Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
online
1
fulltext
fa
کیفیت فیلد آموزشی کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی از نظر دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Quality of education in community medicine externship and internship: Perspective of medical students of Kurdistan University of Medical Sciences
ارزشيابي برنامه
Program Evaluation
نامه علمی
Short Communication
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">دوره کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی با آموزش دانشجویان پزشکی در فیلد بهداشتی، آنها را برای ورود به برنامه پزشک خانواده و اجرای خدمات پزشکی جامعهنگر به خصوص در مناطق روستایی آماده میکند. هدف این مطالعه بررسی کیفیت فیلد آموزشی کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه توصیفی مقطعی، دیدگاه تمامی دانشجویان فیلد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1393 (55 کارآموز) و (53 کارورز) مورد بررسی قرار گرفت. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامهای روا و پایا جمعآوری گردید. طیف نظرات دانشجویان با مقیاس لیکرت خوب (نمره 3)، متوسط (نمره 2)، ضعیف (نمره 1) برای هر سؤال ارزش گذاری شد. میانگین نمره نهایی سطح خوب، متوسط و ضعیف در این مطالعه به ترتیب بیش از 4/2 (67%)، بین 7/1 تا 4/2 (67%-33%) و کمتر از 7/1 (33%) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">از دیدگاه کارآموزان میانگین نمره سطح خوب در موارد، برگزاری کلاسهای توجیهی 8/2 (6/83%)، آموزش در زمینه واکسیناسیون و زنجیره سرد 9/2 (4/96%) و توان مربیان در پاسخگویی به نیازهای آموزشی 7/2 (8/81%) بود. از دیدگاه کارورزان هم میانگین نمره سطح خوب درآیتمها، برگزاری کلاسهای توجیهی 7/2 (64%)، آموزش در جهت مسأله یابی و اولویتبندی مشکلات 4/2 (5/58%) بود. میانگین نمره کارورزان از دو آیتم افزودن مهارتها در جهت مدیریت درمان 05/2 (3/32%) و آموزش بهداشت 2/2 (3/28%) ضعیف گزارش گردید.</span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">حفظ و ارتقای کیفیت آموزش در فیلد کارآموزی و ارتقای کیفیت آموزش در فیلد کارورزی پزشکی اجتماعی ضروری به نظر میرسد.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<p><strong>Introduction</strong>: <em>Community medicine externship and internship programs in the health field prepare medical students for entry into the family medicine program and implementation of community-based medical services, especially in rural areas</em><em><span dir="RTL">.</span></em><em> The aim of this study was to assess the quality of education in community medicine externship and internship from the viewpoints of medical students of Kurdistan University of Medical Sciences.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>In this descriptive, cross-sectional study, the views of all community medicine students at Kurdistan University of Medical Sciences (55 externs and 53 interns) in 2014 were investigated. Data were collected using a valid and reliable questionnaire. A three-point Likert scale of good (score 3), average (score 2) and weak (1) was used to scale the items. The final mean scores of good, average and weak levels were calculated as above 2.4 (67%), from 1.7 to 2.4 (33%-67%) and below 1.7 (33%) respectively. Descriptive statistics was used to analyze the data.</em><br>
<strong>Results:</strong> <em>From the viewpoint of externs, the mean scores of briefing classes (2.8, 83.6%), vaccination and cold chain training (2.9, 96.4%) and trainers’ ability to respond to educational needs (2.7, 81.8%) were at a good level. From the interns’ viewpoint, the mean scores of briefing classes (2.7, 64%) and problem solving and prioritization training (2.4, 58.5%) were at good level. Interns’ satisfaction rate with the two items of enhancing treatment management skills (2.05, 32.3%) and health education (2.2, 28.3%) was at a low (weak) level.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>Maintaining and promoting the quality of education in the field of externship, and promoting the quality of education in the field of internship seem to be necessary.</em><br>
</p>
کیفیت آموزش, کارآموزی, کارورزی, پزشکی اجتماعی, کردستان
Education quality, externship, internship, community medicine, kurdistan
516
521
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3609-1&slc_lang=fa&sid=1
عبدالرحیم
افخمزاده
afkhama@gmail.com
7000319475328460064103
7000319475328460064103
No
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Mohammad Aziz Rasouli
Rasouli
محمدعزیز
رسولی
rasouli1010@gmail.com
7000319475328460064104
7000319475328460064104
Yes
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان