Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
18
online
1
fulltext
fa
میزان مواجهات کارآموزان پزشکی با مهارتهای بالینی مورد انتظار و مقایسه با حداقلهای تعیین شده
Medical Students' Clerkship Exposures to Expected Clinical Skills and Comparison with the Specified Minimums
ارزشيابي مهارتهاي باليني
Clinical Skills Evaluation
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">یکی از مهمترین اهداف دوره آموزش پزشکی عمومی، رسیدن به سطح قابل قبول توانمندی در مهارتهای بالینی دانشجویان پزشکی است. دانشکدههای پزشکی باید در جهت رسیدن به استانداردهای بینالمللی آموزش پزشکی عمومی گام بردارند. این مطالعه با هدف تعیین میزان مواجهات کارآموزان پزشکی با مهارتهای بالینی مورد انتظار و مقایسه با حداقلهای تعیین شده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی <span style="letter-spacing:-.2pt;">در سال تحصیلی 95-1394 </span>و نمونهگیری به روش سرشماری (95نفر) انجام شد. مهارتهای مورد انتظار به صورت چکلیستی به شورای آموزشی گروههای بالینی داده شد و تعداد حداقلهای مواجهه با آنها مشخص گردید. تعداد مواجهه بالینی در هر مهارت در طول دوره کارآموزی و اطلاعات زمینهای دانشجویان در چکلیست پرسیده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای </span></span><span dir="LTR">One sample T test</span><span style="font-family:b mitra;"> و </span><span dir="LTR">T</span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مستقل، کایدو و آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن تحلیل گردید.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هیچیک از کارآموزان در مهارتهای بالینی شامل انجام کات داون، انجام تامپون قدامی، خونگیری شریانی، رگگیری و وصل سرم، آتلگیری، انجام </span></span><span dir="LTR">Basic CPR</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">، انجام واکسیناسیون روتین اطفال، انجام پانسمانهایی با نیاز به دبریدمان و شستشوی تخصصی، نمونهگیری سوپراپوبیک، گچگیری ساده و بازکردن گچ، تخلیه آبسه سطحی پوست؛ نتوانستند به تعداد حداقل مواجهه مورد انتظار تعیین شده توسط شورای آموزشی گروههای بالینی دست پیدا کنند. در مهارتهای گذاشتن لوله معده و انجام </span></span><span dir="LTR">CPR) ACLS, BCLS</span><span style="font-family:b mitra;">) </span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">میزان انطباق مناسب بود، ولی در سایر مهارتها میزان انطباق پایین بود.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">عدم انطباق تعداد مواجهات کارآموزان با حداقلهای مورد انتظار در تعداد دفعات مواجهه با مهارتهای بالینی ضروری و ضعف در آموزش بالینی کارآموزان نشاندهنده کیفیت نامطلوب آموزش بالینی است، به نظر میرسد رسیدن به انطباق مطلوب قابل انتظار برای هر مهارت بالینی، وابسته به آموزشهای جانبی و همکاری بیشتر دستیاران و اساتید بالینی است.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<strong>Introduction</strong><strong>:</strong> <em>One of the most important goals of general medical education is to achieve acceptable competencies in clinical skills. Medical schools have to take steps to meet International Standards for general Medical Education. The aim of this study was to determine the amount of medical students' clerkship exposures to expected clinical skills and compare with the Specified minimums at Isfahan University of Medical Sciences.</em><br>
<strong>Methods</strong><strong>: </strong><em>This descriptive, cross-sectional study was conducted in 2015-16 academic year using census method (n=95). Educational Council of the clinical departments was provided with a checklist of the expected skills and the minimum number of exposures to those skills was determined. The number of exposures for each clinical skill during the clerkship period and the background information of the students were asked for in the checklist. Data were analyzed using one sample t-test, independent t-test, chi-square and Pearson and Spearman correlation coefficients.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>None of the students could meet the minimum number of exposures established by the Educational Council in to the clinical skills venous cutdown, anterior nasal packing, arterial blood sampling, venipuncture and serum infusion, splinting, basic CPR, pediatric routine vaccination, wound dressing with debridement and specialized washing process, suprapubic sampling, simple casting and cast removing, and superficial skin abscess drainage. The rate of conformity was adequate in CPR (ACLS, BCLS) and nasogastric intubation, but low in other skills.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>The lack of conformity of the exposures to the minimums expected in the number of exposures to the essential clinical skills and the weaknesses in the clinical training of the students indicate the poor quality of clinical education. It seems that achieving the desired conformity for each clinical skill depends on peripheral training and the greater collaboration of clinical residents and clinical faculty members.</em><br>
آموزش بالینی, توانمندی, کارآموزی, مهارتهای بالینی, دانشجوی پزشکی
Clinical education, competency, clerkship, clinical skills, medical student
392
402
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3810-1&slc_lang=fa&sid=1
Omid
Yaghini
امید
یقینی
omidyaghini@yahoo.com
7000319475328460069083
7000319475328460069083
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Nikoo
Yamani
نیکو
یمانی
nikooyamani@gmail.com
7000319475328460069084
7000319475328460069084
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Saeideh
Daryazadeh
سعیده
دریازاده
daryazadehs@gmail.com
7000319475328460069085
7000319475328460069085
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Mahdi
Barzegar
مهدی
برزگر
barzegar_mahdi73@yahoo.com
7000319475328460069086
7000319475328460069086
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Ali
Sadeghi
علی
صادقی
alisadeqi92@gmail.com
4640092733
7000319475328460069087
Yes
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان