Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
11
1
online
1
fulltext
fa
دیدگاههای اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد ویژگیهای یک استاد خوب
Faculty Members' And Students’ Veiwpoints On Characteristics Of A Good University Teacher In Boushehr University Of Medical Sciences
ارزشيابي استاد
Teacher Evaluation
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: اساتید ازجمله ارکان اساسی نظام آموزش بوده که باعث پروراندن نیروهای کارآمد در جامعه میشوند. هدف از انجام این پژوهش بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد ویژگیهای یک استاد خوب و مقایسه نظرات آنها با هم میباشد. روشها: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأتعلمی تمام وقت دانشگاه (100 نفر) و کلیه دانشجویان در حال تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی88 -87 (1200 نفر) بودند که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. از تعداد فوق 78 نفر از اساتید و 1000 نفر از دانشجویان پرسشنامه را تکمیل نمودند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای پیشساخته بود. آنالیز دادهها با استفاده از آزمون کای اسکوئر انجام شد. نتایج: اساتید در پاسخ به بیست سؤال مربوط به ویژگی استاد خوب به ترتیب: تسلط استاد در درس مورد تدریس، صداقت در گفتار و رفتار، ارائه مطالب جدید، داشتن برنامهریزی منظم جهت ارائه دروس؛ و دانشجویان: تسلط استاد در درس مورد تدریس، صداقت در رفتار و گفتار، ارائه جذاب مطالب درسی و داشتن برنامهریزی منظم جهت ارائه دروس را خیلی مهم دانستند. نتیجهگیری: تسلط استاد در درس مورد تدریس از مهمترین ویژگی استاد میباشد که باید به آن توجه ویژه نمود. ویژگی بعد داشتن صداقت در گفتار و رفتار میباشد. ارائه مطالب جدید و روزآمد، و داشتن طرح درس مشخص قبل از شروع کلاس نیز میتواند موجب تسهیل فرآیند آموزش شود.
Introduction: University teachers make the pillars of an educational system. They help raise competent human resource for community. This study aimed at assessing faculty members' & students' viewpoints on characteristics of a good university teacher in Boushehr University of Medical Sciences,and comparing the two. Methods: This was a cross-sectional descriptive research. Samples were 78 university teachers & 1000 students using census. Data were collected through a questionnaire and were analyzed using chi-square, through SPSS. Results: The faculty members' responses to 20 questions on characteristics of a good university teacher showed the following as the most important characteristics:being knowledgeable in the subject matter, honesty, presenting up-to-date knowledge of their subject matter, and lesson planning. The students' responses prioritized the characteristics as: being knowledgeable in the subject area, honesty, attractive presentation of subject matters,and lesson planning. Conclusion: Above all , a good university teacher needs to be knowledgeable .The second most important characteristics is honesty followed by up-to-date knowledge of the subject matter. Finally, teachers need to prepare lesson plans for their classes. This could facilitate learning.
استاد خوب, دانشجو, ویژگی, دیدگاه
good university teacher- student - characteristic- viewpoint
48
57
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-371-2&slc_lang=fa&sid=1
Roqayeh
Gashmard
رقیه
گشمرد
roqayeh_512@yahoo.com
7000319475328460090887
7000319475328460090887
Yes
Niloofar
Moatamed
نیلوفر
معتمد
moatamed_drn@yahoo.com
7000319475328460090888
7000319475328460090888
No
Hakimeh
Vahedparast
حکیمه
واحدپرست
hkvahedparast@yahoo.com
7000319475328460090889
7000319475328460090889
No