Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
online
1
fulltext
other
مقایسه نمرات آزمون تشریحی و چندگزینهای درس بیماریهای کلیه و بررسی نقطه نظرات دانشجویان پزشکی در خصوص تأثیرآزمونها بر مطالعه
Comparison of the scores in essay part and MCQ part of renal pathophysiology exam and surveying students’ views about the effect of such exams on their study
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
Community Based Medicine
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">برای بهره مندی از منافع آزمونهای تشریحی، باید مطمئن شد که میتوان براساس نمرات این آزمونها، قضاوت پایایی درباره دانشجویان داشت. این مطالعه با هدف بررسی همبستگی نمرات بخشهای تشریحی و چندگزینهای آزمون پایانی درس پاتوفیزیولوژی کلیه و نقطه نظرات دانشجویان درباره تأثیر نوع آزمون بر مطالعه آنها انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">این مطالعهی توصیفی همبستگی، از پاییز 94 تا زمستان 95 در دانشکده پزشکی اصفهان انجام گرفت. 455 دانشجو در 3 دوره، طی ارزشیابی پایانی درس پاتوفیزیولوژی کلیه، در آزمونی با 36 سؤال چندگزینهای و10 سؤال تشریحی شرکت کردند. آزمون چندگزینهای با نرم افزار </span></span><span dir="LTR">OPSCAN</span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تصحیح شد. همبستگی نمرات آزمون چندگزینهای و تشریحی از </span></span><span style="font-family:b mitra;">طریق</span><span dir="LTR">Bivariate Correlation</span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">و مقایسه میانگین نمرات تشریحی و چهارگزینهای با تی زوج صورت پذیرفت. نقطه نظرات دانشجویان نسبت به این نوع ارزشیابی و تأثیر آن بر نوع مطالعه آنها توسط پرسشنامه با مقیاس لیکرت، بررسی شد.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ارتباط قوی و مثبت بین نمرات بخش چندگزینهای و تشریحی 3 دوره وجود داشت؛ </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">گروه اول با تعداد 151 نفر (0005/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;">, p<</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;"> 631/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;">r=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">)، گروه دوم با تعداد 136 نفر (0005/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;">, p<</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;"> 710/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;">r=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">) و گروه سوم با تعداد 168 نفر (0005/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;">, p<</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;"> 716/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;">r=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:14.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">. بیش از 50% دانشجویان معتقد بودند زمانی که صرف مطالعهی این درس نمودهاند بیشتر از زمان صرف شده در دروس دیگری که آزمون آنها صرفاً به صورت چندگزینهای برگزار شده، بوده است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به همبستگی بالا و مثبت نمرات بخش تشریحی با بخش چندگزینهای آزمون، میتوان در کنار آزمون چندگزینهای از آزمون تشریحی نیز برای ارزیابی میزان یادگیری دانشجو در درس پاتوفیزیولوژی کلیه و همچنین افزایش انگیزهی دانشجویان برای مطالعه عمیقتر استفاده نمود.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>In order to benefit from the advantages of essay exams, one must be sure to reliably judge students based on essay test scores. The aim of this study was to examine the correlation of scores in the essay and MCQ parts of renal pathophysiology final exam and students’ views about the effect of the type of test on their study.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This descriptive correlational survey was performed in Isfahan School of Medicine from fall 2015 to winter 2017. Three groups of students (n=455) participated in the renal pathophysiology and took a test consisting of 36 multiple-choice and 10 essay questions. The MCQ part was graded in OPSCAN software. The correlation of MCQ and essay scores was investigated via bivariate correlation and paired t-test was used to compare the mean scores. Students’ views about the type of test and its effect on their study were surveyed by means of a Likert-scale questionnaire.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>There was a strong positive correlation between the scores in essay and MCQ parts in the three groups (group 1: r=0.631 n=151 p<0.0005; group 2: r=0.710 n=136 p<0.0005; group3: r=0.716 n=168 p<0.0005). More than 50 percent of students stated that they had spent more time for studying this course than for those courses with MCQ-only mode of exam.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Considering the high and positive correlation between the scores in the MCQ and essay parts of the exam, essay tests can be used along with MCQ tests to assess students’ level of learning in renal pathophysiology and to increase their motivation for deeper study.</em>
آزمون تشریحی, آزمون چند گزینه ای, ارزشیابی دانشجو, دوره مقدمات پزشکی بالینی
Essay test, MCQ test, student evaluation, introduction to clinical medicine course
552
560
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-534-3&slc_lang=other&sid=1
Shahrzad
Shahidi
شهرزاد
شهیدی
shahidi_shahrzad@yahoo.com
7000319475328460064929
7000319475328460064929
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Vajiheh
Vafamehr
وجیهه
وفامهر
vafamehr.v@gmail.com
7000319475328460064930
7000319475328460064930
Yes
Isfahan University Of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Mohammad
Dadgostarnia
محمد
دادگسترنیا
mdadgostarnia@gmail.com
7000319475328460064931
7000319475328460064931
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان