Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
18
online
1
fulltext
fa
مدل علی روابط سبکهای مدیریت کلاس با بهزیستی تحصیلی با توجه به نقش واسطهای سرمایههای روانشناختی
The Causal Model of the Relationship Between Classroom Management Styles and Academic Rehabilitation with Focus on Mediating Role of Psychological Capitals
ساير موارد
other
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">یکی از تأثیرگذارترین عوامل مؤثر بر بهزیستی دانشجویان اقدامات و تدابیری است که از سوی اساتید جهت آموزش و انجام برنامههای درسی اجرا میگردد. با توجه به تأثیر مستقیم این اقدامات بر عملکرد درسی و اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای مدیریت کلاس با بهزیستی تحصیلی با نقش واسطهای سرمایههای روانشناختی در بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه بوشهر انجام شد.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دراین پژوهش توصیفی همبستگی، شرکتکنندگان 340 نفر از دانشجویان علوم پزشکی بوشهر در سال تحصیلی 95-1394 بودند که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند و به پرسشنامه بهزیستی تحصیلی، سبکهای مدیریت کلاس و سرمایههای روانشناختی پاسخ دادند. پایایی این پرسشنامهها در پژوهشهای قبل مورد تایید قرار گرفت و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار </span></span><span dir="LTR">Lisrel</span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">انجام شد. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">اثر غیرمستقیم سبک مدیریت تعاملی بر بهزیستی تحصیلی برابر با 19/0 و با توجه به (95/5=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-size:13.0pt;">t</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) معنادار است (01/0</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;">></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;">P</span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و همچنین اثر غیرمستقیم سبک مدیریت غیر مداخلهگر بر بهزیستی تحصیلی برابر با 12/0 و با توجه به (12/4=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-size:13.0pt;">t</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) معنادار است (01/0</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;">></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;">P</span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و در نهایت اثر غیرمستقیم سبک مدیریت مداخلهگر بر بهزیستی تحصیلی برابر با 18/0 و با توجه به (29/5-=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-size:13.0pt;">t</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) معنادار است (01/0></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-size:13.0pt;">P</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">). براساس نتایج، </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;">RMSEA</span> <span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">برابر با 06/0، </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;">AGFI</span> <span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">برابر با 94/0، </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;">GFI</span> <span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">برابر با 98/0 و </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.3pt;">X2/df</span> <span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">برابر با 36/2 است که همگی نمایانگر برازش مطلوب مدل هستند.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b yagut;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بنابر نتیجه به دست آمده، به نظر میرسد در صورتی که به دانشجویان فرصت بیشتری داده شود تا در امورات تحصیلی و مدیریت کلاس از علایق شخصی خود استفاده کنند و با استاد و همکلاسیهای خود تعامل بیشتری داشته باشند و نیز با افزایش توانمندیهای تحصیلی در آنها، بهزیستی تحصیلی در آنها افزایش مییابد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> </span></span></div>
<p><strong>Introduction</strong>: <em>One of the most influential factors in student rehabilitation is the measures put to work by faculty members for education and application of curriculums. Given the direct effect of such measures on academic and social performance of medical sciences students, the purpose of this study was to examine the relationship between classroom management styles and academic rehabilitation with the mediating role of psychological capitals among students of Bushehr University of Medical Sciences.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>In this descriptive, correlational study, 340 students of Bushehr University of Medical Sciences were selected by means of partial stratified sampling method in 2015-16 academic year. Subjects responded to academic rehabilitation, classroom management styles, and psychological capitals questionnaires. The reliability of these questionnaires had already been confirmed in previous studies. Data were analyzed in Lisrel software using descriptive and inferential statistics.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>The indirect effect of interactive management style on academic rehabilitation (0.19) was significant (p<0.01, t=5.95). The indirect effect of non-intervening management style on academic rehabilitation (0.12) was significant (p<0.01, t=4.12). The indirect effect of intervening management style on academic rehabilitation (0.18) was significant (P<0.01, t= -5.29). Based on the results, RMSEA, AGFI, GFI, and X2/df were 0.06, 0.94, 0.98, and 2.36 respectively, all indicated good fit of the model.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>According to the results, it seems that students’ academic rehabilitation will increase by giving them more opportunities to exercise their own personal interests in academic affairs and classroom management and to interact more with their faculty members and classmates and also by boosting their academic abilities.</em><br>
</p>
بهزیستی تحصیلی, سبکهای مدیریت کلاس, سرمایههای روانشناختی
Academic rehabilitation, Classroom management styles, Psychological capitals
25
38
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3675-1&slc_lang=fa&sid=1
Ahmad
Rastegar
احمد
رستگار
rastegar_ahmad@yahoo.com
2470473519
7000319475328460067135
Yes
Payame Noor university,Shiraz Center
دانشگاه پیام نور، مرکز شیراز
Mohammad hassan
Seyf
محمد حسن
صیف
seyfstudent@gmail.com
2297939000
7000319475328460067136
No
Payame Noor university,Shiraz Center
دانشگاه پیام نور، مرکز شیراز
Raheleh
Maleki
راحله
مالکی
maleki_ra@yahoo.com
3520885158
7000319475328460067137
No
Payame Noor university,Shiraz Center
دانشگاه پیام نور، مرکز شیراز