Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
19
online
1
fulltext
fa
دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی نسبت به محیط یادگیری خود
Students’ Perspectives in pre-clinical and during the clinical courses in Dental School of Isfahan University of Medical Sciences in year 2016
ارزشيابي برنامه
Program Evaluation
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مطالعات نشان دادهاند که محیط آموزشی نقش مهمی در موفقیت دانشجویان، شادی و انگیزه آنها دارد. این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی اصفهان درخصوص محیط یادگیری خود در دانشکده دندانپزشکی انجام شد.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه توصیفی مقطعی کلیه دانشجویان دندانپزشکی مشغول به تحصیل در سال ۱۳۹۵ (229 نفر پیش بالین و 383 نفر حین آموزش بالینی) انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه ۴۸ سؤالی</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:timesnewroman,bold,serif;">(Dental Student Learning Environment Survey)</span></span></span><span dir="LTR"> DSLES</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">، دیدگاه دانشجویان در هفت حیطه نسبت به محیط یادگیری بررسی شد. روایی و پایایی این ابزار قبلا در مطالعه مجتهدزاده و همکاران تأیید شده است. تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">ANOVA</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">Chi Square</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">T-Test</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> انجام گردید. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">از میان ۶۱2 پرسشنامه تعداد ۳۳۶ کامل تکمیل شده بود و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد علاقه به دندانپزشکی در ۸۷ درصد(2۸۷ نفر) مثبت بود. بیشترین نمره و کمترین نمره در حیطه سازماندهی و توجه به دغدغههای دانشجویان دیده شد. میانگین نمرات در حیطههای انعطافپذیری، جو عاطفی، تناسب فعالیتهای آموزشی با اهداف و توسعه برنامههای فوق برنامه به ترتیب ۵/۰</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۹/۱، ۴/۰</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۱/۲، ۴/۰</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۲ و ۶/۰</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۱/۲ بود. به طورمعناداری نمرات مربوط به انعطافپذیری (01/0</span></span><span style="font-family:b mitra;">></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)،</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روابط بین دانشجویان (002/0</span></span><span style="font-family:b mitra;">></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) ، توسعه فعالیتهای یادگیری و فوق برنامه (01/0</span></span><span style="font-family:b mitra;">></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و میانگین کل (002/0</span></span><span style="font-family:b mitra;">></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در پیش بالینی بالاتربود. تنها حیطه تناسب فعالیت با اهداف و معدل ارتباط معناداری نشان داد (۰۴/۰=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">P</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">).</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">براساس نتایج پیشنهاد میشود توجه بیشتری به انعطافپذیری در محتوای کوریکولوم و همچنین به راههای ارتباطی بیشتر بین دانشجویان و مسؤولین دانشکده جهت پاسخ به دغدغههای آنها اندیشیده شود.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong><strong>:</strong> <em>Studies have shown that educational environments play an important role in the success, happiness and motivation of the students. The aim of this study was to investigate the perspective of dental students regarding their learning environment in the dental school of Isfahan University of Medical Sciences.</em><br>
<strong>Methods</strong><strong>: </strong><em>In this descriptive cross-sectional study, all dental students studying in 2016 were selected (229 pre-clinical students and 383 clinical education students). The students' perspectives about their learning environment were examined in seven domains through the DSLES (Dental Student Learning Environment survey) questionnaire with 48 questions. Validity and reliability of this research tool have already been confirmed by Mojtahedzadeh et al. The collected data were analyzed using descriptive statistics, ANOVA, Chi Square and T-test.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>336 out of 612 questionnaires were completed and analyzed</em><em><span dir="RTL">.</span></em> <em>The findings showed that positive attitude toward dentistry was seen in 87% of students (n=287). The highest score and the lowest score were in the field of organization and supportiveness. The mean scores obtained for the fields of flexibility, emotional environment, meaningful experience and breadth of interest were 1.9 ± 0.5, 2.1 ± 0.4, 2.0 ± 0.4 and 2.1 ± 0.6, respectively. The scores of flexibility (P <0.01), student-student interaction (P <0.002), breadth of interest (P <0.01) and the total mean (P <0.002) in Pre-clinical were higher significantly.</em> <em>There was a significant correlation between meaningful experience and GPA (p=0.04)</em><em><span dir="RTL">.</span></em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>According to the results, it is suggested that more attention be paid to flexibility in the content of the curriculum and communicational ways between the students and heads of the faculty to answer their concerns.</em><br>
محیط یادگیری, آموزش پزشکی, آموزش بالینی, دانشجویان دندانپزشکی
Learning environment, medical education, clinical education, dentistry students
136
145
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3373-3&slc_lang=fa&sid=1
Bahareh
Tahani
بهاره
طحانی
tahani@dnt.mui.ac.ir
7000319475328460070582
7000319475328460070582
Yes
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Parastoo
Rasaei
پرستو
رسایی
n.rasaei71@gmail.com
7000319475328460070583
7000319475328460070583
No
Isfahan university of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان