Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
18
online
1
fulltext
fa
نگرش دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تبریز نسبت به یادگیری مادامالعمر
Attitude of medical students of Tabriz University of Medical Science towards lifelong learning
آموزش مداوم
Continuing Education
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> در معنای گسترده یادگیری مادامالعمر فرآیندی چند بعدی تصور میشود که علاوه بر منافع اقتصادی و اجتماعی، موجب رشد و توسعه شخصی هم میشود. این تحقیق با هدف بررسی نگرش دانشجویان علوم پزشکی نسبت به یادگیری مادامالعمر در دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-95 انجام گرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> روش مورد استفاده توصیفی- پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه یادگیری مادامالعمر کنپر و کراپلی استفاده شد. نمونه پژوهشی شامل 140 نفر بود که به طور تصادفی از بین دانشجویان پزشکی دانشگاه تبریز انتخاب شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار </span></span><span dir="LTR">SPSS-23</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> و از آزمونهای تی تک نمونهای و تی هتلینگ استفاده شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در چهار مؤلفهی تنظیم اهداف(50/0</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">48/0)، کاربرد دانش و مهارتها (60/0</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">02/1)، خودراهبری و ارزشیابی (68/0</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">28/0) و راهبردهای یادگیری انعطافپذیر (54/0</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">66/0) بین میانگین فرضی (صفر) و میانگین تفاوت معناداری وجود داشت (0001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p=</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">). ولی در مؤلفه جستجوی اطلاعات (10/1</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">03/0) بین میانگین فرضی (صفر) و میانگین تفاوت معناداری وجود داشت (702/0</span></span><span dir="LTR">p=</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">). همچنین میانگین دانشجویان پسر در دو مؤلفه جستجوی اطلاعات و راهبردهای یادگیری انعطافپذیر بیشتر از میانگین دختران بوده است (0001/0</span></span><span dir="LTR">p=</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">).</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دانشجویان علوم پزشکی نسبت به مؤلفه</span></span><span style="font-size:13.0pt;">ها</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ی یادگیری مادامالعمر نگرش مثبتی دارند. بالاترین میانگین مؤلفه کاربرد دانش و مهارت و پایین ترین مؤلفه جستجوی اطلاعات است. با توجه به ماهیت کاربردی و عملی بودن دروس رشته پزشکی، میانگین مؤلفه کاربرد دانش و مهارت بیشتر از سایر مؤلفههاست. نکته قابل تأمل است که دانشجویان در مؤلفه جستجوی اطلاعات کمترین میانگین را دارند و نیاز است در برنامه درسی به مهارت مدیریت اطلاعات و اشتراک دانش بیشتر توجه شود.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<span dir="LTR"></span>
<strong>Introduction</strong>: <em>In the broad sense life-long learning thought to be a multi-dimensional process which in addition to the economic and social benefits, also give rise to personal development. This study was conducted to evaluate the attitudes of medical students towards life-long learning at Tabriz University of Medical Science in the academic year 2016-2017.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>The method of study was descriptive-research. A life-long learning questionnaire from Knapper and Cropleywas used to collect data. The research sample included 140 people who selected accidentally among medical students of Tabriz University of Medical Science. SPSS23 software and One-sample Test and Hotelling’s T Test were used to analyze the data.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>In the four components of Goal setting(0/55±0/50), Application of knowledge and skills(1/02±0/60), Self-direction and evaluation (0/66±0/54) and Adaptable learning strategies the difference between the hypothesized mean (zero) and the obtained meanwere significant (p=0/0001).but in the Locating informationthere is no significant difference (p=0/702). Also the mean of male students in two component locating information and adaptable learning strategies were more than mean of female (p=0/0001).</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Medical students have a positive attitude toward lifelong learning components. The highest average is the application of knowledge and skills and the lowest component of information search. Given the nature of the practical nature of medical courses, the average of the application of knowledge and skill is greater than other components. It is worthwhile to note that students have the least amount of information searching component and that it is necessary to pay more attention to knowledge management skills and knowledge sharing in the curriculum.</em>
یادگیری مادامالعمر, نگرش, دانشجویان علوم پزشکی, جستجوی اطلاعات.
300
309
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3254-5&slc_lang=fa&sid=1
Firooz
Mahmoodi
فیروز
محمودی
firoozmahmoodi@yahoo.com
7000319475328460067080
7000319475328460067080
Yes
University of Tabriz
دانشگاه تبریز
Karimeh
Azarmi
کریمه
آزرمی
karimehazarmi@yahoo.com
1719271887
7000319475328460067081
No
University of Tabriz
دانشگاه تبریز