Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1387
6
1
gregorian
2008
9
1
8
1
online
1
fulltext
fa
ارزیابی ویژگیها و ساختار پایاننامههای دانشآموختگان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
Evaluating The Characteristics And Structure Of Dentistry Graduated Students' Theses In Shahid Sadughi University Of Medical Sciences
مقاله کوتاه
Short article
مقدمه: پایاننامهها به عنوان یکی از منابع مهم اطلاعاتی به شمار میآیند. هدف از این مطالعه ارزیابی خصوصیات و ساختار پایاننامههای دانشجویان از نظر روش تحقیق بود. روشها: در این مطالعه توصیفی، کلیه پایاننامههای دانشآموختگان رشته دندانپزشکی از سال 1377 تا 1383 به تعداد 176 جلد از نظر ساختار پژوهش، نوع مطالعه و نتایج مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: سی و هفت و نیم درصد پایاننامهها توصیفی، 6/17 درصد تجربی، 5/16 درصد توصیفی- تحلیلی، 8/6 درصد تحلیلی و 8 درصد کارآزمایی بالینی بودند. ده و دو دهم درصد پایاننامهها از نظر نگارش و روش تحقیق نمره کیفیت عالی، 8/64 درصد نمره کیفیت خوب، 2/24 درصد نمره کیفیت متوسط و 6/0 درصد نمره ضعیف داشتند. نتیجهگیری: باید نظارت بیشتر روی کیفیت پایاننامه توسط اساتید راهنما و هدایت دانشجویان به سمت موضوعات تحلیلی و تجربی صورت گیرد. همچنین لزوم آموزش بیشتر روش تحقیق و آمار به دانشجویان و تدوین الگویی جامع برای نگارش پایاننامهها چشمگیر است.
Introduction: Theses are considered as one of the main sources of information. The aim of this study was to evaluate the characteristics and structures of students' theses as well as their research methodology. Methods: In this descriptive study, all dentistry students' theses from the year 1998 till the year 2004 (176 theses), were investigated based on the aspects of thesis' structure, research methodology, and the results. Results: Thirty seven point five percent of theses were descriptive, 17.6% were experimental, 16.5% were descriptive-inferential, 6.8% were inferential, and 8% were clinical trials studies. Ten point two percent of the theses gained excellent quality score, 64.8 percent gained good quality score, 24.2 percent gained moderate quality score, and 0.6 percent gained poor quality score in writing and research methodology. Conclusion: More supervision should be placed on theses quality by supervisors. It is also suggested to encourage students towards inferential and experimental studies. Moreover, the need to train students in regard to research methodology and statistics is emphasized and it is recommended to develop a comprehen-sive guideline for writing theses.
ساختار پایاننامه, پایاننامه, تحقیق, دندانپزشکی
Thesis structure, Thesis, Research, Dentistry
154
157
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-332&slc_lang=fa&sid=1
Hossein
Fallahzadeh
حسین
فلاحزاده
hofaab@yahoo.com
7000319475328460090159
7000319475328460090159
Yes
Sohrab
Mohebb
سهراب
محب
7000319475328460090160
7000319475328460090160
No
Fatemeh
Ezzedini
فاطمه
عزالدینی
afsan40@yahoo.co.uk
7000319475328460090161
7000319475328460090161
No