Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
19
online
1
fulltext
fa
نگرش دانشجویان رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی
Attitude of public health students towards their field of study and future professions in Lorestan University of Medical Sciences
برنامه ريزي درسي
Curriculum Development
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">رﺷﺘه ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و اﺷﺘﻐﺎل آیﻨﺪه ﻫﻤﻮاره از ﻧﮑات مهم و ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺨﺶ آﻣﻮزش ﺑﻮده است. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی انجام شد. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه توصیفی مقطعی، دانشجویان مشغول به تحصیل ترم سوم تا ترم هشتم رشته بهداشت عمومی در سال 1397 جامعه پژوهش (84نفر) بودند که با روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار بکارگرفته شده در این مطالعه برگرفته از پرسشنامه سنجش نگرش در دانشگاه مینه سوتای امریکا بود</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b yagut;"> که در </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ایران توسط صمدی و همکاران ترجمه گردیده است و پایایی و روایی آن تایید شده است. تحلیل دادهها از طریق آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">t</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون همبستگی پیرسون انجام گرفت. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی به ترتیب برابر با 1/5</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">14/27 (میانگین نظری آزمون=27) و 25/5</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">79/22 (میانگین نظری آزمون =24) بود. بین نگرش دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی، همبستگی مستقیم مشاهده شد (0001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> و 472/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">r=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">). عوامل مهمی که سبب نگرش منفی نسبت به آینده شغلی میگردد، نگرانی نسبت به آیندهی شغلی، مزایای حقوقی نامناسب رشته، عدم تناسب سرفصل و دروس ارائه شده با نیازهای جامعه هستند. مهم</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ترین عوامل نگرش منفی نسبت به رشته تحصیلی، دیدگاه منفی جامعه و دانشجویان سایر رشتهها نسبت به رشته است. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بر اساس نتایج ﻧﮕﺮش داﻧﺸـﺠﻮیان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼـﯿﻠﯽ و آیﻨﺪه ﺷﻐﻠﯽ، منفی (نزدیک به متوسط) بود. تقویت برنامههای آموزشی، بازنگری سرفصل و دروس ارائه شده، بهبود کارآموزی دانشجویان و پذیرش دانشجو با توجه به نیاز جامعه و فراهم کردن شرایط استخدامی از عواملی است که میتواند در افزایش سطح رضایت از رشته تحصیلی و دیدگاه دانشجویان نسبت به آینده شغلی اثرگذار باشد. </span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span></div>
<p style="margin: 0px; text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"> <br>
<strong>Introduction</strong>: <em>Field of study and future profession has always been an important subject of education. The purpose of this study was identifying the attitude of public health students at Lorestan University of Medical Sciences toward field of study and future profession. </em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This study is a cross-sectional. 78 students of public health from third to eighth semester in the academic year 2018 the population were selected by census method. The questionnaire used in this study is derived from the American University of Minnesota Attitude Questionnaire. It was developed in two sections (demographic characteristics & 17 questions about students</em><em>̕</em><em> attitudes & perspectives toward field of study and future career). To analyze the data T-test, One-way ANOVA, Pearson correlation were used. </em><br>
<strong>Results:</strong> <em>The mean score±standard deviation of students’ attitude toward the field of study and future career was 27.14±5.1 (theoretical mean score=27) and 22.79±5.25 (theoretical mean score =24) respectively. There was a significant correlation between their attitude towards field of study and their attitude towards future career (r = 0.472, P<0.0001). Important factors that gave rise to a negative attitude towards the future professions were inconsistencies between the curriculum of Public Health program and needs of society, anxiety about future profession, inadequate salary and employment benefits. Main negative factors related to students' attitudes about field of study were the negative attitude of society and other disciplines towards this field of study</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Regarding the results, attitudes of student about their future career and field of study were negative (close to average). Reforming and strengthening educational program, improvement of students’ internship, student admission according to society needs and establishing desirable conditions for graduates’ employment in this field lead to increase students' positive attitudes towards their field of study and consequently improve their attitude towards their future professions.</em><br>
</p>
نگرش, رشته تحصیلی, آینده شغلی, بهداشت عمومی, دانشجویان
Attitude, Field of study, Future professions, Public health, students
519
529
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4177-1&slc_lang=fa&sid=1
Atefeh
Mokhtari Kia
عاطفه
مختاریکیا
mnazy1371@gmail.com
3960267878
7000319475328460073570
Yes
Lorestan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
Zahra
Asadi Piri
زهرا
اسدی پیری
zahra74asadi@gmail.com
4060811513
7000319475328460073571
No
Tehran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Saman
Ghasempour
سامان
قاسمپور
Tanhasa76@yahoo.com
4180504741
7000319475328460073572
No
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Razieh
Alaei
راضیه
علایی
Tanhasa76@yahoo.com
2920192574
7000319475328460073573
No
Lorestan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
Soraya
Nouraei Motlagh
ثریا
نورایی مطلق
masumeasadi1395@gmail.com
4200349086
7000319475328460073574
No
Lorestan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
Katayoun
Bakhtiar
کتایون
بختیار
k_bakhteyar@yahoo.com
7000319475328460073575
7000319475328460073575
No
Lorestan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی لرستان