@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {175-185}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {تکنیک دلفی: ابزاری در تحقیق}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-790-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-790-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Aminpour, Farzaneh and Kabiri, Payam and Naji, Homayou}, title = {Isfahan University Of Medical Sciences: Two Decades Of Scientific Achievements}, abstract ={Introduction: Several studies indicate a significant growth in research activities and scientific achievements in Iran during recent years. Isfahan University of Medical Sciences as a main university has had a special situation in this regard. The aim of this study was to determine science productions of Isfahan University of Medical Sciences since its establishment, during1985 till 2007. Methods: This was a descriptive study, performed based on the data retrieved from ISI Web of Science and Medline databases. Results: Researchers of Isfahan University of Medical Sciences indexed 313 scientific article in Medline and 350 in ISI. Among all schools and centers affiliated to Isfahan University of Medical Sciences, school of medicine was ranked in the first place regarding scientific productions indexed in the 2 mentioned databases. Conclusion: This study demonstrates a significant growth in producing scientific articles in this university especially after the year 2000. Establishing the rewarding system for article writers, developing and expand-ing the infrastructures for internet, providing on-line services in this university, subscribing scientific databases and electronic journals, and running workshops in research methodology and scientific writing were among the most important factors causing this progress.}, Keywords = {Science production, Research performance, Databases, Iran universities, Isfahan University of Medical Sciences}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {164-174}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {دستاوردهای دو دهه حضور دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در عرصه تولید علم}, abstract_fa ={مقدمه: مطالعات متعددی گواه رشد قابل ملاحظه فعالیت‌های پژوهشی و تولیدات علمی ایران طی سالیان اخیر می‌باشد. در این میان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان یک دانشگاه مادر، دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در طول حیات این دانشگاه یعنی از بدو تأسیس آن در سال 1364 تا سال 1385 بود. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه از نوع توصیفی است که بر اساس داده‌های بازیابی شده از بانک اطلاعاتی Web of Science ISI و نیز بانک اطلاعاتی Medline صورت گرفت. نتایج: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در طی سال‌های مورد بررسی موفق به نمایه‌کردن 313 مقاله علمی در مدلاین و 350 مقاله در ISI شده‌اند. دانشکده پزشکی در زمینه تولیدات علمی نمایه شده در دو بانک اطلاعاتی مذکور در صدر دانشکده‌ها و مراکز وابسته به این دانشگاه قرار گرفت. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر بیانگر رشد قابل توجه مقالات علمی این دانشگاه، خصوصاً از سال 1379 به بعد می‌باشد. برقراری سیستم پرداخت پاداش به نویسندگان مقالات، ایجاد و گسترش زیرساختار شبکه اینترنت و ارائه خدمات اینترنتی در دانشگاه، اشتراک بانک‌های اطلاعاتی و مجموعه مجلات الکترونیکی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی روش تحقیق و مقاله‌نویسی از عمده دلایل این پیشرفت بشمار می‌رود.}, keywords_fa = {تولید علم, عملکرد پژوهشی, بانک‌های اطلاعاتی, دانشگاه‌های ایران, دانشگاه علوم پزشکی اصفهان}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-789-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-789-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Mahjub, Hossein and Koorki, Masoud and Sheikh, Nasri}, title = {A Comparative Study Of Factors Affecting Reluctance To Scientific Writing From The Viewpoints Of Basic And Clinical Sciences Faculty Members In Hamedan University Of Medical Sciences In 2006}, abstract ={Introduction: Although activities carried out in Hamedan University of Medical Sciences in regard to publishing scientific articles are appreciable, they are not gratifying yet. The aim of this study was to determine and compare the factors affecting reluctance to scientific writing from the viewpoints of basic and clinical sciences faculty members in Hamedan University of Medical Sciences in 2006. Methods: This was a descriptive cross-sectional study which was performed using census sampling method. The study population included all faculty members (n=260) of Hamedan University of Medical Sciences. The data gathering tool was a questionnaire consisting of two parts, asking about demographic data and measuring attitude. Questionnaires were distributed among all faculty members and finally the data driven from 228 gathered questionnaires was analyzed by SPSS software using descriptive statistical methods. Results: Among the participants of this study, 102 persons (44.8 percent) were in basic sciences department and 126 persons (55.2 percent) in clinical sciences department. The primary factor affecting reluctance to scientific writing from the viewpoints of basic sciences group, was lack of proficiency in language skills with the mean score of 3.95±0.96 and from the viewpoints of clinical sciences members, it was due to extra occupation in educational affairs, teaching, and treatment with the mean score of 3.88±1.17. Conclusion: The participants of this study believed that extra occupation in educational activities and lack of proficiency in language skills are the primary barriers to willingness for scientific writing.}, Keywords = {Research, Scientific articles, Attitude, Faculty member}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {158-163}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه عوامل مؤثر بر عدم گرایش به نگارش مقالات علمی از دیدگاه اعضای هیأت علمی علوم پایه و بالینی دانشگاه علوم پزشکی همدان}, abstract_fa ={مقدمه: فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص نشر مقالات علمی اگرچه قابل تقدیر است لیکن رضایت‌بخش نیست. هدف این مطالعه، تعیین و مقایسه عوامل مؤثر بر عدم گرایش به نگارش مقالات علمی از دیدگاه اعضای هیأت علمی علوم پایه و بالینی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1385 بود. روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی و به صورت سرشماری انجام شد، جامعه آماری آن را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان (260 نفر) تشکیل دادند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای از نوع بسته و دارای دو بخش مشخصات فردی و بخش نگرش بود. پرسشنامه‌ها بین کلیه اعضای هیأت علمی توزیع گردید که نهایتاً اطلاعات 228 پرسشنامه دریافت شده توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: از کل افراد مورد مطالعه، 102 نفر (8/44 درصد) در گروه علوم پایه و 126 نفر (2/55 درصد) در گروه علوم بالینی قرار داشتند. اولین فاکتور مؤثر بر عدم گرایش به نگارش مقالات علمی از دیدگاه گروه علوم پایه، نداشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی با میانگین نمره 96/095/3 و از دیدگاه اعضای علوم بالینی، مشغله زیاد در امور آموزشی، تدریس و یا درمان با میانگین نمره 17/188/3 بود. نتیجه‌گیری: واحدهای مورد پژوهش بر این باورند که مشغله زیاد در انجام امور دانشگاهی و مسلط نبودن به زبان انگلیسی از موانع اولیه و مهم در تمایل و گرایش آنان به نگارش مقــالات علمی است.}, keywords_fa = {پژوهش, مقالات علمی, نگرش, هیأت علمی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-788-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-788-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Fallahzadeh, Hossein and Mohebb, Sohrab and Ezzedini, Fatemeh}, title = {Evaluating The Characteristics And Structure Of Dentistry Graduated Students\' Theses In Shahid Sadughi University Of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Theses are considered as one of the main sources of information. The aim of this study was to evaluate the characteristics and structures of students' theses as well as their research methodology. Methods: In this descriptive study, all dentistry students' theses from the year 1998 till the year 2004 (176 theses), were investigated based on the aspects of thesis' structure, research methodology, and the results. Results: Thirty seven point five percent of theses were descriptive, 17.6% were experimental, 16.5% were descriptive-inferential, 6.8% were inferential, and 8% were clinical trials studies. Ten point two percent of the theses gained excellent quality score, 64.8 percent gained good quality score, 24.2 percent gained moderate quality score, and 0.6 percent gained poor quality score in writing and research methodology. Conclusion: More supervision should be placed on theses quality by supervisors. It is also suggested to encourage students towards inferential and experimental studies. Moreover, the need to train students in regard to research methodology and statistics is emphasized and it is recommended to develop a comprehen-sive guideline for writing theses.}, Keywords = {Thesis structure, Thesis, Research, Dentistry}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {154-157}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزیابی ویژگی‌ها و ساختار پایان‌نامه‌های دانش‌آموختگان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد}, abstract_fa ={مقدمه: پایان‌نامه‌ها به عنوان یکی از منابع مهم اطلاعاتی به شمار می‌آیند. هدف از این مطالعه ارزیابی خصوصیات و ساختار پایان‌نامه‌های دانشجویان از نظر روش تحقیق بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، کلیه پایان‌نامه‌های دانش‌آموختگان رشته دندانپزشکی از سال 1377 تا 1383 به تعداد 176 جلد از نظر ساختار پژوهش، نوع مطالعه و نتایج مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: سی و هفت و نیم درصد پایان‌نامه‌ها توصیفی، 6/17 درصد تجربی، 5/16 درصد توصیفی- تحلیلی، 8/6 درصد تحلیلی و 8 درصد کارآزمایی بالینی بودند. ده و دو دهم درصد پایان‌نامه‌ها از نظر نگارش و روش تحقیق نمره کیفیت عالی، 8/64 درصد نمره کیفیت خوب، 2/24 درصد نمره کیفیت متوسط و 6/0 درصد نمره ضعیف داشتند. نتیجه‌گیری: باید نظارت بیشتر روی کیفیت پایان‌نامه توسط اساتید راهنما و هدایت دانشجویان به سمت موضوعات تحلیلی و تجربی صورت گیرد. همچنین لزوم آموزش بیشتر روش تحقیق و آمار به دانشجویان و تدوین الگویی جامع برای نگارش پایان‌نامه‌ها چشمگیر است.}, keywords_fa = {ساختار پایان‌نامه, پایان‌نامه, تحقیق, دندانپزشکی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-787-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-787-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Rafiei, Sima and Abdollahzadeh, Sina and Ghajarzadeh, Mahsa and Habibollahi, Peyman and Fayazbakhsh, Ahm}, title = {The Effect Of Introducing Evidence Based Medicine On Critical Appraisal Skills Of Medical Students}, abstract ={Introduction: Evidence Based Medicine (EBM) is a set of methods and resources for finding and employing the best evidences among present resources in order to manage each patient. The aim of this study was to assess the effect of an introductory course of EBM on critical appraisal skills of medical students. Methods: This Randomized Clinical Trials (RCT) was performed on clerkship students in Tehran University of Medical Sciences in 2007. Thirty-five clerkship medical students enrolled in a two day EBM workshop in students' Scientific Research Center of Tehran University of Medical Sciences. Each participant filled out a standard questionnaire before and just after the workshop. Paired t-test was used to compare participants' responses to the questions before and after the workshop. Results: According to the findings, a significant change was observed in critical appraisal skills of medical students after the intervention. Conclusion: A short-term introductory course on EBM may increase critical appraisal skills of medical students effectively.}, Keywords = {Evidence Based Medicine, Critical appraisal, Clerkship}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {149-153}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {تأثیر دوره آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد بر توانایی نقد مقالات توسط دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران}, abstract_fa ={مقدمه: پزشکی مبتنی بر شواهد، مجموعه‌ای از روش‌ها و منابع برای یافتن و بکارگیری بهترین شواهد موجود از مطالعات، برای مراقبت از هر یک از بیماران است. هدف از این مطالعه، بررسی اثر دوره‌های آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد بر توانایی نقد مقالات کارآزمایی بالینی تصادفی شده در دانشجویان پزشکی بود. روش‌ها: این مطالعه بر روی دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمستان 86 انجام شد. شرکت‌کنندگان که به روش نمونه‌گیری سهولت قابلیت دسترسی انتخاب شده بودند، ضمن شرکت در کارگاه طب مبتنی بر شواهد، که در مرکز پژوهش‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، پرسشنامه استاندارد قبل و بعد از شرکت در کارگاه را دریافت کردند. برای مقایسه پاسخ‌گویی شرکت‌کنندگان به سؤالات و تفاوت آنها قبل و بعد از شرکت در کارگاه، از آماره paired t-test استفاده شد. نتایج: پاسخ به سؤالات کاربرد پزشکی مبتنی بر شواهد در ارزیابی نقادانه مقالات بعد از شرکت در کارگاه، افزایش معنی‌داری یافته بود. نتیجه‌گیری: یک دوره کوتاه‌مدت کارگاه آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد، می‌تواند به شکل مؤثری توانایی ارزیابی منتقدانه دانشجویان را افزایش دهد.}, keywords_fa = {پزشکی مبتنی بر شواهد, نقد مقالات, مقطع کارآموزی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-786-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-786-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Rejali, Mehri and Mostajeran, Mahnaz}, title = {The Effect Of Educating Ways Of Contagion And Prevention Of AIDS On Knowledge And Attitude Of Clinical Students Of Isfahan University Of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Currently, the best way for preventing Aids occurrence among medical personnel, is increasing their information and perception concerning risk factors of this disease. This study was performed to determine the effect of education on knowledge and attitude of medical students about AIDS. Methods: This quasi-experimental study was done on 133 medical students of Isfahan University of Medical Sciences passing their clinical course. The data collection tool was a questionnaire consisting of three parts of demographic features, knowledge, and attitude. After performing pre-test, the educational program was held during an academic semester and then the post-test was held. Data was analyzed by SPSS software. Scores achieved by samples before and after the educational program were compared using t-test and paired t-test. Results: Forty six point six percent of the participants were female and 53.4% were male. Knowledge score of the students about risk factors of the disease before and after intervention were 15.06±2.07 and 17.12±1.44, respectively. The mean and standard deviation of attitude score of the students also increased from 92.77±10.7 to 97.78±10.33 after the education. Therefore, the results of the study demonstrated the effect of education in enhancing knowledge and attitude of students about AIDS disease. Conclusion: In regard to the increase in knowledge and attitude of clinical students in this study, considering continuing and up to date education in medical students' curriculum is recommended.}, Keywords = {Education, Knowledge, Attitude, Medical students, AIDS}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {142-148}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {تأثیر آموزش راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز بر سطح آگاهی و نگرش دانشجویان دوره بالینی دانشکده پزشکی اصفهان}, abstract_fa ={مقدمه: در حال حاضر، بهترین روش جلوگیری از اشاعه بیماری در بین پرسنل پزشکی آگاهی کارکنان درمانی و درک آنها از عوامل خطرزای بیماری است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی در زمینه بیماری ایدز صورت گرفت. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 133 نفر از دانشجویان دوره بالینی رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از پرسشنامه انجام گردید. پرسشنامه از سه بخش (مشخصات عمومی، آگاهی و نگرش) تشکیل شده بود. پس از انجام پیش‌آزمون، برنامه آموزشی طی یک ترم به اجرا در آمد و سپس پس‌آزمون انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه امتیازات افراد قبل و بعد از آموزش با آزمون‌های t-student و t زوج انجام شد. نتایج: چهل و شش و شش دهم درصد از افراد مورد مطالعه زن و 4/53 درصد مرد بودند. نمره آگاهی دانشجویان از عوامل خطر بیماری قبل و بعد از مداخله به ترتیب 07/206/15 و 44/112/17 بود. میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان نیز از 7/1077/92 به 33/1078/97 پس از آموزش افزایش یافت. نتیجه‌گیری: تأثیر آموزش در افزایش آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به بیماری ایدز است. با توجه به افزایش میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دوره بالینی به دنبال آموزش پیشنهاد می‌شود آموزش‌های مداوم و جدید در برنامه‌ریزی‌های درسی این گروه از دانشجویان گنجانیده شود.}, keywords_fa = {آموزش, آگاهی, نگرش, دانشجویان پزشکی, بیماری ایدز}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-785-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-785-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Hoveida, Reza and Molavi, Hossei}, title = {Academic Quality Improvement Process From The Viewpoints Of Faculty Members Of Universities In Isfahan Province: A Comparison Based On Academic Quality Improvement Program (AQIP)}, abstract ={Introduction: Academic quality improvement in higher education has recently been the subject of attention in many universities of the world. The purpose of this study was to determine the level of academic quality improvement in Isfahan Universities and to compare the Medical and Non-medical Universities. Methods: In this descriptive study, two data gathering tools including questionnaire and interview were used. The questionnaire was made by the researcher based on AQIP scale and included 26 questions. The interview was a semi-structured one. Statistical population was all faculty members at six public universities of Isfahan province in the year 2005-2006 (N=1851). Statistical sample was chosen through stratified sampling (n=260). The data obtained from the questionnaires was analyzed by SPSS software using t-test, and ANOVA. The data gathered from the interviews was also coded and categorized. Results: The mean score of 6 sub-scales of academic quality improvement in sample universities was lower than criterion (3) in 5 point Lickert scale. The total mean of academic quality improvement in medical universities was 2.97 and for non-medical universities was 2.82 which showed a significant difference. There was no significant difference between mean scores of academic quality improvement according to the faculty members' ranks (instructor, assistant professor, associate professor and higher levels). Interviewees pointed out 4 major barriers to academic quality improvement in universities. Conclusion: Educational administration at universities must fit their strategies and curriculum to students and community needs and expectations in order to overcome challenges and obstacles that they are faced with. They must also concentrate on qualitative aspects of quality improvement instead of quantitative aspects.}, Keywords = {University, Higher education, Academic quality improvement, Academic quality improvement program (AQIP).}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {132-141}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {فرایند بهبود کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های استان اصفهان: مقایسه‌ای بر اساس مقیاس AQIP}, abstract_fa ={مقدمه: بهبود کیفیت در آموزش عالی از رویکردهایی است که در دهه اخیر در بسیاری از نظام‌های آموزش عالی و دانشگاه‌های جهان مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، تعیین و مقایسه وضعیت بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی استان اصفهان بود. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی، از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردید. پرسشنامه بر اساس مقیاس AQIP توسط پژوهشگر تهیه شده و دارای 26 سؤال و مصاحبه از نوع نیمه سازمان یافته بود. حجم نمونه (260=n) از جامعه آماری پژوهش، یعنی، کلیه اعضای هیأت علمی شش دانشگاه استان اصفهان انتخاب شد. در نمونه‌گیری از شیوه طبقه‌ای متناسب با حجم استفاده گردید. داده‌های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های t و تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های به دست آمده از مصاحبه‌ها نیز مقوله‌بندی شد. نتایج: میانگین نمرات شش زیرمقیاس بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه‌های گروه نمونه کمتر از میانگین فرضی 3 در طیف پنج درجه‌ای لیکرت بود. میانگین کلی بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برابر با 97/2 و در غیر علوم پزشکی برابر با 82/2 که تفاوت معنی‌داری با یکدیگر دارند. بین میانگین‌های نمرات بهبود کیفیت آموزشی در گروه‌های مربی، استادیار و دانشیار به بالا، تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. مصاحبه‌شوندگان به چهار مانع عمده در بهبود کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها تأکید نمودند. نتیجه‌گیری: مدیریت آموزش در دانشگاه‌ها، برای رویارویی با چالش‌ها و مسائل خود ضروری می‌باشد. لازم است استراتژی‌ها و برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازها و انتظارات جامعه و دانشجویان باشد و به جای تأکید بیش از اندازه به جنبه‌های کمّی، به شاخص‌های بهبود کیفیت آموزشی تأکید شود.}, keywords_fa = {دانشگاه, آموزش عالی, بهبود کیفیت آموزش عالی, برنامه بهبود کیفیت آموزشی (AQIP).}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-784-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-784-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Hazavehei, Sayed Mohammad Mehdi and Asadi, Zahra and Hassanzadeh, Akbar and Shekarchizadeh, Parivash}, title = {Comparing The Effect Of Two Methods Of Presenting Physical Education 2 Course On The Attitudes And Practices Of Female Students Towards Regular Physical Activity In Isfahan University Of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Regular physical activity has a positive effect on physical, mental, and social health aspects of students and society and presenting physical education course in universities plays an important role in achieving this goal. This study was performed with the aim to compare the effectiveness of two methods (Basnef and routine) of presenting physical education course on the attitude and practice of female students towards regular physical activity. Methods: In this quasi-experimental prospective study, all female students of Isfahan University of Medical Sciences (n=113) who had taken physical education (II) course in the first academic semester of 2006-2007 participated. Physical education classes were divided randomly into two experiment and control groups. The data gathering tools included two questionnaires, one for measuring attitude towards doing physical activity and also towards physical education course and one International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). Students in the experiment group passed physical education course during two months based on BASNEF model and the control group passed the routine course during two months. All the participants were followed up 2 and 4 months after the end of the educational program. Collected data was analyzed by SPSS software. Results: After the intervention, the experiment group achieved a significantly higher mean score in two areas of attitude toward physical education and physical activity compared to the control group. The total physical activities performed in the experiment group had a better distribution and was significantly better than the control group. Conclusion: Employing behavioral models such as BASNEF model may prove helpful in developing the curriculum of physical education (II) course.}, Keywords = {Attitude, Practice, Physical education, Physical activity, Students}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {121-131}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه تأثیر دو روش ارایه واحد درسی تربیت بدنی 2 بر نگرش و عملکرد مرتبط با فعالیت جسمانی منظم دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان}, abstract_fa ={مقدمه: فعالیت جسمانی منظم بر روی ابعاد سلامتی جسمی، روانی و اجتماعی دانشجویان و جامعه اثر مثبت داشته و ارائه واحد تربیت بدنی دانشگاه‌ها بر حصول این مهم نقش دارد. این مطالعه با هدف مقایسه نگرش و عملکرد مرتبط با فعالیت جسمانی و تربیت بدنی دانشجویان دختر در دو شیوه ارائه واحد درسی تربیت بدنی 2 بر اساس مدل بزنف و روش روتین انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی و آینده‌نگر، کلیه دانشجویان دختر (113n=) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که کلاس‌های واحد درس تربیت بدنی 2 را در نیم‌سال اول سال تحصیلی 86-85 انتخاب کرده بودند، شرکت نمودند. کلاس‌ها به صورت تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم‌بندی شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه نگرش در مورد انجام فعالیت فیزیکی و به درس تربیت بدنی همراه با پرسشنامه فعالیت جسمانی بین‌المللی بود. مداخله آموزشی در دانشجویان گروه تجربی به مدت دو ماه با برنامه آموزشی بر اساس اجزای مدل بزنف و گروه شاهد هم به مدت دو ماه تحت آموزش روتین واحد عمومی تربیت بدنی 2 قرار گرفتند. دانشجویان دو گروه، 2 و 4 ماه بعد از پایان برنامه آموزشی پیگیری شدند. اطلاعات با نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بعد از مداخله، گروه تجربی بطور معنی‌داری میانگین نمره نگرش بالاتری در دو حیطه نگرش در مورد تربیت بدنی و فعالیت جسمانی نسبت به گروه شاهد کسب کرد. مجموع شدت فعالیت‌های جسمانی انجام شده در گروه تجربی از توزیع بهتر برخوردار و بطور معنی‌داری نسبت به گروه شاهد بهتر بود. نتیجه‌گیری: بکارگیری مدل‌های رفتاری از جمله مدل بزنف می‌تواند در طراحی برنامه درسی واحد تربیت بدنی 2 مؤثر واقع شود.}, keywords_fa = {نگرش, عملکرد, تربیت بدنی, فعالیت جسمانی, دانشجویان}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-783-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-783-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Noohi, Esmat and Motesadi, Maryam and Haghdoost, AliAkbar}, title = {Clinical Teachers\' Viewpoints Towards Objective Structured Clinical Examination In Kerman University Of Medical Science}, abstract ={Introduction: Objective Structured Clinical Examination (OSCE) is an appropriate method for evaluating students’ clinical competencies. This study was performed to determine the viewpoints of clinical teachers towards clinical evaluation through OSCE in Kerman University of Medical Sciences. Method: In this descriptive study, all clinical teachers in the fields of medicine, dentistry, nursing, midwifery and heath in Kerman University of Medical Sciences (N=266) were included as the study population. The response rate was 74.4%. A researcher–made questionnaire consisted of 5 domains of cultural, facilities, technical information, time, and characteristics of the test, was used for data collection. The data was analyzed using ANOVA, t-test, Spearman and Pearson correlation coefficient. Results: From 198 participants in this study, more than half of them were male (55.1%) with the mean age of 47.8±4.7. The most frequent academic rank, study discipline and university degree were assistant professor, medicine and PhD or specialty or sub-specialty, respectively. The most agreement was on the facilities domain (14.9±2.526) and the lowest agreement was related to the technical information domain (8.91±2.77). There was a difference between the viewpoints of the clinical teachers based on the variables of educational degree, discipline, academic rank, educational experience and clinical services. Conclusion: Although there are problems and barriers for performing OSCE such as lack of facilities and time consuming feature of this method, they can be handled and ignored due to the advantages of this method in clinical skills evaluation. Application of this method through providing proper grounds and overcoming its barriers is recommend for all educational programs.}, Keywords = {Barriers, Clinical evaluation, Objective Structure Clinical Examination, Viewpoints, Clinical teachers.}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {113-120}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {نظرات مدرسین بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد ارزشیابی بالینی با ساختار عینی}, abstract_fa ={مقدمه: آزمون OSCE روش مناسبی برای ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نظرات مدرسان بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه ارزشیابی بالینی به روش OSCE صورت گرفته است. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی، کل اساتید بالینی پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان جامعه مورد مطالعه بودند (266 نفر). میزان پاسخ‌دهی 4/74 درصد بود. اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته در 5 حیطه فرهنگی، امکانات، دانش فنی، زمان و ویژگی‌های آزمون جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های پراکندگی و مرکزی بیان گردید و با آزمون‌های آماری t، ANOVA و ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: از 198 نفر شرکت‌کننده در پژوهش، بیش از نیمی از آنها مذکر (1/55 درصد) با میانگین سنی 07/4±8/41 بودند. بیشترین رتبه علمی را استادیاری، رشته تحصیلی را پزشکی و میزان تحصیلات (PhD، متخصص و فوق تخصص) تشکیل دادند. بیشترین موافقت مربوط به حیطه امکانات اجرایی (526/2±9/14) و کمترین موافقت مربوط به حیطه دانش فنی اجرایی (77/2±91/8) بود. بین نظرات مدرسان بر اساس متغیرهای میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، رتبه علمی، سابقه آموزش و خدمت بالینی اختلاف آماری معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، اگرچه موانع و مشکلاتی برای اجرای آزمون OSCE بویژه از نظر امکانات و وقت‌گیربودن این روش وجود دارد، اما به علت مزایا و ویژگی‌های خاص این روش در ارزیابی مهارت‌های بالینی، این مشکلات و نقاط ضعف قابل چشم‌پوشی بوده و توسعه این روش و بکارگیری آن از طریق ایجاد بستر مناسب و رفع موانع اجرایی در همه گروه‌های آموزشی قابل توصیه است.}, keywords_fa = {موانع, ارزشیابی بالینی, آزمون بالینی با ساختار عینی, نظرات, مدرسان بالینی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-782-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-782-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Moattari, Marzieh and Abedi, HeydarAli}, title = {Nursing Students\' Experiences In Reflective Thinking: A Qualitative Study}, abstract ={Introduction: Reflective thinking has been emphasized as an effective educational strategy by many researchers but there are few qualitative researches regarding the results of its application. This research was conducted to find out the mechanisms by which reflection on practice affects clinical experiences. Methods: This qualitative study was performed as grounded theory. The participants were twenty 4th year nursing students having 10 weeks experience of reflective thinking program. A guide on reflective thinking was given to students who were asked to write their thoughts about experiences obtained in clinical environment in their personal journals and give them to the researcher on a weekly base. Then, they received an appropriate feedback based on the scales of reflective thinking levels and thinking strategies in nursing. At the end of the mentioned time, students participated in focus group interviews in two groups of ten. Transcripts were analyzed through qualitative method and were coded in three stages during which the data were categorized and named. The names of categories are the themes of this study. Results: Findings demonstrated that the process of reflective thinking influencing clinical experience emerges in 5 domains of caring, thinking, theory and practice integration, self-regulatory mechanisms and motivation. Conclusion: Students’ experiences in reflective thinking show that reflective thinking leads to having holistic approach toward patients, affecting thinking, integrating theory and practice, and improving self-regulatory mechanisms and motivation. Motivation variable as a central variable influences 4 other themes and is also affected by them. The element of motivation could be added to this cycle as a central variable. Integrating reflective thinking in nursing programs is recommended.}, Keywords = {Reflective thinking, Thinking, Nursing, Learning, Clinical education.}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {101-112}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {تجارب دانشجویان پرستاری در مورد بازاندیشی: یک مطالعه کیفی}, abstract_fa ={مقدمه: بازاندیشی به عنوان یک راهبرد آموزشی مؤثر مورد تأکید پژوهشگران قرار گرفته است اما تحقیقات کیفی اندکی در مورد نتایج حاصل از بکارگیری آن وجود دارد. این پژوهش برای پاسخ‌گویی به این سؤال که مکانیزم‌های تأثیر بازاندیشی بر تجارب بالینی چیست؟ انجام شد. روش‌ها: این پژوهش کیفی به روش گراندد تئوری انجام شده، گروه هدف 20 نفر از دانشجویان سال چهارم پرستاری با تجربه 10 هفته برنامه بازاندیشی بودند. به دانشجویان یک راهنما در مورد نحوه انجام بازاندیشی داده و از آنان خواسته شد تا تفکرات خود را پیرامون تجارب به دست آمده از محیط بالینی در ژورنال‌های شخصی خود، که به صورت هفتگی به پژوهشگر تحویل داده می‌شد، بنویسند. سپس به آنها بر اساس مقیاس سطوح بازاندیشی و راهبردهای تفکر در پرستاری، بازخورد مناسب داده می‌شد. در پایان مدت مذکور، دانشجویان در دو گروه 10 نفره در مصاحبه گروه متمرکز شرکت نمودند. مطالب نسخه‌برداری شده به روش کیفی تحلیل شد و کدگذاری آن طی سه مرحله انجام و داده‌ها طبقه‌بندی و نام‌گذاری گردید. نام‌های طبقه‌بندی، درون‌مایه‌های به دست آمده از این پژوهش است. نتایج: یافته‌ها نشان داد که فرایند تأثیر بازاندیشی بر تجارب بالینی در 5 حیطه مراقبت، تفکر، تلفیق نظریه و عمل، مکانیزم‌های خودتنظیمی و انگیزش پدیدار می‌شود. نتیجه‌گیری: تجارب دانشجویان از برنامه بازاندیشی نشان می‌هد که بازاندیشی موجب رویکرد کلی‌نگر به بیمار، تأثیرگذاری بر تفکر، پیوند نظریه و عمل و تقویت مکانیزم‌های خودتنظیمی و انگیزش می‌شود. متغیر انگیزش به عنوان متغیر مرکزی بر تمامی چهار درون‌مایه دیگر تأثیر گذاشته و از آنها تأثیر می‌پذیرد. عنصر انگیزش به عنوان متغیر مرکزی می‌تواند به عناصر این چرخه اضافه شود. تلفیق بازاندیشی در برنامه‌های پرستاری قابل توصیه است}, keywords_fa = {دانشگاه بازاندیشی, تفکر, پرستاری, یادگیری, آموزش بالینی.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-781-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-781-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Motlagh, Mohammad Esmaeil and Elhampour, Hossein and Shakurnia, Abdolhossei}, title = {Factors Affecting Students\' Academic Failure In Ahvaz Jundishapur University Of Medical Sciences In 2005}, abstract ={Introduction: Investigating factors affecting academic failure may provide a more clear view towards university's function for educational administrators and lead to more appropriate interventions for reducing the effects of academic failure. This study was performed to investigate the factors affecting students' academic failure in Jondishapour University of Medical Sciences. Methods: In this survey, performed in academic year of 2004-2005 in Jondishapour University of Medical Sciences, 100 failed and 100 non-failed students participated. The research tools were questionnaires gathering information about demographic features, satisfaction with discipline and university, mental health, and educational stressors. Data was analyzed by SPSS software using chi2 and t-test. Results: Male and married students faced with such failures more than others. Dropped students worked more for affording life expenses. Most of them had their high school education in villages and small towns, had their high school graduation in summer (late graduation), had lower average score, with more gap between high school diploma and university admission, had older ages, with less literate parents and lower class occupations. Dropped students were less satisfied with their discipline, and enjoyed less mental health. They had experienced more tensions resulted from post-graduation period, dormitory environment, educational conditions, and educational environment. Conclusion: Considering the effective variables on academic performance and students' educational failure, the educational authorities should make appropriate plans and strategies in order to identify at risk students and provide proper consultation and better facilities for them.}, Keywords = {Drop out, Students, Academic failure}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {91-99}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {علل مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز}, abstract_fa ={مقدمه: بررسی عوامل مؤثر در افت تحصیلی می‌تواند برای دست‌اندرکاران آموزشی، تصویری روشن‌تر از کارکرد دانشگاه فراهم نماید و امکان دستکاری و مداخله مناسب برای کاهش عوارض افت تحصیلی را به دنبال داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی علل مشروط شدن دانشجویان داشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه پیمایشی که در سال تحصیلی 84-1383 در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور انجام شد، نمونه تحقیق 100 دانشجوی مشروط و 100 دانشجوی غیر مشروط بودند. جمع‌آوری اطلاعات با پرسشنامه‌های ویژگی‌های فردی، رضایت از رشته تحصیلی، رضایت از دانشگاه، سلامت روان، فشارزاهای تحصیلی انجام شد. داده‌ها با آزمون‌های مجذور کای و t و نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. نتایج: مشروط شدن در دانشجویان مرد و متأهل بیشتر بود. دانشجویان مشروط برای تأمین هزینه‌های زندگی بیشتر کار شخصی می‌کردند. دیپلم آنها بیشتر از شهرستان وروستاها و بخش، قبولی شهریور، سهمیه ایثارگران، دارای معدل پیش‌دانشگاهی کمتر، با فاصله بیشتر بین اخذ دیپلم و پذیرفته شدن در دانشگاه، سن بیشتر، پدر و مادر کم‌سواد و با مشاغل پایین‌تر بودند. دانشجویان مشروط از رشته تحصیلی رضایت کمتری داشته و از سلامت روانی پایین‌تری برخوردار بودند. دانشجویان مشروط فشارزاهای بیشتری را در محیط خوابگاهی، شرایط آموزشی، محیط آموزشی و دانش‌آموختگی تجربه کرده بودند. نتیجه‌گیری: دست‌اندرکاران آموزش باید با توجه به متغیرهای مؤثر بر عملکرد تحصیلی و مشروط شدن دانشجویان، راهبردهای مناسبی را طراحی و اجرا نمایند تا بر اساس شناخت دقیق همین ویژگی‌ها، بتوان دانشجویان در معرض خطر را شناسایی و با مشاوره‌های مناسب امکانات بهتری برای آنان فراهم نمود.}, keywords_fa = {مشروط شدن, دانشجویان, افت تحصیلی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-780-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-780-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Madani, Hossein and Bahraminejad, Nasrin and Amini, Korosh and Rahimi, Abolfazl and Fallah, Ramez}, title = {Senior Nursing Students\' Skills In Patients\' Health Assessment In Zanjan University Of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Assessing patients' health is the base of nursing process. Also finding patients' problems is necessary for designing care plan by nurses and nursing students. This study was performed to determine the proficiency level of senior nursing students in assessing patients' health in Zanjan University of Medical Sciences in the year 2005. Methods: In this descriptive cross-sectional study, all senior nursing students of Zanjan University of Medical Sciences (44 students) were studied. The data gathering tools included a questionnaire consisted of demographic data, which was filled by the samples and an observational checklist which was completed by researchers while observing students' performance in assessing patients' health status. Data was analyzed using descriptive statistics methods, independent t-test, and one-way ANOVA by SPSS software. Results: Twenty point four percent of students had a poor performance in assessing patients' health, 68.2% of them achieved moderate score, and only 11.4% were proficient in assessing patients' health. Conclusion: Most senior nursing students were not skillful enough in assessing health status. The collabora-tion of administrators of nursing in ministry of health and medical education, hospitals, nursing schools and instructors in order to make appropriate planning for this problem seems necessary.}, Keywords = {Assessing health status, Proficiency, Nursing students}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {81-89}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {مهارت دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان در بررسی وضعیت سلامت بیماران}, abstract_fa ={مقدمه: بررسی وضعیت سلامت بیماران، اساس فرایند پرستاری بوده، و یافتن مشکلات آنان برای برنامه‌ریزی‌های مراقبتی توسط پرستاران و دانشجویان پرستاری ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان مهارت دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان در بررسی سلامت بیماران در سال 1384 انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تمامی دانشجویان سال آخر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان (44 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های اطلاعات فردی، که توسط نمونه‌ها تکمیل می‌شد، و چک لیست مشاهده‌ای بررسی وضعیت سلامت بود که با حضور پژوهشگران در بخش‌های کارورزی و مشاهده عملکرد دانشجویان در بررسی وضعیت سلامت تکمیل می‌گردید. اطلاعات با استفاده از روش‌های آماری توصیفی، آزمون‌های آماری t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بیست درصد از دانشجویان در بررسی سلامت بیماران ضعیف بودند، 2/68 درصد دانشجویان نمره متوسط گرفتند و تنها 4/11 درصد از دانشجویان در بررسی سلامت بیماران دارای مهارت خوبی بودند. نتیجه‌گیری: اکثر دانشجویان سال آخر رشته پرستاری در بررسی سلامت مهارت کافی نداشتند. بنا بر این، همکاری مدیران ارشد پرستاری در وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها و مربیان برای برنامه‌ریزی دقیق برای حل این مشکل ضروری به نظر می‌رسد}, keywords_fa = {بررسی وضعیت سلامت, مهارت, دانشجویان پرستاری.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-779-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-779-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Ghaem, Haleh and MohammadSalehi, Nargess and MohammadBeigi, Abolfazl}, title = {Assessment Of Spending Leisure Time In Students Of Shiraz University Of Medical Sciences, 2005}, abstract ={Introduction: Leisure time is an opportunity for individuals to have an intellectual or entertaining activity according to their interests, when they are free from work, gatherings or family responsibilities. This study was performed with the aim to identify students' interests and tendencies as well as their information about facilities of the University for helping the university authorities to plan in regard to students' interests. Methods: This descriptive cross-sectional study was performed on 356 students as 10 percent of total number of students in all disciplines who were selected randomly through stratified sampling method. Data was gathered using a questionnaire and analyzed by SPSS software. Results: The mean of the leisure time was 2.47±1.36 hours, which was spent as follows: 88±92 minutes for taking a walk in the park, 77±81 minutes for watching television, and 24±49 minutes for using sport facilities in the university. Students' main priorities for spending their leisure time were respectively resting in 70.9% (n=249), recreational activity in 59.7% (n=209), studying the university lessons in 48.4% (n=170), studying other texts in 47.9% (n=168), doing sport activities in 28.2% (n=99), and entertainment in 22.9% (n=80) of students. There was a significant difference between activities done by male and female students. Conclusion: The amount of leisure time of students in Shiraz University of Medical Sciences is at the same level with students' leisure time in Tehran and Lebanon. Due to the differences in tastes and interests of male and female students and also according to their educational level, university administrators should make appropriate planning in order to increase useful activities for students in their leisure time.}, Keywords = {Leisure time, Interests, Recreational activities, Medical students}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {71-80}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {چگونگی گذراندن اوقات فراغت و همبسته‌های آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز}, abstract_fa ={مقدمه: اوقات فراغت، فرصتی است که به فرد امکان می‌دهد تا هنگامی که از کار، اجتماعات یا تعهدات خانوادگی نسبتاً آزاد است، یک فعالیت ذهنی، تفریحی یا سرگرم‌کننده مطابق با سلیقه خود فراهم کند. این بررسی با هدف شناسایی علایق و گرایشات دانشجویان و میزان اطلاع آنان از امکانات دانشگاه، برای برنامه‌ریزی صحیح مسؤولین دانشگاه مطابق با سلیقه‌های دانشجویان انجام گرفت. روش‌ها: مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی با نمونه ده درصدی از کل دانشجویان رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر روی 356 دانشجو انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه، جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل گرفت. نتایج: میانگین اوقات فراغت 36/1±47/2 ساعت بود که دانشجویان 92±88 دقیقه را صرف قدم‌زنی در پارک، 81±77 دقیقه صرف تماشای تلویزیون، و 49±24 دقیقه صرف استفاده از امکانات ورزشی دانشگاه می‌کردند. مهمترین اولویت‌های دانشجویان برای پرکردن اوقات فراغت خود به ترتیب استراحت 9/70 درصد (249 نفر)، تفریح 7/59 درصد (209 نفر)، مطالعه درسی 4/48 درصد (170 نفر)، غیر درسی 9/47 درصد (168 نفر)، ورزش 2/28 درصد (99 نفر)، سرگرمی 9/22 درصد (80 نفر) بود. بین بعضی از فعالیت‌های انجام شده پسران و دختران دانشجو اختلاف معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: میزان اوقات فراغت دانشجویان علوم پزشکی شیراز در سطح دانشجویان تهران و لبنان است و به دلیل تفاوت در سلیقه‌ها و علایق دانشجویان مذکر و مؤنث و بر حسب مقطع تحصیلی آنها، دانشگاه باید برنامه‌ریزی جدی برای افزایش فعالیت‌های مفید در اوقات فراغت انجام دهد.}, keywords_fa = {اوقات فراغت, علائق, تفریحات, دانشجویان علوم پزشکی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-778-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-778-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Sadeghi, Mostafa and Bakhshi, Hami}, title = {The Viewpoints Of General Dentists Of Rafsanjan And Kerman Toward Continuing Education Program Of Restorative Dentistry}, abstract ={Introduction: Identifying educational needs of general dentists and prioritizing them in continuing education programs are matters of necessity. This study was conducted to identify the viewpoints of general dentists concerning their educational needs, proper methods of teaching, and implementing continuing education program of restorative dentistry in Rafsanjan and Kerman. Methods: This descriptive cross-sectional study, in which 145 general dentists in Kerman and Rafsanjan participated, was performed in the year 2007. Data was gathered by a questionnaire consisting of demogra-phic questions, 17 questions about the subjects and headings of continuing education program of restorative dentistry, 8 and 6 questions about proper teaching methods and implementing continuing education programs, respectively. The questionnaire was based on 5 point Lickert scale. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics and t-test. Results: Ninety three general dentists from Kerman and 52 ones from Rafsanjan participated in this study. The most important educational priorities in continuing education program of restorative dentistry were new generations of composites, infection control, sterilization principles, causes of anterior and posterior composite resin restorations failure and porcelain laminate veneer. Participants preferred teaching methods of practical training in educational workshops, observing practical works, and lecture along with film presentation they also realized the study of textbooks and scientific journals, watching educational film, attending seminars and congresses more suitable for continuing education program of restorative dentistry. Conclusion: The headings of continuing education program of restorative dentistry should be revised regularly based on the learners' needs. Performing or observing practical work are recommended as teaching methods for this kind of programs. Also new methods should be employed in implementing the program.}, Keywords = {Continuing education, Dentistry, Restorative dentistry, Kerman, Rafsanjan}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {63-70}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {نظرات دندانپزشکان عمومی شهرستان‌های کرمان و رفسنجان در مورد برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی}, abstract_fa ={مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی دندانپزشکان عمومی و اولویت‌بندی آنها در برنامه آموزش مداوم از ضروریات است. مطالعه حاضر به منظور تعیین نظرات دندانپزشکان عمومی شهرستان‌های کرمان و رفسنجان در مورد نیازهای آموزشی، روش‌های مناسب تدریس و اجرای برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی-‌ مقطعی در سال 1386 انجام شد و در آن 145 دندانپزشک عمومی شهرستان‌های کرمان و رفسنجان شرکت کردند. جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌ای حاوی مشخصات فردی، 17 سؤال بر مبنای عناوین برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی، به ترتیب 8 و 6 سؤال در مورد روش‌های مناسب تدریس و اجرای برنامه آموزش مداوم و بر اساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون t-test و نرم‌افزار SPSS گزارش گردیدند. نتایج: به ترتیب 93 و 52 نفر از دندانپزشکان عمومی شهرستان‌های کرمان و رفسنجان شرکت کردند. مهم‌ترین اولویت آموزشی برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی به ترتیب نسل جدید کامپوزیت‌ها، کنترل عفونت و اصول استریلیزاسیون، علل شکست ترمیم‌های خلفی و قدامی با کامپوزیت رزین و پرسلن لامینت ونیر بود. شرکت‌کنندگان انجام کار عملی در کارگاه آموزشی، مشاهده کار عملی و سخنرانی همراه با نمایش فیلم را برای تدریس و مطالعه کتب و مجلات علمی، تماشای فیلم آموزشی و سمینار و کنگره را برای اجرای برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی مناسب‌تر دانستند. نتیجه‌گیری: سرفصل‌های برنامه آموزش مداوم دندانپزشکی ترمیمی باید بطور منظم و متناسب با نیاز فراگیران بازنگری شوند. روش تدریس بیشتر به صورت انجام و یا مشاهده کار عملی باشد و از شیوه‌های نوین در اجرای برنامه استفاده گردد.}, keywords_fa = {آموزش مداوم, دندانپزشکی, دندانپزشکی ترمیمی, کرمان, رفسنجان.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-777-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-777-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Shayegh, Sedighe and Bazrafkan, Leyl}, title = {Factors Making Students To Drop Their Courses At The End Of Semester In Shiraz University Of Medical Sciences}, abstract ={Introduction: Dropping the courses by students at the end of the semester, leads to interfering educational programs' hours with examinations' schedule in forthcoming semesters, reducing efficacy, wasting time, staying behind compared to other classmates, and finally extending schooling period. This study was perfor-med with the aim of investigating the causes for dropping the courses by students at the end of the semester in Shiraz University of Medical Sciences. Methods: In a descriptive cross-sectional study, a questionnaire in four areas related to the students, courses, teachers' education, and using facilities was developed. The questionnaire was distributed among the students referring to drop their courses in the dates assigned for this purpose. Data was analyzed by SPSS software using chi² and descriptive statistics. Results: Causes for course drop were respectively as: 44.3% unauthorized absence more than legal maximum, 20.7% course difficulty, 20.4% low midterm score, 18.4% interfering with other exams, 17% interfering with other courses, 10.1% inappropriate teaching method, 7.4% personal problems, and 6.3% not studying during the semester. Conclusion: Students must be informed about the rules and regulations, by-laws and consequences of dropping courses at the end of the semester. Familiarizing students with educational rules and regulations and orienting them about consequences of dropping courses is strongly recommended.}, Keywords = {Course drop, Student, Shiraz University of Medical Sciences}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {51-62}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {علل حذف نهایی دروس دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز}, abstract_fa ={مقدمه: حذف نهایی دروس توسط دانشجویان موجب تداخل ساعت برنامه درسی و تداخل ساعت امتحانات در ترم‌های آینده، کاهش کارآیی، اتلاف وقت، عقب افتادن دانشجو از همکلاسان خود و در نهایت، طولانی شدن مدت تحصیل می‌گردد. این پژوهش با هدف بررسی علل حذف نهایی دروس دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گردید. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، پرسشنامه‌ای در چهار حیطه مربوط به دانشجویان، دروس، آموزش اساتید و استفاده از امکانات تنظیم گردید و بین دانشجویانی که در تاریخ‌های حذف نهایی برای حذف دروس مراجعه کرده بودند توزیع و توسط آنان تکمیل شد. داده‌ها با آمار توصیفی و مجذور کای در نرم‌افزار SPSS تجزیه تحلیل شد. نتایج: علل حذف دروس به ترتیب عبارت بودند از: 3/44 درصد غیبت بیش از حد مجاز در درس، 7/20 درصد مشکل بودن درس، 4/20 درصد پایین بودن نمره امتحان میان ترم، 4/18 درصد تداخل با امتحانات دیگر، 17 درصد تداخل با دروس دیگر، 1/10 درصد نامناسب بودن روش تدریس، 4/7 درصد مشکلات شخصی، 3/6 درصد عدم مطالعه درس در طول ترم. نتیجه‌گیری: باید آگاهی دانشجویان را نسبت به قوانین، آیین‌نامه‌ها و عواقب حذف نهایی با ارائه اطلاعات به موقع افزایش داد. آشنا نمودن دانشجویان با قوانین و مقررات آموزشی و توجیه آنان در خصوص پیامدهای حذف نهایی از الزامات دوره‌های آموزشی می‌باشد.}, keywords_fa = {حذف نهایی دروس, دانشجو, دانشگاه علوم پزشکی شیراز}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-776-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-776-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {SoltaniArabshahi, Kamran and Kouhpayezade, Jalil and Sobuti, Behnam}, title = {The Educational Environment Of Main Clinical Wards In Educational Hospitals Affiliated To Iran University Of Medical Sciences: Learners\' Viewpoints Based On DREEM Model}, abstract ={Introduction: DREEM (Dundee Ready Education Environment Measure) model is used as a diagnostic tool for assessing educational problems and effectiveness of educational changes as well as identifying the difference between real and optimum environments. This tool measures the teaching and learning environ-ment. The aim of this study was to investigate the viewpoints of residents and interns of four main clinical wards in four main hospitals of Iran University of Medical Sciences about the educational environment. Methods: This descriptive cross-sectional study was performed in four main clinical wards (internal medicine, pediatrics, surgery, and gynecology) of four university hospitals (AliAsghar, Rasoule Akram, Firouzgar, and AkbarAbadi). The DREEM questionnaire with some minor changes in accordance with the national culture was used as a standard tool. The fifty item questionnaires including five domain of learning, teachers, student's perception about her/his scientific capability, the climate dominating the educational environment, and student's perception about his/her social status were distributed among residents (n=86) and interns (n=107). Data was analyzed by SPSS software. Results: The mean of the achieved scores in 5 domains was 140.6 out of 200 which was considered as positive. Comparing the mean of 5 domains showed no significant difference. The mean of the domains earning 70.3% of the score was assessed almost desirable. The viewpoints of two genders of learners showed no significant difference. Residents' viewpoints differed significantly from interns' viewpoints. The total score of gynecology ward was significantly lower than internal medicine and pediatric wards but it was not significantly different from surgery ward. Conclusion: Although, the educational environments of clinical wards were evaluated as almost desirable (in internal and pediatrics wards), it is essential for faculty members to place more efforts on observing principles of instructional design and create an appropriate educational environment in order to provide a better learning for students. DREEM model may be used for monitoring and assessing modifications and changes made in educational programs.}, Keywords = {DREEM Model, Educational climate, Clinical wards, Changes in educational programs, Educational environment.}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {43-50}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {محیط آموزشی بخش‌های اصلی بالینی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران از دیدگاه فراگیران بر اساس مدل DREEM}, abstract_fa ={مقدمه: استفاده از الگوی DREEM (Dundee Ready Education Environment Measure) به عنوان ابزار تشخیصی برای بررسی مشکلات درسی و نیز اثربخشی تغییر در آموزش و شناسایی تفاوت محیط واقعی با محیط مطلوب بکار می‌رود. این ابزار فضای محیط آموزشی و یادگیری را اندازه‌ می‌گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی نظرات دستیاران و کارورزان چهار بخش اصلی بالینی در چهار بیمارستان اصلی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد محیط آموزشی بود. روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی با استفاده از ابزار استاندارد DREEM با مختصر تغییراتی متناسب با فرهنگ ملی در چهار بخش اصلی بالینی (داخلی، کودکان، جراحی و زنان) در چهار بیمارستان دانشگاه (علی اصغر (ع)، رسول اکرم (ص)، فیروزگر و اکبرآبادی) انجام شد. پرسشنامه‌های 50 سؤالی در پنج حیطه یادگیری، استادان، درک دانشجو از توانایی علمی خود، فضای حاکم بر محیط آموزشی و درک دانشجو از شرایط اجتماعی خود، میان دستیاران (86 نفر) و کارورزان (107 نفر) توزیع شد. داده‌های حاصل توسط نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین امتیازات کسب شده در پنج حیطه 6/140 از مجموع 200 امتیاز محاسبه شد که گرایش بیشتر به سمت مثبت را نشان داد. میانگین حیطه‌های پنج‌گانه تفاوت معنی‌داری را نشان نداد. میانگین حیطه‌ها با 3/70 درصد نسبتاً مطلوب ارزیابی شد. نظرات دو جنس در فراگیران تفاوت معنی‌دار نشان نداد. نظرات دستیاران نسبت به کارورزان تفاوت معنی‌دار داشت. مجموع امتیازات بخش زنان بطور معنی‌دار کمتر از بخش‌های داخلی و کودکان بود اما با بخش جراحی تفاوت معنادار نداشت. نتیجه‌گیری: اگرچه محیط آموزشی بخشهای بالینی در دانشگاه با گرایش بیشتر به سمت مثبت و نسبتاً مطلوب (در بخشهای داخلی و کودکان) ارزیابی شد. اما توجه بیشتر استادان به رعایت اصول طراحی آموزشی و ایجاد فضای مناسب آموزشی به منظور یادگیری بهتر دانشجو، ضروری است. از الگوی DREEM برای پایش و سنجش اصلاح و تغییر در برنامه می‌توان استفاده کرد.}, keywords_fa = {الگوی DREEM, فضای آموزشی, بخش‌های بالینی, تغییر در برنامه‌های آموزشی, محیط آموزشی}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-775-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-775-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Hassani, Parkhide and Cheraghi, Fatemeh and Yaghmaei, Farideh}, title = {Self-Efficacy And Self-Regulated Learning In Clinical Performance Of Nursing Students: A Qualitative Research}, abstract ={Introduction: Self-efficacy and self-regulated learning play an important role in applying clinical knowledge and competencies. The aim of this study was to define self-efficacy and self-regulated learning in nursing students' clinical performance during field training. Methods: In a qualitative study, 50 participants were selected through purposive sampling method from Iran, Tehran, and Shahid Beheshti Medical Universities. Then 28 semi-structured and 3 focus group interviews were performed with volunteer nursing students. Data was analyzed using content analysis methods. Results: The definition of self-efficacy and self-regulated learning were categorized in five and three themes, respectively. Self-efficacy in clinical performance based on the viewpoints of participants was equal to acquiring clinical skills, assessing patients, and planning, executing, and evaluating care plans. The experie-nce of self-regulated learning in clinical performance was equivalent to efforts for clinical learning along with self-motivation, and practicing nursing process, as well as for acquiring professional behaviors. Conclusion: Self-efficacy and self-regulated learning affect independent patient care capability and help nursing students to promote their competencies and professional skills in this field.}, Keywords = {Self-efficacy, Self-regulated learning, Clinical performance, Nursing}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {33-42}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم در عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی}, abstract_fa ={مقدمه: خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم در بکارگیری دانش و مهارت‌های بالینی نقش مهمی ایفا می‌کند. هدف این پژوهش، تبیین خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم در عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در کارآموزی در عرصه بود. روش‌ها: در یک مطالعه کیفی، 50 دانشجو با روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. سپس 28 مصاحبه نیمه‌ساختاریافته حضوری و سه مصاحبه گروه‌مدار با دانشجویان پرستاری داوطلب از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی صورت گرفت. داده‌های پژوهش، با روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: در مطالعه حاضر، مفهوم خودکارآمدی در پنج درونمایه و مفهوم یادگیری خودتنظیم در سه درونمایه دسته‌بندی شدند. از نظر شرکت‌کنندگان، خودکارآمدی در عملکرد بالینی مترادف کسب مهارت بالینی، بررسی بیمار، برنامه‌ریزی و اجرا و ارزشیابی مراقبت‌ها بود. با تکیه بر دانش، تجربه یادگیری خودتنظیم در عملکرد بالینی مترادف تلاش برای یادگیری بالینی همراه با خودانگیزشی، تمرین فرایند پرستاری و تلاش برای کسب رفتار حرفه‌ای بود. نتیجه‌گیری: خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم در توانایی مراقبت مستقل از بیمار نقش دارد و به رشد توانمندی و مهارت حرفه‌ای دانشجویان پرستاری کارآموز در عرصه کمک می‌کند.}, keywords_fa = {خودکارآمدی, یادگیری خودتنظیم, عملکرد بالینی, پرستاری}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-774-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-774-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Omidifar, Navid and Yamani, Nikoo and Changiz, Tahereh}, title = {The Efficacy Of New Method Of Cardiopulmonary Resuscitation Training In Promoting Knowledge And Skills Of 4th Year Medical Students}, abstract ={Introduction: Educational goals of CPR (CardioPulmonary Resuscitation) training are not fully achieved by traditional methods. The aim of this study was to present a new method for teaching CPR to medical students and also to compare the effect of this new method on knowledge and skills of medical students with current CPR training method. Methods: In this quasi-experimental study, Forty 4th year medical students were divided into two experiment and control groups randomly. The control group passed the current method of CPR training and the experiment group participated in a 3 day workshop (first day: theoretical session, second day: group work and practice on model, third day: confrontation to real environment). The test for assessing knowledge and skills was held before and after the workshop. Then the mean scores were compared using independent t-test and paired t-test Results: Comparing the mean scores of pre-test and post-test showed a significant difference in both knowledge and skills of the experiment group. The mean of the difference between pre-test and post-test scores of the two groups in theoretical and practical exams were also compared which revealed a significant difference Results: Considering the higher mean of difference between pre and post tests in the experiment group, it seems that educational intervention enhanced the knowledge and proficiency of medical students in performing CPR. Some reasons could be successive theoretical and practical sessions, devoting much more time to practice, confrontation with real environment, and education through group work.}, Keywords = {Cardiopulmonary Resuscitation, Workshop, Skill, Knowledge}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {23-31}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {کارآیی روش نوین آموزش احیای قلبی- ریوی در ارتقای سطح دانش و مهارت دانشجویان پزشکی سال چهارم}, abstract_fa ={مقدمه: با روش‌های آموزش سنتی احیای قلبی- ریوی برای دانشجویان پزشکی، اهداف آموزشی CPR (Cardio Pulmonary Resuscitation) به خوبی تأمین نمی‌شود. هدف این مطالعه، ارائه روش جدید آموزش CPR به دانشجویان پزشکی و مقایسه تأثیر این روش جدید بر دانش و مهارت دانشجویان پزشکی با روش آموزشی مرسوم بود. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 40 نفر از دانشجویان پزشکی سال چهارم به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد تخصیص داده شدند. سپس گروه شاهد، روش مرسوم آموزشی را گذراند و گروه تجربی نیز در کارگاه آموزشی سه روزه (روزاول: کلاس تئوری، روز دوم: کارگروهی و تمرین عملی روی مولاژ، و روز سوم: مواجهه با محیط واقعی) شرکت کردند. آزمون دانش و مهارت قبل و بعد از گذراندن کارگاه انجام شد. سپس میانگین نمرات با آزمون t مستقل و t زوج مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج: مقایسه میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو حیطه دانش و مهارت در دو گروه اختلاف معنی‌دار داشت. میانگین اختلاف نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه در آزمون‌های عملی و تئوری نیز مورد مقایسه قرار گرفت که اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد. نتیجه‌گیری: با توجه به بالاتر بودن اختلاف میانگین نمرات گروه مداخله، به نظر می‌رسد مداخله آموزشی باعث ارتقای سطح دانش و مهارت دانشجویان پزشکی در زمینه CPR شده است. ازعلل آن می‌توان به رعایت توالی کلاس‌های تئوری و عملی، اختصاص زمان بیشتر برای تمرین عملی، مواجهه با محیط واقعی وآموزش به صورت کارگروهی و مشارکت فعال دانشجویان اشاره کرد.}, keywords_fa = {احیای قلبی- ریوی, کارگاه, مهارت, دانش}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-773-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-773-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Allahdadian, Maryam and Salehi, Shayesteh and HassanZahraie, Roshanak and Farahmand, Hass}, title = {Proposing Appropriate National Standards For Nursing And Midwifery Education Derived From International Standards: A Case Study, Master Of Science In Nursing And Midwifery}, abstract ={Introduction: Applying foreign standards for accreditation of Master of Science in nursing and midwifery in Iran seems anomalous. Taking advantage of these foreign standards as well as the views of experts in nursing and midwifery, the researcher in this study tried to develop the accreditation standards according to educational circumstances in Iran. Methods: This study was performed in the years of 2005-2006 during multiple stages. In the first stage, international standards were gathered through the internet, and in the second stage, using these standards and the views of expert faculty members, proper standards for the context of Iran were set. During the third stage, Delphi technique was employed for taking votes. Whereas 50 persons having the criteria for entering the study were selected through purposeful sampling method and their viewpoints toward appropriateness of suggested standards for the educational circumstances of the country was obtained using the questionnaire designed in the second stage. The results were analyzed using descriptive statistics. Results: After applying experts’ views about applicability of these standards to circumstances in the country, 28 standards and 224 indices for nursing and midwifery education were proposed as final standards. Conclusion: Most standards had almost 90% desirability. Issues such as presenting evidences indicating the ability of speaking in English or qualification for education in Master of Science courses had less desirability. It seems that the main cause of their undesirability is the educational status in Iran.}, Keywords = {International standards, Master of Science, Nursing, Midwifery.}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {15-22}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {پیشنهاد استانداردهای مناسب کشوری پرستاری و مامایی با اقتباس از استانداردهای بین‌المللی: مطالعه موردی دوره کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی}, abstract_fa ={مقدمه: استفاده از استانداردهای خارجی برای اعتباربخشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی در ایران امری غیر اصولی به نظر می‌رسد، پژوهشگر با بهره‌گیری از این استانداردها و نظرات صاحب‌نظران پرستاری و مامایی در ایران، به تدوین استانداردهای منطبق با شرایط آموزشی در ایران پرداخته است. روش‌ها: این مطالعه به صورت چند مرحله‌ای در سال‌های 1384 تا 1385 انجام شد. در مرحله اول، استانداردهای جهانی از طریق اینترنت استخراج، و در مرحله دوم، با بهره‌گیری از این استانداردها و اظهار نظر اساتید راهنما، استانداردهای مناسب کشور تنظیم شد. در مرحله سوم، از تکنیک دلفی برای نظرسنجی استفاده گردید، بدین ترتیب که50 نفر دارای معیارهای ورود به مطالعه به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده نظرات آنها در خصوص مطلوبیت استانداردهای پیشنهادی در شرایط آموزشی کشور با کمک پرسشنامه طراحی شده در مرحله دوم سنجیده شد. نتایج توسط روش‌های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: پس از اعمال نظرات صاحب‌نظران در خصوص انطباق این استانداردها با شرایط کشور، 28 استاندارد و 224 شاخص در دوره کارشناسی ارشد، به عنوان استاندارد نهایی پیشنهاد گردید. نتیجه‌گیری: اکثراستانداردها از وضعیت 90 درصد مطلوبیت برخوردار است و فقط مباحثی نظیر ارائه مدارکی دال بر توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی و یا شایستگی تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، درصد مطلوبیت کمتری داشت. به نظر می‌رسد عمده‌ترین علل عدم مطلوبیت آنها، وضعیت آموزش در ایران باشد.}, keywords_fa = {استانداردهای بین‌المللی, کارشناسی ارشد, پرستاری, مامایی.}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-772-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-772-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} } @article{ author = {Adhami, Ashraf and Nouhi, Esmat and Mohammadalizadeh, Sekineh and Jalili, Zahra and Fattahi, Zahr}, title = {Faculty Members\' Attitude Toward Academic Advising And Counseling And Their Viewpoints About Counseling Duties}, abstract ={Introduction: Advising and counseling students, a part of faculty members' duties, is a way for overcoming preventable problems and educational failure due to those problems. The aim of this study was to determine the attitude of faculty members of Kerman University of Medical Sciences toward advising and counseling students and their views about the duties of counselor faculty members. Methods: In this descriptive cross-sectional study, 164 faculty members were investigated using a question-naire. The attitude questions of this questionnaire had the validity and reliability of 0.8 and 0.67, respectively. The reliability of 0.8 was calculated for questions of counselor duties. The gathered data was analyzed by SPSS software, using t-tests and one way ANOVA. Results: Seventy seven percent of faculty members had the experience of student counseling, 82.6% were aware of counseling duties, and 86.7% were completely agree or agree with counselor's duties. In total, 74.3% of the faculty members achieved the total score of attitude. A significant difference was observ-ed between the mean scores of the attitude based on the variables of academic rank and being aware of counselor's duties. Conclusion: With regard to almost positive attitude of faculty members towards counseling and advising, and their agreement with the duties approved by ministry, there is no doubt that having enough and appropriate knowledge and competency in performing counseling tasks in order to help the students is essential. Therefore, informing and educating faculty members regarding student advising and counseling are recommended.}, Keywords = {Attitude, Viewpoints, Academic advising and counseling, University}, volume = {8}, Number = {1}, pages = {7-14}, publisher = {Medical Education Development Center, Isfahan University of Medical Sciences}, title_fa = {نگرش اساتید نسبت به مشاوره و راهنمایی تحصیلی و نظر آنها در مورد وظایف مشاوره}, abstract_fa ={مقدمه: راهنمایی و مشاوره دانشجویان، جزئی از وظایف اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، به منظور فائق آمدن بر مشکلات قابل پیشگیری و افت تحصیلی ناشی از آن محسوب می‌گردد. هدف از این مطالعه، تعیین نگرش اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به مشاوره و راهنمایی دانشجویان و نظرات آنان نسبت به وظایف اساتید مشاور بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 164 عضو هیأت علمی از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. برای سؤالات نگرش این پرسشنامه، روائی 8/0 و پایایی 67/0 و سؤالات وظایف مشاوره پایایی 8/0 محاسبه گردید. داده‌ها پس از جمع‌آوری، با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با بهره گرفتن از آزمون‌های آماری t و ANOVA یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: هفتاد و هفت و شش دهم درصد از اساتید، سابقه مشاوره و راهنمایی دانشجویی داشتند و 6/82 درصد از آنان با وظایف مشاوره آگاه بودند، 7/86 درصد کاملاً موافق و یا موافق با وظایف استاد راهنما بودند. در مجموع، 3/74 درصد از اساتید، نمره کل نگرش را کسب کردند. در مقایسه میانگین نمرات نگرش با متغیر مرتبه علمی و آگاهی از وظایف استاد مشاور، تفاوت معنی‌داری مشاهده گردید. نتیجه‌گیری: با توجه به نگرش نسبتاً مثبت اساتید نسبت به مشاوره و راهنمایی و موافق بودن آنها با وظایف مصوبه وزارتخانه، شکی نیست که داشتن آگاهی و مهارت کافی و مناسب در انجام وظایف مشاوره و راهنمایی به منظور کمک و یاری به دانشجویان ضروری است. بنابراین، اطلاع‌رسانی و آموزش اساتید در خصوص مشاوره و راهنمایی پیشنهاد می‌گردد.}, keywords_fa = {نگرش, نظرات, مشاوره و راهنمایی تحصیلی, دانشگاه}, url = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-771-en.html}, eprint = {http://ijme.mui.ac.ir/article-1-771-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Medical Education}, issn = {1608-9359}, eissn = {1735-8892}, year = {2008} }