Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1399
1
1
gregorian
2020
4
1
20
online
1
fulltext
fa
مزایا و محدودیتهای بالقوه بهکارگیری سیستمهای شبیهساز بیمار مبتنی بر واقعیت مجازی در آموزش
Potential Benefits and Limitations of Using Virtual Reality-Based Patient Simulation Systems in Education
تكنولوژي آموزشي
Educational Technology
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">استفاده از قابلیتهای فناوری واقعیت مجازی و شبیهسازهای بیمار مجازی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;">(</span><span dir="LTR">VPS virtual patient simulators</span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) در آموزش پزشکی به صورت بالقوه مزایایی به همراه خواهد داشت. هدف مطالعه بررسی دیدگاه کارورزان رشته پزشکی و دستیاران سال آخر در خصوص مزایا و محدودیتهای بالقوه بهکارگیری این نوع فناوریها در آموزش روشهای تشخیصی و جراحی بود. </span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا، با نمونهگیری مبتنی بر هدف 100 نفر از کارورزان پزشکی و دستیاران سال آخر دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 98-97 شرکت نمودند. نمونهگیری تا رسیدن به اشباع دادهها ادامه پیدا کرد. پرسشنامهای محققساخته با سؤالات بازپاسخ، به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با روش آنالیز محتوا تحلیل گردید. </span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مزایای شناسایی شده از دیدگاه شرکتکنندگان به صورت کلی شامل افزایش فرصتهای آموزشی، تسهیل انتقال دانش، کسب تجربه و مهارت، پویایی فناوری و یادگیری مؤثر بود. محدودیتهای بالقوه چالشهای استانداردسازی برنامهها، اخلاق و تعهد حرفهای، محدودیتهای طراحی محتوا، عدم باورپذیری فرآیندهای تشخیصی و جراحی مصنوعی، محدودیتهای هزینهای و پشتیبانی پایدار بودند. در خصوص ملاحظات اجرایی، مشارکت مستقیم تیمهای بالینی در همه فرآیندهای مرتبط با توسعه، ارزیابیهای تخصصی و تضمین کیفیت برنامههای استاندارد، دریافت مستمر بازخورد از فراگیران و درنهایت ضرورت روزآمدسازی برنامهها به عنوان موارد مهم مطرح گردید. </span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Yagut;"></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به مزایای مطرح شده، برنامهریزی جهت سرمایهگذاری، توسعه و اجرای برنامههای کمک آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی با در نظر گرفتن راهکارهای کاهش محدودیتهای احتمالی، منطقی به نظر میرسد. بهکارگیری هدفمندتر این فناوریها به خصوص در طی دوران همهگیری بیماری کرونا ویروس (کووید-19) در جهت استمرار و پویایی فرآیند یادگیری، پیشنهاد میگردد. </span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>The utility of capabilities of technologies as Virtual Reality (VR) and Virtual Patient Simulators (VPS) has provided rich opportunities in medical education. This study endeavored to solicit the interns and final-year medical residents' views on the benefits and potential limitations of applying these technologies in training of diagnostic and surgical procedures. </em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>In this qualitative study with a content analysis approach based on purposeful sampling, 100 interns, and final-year residents from Tehran University of Medical Sciences participated in the academic year 2018. Sampling was continued until data saturation was reached. A researcher-made questionnaire with open-end questions was employed to collect related data. The collected data were analyzed through the content analysis method. </em><br>
<strong>Results:</strong> <em>The results revealed that the identified benefits generally included increasing educational opportunities, facilitating knowledge transfer, acquisition of experience and skills, technology dynamics, and effective learning. Besides, potential limitations of VPS included program standardization challenges, ethics and professional commitment, content design limitations, the unreliability of artificial diagnostic and surgery processes, cost, and sustainable support constraints. On the other hand, as executive considerations, the direct participation of clinical teams in all processes related to the development, evaluations, and quality assurance of standard programs, as well as receiving continuous feedback from students and finally the need to update programs, have been considered important. </em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Given the benefits, it seems indispensable to plan to invest, develop, and implement VR-based training assistance programs considering ways to reduce potential constraints. More targeted use of this technology, especially during the COVID-19 epidemic to continuity and dynamism of the learning processes is recommended. </em>
آموزش پزشکی, فناوری, واقعیت مجازی, سیستمهای شبیهساز بیمار مجازی.
Medical education, Technology, Virtual reality, Virtual patient simulation systems.
387
396
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4327-1&slc_lang=fa&sid=1
Tayebeh
Baniasadi
طیبه
بنی اسدی
t_baniasadi@yahoo.com
3392380301
7000319475328460077700
No
Hormozgan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Leila
Shahmoradi
لیلا
شاهمرادی
Lshahmoradi@tums.ac.ir
7000319475328460077701
7000319475328460077701
Yes
Tehran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Amin
Salimi-lahiji
امین
سلیمی لاهیجی
dr.aminsalimi@yahoo.com
7000319475328460077702
7000319475328460077702
No
Hormozgan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Sadegh
Samsampour
صادق
صمصام پور
sadegh_samsampour63@yahoo.com
7000319475328460077703
7000319475328460077703
No
South Tehran Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب