Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
18
online
1
fulltext
fa
رابطه اکتشافی بین عقاید معرفتشناختی و یادگیری خودراهبر در بین دانشجویان پرستاری
Exploratory Relationship between Epistemological Beliefs and Self-directed Learning among Nursing Students
مديريت آموزشي
Educational Management
پژوهشی اصیل
Original research article
<p dir="RTL">مقدمه: یادگیری خودراهبر فرآیندی است که در آن یادگیرندگان مسؤولیت برنامهریزی اجرا و ارزشیابی یادگیری خود را بر عهده دارند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه اکتشافی بین عقاید معرفتشناختی و یادگیری خود راهبر در بین دانشجویان پرستاری انجام شد.<br>
روشها: این مطالعه در بین دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) به روش توصیفی و از نوع همبستگی با جامعه آماری که به تفکیک در دو دانشگاه به تعداد 436 و 387 نفر بود، به اجرا در آمد. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به ترتیب از دو دانشگاه تعداد 159 و 141 نفر به عنوان نمونه برآورد گردید. ابزار پژوهش دو پرسشنامهی خود راهبری و معرفتشناسی بودکه در پژوهش¬های قبلی روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته بود. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش به کمک بسته آماری در علوم اجتماعی نسخه 22 انجام پذیرفت. <br>
نتایج: ضرایب همبستگی بین مؤلفههای خود راهبری (خود مدیریتی، تمایل به یادگیری و خودکنترلی) به ترتیب با مؤلفههای "حقیقت روشن و آشکار است" 251/0، 361/0 و430/0، "تفکر راجع به خود وقت تلف کردن است" 170/0، 298/0 و 405/0، "یادگیری نیازمند تلاش و کوشش است" 128/0، 250/0، 310/0، "دانش را باید به سرعت به دست آورد" 074/0-، 051/0-، 018/0 و "هوش پویا نیست "099/0-، 078/0-، 055/0 به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مؤلفهی "حقیقت روشن و آشکار است" مؤلفههای خود راهبری را به میزان 11/6 و 18درصد، "تفکر راجع به خود وقت تلف کردن است "3/9 و 16درصد و "یادگیری نیازمند تلاش و کوشش است" نیز تمایل به یادگیری و خود کنترلی را به میزان 6 و9 درصد تبیین میکند. <br>
نتیجهگیری: براساس نتایج به دست آمده میتوان گفت که عقاید معرفتشناختی میتوانند در گرایش افراد به سمت یادگیری خود راهبر مؤثر باشند. </p>
<p dir="RTL"></p>
<strong>Introduction</strong>: <em>Self-directed learning is a process in which learners are responsible for planning, implementing and evaluating their own learning. The aim of this study was to examine the exploratory relationship between epistemological beliefs and self-directed learning among nursing students.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This descriptive, correlational study was conducted on nursing students of Isfahan University of Medical Sciences and Isfahan Azad University (Khorasgan Branch). Research population included 436 and 387 students from the two universities respectively. Using stratified randomized sampling, 159 and 141 students were selected respectively. Research instruments were self-directed and epistemological questionnaires whose validity and reliability had already been confirmed in the literature. Data were analyzed using a statistical package in Social Sciences version 22.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>The correlation coefficients were calculated among the components of self-directed learning (self-management, willingness to learn and self-control) and the components “the truth is clear and obvious” at 0.251, 0.361, 0.430, “thinking about oneself is waste of time” at 0.170, 0.298, 0.405, “learning requires effort” at 0.128, 0.250, 0.310, “knowledge should be obtained quickly” at -0.074, -0.0510, 0.018 and “intelligence is not dynamic” at -0.099, -0.078, 0.055. Results of the regression analysis showed that the components “the truth is clear and obvious” and “thinking about oneself is waste of time” explained 11.6 and 18 percent and 3.9 and 16 percent of the components of self-directed learning respectively. Also, “learning requires effort” explained 6 and 9 percent of “willingness to learn” and “self-control” respectively.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Results suggest that epistemological beliefs can be influential in students’ tendency towards self-directed learning.</em>
عقاید معرفتشناسی, یادگیری خودراهبر, دانشجویان پرستاری.
Epistemological beliefs, self-directed learning, nursing students.
12
24
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3644-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammadali
Nadi
محمدعلی
نادی
mnadi@khuisf.ac.ir
7000319475328460067129
7000319475328460067129
Yes
Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan),
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
Nozhatozzaman
Moshfeghi
نزهت الزمان
مشفقی
nz.moshfeghi@khuisf.ac.ir
7000319475328460067130
7000319475328460067130
No
Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan),
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
Morteza
Amini
مرتضی
امینی
M12.amini@yahoo.com
7000319475328460067131
7000319475328460067131
No
Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan),
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)