Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
18
online
1
fulltext
fa
عرصههای آموزش بالینی گروههای بزرگ از دیدگاه کارآموزان پزشکی عمومی دانشکدهی پزشکی اصفهان
Major Clinical Training Fields from the Perspective of Medical Students at Isfahan University of Medical Sciences
ارزشيابي برنامه
Program Evaluation
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">برای هر دانشجوی پزشکی در دوره کارآموزی، آموزش بر بالین بیمار نقشی محوری ایفا میکند که میتواند میان دانستههای تئوری و مهارت بالینی وی پیوند بزند. هر سیستم آموزش کارآمد نیازمند ارزیابی مکرر است و آموزش پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مطالعه با هدف بررسی عرصههای آموزش بالینی گروههای بزرگ از نظر کارآموزان پزشکی عمومی دانشکدهی پزشکی اصفهان انجام شد. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه توصیفی مقطعی عرصههای آموزش بالینی (راند آموزشی و آموزش سرپایی) گروههای جراحی، داخلی، زنان و زایمان و اطفال بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نظر کارآموزان در نیم سال نخست سال تحصیلی ۹۵-۹۴ مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش در ۶۱ گروه کارآموزی به صورت سرشماری شامل ۲۱ گروه کارآموزی داخلی، ۲۰ گروه کارآموزی جراحی، ۷ گروه کارآموزی زنان و زایمان و ۱۳ گروه کارآموزی اطفال در هفته نخست دوره انجام گرفت. برای جمعآوری اطلاعات از دفترچه پایش بالینی شامل تعداد دانشجویان شرکتکننده، ساعات حضور دانشجو، ساعات آموزش دانشجو توسط اساتید، تعداد بیمار ویزیت شده در هر روز، به مدت یک هفته به تفکیک عرصههای آموزشی استفاده شد. در انتها اطلاعات جمعآوری شده با نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">Excell</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> به صورت میانگین و انحراف معیار محاسبه و گزارش شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">کارآموزان به طور میانگین روزانه در عرصههای آموزش بالینی (راند آموزشی و آموزش سرپایی) داخلی ۵۳/۰</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۵/۲ساعت، جراحی ۳۲/۰</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۷۵/۲ساعت، زنان و زایمان ۳/۰</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۰۴/۲ ساعت و اطفال ۲۴/۰</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۱۷/۲ساعت در بخشها و ۲۵/۰</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۷۵/۲ ساعت در درمانگاهها تحت آموزش اساتید قرار دارند. کارآموزان به طور میانگین روزانه در عرصههای آموزش بالینی بستری و سرپایی داخلی ۵۵/۱</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۵۴/۵ بیمار، جراحی ۲۵/۱</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۲۵/۸ بیمار، زنان و زایمان ۶/۰</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۳ بیمار بستری و ۰۲/۵</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۲/۲۲ بیمار سرپایی و اطفال تعداد ۰۲/۱</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۷/۵ بیمار بستری و ۱۴/۵</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">۹/۱۵ بیمار سرپایی را ویزیت میکنند. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اطلاعات به دست آمده از میانگین تعداد کارآموزان، کارورزان، دستیاران، تعداد بیمار ویزیت شده در هر روز، تعداد ساعات حضور کارآموزان در بخش و آموزش توسط استاد میتوان تصویری واقع بینانه از شرایط عرصههای آموزشی را به تصویر بکشدو به<br>
برنامه­ریزان آموزش کارآموزان کمک نماید.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<p><strong>Introduction</strong>: <em>For any medical student, bedside training plays a pivotal role that could integrate his clinical skills and theoretical knowledge. Every efficient educational system requires regular evaluation and medical education is not an exception. The purpose of this study was to assess major clinical training fields from the perspective of medical students in Isfahan School of Medicine.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This descriptive, cross-sectional study assessed the clinical training fields (training round and outpatient training) of the surgery, internal medicine, gynecology, and pediatrics departments of teaching hospitals affiliated with Isfahan University of Medical Sciences from the perspective of medical students in the first semester of the academic year 2015-16. The study was conducted in the first week of the program on 61 groups of medical students selected by means of census method including 21 groups of internal medicine, 20 groups of surgery, 7 groups of gynecology, and 13 groups of pediatrics medical students. Data were collected by the notebook of clinical training monitoring to record the number of medical students attended, hours attended, hours of training by teachers, and the number of visited patients per day for a week categorized by the training fields. The data were analyzed in Excel using mean and standard deviation.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>Daily training hours of the medical students (training rounds and outpatient training) were 2.5±0.53 (internal medicine), 2.75±0.32 (surgery), 2.04±0.3 (gynecology), and 2.17±0.24 (pediatrics) hours in the wards and 2.75±0.25 in the clinics. The medical students visited an average number of 5.54±1.55 inpatients and outpatients (internal medicine), 8.25±1.25 (surgery), 3±0.6 inpatients and 22.2±5.02 outpatients (gynecology), and 5.7±1.02 inpatients and 15.9±5.14 outpatients (pediatrics) per day.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>The information obtained in relation to the average number of medical students, interns and residents, the number of visited patients per day, and the hours of medical students’ attendance and training by teachers in the wards can show a realistic picture of the conditions of training fields and help program planners.</em><br>
</p>
آموزش پزشکی, کارآموزی, پزشکی عمومی, عرصههای بالینی
Medical education, medical students, general medicine, clinical fields
164
175
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1091-11&slc_lang=fa&sid=1
Ali Talebi
khorzoughi
علی
طالبی
a.talebi1991@yahoo.com
1270791214
7000319475328460066542
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Maryam
Avizhgan
مریم
آویژگان
avizhgan@yahoo.com
1280361042
7000319475328460066543
Yes
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Mohsen
Meidani
محسن
میدانی
meidani@med.mui.ac.ir
7000319475328460066544
7000319475328460066544
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران