدیریت تحقیقات دانشجویی به روش دلفی مورد اجماع و تأیید قرار گرفت. داده‌ها از طریق آزمون‌های ANOVA و T-Test تحلیل شد. نتایج: میانگین نمره موانع پژوهشی از دیدگاه دانشجویان محقق در حیطه سازمانی به میزان 14/2±32/3 و میانگین نمره وجود موانع از دیدگاه دانشجویان غیرمحقق در حیطه فردی به میزان 98/1±68/3 و در حد زیاد ارزیابی شد. بالاترین میانگین نمره به موانع از دیدگاه دانشجویان به کمبود دستیاران پژوهشی دوره دیده (3/1±35/4)، عدم استفاده از نتایج تحقیق در جامعه (9/0±25/4)، ضعف دانشجویان در آشنایی با کتابخانه دیجیتال (5/1±31/4) اختصاص یافت. میانگین نمره دانشجویان غیرمحقق به موانع حیطه سازمانی در دانشکده‌های مورد مطالعه تفاوت معناداری داشت (001/0p=). بین جنسیت و معدل دانشجویان با نمره موانع پژوهشی ارتباط معناداری مشاهده نگردید (05/0p>). در نهایت، استراتژی‌های ارتقای مدیریت تحقیقات دانشجویی در سه گروه ساختاری، فرآیندی و عملکردی ارائه گردید. نتیجه‌گیری: این پژوهش بر توجه به زیرساخت‌های لازم برای انجام تحقیق، بهره‌گیری از دستیاران پژوهشی دوره دیده و تصویب واحد روش تحقیق در کوریکولوم آموزشی کلیه دانشجویان گروه‌های علوم پزشکی به عنوان محور اصلی ارتقای تحقیقات دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها تأکید می‌نماید.}, keywords_fa = {فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقات دانشجویی، مدیریت تحقیق، سازمان پژوهشی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2485-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2485-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2013} } @article{ author = {Raisi, Marziyeh and AhmariTehran, Hoda and Heidari, Saeide and Jafarbegloo, Esmat and Abedini, Zahra and Bathaie, Seyed Ahm}, title = {Relationship between Spiritual Intelligence, Happiness and Academic Achievement in Students of Qom University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Spiritual intelligence as the foundation of one's beliefs has a crucial role in different aspects of human life particularly in provision and promotion of mental health. On the other hand, the role of happiness in mental health, physical health, and efficient social partnership is considered to be very important. The purpose of this study was to examine the relationship between spiritual intelligence, happiness and academic achievement in students of Qom University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive, analytical research conducted in 2011-2012, a census sample of 353 medical, nursing, and midwifery students were studied. Data gathering tools included the Oxford Happiness Questionnaire and spiritual intelligence Questionnaire of Badie. Data were analyzed via ANOVA, Pearson correlation, and t test. Results: The mean and standard deviation for total score of spiritual intelligence and happiness were 152.93±18.83 (out of 210) and 48.33±16.22 (out of 87), respectively. A direct, significant, and moderate relationship existed between the spiritual intelligence and happiness scores(r=0.599, p=0.0001).There was a weak but significant relationship between the spiritual intelligence and academic achievement(r=0.12, p=0.041). Mean score for happiness was not correlated with academic achievement (p>0.05). The mean score of spiritual intelligence in males (149.74±17.11) was significantly different(t=3.98, p=0.048) from that of females (154.32±19.45). Also statistically significant differences were observed in the mean scores of happiness among students with different fields of study(F=3.94, p=0.020) and also with different economic status were significantly different (F=3.98, p=0.008). Mean scores of spiritual intelligence of students with different fields of study (F=3.65, p=0.027) and with different economic status (F=4.15, p=0.007) were also significantly different. Conclusion: Higher spiritual intelligence was associated with more happiness and academic achievement of students. It seems that promotion of spiritual intelligence creates a cheerful mood and promotes academic achievement of students of medical sciences and thus improves the quality of medical care to patients.}, Keywords = {Spiritual Intelligence, Happiness, Academic Achievement, Spirituality, Students}, volume = {13}, Number = {5}, pages = {431-440}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارتباط هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم}, abstract_fa ={مقدمه: هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد نقش اساسی در زمینه‌های گوناگون زندگی انسان به ویژه تأمین و ارتقای سلامت روانی دارد. از طرفی نقش شادی در بهداشت روانی، سلامت جسمانی، و مشارکت اجتماعی کارآمد، بسیار مهم شمرده می شود. هدف این پژوهش، تعیین رابطه‌ی بین هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی است. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 353 دانشجوی رشته‌های پرستاری، مامایی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 91-90 به روش نمونه‌گیری سرشماری شرکت کردند. پرسشنامه‌های مورد استفاده شامل: پرسشنامه‌ی هوش معنوی علی بدیع و شادکامی آکسفورد بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی، آنالیز واریانس و آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره کل پرسشنامه هوش معنوی 83/18±93/152 (از حداکثر 210) و میانگین نمره شادکامی 12/16±33/48 (ازحداکثر 87) بود. رابطه مستقیم و معنادار متوسطی بین این دو نمره وجود داشت (0001/0p= و 6/0r=). بین میانگین هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی نیز رابطه مثبت معنادار بسیار ضعیفی بود (041/0p= و 12/0r=). میانگین نمره شادکامی با پیشرفت تحصیلی رابطه‌ی معناداری نداشت (05/0p>). میانگین هوش معنوی در زنان (45/19±32/154) و در مردان (11/17±74/149) تفاوت آماری معناداری داشت (048/0=P و 99/1=t). میانگین نمره شادکامی در بین رشته‌های مورد بررسی (020/.=p و 94/3=F) و افراد با وضعیت اقتصادی مختلف، متفاوت(008/.=p و 98/3=F) بود. هم‌چنین میانگین نمره هوش معنوی نیز در رشته‌های مختلف (027/.=p و 65/3F=) و وضعیت اقتصادی مختلف تفاوت معناداری (007/.=p و 15/4F=) داشت. نتیجه‌گیری: هوش معنوی بالاتر با شادکامی بیشتر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان همراه بود. به نظر می‌رسد ارتقای هوش معنوی باعث داشتن یک روحیه شاد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و در نتیجه بهبود کیفیت مراقبت از بیمارانشان می‌شود.}, keywords_fa = { هوش معنوی، شادکامی، پیشرفت تحصیلی، معنویت، دانشجویان}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2493-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2493-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2013} } @article{ author = {Shakurnia, Abdolhussein and Mohtadi, Hamidreza and Elhampour, Hussein l}, title = {Students’ Problems Presented upon Attending in The University Counseling Centers of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences}, abstract ={Introduction:University counseling centers, as a section of vice chancellery for students and cultural affairs, serves for improving students’ physical and psychosocial well-being. The purpose of this study was to investigate students’ problems making them attend counseling centers in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Methods:In a descriptive correlation study, the students’ problems making them visit counseling centers of Ahvaz Jundishapur University of Medical Science were reviewed for a year interval (2011-2012). The data was extracted from the records (647 student files) in the counseling centers using a form and a database was developed. Descriptive statistics (frequency, mean, and standard deviation) and inferential statistics (chi-square test, independent t test, and Pearson correlation coefficient) were used in data analysis. Results:Out of 3200 students in the university, 647 (20%) visited University Counseling Centers at least once. Visitors were mostly female students (73.13% vs. 26.87%, χ2=12.92 and p=0.02). The frequency of causes bringing students to counseling center were: educational and academic problems for 164 (25.6%) students, psychological-emotional problems in 140 (21%), personal problems in 140 (21.7%), marital problems in 133 (20.7%), and family problems in 67 (10.4%). The chi-square analysis indicated that significant differences exist among the causes for referring students by sex, marital status, and not being Ahwaz inhabitant(p<0.05). Conclusion: Less than a quarter of students had attended counseling centers and these visits were mostly due to educational and psycho-emotional problems. Therefore it is recommended to continuously assess students’ counseling needs and conduct workshops to help resolve their most prevalent problems.}, Keywords = {StudentCounseling Center,Educational Problems, Pycho-Emotional Problems, Counseling Needs}, volume = {13}, Number = {5}, pages = {424-434}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {علل مراجعه دانشجویان مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز}, abstract_fa ={مقدمه: مراکز مشاوره دانشجویی، در مجموعه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌ها در راستای ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانشجویان ارائه خدمت می‌کنند. این پژوهش با هدف بررسی علل مراجعه دانشجویان مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است. روش‌ها: این مطالعه توصیفی همبستگی طی سال تحصیلی 91-90 در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. داده‌های مورد نیاز از پرونده‌های مراجعین به مراکز مشاوره (647 پرونده) به کمک فرم تدوین شده استخراج و بانک داده‌های این مطالعه را تشکیل دادند. از روش‌های آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون مجذور کای, آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون) برای تجزیه و تحلیل داده‍‌ها استفاده شد. نتایج: از 3200 دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه، تعداد 647 نفر(20%) دست کم یک بار به مراکز مشاوره دانشگاه مراجعه نموده‌اند. مراجعه دانشجویان دختر به مراکز مشاوره به‌طور معنادار بیش‌تر از دانشجویان پسربوده است (13/73% در مقابل 87/26%، 92/12=2χ و 02/0=p). تعداد 164 نفر (6/25%) از این دانشجویان به دلیل مشکلات آموزشی- تحصیلی، 140 نفر (7/21%) به دلیل مشکلات روانی ـ عاطفی،140 نفر (7/21%) نیز به دلیل مشکلات فردی،133 نفر (6/20%) به دلیل مشکلات ازدواج و 67 نفر (4/10%) به دلیل مشکلات خانوادگی به مراکز مشاوره دانشگاه مراجعه کرده‌اند. نتایج آزمون مجذور کای نشان داد که بین علل مراجعه دانشجویان دختر و پسر، مجرد و متأهل و بومی و غیر بومی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). نتیجه‌گیری: کم‌تر از یک چهارم از دانشجویان به مرکز مشاوره دانشجویی مراجعه کرده‌اند و بیش‌ترین علل مراجعه به این مراکز در بیش‌تر گروه‌ها، مشکلات آموزشی و روانیـ عاطفی بوده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود نیازسنجی مداوم در خصوص نیازهای مشاوره‌ای دانشجویان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای حل شایع‌ترین مشکلات آنها انجام گردد.}, keywords_fa = {مشاوره دانشجویی،مشکلات آموزشی، مشکلات روانی عاطفی، نیازهای مشاوره }, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2494-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2494-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2013} } @article{ author = {Dehghani, Ali and Dastpak, Mehdi and Gharib, Alirez}, title = {Barriers to Respect Professional Ethics Standards in Clinical Care Viewpoints of Nurses}, abstract ={Introduction: Observing the criteria of professional ethics is an innate trait of nursing profession by which an individual gets committed to perform appropriately so that make no harm to the clients and improve their health status. This study aimed to determine barriers to observe professional ethics from nurses’ viewpoints in year 2012. Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on a census sample of nurses working in hospitals affiliated to Jahrom University of Medical Sciences (n=152). Data gathering tool was a researcher-made questionnaire about three categories of barriers to compliance with professional ethics standards, including “managerial”, “environmental” and “individual care-giving” obstacles. Data was analyzed by calculating frequency of responses to items, and weighted frequencies in each category. Results: Most responders agreed to the barrier role of environmental (68.5%), individual care-giving (62.7%) and managerial (61.6%) items in meeting ethical standards in practice. The most important barriers were lack of staff (80.3%) regarding management area, overcrowded wards (75.6%) considering environmental area, and failure in fulfillment of basic needs such as sufficient income or enough break-time for nursing staffs (84.8%). Conclusion: Environmental areas were the most important barriers of compliance with professional ethics. Therefore it is recommended that health organizations especially hospitals put emphasis on principles and standards of health care, including environmental factors via precise planning, drawing attention to importance of professional ethics in patients’ recovery, advantages of regarding these ethics and disadvantages of violating them, as well as providing desirable situation for nurses to overcome these barriers.}, Keywords = {Professional ethics, Ethical Standards, Clinical care, Nursing.}, volume = {13}, Number = {5}, pages = {421-430}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {موانع رعایت استانداردهای اخلاق حرفه‌ای در مراقبت‌های بالینی از دیدگاه پرستاران}, abstract_fa ={مقدمه: رعایت معیارهای اخلاق حرفه‌ای جزء ماهیت ذاتی حرفه پرستاری است. بدین وسیله فرد متعهد می‌شود که فعالیت‌های حرفه‌ای خود را درست انجام دهد. به طوری که به مددجو آسیب نرساند و مراقبت‌ها برای مددجو سیر بهبودی به همراه داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع رعایت اخلاق حرفه‌ای از دیدگاه پرستاران در سال 1391 انجام گردید. روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی با مشارکت 152 پرستار شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جهرم به صورت سرشماری انجام گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای بود که به بررسی موانع رعایت استانداردهای اخلاق حرفه‌ای در سه بعد مدیریتی، محیطی و فردی-مراقبتی می‌پرداخت. داده‌ها با محاسبه فراوانی نسبی پاسخ‌ها در هر گویه و فراوانی وزنی در بین حیطه ها تحلیل شد. نتایج: اغلب پاسخ دهندگان با نقش بازدارنده هر سه دسته عوامل محیطی(5/68%)، فردی-مراقبتی(7/62%) و مدیریتی(6/61%) در رعایت معیارهای اخلاق حرفه‌ای موافق بودند. مهم‌ترین موانع رعایت اخلاق حرفه‌ای در بعد مدیریتی شامل کمبود پرسنل (3/80%)، در بعد محیطی شامل ازدحام بخش (6/75%) و در بعد فردی مراقبتی نیز شامل عدم ارضای نیازهای پایه مانند کفایت درآمد یا استراحت کافی در پرسنل پرستاری (4/84%) بود. نتیجه‌گیری: عوامل محیطی به عنوان مهم‌ترین ابعاد تأثیرگذار در عدم رعایت معیارهای اخلاق حرفه‌ای شناخته شدند. لذا پیشنهاد می‌گردد مراکز بهداشتی درمانی به ویژه بیمارستان‌ها با برنامه‌ریزی دقیق و تأکید بر اصول و استانداردهای مراقبتی از جمله عوامل محیطی، اهمیت رعایت اخلاق حرفه‌ای در بهبود شرایط بیماران و مزایا و معایب عدم رعایت اخلاق حرفه ای، و همچنین فراهم کردن شرایط مطلوب برای پرستاران، موانع را اصلاح و رفع نماید.}, keywords_fa = {اخلاق حرفه‌ای، معیارهای اخلاقی، مراقبت بالینی، پرستاری}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2491-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2491-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2013} } @article{ author = {Jahani, Nasimeh and Alaghmand, Azadeh and Mirjood, Seyyed Hossei}, title = {Evaluation of Entrepreneurship Attributes in Dental Students at Babol Medical University}, abstract ={Introduction: Having entrepreneurial and innovative performance is an important issue for individual’s adaption to the new era. Nowadays, entrepreneurship is a necessity, and adequacy of students’ entrepreneurial attributes is a prerequisite for entrepreneurship development in health care. This research was conducted with the aim of evaluating entrepreneurship attributes in dentistry students at Babol Medical University. Methods: This descriptive, cross-sectional study was performed on all 82 postgraduate dentistry students at Babol Medical University in 2012-2013. Research tool was three comprehensive standard entrepreneurship questionnaires (with five themes: tendency to be successful, tendency to be independent, creativity, risk-taking, determination), ambiguity tolerance and locus of control. For data analysis, descriptive statistics, and T-test were used. Results: Result indicates that the mean scores of tendency to be successful, tendency to be independent, creativity, risk-taking, and determination and also students’ ambiguity tolerance were 9.5±2.87, 4.38±1.35, 9.13±2.25, 9.22±2.13, 8.24±1.95, 25.47±1.25, 41.64±3.82, respectively, and they were higher than the theoretical mean. Concerning the locus of control, result shows that (the mean obtained regarding students’ locus of control was 41.64±3.82) it was higher than the standard mean for this attribute (μ=40). Moreover, result indicates that there was no significant difference between genders in tendency to be successful, tendency to be independent, creativity, and risk-taking. But in determination, ambiguity tolerance, and locus of control, a significant difference was observed between genders. Conclusion: The high mean of entrepreneurship attributes (over theoretical mean) generally represents dentistry students’ potential readiness towards being entrepreneurs. However, it is necessary to improve the entrepreneurship training program by paying appropriate attention to all the components.}, Keywords = {Entrepreneurship Features, Students, Dentistry}, volume = {13}, Number = {5}, pages = {413-420}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزیابی ویژگی‌های کارآفرینی دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل}, abstract_fa ={مقدمه: داشتن عملکرد کارآفرینانه و خلاق مقوله مهمی برای تطابق افراد با عصر جدید است. کارآفرینی امروزه به عنوان یک ضرورت مطرح گردیده و شرط لازم برای توسعه کارآفرینی در حوزه سلامت نیز برخورداری دانشجویان از ویژگی‌های کارآفرینی است. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی ویژگی‌های کارآفرینی در بین دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی –مقطعی بر روی کلیه (82 نفر) دانشجویان دوره تخصصی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمسال تحصیلی 92- 91 انجام شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد جامع کارآفرینی (با پنج ویژگی: میل به موفقیت، میل به استقلال، خلاقیت، ریسک‌پذیری، عزم و اراده)، تحمل ابهام و مرکز کنترل بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون t استفاده شده است. نتایج: میانگین خصوصیت میل به موفقیت، میل به استقلال، خلاقیت، ریسک‌پذیری، ویژگی عزم و اراده، تحمل ابهام دانشجویان به ترتیب 87/2±5/9، 35/1±38/4، 25/2±13/9، 13/2±22/9، 95/1±24/8، 25/1±47/25 و بالاتر از حد میانگین نظری ابزار بود. در مورد مرکز کنترل، نتایج نشان ‌داد میانگین به دست آمده در خصوص مرکز کنترل دانشجویان (82/3±64/41) از میانگین استاندارد (40=µ) این خصوصیت بیش‌تر بود. بین دو جنس از نظر ویژگی‌های میل به موفقیت، میل به استقلال، خلاقیت و ریسک‌پذیری تفاوت معناداری وجود نداشت؛ اما در ویژگی‌های عزم و اراده، تحمل ابهام و مرکز کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: میانگین بالاتر از حد متوسط ویژگی‌های کارآفرینی به طور کلی نمایان‌گر آمادگی بالقوه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در جهت کارآفرین شدن است. با این حال لازم است که در برنامه‌های آموزش کارآفرینی تقویت همه مؤلفه‌ها مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {ویژگی‌های کارآفرینی، دانشجو، دندانپزشکی، خلاقیت، ریسک پذیری}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2496-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2496-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2013} } @article{ author = {Ahmadi, Fatemeh Zahr}, title = {Application of the Principles of Vella’s Dialogue Education in Antenatal Education Programs: A Qualitative Research}, abstract ={Introduction: It is a long time that educational activities have been used to improve pregnant women’s lives and keep them healthy. This research aims at interpreting pregnant women’s experiences of maternal health education who visited maternal care center, according to the 12 principles of Vella’s dialogue education. Methods: This content analysis qualitative study was conducted in a health clinic in Tehran province. A purposive sample of 15 pregnant women was selected. An interview guide and an observation checklist were used to collect data. Interviews were coded and categorized in predetermined categories. Results: According to experiences of pregnant women visiting the maternal care center, all the 12 principles in general and especially 4 of them were less observed. These include: formation of a sound relationship, need assessment, safety, and clear roles. The principle of sound relationship including humility, patience, and respect by instructor, his/her accountability for immediate response to learners’ questions, spending enough time for education should be considered strongly. Moreover, improvement of prenatal education depends on pregnant women’s need assessment before education, providing safety during education, defining the new role of midwife throughout education for target group, and clarifying the parthnership role of men in pregnancy period. Conclusion: In addition to providing a stronger recognition about the manner of holding educational sessions in maternal care center, supplying a comprehensive definition about experiences of employing twelve principles of Vella’s Dialogue Education this study has efforted to underlie steps toward reducing the failures in this path. However Vella has not pointed to the “patience” as a requisite in formation of a sound relationship, findings of the study shows tht this construct is a necessary factor for formation of a firm relationship in Iran.}, Keywords = {Dialogue Education, Antenatal Education, Qualitative Research.}, volume = {13}, Number = {5}, pages = {373-387}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {به کارگیری اصول آموزش گفت و شنودی "وِلا" در آموزش‌های دوران بارداری: مطالعه کیفی}, abstract_fa ={مقدمه: دیربازی است که از آموزش به منظور بهبود زندگی زنان باردار و حفظ سلامت آنان استفاده می‌شود. در پژوهش حاضر به تفسیر تجربه‌های آموزشی گروهی از زنان باردار مراجعه‌کننده به واحد مراقبت بارداری براساس اصول دوازده‌گانه آموزش گفت و شنودی ولا پرداخته شده است. روش‌ها: این پژوهشِ کیفی با تمرکز بر روش تحلیل محتوا در یکی از واحدهای مراقبت بارداری استان تهران انجام شده و شرکت‌کنندگان آن 15 زن باردار بودند که بر اساس نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. داده‌ها با کمک مشاهده و مصاحبه گردآوری شدند. سپس کدگذاری شده و در مقوله‌هایی از پیش تعیین شده گنجانده شدند. نتایج: بر اساس تجربه‌های آموزشی زنان باردار در واحد مراقبت بارداری مورد پژوهش، دوازده اصل آموزش گفت و شنودی، به خصوص چهار اصل برقراری رابطه محکم، نیازسنجی، ایمنی و نقش‌های روشن؛ کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. اصل رابطه محکم که شامل فروتنی، شکیبایی و احترام گذاشتن آموزش‌یار، پاسخ‌گویی فوری او به پرسش‌های آموزندگان، و صرف زمان برای آموزش است باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. افزون بر آن بهبود آموزش‌های دوران بارداری در گرو نیازسنجی از زنان باردار پیش از پرداختن به آموزش آنان، برقراری ایمنی در آموزش، تعریف نقش تازه‌ی آموزشی از ماما برای گروه هدف، و روشن ساختن نقش مشارکتی مردان در فرایند بارداری است. نتیجه‌گیری: این پژوهش، علاوه بر ایجاد شناخت بیشتری پیرامون چگونگی انجام آموزش‌ها در واحد مراقبت بارداری، تلاش نموده با توصیفی جامع از تجارب به کارگیری اصول دوازده‌گانه‌ی آموزشِ گفت و شنودیِ "ولا"، زمینه‌ساز زدودن کاستی‌های این آموزش‌ها شود. بر اساس یافته‌ها، اگرچه "وِلا" برای شکل‌گیری رابطه‌ی محکم به سازه‌ی شکیبایی اشاره نکرده است اما به نظر می‌رسد در ایران این سازه یکی از مؤلفه‌های ضروری برای شکل‌گیری رابطه محکم است.}, keywords_fa = { آموزش گفت و شنودی، آموزش دوران بارداری، پژوهش کیفی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2250-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2250-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2013} } @article{ author = {Habibi, Hengame and Khaghanizade, Morteza and Mahmoodi, Hosein and Ebadi, Abas and seyedmazhari, Marj}, title = {Comparison of the Effects of Modern Assessment Methods (DOPS and Mini-CEX) with traditional method on Nursing Students\' Clinical Skills: A Randomized Trial}, abstract ={Introduction: Student assessment is of the most important responsibilities of a clinical teacher. Application of new methods of assessment is necessary due to significant improvement in clinical teaching methods. In the meantime, new assessment approaches that simultaneously enforce learning have been greeted more than other methods. Therefore, this study was conducted to compare the new methods (Mini-CEX and DOPS) with traditional method of assessment on the clinical skills of nursing internships students in Army University of Medical Science. Methods: This study is a randomized trial which was carried out on nursing students of Army University of Medical Science. All eligible students and instructors willing to take part were randomly divided into two groups of experiment and control. After training the instructors and assessing the reliability of evaluators, three rounds of assessments were performed using DOPS and Mini-CEX for experiment group while control group was evaluated using the routine method. Evaluation of procedures (Vein puncturing, dressing up, report writing, and patient education) in each group was based on valid and reliable check-lists made by the researcher. Results were analyzed using descriptive and inferential statistics (Chi-square and independent T tests). Results: There was no significant difference between groups regarding demographic variables such as age, gender, and average (p<0.05). The mean scores of final assessments in the experiment group(by Mini-CEX and DOPS methods) were significantly(p=0.000) higher than the control one(traditional method). In other Conclusion: It seems that applying Mini-CEX and DOPS methods resulted in improvement of clinical skills among students. Accordingly, it is recommended that nursing education centers apply these two methods to assess students’ clinical skills in conjunction with other methods, to help promote their learning.}, Keywords = {Clinical evaluation, Direct Observation of Procedural Skills (DOPS), Mini- clinical Evaluation Exercise (Mini-CEX)}, volume = {13}, Number = {5}, pages = {364-372}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه تأثیر به‌کارگیری روش‌های ارزشیابی DOPS وMini-CEX با روش سنتی بر مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری:یک مطالعه تجربی تصادفی شده}, abstract_fa ={مقدمه: ارزیابی دانشجو از مهم‌ترین وظایف استاد بالینی است. گسترش روش‌های آموزش بالینی، استفاده از روش‌های جدید و متناسب ارزشیابی بالینی را بیش از پیش ضروری می‌نماید. در این بین استفاده از رویکردهای نوین ارزشیابی که هم‌زمان یادگیری را نیز تقویت می‌کنند بیش از سایر روش‌ها مورد استقبال قرارگرفته است. این مطالعه با هدف مقایسه‌ تأثیر دو روش نوین ارزشیابی DOPS و Mini-CEX در مقایسه با روش مرسوم ارزشیابی بر مهارت‌های بالینی دانشجویان در عرصه پرستاری دانشکده ارتش انجام شد. روش‌ها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی تصادفی شده است که بر روی دانشجویان در عرصه پرستاری دانشکده پرستاری ارتش انجام گرفت. تمامی دانشجویان و مربیان متمایل به شرکت، به روش تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. پس از آموزش مربیان و سنجش میزان پایایی بین ارزیابان در ایشان، ارزشیابی در گروه تجربی به روش DOPS و Mini- CEX در سه نوبت در طول دوره و در گروه شاهد به روش مرسوم صورت گرفت. مبنای ارزیابی پروسیجرها(رگ‌گیری، پانسمان، گزارش نویسی و آموزش به بیمار) در هر دو گروه، چک‌لیست‌های روا و پایا، تهیه شده توسط محقق بود. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی(کای دو، t-مستقل) تحلیل شدند. نتایج: بین دو گروه از نظر متغیرهای مهم دموگرافیک مانند سن، جنس و معدل تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0p>). میانگین نمرات نهایی ارزیابی در گروه تجربی(به روش‌های DOPS و Mini- CEX) به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه شاهد(روش مرسوم) بود(0001/0p=). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد استفاده از دو روش ارزیابی DOPS و Mini- CEX باعث ارتقای مهارت‌های بالینی دانشجویان شده است. لذا پیشنهاد می‌شود که مراکز آموزش پرستاری جهت ارزشیابی پروسیجر‌های بالینی و ارتقای یادگیری دانشجویان این دو روش ارزشیابی را در کنار سایر روش‌ها به کار گیرند.}, keywords_fa = { ارزیابی بالینی، آزمون بالینی کوتاه ( Mini-CEX)، مشاهده مستقیم مهارت‌های پروسیجرال (DOPS) }, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2289-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2289-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2013} } @article{ author = {KarimiMoonaghi1, Hosein and Armat, Mohammad Rez}, title = {Using WebQuest in Medical Education}, abstract ={Introduction: Today modern teaching and learning approaches in medical education have received considerable attention. This paper aims to introduce WebQuest as a new method of inquiry-based learning through the use of Internet. Also its application in medical sciences education in general, and especially nursing education is explained. Methods: To find articles related to the WebQuest topic, the popular databases including PubMed, Google Scholar, Science Direct, Nursing Consult, CINAHL, Web of Knowledge were searched using WebQuest related keywords. Very few medical articles were found, and there was no research article published in Iran. Results: WebQuest is a new method of student-centered, inquiry-based learning which uses computer technology to engage and motivate students individually or collaboratively in exploring, analyzing, and synthesizing data to construct a new understanding or meaning. WebQuests, as a student-centered activity, enhance and facilitate higher order cognitive skills, including analysis, synthesis, evaluation and judgment, critical thinking. They also cultivate students’ exploratory and problem solving mentality. Based on constructivist learning theory and inquiry learning, WebQuests involve learners in collaborative learning process and group projects. There is a strong link between WebQuests and multi-media techniques which provide significant opportunity for utilizing internet resources in teaching and learning experiences. Conclusion: It seems the concept of WebQuest is still less known both general and higher education, and particularly in medical education in Iran. Introducing this method in medical education which is based on new approaches of teaching and learning processes can provide a different view and encourage students to learn more effectively, deeply, and indelibly.}, Keywords = {WebQuest, Inquiry- based Learning, Web-based Learning, Internet, Teaching, Learning.}, volume = {13}, Number = {5}, pages = {353-363}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {کاربرد وب‌کوئست در آموزش علوم پزشکی}, abstract_fa ={مقدمه: امروزه شیوه‌های نوین آموزش و تربیت نیروی متخصص در حرف پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. در این نوشته، وب‌کوئست (WebQuest) به عنوان شیوه‌ای جدید از آموزش مبتنی بر پویش (inquiry based learning) برای یافتن پاسخ سؤالات با دسترسی منابع عمدتاً اینترنتی، معرفی شده و کاربرد آن در آموزش علوم پزشکی، و به ویژه آموزش پرستاری تشریح می‌گردد. روش‌ها: جهت دستیابی به مقالات مرتبط با موضوع وب کوئست، از جستجوی الکترونیک در بانک‌های اطلاعاتی معروف از جمله PubMed، Google Scholar، Science Direct، Nursing Consult، CINAHL، Web of Knowledge با کلید واژه‌های مرتبط باwebquest استفاده گردید. مقالات مرتبط با وب کوئست در علوم پزشکی بسیار محدود بود و در ایران مقاله پژوهشی یافت نشد. نتایج: وب‌کوئست، شیوه‌ای نوآورانه، یادگیرنده-محور، و مبتنی بر فعالیت‌هایی توأم با تلاش و پویش جهت یادگیری است که از فن‌آوری رایانه برای درگیر ساختن و برانگیختن یادگیرندگان به شکل انفرادی یا مشارکتی در جهت جستجو، تحلیل و ترکیب داده‌ها و با هدف ساختن دانش یا معنای جدید بهره می‌برد. وب‌کوئست‌ها به عنوان یک شیوه آموزشی یادگیرنده-محور، مهارت‌های شناختی در سطوح بالا از جمله تجزیه، ترکیب، ارزشیابی و قضاوت، تفکر انتقادی، روحیه جستجوگری و حل مسأله را تسهیل نموده و ارتقا می‌بخشند. وب‌کوئست‌ها بر اساس ایده‌ی جستجو و تحقیق و نیز نظریه سازنده‌گرایی، یادگیرندگان را در یادگیری مشارکتی و پروژه‌های گروهی درگیر می‌سازند. علاوه بر این، ارتباطی قوی بین وب‌کوئست‌ها و تکنیک‌های چندرسانه‌ای وجود دارد که فرصت‌های مهمی برای استفاده از منابع اینترنتی در آموزش و یاددهی فراهم می‌کند. نتیجه‌گیری: در کشور ما مفهوم وب‌کوئست، نه تنها در آموزش و پرورش عمومی، بلکه در آموزش‌های دانشگاهی و به خصوص در علوم پزشکی مفهومی ناشناخته است. معرفی این شیوه نوین آموزشی در حوزه علوم پزشکی که بنیادهای آن بر رویکردهای نوین یادگیری-یاددهی استوار است می‌تواند دریچه‌ای تازه بگشاید و یادگیرندگان را در این رشته‌ها به یادگیری‌های موثرتر، عمیق‌تر و پایدارتر تشویق نماید.}, keywords_fa = {وب‌کوئست، یادگیری مبتنی بر پویش، یادگیری مبتنی بر وب، اینترنت، تدریس، یادگیری}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2517-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2517-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2013} }