Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
19
online
1
fulltext
fa
عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: یک مطالعه کیفی
Factors Affecting Job Motivation of Faculty Members of Ardabil University of Medical Sciences: A Qualitative Study
مديريت آموزشي
Educational Management
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">وجود اساتید با انگیزه در دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت در آموزش دانشجویان و ارتقای سلامت جامعه نقشی حیاتی دارد. تاکنون مطالعات زیادی در راستای شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان به روشهای مختلف انجام شده است، ولی با توجه به فقدان مبنای منطقی برای بررسی عوامل انگیزشی در اساتید دانشگاه مطالعه حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به روش کیفی پرداخت. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 21 نفر از اعضای هیأتعلمی مجرب دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، انجام یافت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا در قالب نرم افزار </span></span><span dir="LTR">MAXQDA-10</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> استفاده شد. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">پس از تحلیل دادهها 26 زیر مضمون به دست آمد که بعد از دستهبندی 8 مضمون اصلی شامل طبقات "موانع توسعه و موفقیت، عدم تشویق به ایدهآفرینی، عدم ارزشگذاری، مدیریت نامؤثر، تنگناهای مالی و رفاهی، تعاملات غیرحرفهای، ارزشیابی ناکارآمد و بیعدالتی"استخراج شد. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مطالعه حاضر نشان داد انگیزهاعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با چالشهای جدی متعددی از جمله ضعف مدیریتی و فردی روبرو است که جهت بهبود وضعیت انگیزشی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اعضای هیأتعلمی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ضروری است به این چالشها پاسخ مناسب داده شود. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>The presence of motivated faculty members in universitiesof medical plays a vital role in education and community health education. So far, many studies have been done to identify the factors affecting employees' motivation in different ways, but considering the lack of reasonable basis for studying the motivational factors amongfaculty members, this study aimed to investigate the factors affecting the job motivation of faculty members of Ardabil University of Medical Sciences. </em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This qualitative study was conducted using semi-structured interviews with 21 qualified faculty members of Ardabil University of Medical Sciences who were selected through purposeful sampling. To analyze the collected data, the Content Analysis method was used through MAXQDA software version 10. </em><br>
<strong>Results: </strong><em>After analyzing the data, 26 sub-themes were obtained and after categorizing, 8 main themeswere reached, that is, evaluation classes, development and success, encouragement and creativity, evaluation, justice, management, financial and welfare problems, and interactions. </em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>This study showed that universities of Iran, especially the universities of medical sciences faced serious challenges in motivation of faculty members; thus, challenges need to be tackled in order to improve faculty members' motivation. </em><br>
اعضای هیأتعلمی, انگیزش شغلی, دانشگاه علوم پزشکی, چالشها و راهکارها, مطالعه کیفی
faculty members, job motivation, challenges and strategies, qualitative study
347
358
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-454-2&slc_lang=fa&sid=1
Hassan
Edalatkhah
حسن
عدالتخواه
h.edalatkhah@gmail.com
7000319475328460071945
7000319475328460071945
No
Ardabil University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
Zahra
Tazakori
زهرا
تذکری
tazakori@gmail.com
7000319475328460071946
7000319475328460071946
No
Ardabil University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
Assieh
Movahedpour
آسیه
موحدپور
movahhedpour@gmail.com
7000319475328460071947
7000319475328460071947
No
Islamic Azad University, Ardabil Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
Abdollah
Mahdavi
عبداله
مهدوی
a.mahdavi@arums.ac.ir
7000319475328460071948
7000319475328460071948
No
Ardabil University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
Mansoureh
Karimollahi
منصوره
کریم اللهی
karimollahi@gmail.com
7000319475328460071949
7000319475328460071949
Yes
Ardabil University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل