Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1399
1
1
gregorian
2020
4
1
20
online
1
fulltext
fa
پایایی و روایی مقیاس سازگاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
Reliability and Validity of the Academic Adjustment Scale: Students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
آموزش باليني
Clinical Teaching
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">سازگاری تحصیلی که شامل انطباق سازنده دانشجویان با چالشهای تحصیلی است، موجب افزایش توانمندی تحصیلی و روانشناختی میشود. با توجه به اهمیت سازگاری تحصیلی در زندگی تحصیلی دانشجویان، این پژوهش با هدف بررسی پایایی و روایی مقیاس سازگاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در سال 1398 انجام شد.</span></span><span style="font-family:B Yagut;"></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این پژوهش توصیفی از نوع روانسنجی ابزار، تعداد 250 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال تحصیلی 1399-1398 به شیوه نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و به مقیاس سازگاری تحصیلی اندرسون (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">Anderson</span></span><span style="font-size:11.0pt;">)</span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> و همکاران و مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;">Fredericks</span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و همکاران پاسخ دادند. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، روایی همگرا با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. </span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Yagut;"></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که شاخص </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;">X2/df</span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> برای ساختار سه عاملی، 13/2 است و شاخصهای برازندگی مدل </span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;">(966/0 </span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;">GFI=</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;">،</span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;">928</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;">/0 </span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;">AGFI=</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-size:13.0pt;">، </span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;">969/0 </span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;">CFI=</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;">،</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"> 944/0 </span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;">NFI=</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-size:13.0pt;">، </span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;">949/0</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;">TLI</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-size:13.0pt;">=</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-size:13.0pt;">،</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"> 068/</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Arial,sans-serif;">0</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-size:11.0pt;">RMSEA</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;">= </span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Arial,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;">) </span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">رضایتبخش بود. پایایی برحسب ضریب آلفای کرونباخ برای سازگاری تحصیلی 80/0 گزارش شد (سبک زندگی دانشجویی= 70/0، موفقیت تحصیلی= 77/0، انگیزه تحصیلی= 76/0). همچنین بین سازگاری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (01/0></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-size:13.0pt;">P</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و روایی همگرا تأیید میشود.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:B Yagut;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بر اساس نتایج تحقیق حاضر، مقیاس سازگاری تحصیلی ابزاری مناسب با خصوصیات روانسنجی قابل قبول برای سنجش سازگاری تحصیلی در دانشجویان ایرانی است.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>Academic adjustment which involves constructive adaptation of students to academic challenges, can improve academic and psychological empowerment. Given the importance of academic adjustment in students' academic life; this study endeavors to examine the reliability and validity of the academic adjustment scale in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in the academic year 2019.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>in this descriptive psychometric study, 250 students from Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences were selected using Voluntary sampling method. The selected students were solicited through the Anderson et al. Academic Adjustment Scale and Fredericks et al. Academic Engagement Scale. While the reliability of the scales was computed through Cronbach's alpha, their convergent validity and construct validity were computed through Pearson correlation coefficient, and confirmatory factor analysis, respectively. </em><br>
<strong>Results:</strong> <em>Confirmatory factor analysis demonstrated that the ratio χ2/df is 2.13 for three factor structure and fit indexes of model (RMSEA= 0.068, TLI=0.949, NFI=0.944, CFI=0.969, AGFI= 0.928, GFI=0.966). Internal consistency of MFQ-9 were satisfactory. Reliability according to Cronbach's alpha coefficient for Academic Adjustment Scale was reported 0.80 (Academic lifestyle= 0.70, Academic Achievement= 0.77, Academic motivation= 0.76). There was also a positive and significant correlation between academic adjustment and academic engagement (P</em><span dir="RTL">></span><em>0.01) and concurrent validity is confirmed.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>According to the results, the Academic Adjustment Scale is a reliable instrument with valid psychometric properties to measure academic adjustment in Iranian higher education contexts.</em>
سازگاری تحصیلی, اشتیاق تحصیلی, پایایی, روایی, دانشجو
Academic Adjustment, Reliability, Validity, Student.
54
61
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3156-4&slc_lang=fa&sid=1
Iman
Baharvand
ایمان
بهاروند
im.bahar69@gmail.com
7000319475328460074329
7000319475328460074329
No
Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
Reza
Ghasemi Jobaneh
رضا
قاسمی جوبنه
rghasemi.jobaneh@yahoo.com
7000319475328460074330
7000319475328460074330
No
Shahid Chamran University of Ahva
دانشگاه شهید چمران اهواز
Mansour
Sodani
منصور
سودانی
sodani_m@scu.ac.ir
7000319475328460074331
7000319475328460074331
Yes
دانشگاه شهید چمران اهواز