Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
18
online
1
fulltext
fa
تحلیل تأثیر ابعاد مدل ویژگیهای شغلی در ایجاد و توسعه انگیزش شغلی اعضای هیأتعلمی
Effects of the Dimensions of Job Characteristics Model on Creating and Developing Job Motivation in Faculty Members
مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
academic research management
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">شناخت عوامل مؤثر در ایجاد و افزایش انگیزه شغلی اعضای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هیأتعلمی در جهت انجام فعالیتهای آموزش و پژوهشی بسیار مفید است. این مطالعه با هدف ارزیابی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تأثیر نقش مدل ویژگیهای شغلیهاکمن و اولدهام در ایجاد و توسعه انگیزش شغلی اعضای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هیأتعلمی انجام شد. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری متشکل از اعضای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی شیرازبود که از این میان 140نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی از دو پرسشنامه بسته و استاندارد بود. امتیازدهی پرسشنامه به صورت لیکرت ۵گزینهای بود. دادهها با بهرهگیری از نرمافزار (</span></span><span dir="LTR">lisrel8. 5</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج نشان داد که اهمیت وظیفه، هویت وظیفه، تنوع وظایف، استقلال شغلی و بازخورد شغلی دارای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تأثیر مستقیم و معنادار بر انگیزش شغلی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اعضای هیأتعلمی دارد. در این میان بعد استقلال شغلی با ضریب مسیر 51/0 بیشترین تأثیر را بر انگیزش شغلی دارد و هویت وظیفه با ضریب مسیر 19/0 کمترین</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">تأثیر را دارا هستند. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به تأیید فرضیههای موجود در این مطالعه، الگوی مفهومی پژوهش حاضر مدل مناسبی برای ایجاد و توسعه انگیزش شغلی در بین اعضای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هیأتعلمی است. مدیران دانشگاه علوم پزشکی با اتکا به این</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">یافتهها، میتوانند در جهت افزایش انگیزش شغلی اعضای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هیأتعلمی تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<p><strong>Introduction</strong>: <em>Identifying the effective factors in creating and increasing job motivation of faculty members to conduct educational and research activities is very useful. The purpose of this study was to assess the effect of Hackman & Oldham’s job characteristics model on creating and developing job motivation in faculty members.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>The statistical population of this descriptive, correlational study consisted of faculty members of Shiraz University of Medical Sciences, of whom 140 were selected as the sample. Data collection tool was a compilation of two close-ended and standard questionnaires based on 5-point Likert scale. Data were analyzed using Lisrel 8.5.</em><br>
<strong>Results:</strong><em>Results showed that task importance, task identity, task variety, job autonomy and job feedback had a direct significant effect on job motivation of the faculty members. Job autonomy (path coefficient=0.51) and task identity (path coefficient=0.19) had the most and the least effect on job motivation respectively.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>:<em>Considering the confirmation of all the hypotheses in this study, the present conceptual model is appropriate for creating and developing job motivation among faculty members. Drawing on these findings, managers of universities of medical sciences can make appropriate decisions in order to increase faculty members’ job motivation.</em><br>
</p>
انگیزش شغلی, ویژگیهای شغلی, اعضای هیأتعلمی
Job motivation, Job Characteristics, faculty members
145
155
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2605-4&slc_lang=fa&sid=1
Abbas
Sabet
عباس
ثابت
a.sabet@atu.ac.ir
7000319475328460068930
7000319475328460068930
No
Allameh Tabataba'i University, Tehran
عباس ثابت، دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. (a.sabet@atu.ac.ir)
Hossein
Yadolahi Khales
حسین
یدالهی خالص
HosseinYadolahi@yahoo.co
7000319475328460068931
7000319475328460068931
No
Shiraz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز
Saeed
Razeghi
سعید
رازقی
razeghi.saeed@yahoo.com
7000319475328460068932
7000319475328460068932
Yes
Shiraz Branch, Islamic Azad University
واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی