Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
19
online
1
fulltext
fa
ارتباط گرایش به تفکرانتقادی با مهارت استدلال بالینی رزیدنتهای
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
The Relationship between Critical Thinking Disposition and Clinical Reasoning in Medical Residents of Medical University of Isfahan
آموزش باليني
Clinical Teaching
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ﻗﻀﺎوت در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎی ﺧﻄﯿﺮ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ، تصمیمﮔﯿﺮی ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﺣﯿﺎت در ﻣﺸـﮑﻼت ﭘﯿﭽﯿـﺪه و ﺗﻔﮑـﺮ در ﻣﻮاﻗﻊ ﺑﺤﺮاﻧﯽ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی در ﺣﻮزه ﺳﻼﻣﺖ را اﻟﺰاﻣﯽ ﻣﯽﻧﻤﺎیﺪ. اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ منظور ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻴﺰان ﮔﺮاﻳﺶ به تفکر انتقادی با مهارت استدلال بالینی در رزیدنتهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1396 انجام شد. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی جامعه آماری شامل دستیاران مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1396بیمارستانهای الزهرا و امین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. نمونه گیری به صورت سرشماری انجام پذیرفت و 48 دستیار شامل 22 پسر (8/45 درصد) و 26 دختر (2/54 درصد) در این مطالعه شرکت نمودند. اطلاعات توسط پرسشنامههای سمتاک (سنجش میل به تفکر انتقادی کالیفرنیا) و سنجش میزان مهارت استدلال بالینی (</span></span><span dir="LTR">Diagnostic thinking inventory</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) جمعآوری شد. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آنالیز واریانس تحلیل گردید. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">از میان شرکتکنندگان6/89 درصد ازگرایش مثبت و قوی به تفکر انتقادی و4/10 درصد از گرایش متزلزل برخوردار بودند. میانگین نمره مهارت استدلال بالینی13/105 از مجموع150</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نمره بود. از نظر آماری بین گرایش به تفکر انتقادی و میزان مهارت استدلال بالینی در کل ارتباط معنادار مشاهده نشد (198/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) اما در سطح خرده مقیاسها ارتباطات جالب توجهی ملاحظه گردید. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با استفاده از نتایج خرده مقیاسهای تفکر انتقادی میتوان کیفیت امتحانات انتخاب دستیار را ارتقا بخشید و اﻫﻤﯿﺖ ایﻦ دو مسآله در اﻣﺮ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ و ارﺗﻘﺎی ﺳـﻄﺢ ﻣﻬـﺎرت ﻫـﺎی ﺑـﺎﻟﯿﻨﯽ ﻟﺰوم ﺗﻮﺟﻪ بیش­تر ﺑﻪ ایﻦ مسآله در ﺣﻮزه ﺳﻼﻣﺖ و ایﺠﺎد ﺗﻐﯿﯿﺮات و ﮔﻨﺠﺎﻧﺪن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎیﯽ ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی آﻧﻬﺎ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ دستیاران را ﺿﺮوری ﻣﯽﻧﻤﺎیﺪ. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: <em>Judgment on serious clinical situation, deciding to maintain the vitality of human in sophisticated problems, and thinking in difficult situations require critical thinking in the field of health. In the academic year 2017, this study examined the relationship between Critical Thinking Disposition and Clinical Reasoning in Medical Residents of Medical University of Isfahan (MUI)</em><em><span dir="RTL">.</span></em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This cross-sectional study was a descriptive-analytic type. The statistical consisted of the assistants in Alzahra and Amin Hospitals of MUI. The sampling process was carried out in a census (total number), and 48 including 22 male (45.8%) and 26 female (54.2%) assistants participated in this study. The data were collected through SAMTAC questionnaires and DTI</em><em><span dir="RTL">) </span></em><em>Diagnostic Thinking Inventory</em><em><span dir="RTL">(</span></em> <em>questionnaires. Finally, data were analyzed both descriptively and inferentially using Analysis of Variances. </em><br>
<strong>Results:</strong> <em>From among the participants 89.6% adopted positive attitude towards critical thinking and 10.4% adopted ramshackle attitudes towards critical thinking. The average score of clinical reasoning was 105.13 from among 150 scores. From inferential point of view, there were no significant relationship between critical thinking and clinical reasoning skill (p = 0.198). However, as to subscales a significant relationship was disclosed. </em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Using critical thinking subscales, the quality of assistant exam selection can be enhanced, and the importance of these two issues in clinical decision-making and the promotion of clinical skills requires more attention in the field of health. This way, to upgrade training programs of assistants making changes and inclusion of activities seem to be indispensable. </em><br>
گرایش به تفکر انتقادی, میزان مهارت استدلال بالینی, دستیاران پزشکی, امتحانات دستیاری.
critical thinking dispositions, Clinical Reasoning, Medical Residents
259
270
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2661-5&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Bagheri
مهدی
باقری
Reza.Bagheri59@gmail.com
4989623029
7000319475328460071783
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Athar
Omid
اطهر
امید
athar.omid@gmail.com
7000319475328460071784
7000319475328460071784
Yes
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Mahmood
Kohan
محمود
کهن
kohan_afshin@yahoo.com
7000319475328460071785
7000319475328460071785
No
Alborz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی البرز
seyde Ahmad
Mohamadi kia
سید احمد
محمدی کیا
mohammadikia11@yahoo.com
7000319475328460071786
7000319475328460071786
No
Mazandaran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مازندران