Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
18
online
1
fulltext
fa
آیا حرفهایگرایی در پزشکی را میتوان آموزش داد؟ مروری بر متون
Is Professionalism Teachable in Medical Education? A Literature Review
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
مروری
Review article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در طول دو دهه گذشته اعضای جامعه آموزش پزشکی زمان و تلاش زیادی صرف نمودند تا تضمین کنند که حرفهایگرایی پزشکی به دانشجویان پزشکی و رزیدنتها تلقین میشود. یک سری اصول تربیتی وجود دارد که در زمینه آموزش حرفهایگرایی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی اعمال میشود. مطالعه حاضر با هدف بررسی امکانپذیری آموزش حرفهایگرایی در پزشکی و چگونگی آن صورت پذیرفت. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مطالعه مروری با کلید واژههای انگلیسی و فارسی پروفشنالیسم(حرفهایگرایی/ حرفهایگری)، حرفهایگرایی پزشکی، آموزش پزشکی، اخلاق پزشکی، برنامه درسی اخلاق پزشکی در پایگاه دادههای الکترونیک</span></span><span dir="LTR">SID, Magiran, Medlib,</span><span style="font-family:b mitra;">، </span><span dir="LTR">ERIC</span><span style="font-family:b mitra;">، </span><span dir="LTR">Scoupus</span><span style="font-family:b mitra;">، </span><span dir="LTR">Medline</span><span style="font-family:b mitra;">، </span><span dir="LTR">Web of Science</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> در 20 سال گذشته در فاصله سالهای 1995 تا 2015جستجو و انتخاب صورت پذیرفت. از مجموع 60 مقاله و چهار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">e-book</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> به دست آمده به این ترتیب، مستندات 28 مقاله و دوکتاب مرتبط، استخراج گردید. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مرور متون تخصصی 28 مقاله و دو کتاب در موضوع مورد مطالعه، نشان داد که حرفهایگرایی در آموزش پزشکی در دو قالب رویکرد صریح و ضمنی به وقوع میپیوندد. حاصل این اتفاق، پزشک به عنوان «فردحرفهای» با تمام ویژگیهای آن است. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">براساس نتایج، حرکت در راستای آموزههای تئوری یادگیری موقعیتی نشان میدهد که بایستی بین آموزش صریح و روشن رکن شناختی حرفهایگرایی و ایجاد فرصتهایی برای رخ دادن یادگیری در محیط واقعی تعادل برقرار شود. در این جهت برنامه درسی آموزش پزشکی نیازمند تحول است. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<p>Introduction: Over the last two decades, members of the medical education community have devoted a great deal of time and effort trying to ensure that medical professionalism is being inculcated in medical students and residents. There is a set of educational principles that apply to professionalism teaching during undergraduate and postgraduate education. This study aimed to investigate whether and how teaching medical professionalism is possible in medical education. <br>
Methods: This review study was conducted by searching through the databases of Medlib, Magiran, SID, ERIC, Scopus, Medline, and Web of Science for publications from 1995-2015, using the keywords professionalism, medical professionalism, medical education, medical ethics, and medical ethics curriculum. Out of 60 articles and 4 e-booksfound, a number of 28 articles and two books were selected for review. <br>
Results:Review of the publications showed that professionalism in medical education is achieved in two explicit and implicit forms. The result will be a physicianas a “professional” with all of the necessary qualities<br>
Conclusion:Moving towards the teachings of situated learning theory shows that there should be a balance between explicit teaching of the cognitive basis of professionalism and providing opportunities for making learning happen in real-life settings. In doing so, the curriculum of medical education needs to be reformed. </p>
<p></p>
حرفهایگرایی, حرفهایگرایی پزشکی, حرفهایگری, آموزش پزشکی, اخلاق پزشکی, برنامه درسی.
Professionalism, medical professionalism, medical education, medical ethics, curriculum
269
281
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3479-2&slc_lang=fa&sid=1
Shahnaz
shooshtarizade
شهناز
شوشتری زاده
shooshtari.1346@gmail.com
7000319475328460067087
7000319475328460067087
No
Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
Alireza
yousefy
علیرضا
یوسفی
aryousefy@gmail.com
7000319475328460067088
7000319475328460067088
Yes
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Narges
keshtiarai
نرگس
کشتی آرای
n_keshtiara@khuisf.ac.ir
7000319475328460067089
7000319475328460067089
No
Islamic Azad University, Khorasgan (Isfahan) Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان)