Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
online
1
fulltext
fa
تأثیر به کارگیری شیوه آموزش استاد محور و آموزش توسط همتا در ارتقای برخی مهارتهای بالینی دانشجویان مامایی
Effects of Teacher-Centered Teaching and Peer Teaching Methods on Improving Some Clinical Skills of Midwifery Students: A Comparative Study
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">یکی از روشهای جدید در آموزش، تدریس توسط همتایان است که در تدریس دروس مختلف به کار گرفته شده است، اما اثربخشی آن در آموزش مامایی به خصوص در مهارتهای بالینی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه به بررسی تأثیر آموزش توسط همتا بر یادگیری برخی مهارتهای بالینی در دانشجویان مامایی پرداخت. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این پژوهش تجربی دو گروهی، 52 نفر از دانشجویان مامایی ترم 3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز واجد شرایط، به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آموزش توسط مربی و همتا تقسیم شدند. مهارتهای بالینی مورد آموزش شامل معاینه واژینال، مانور لئوپولد و بخیهزدن بود. ابزار گردآوری دادهها چکلیست مهارت بود که با مصاحبه و مشاهده قبل و بعد از آموزش تکمیل گردید. چکلیست براساس کتاب مرجع اصول و فنون تایلور و سایر کتب معتبر مامایی تهیه گردید و پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمون تی مستقل و من ویتنی یو استفاده شد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">میانگین نمره مهارت معاینه واژینال(12/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، انجام مانور لئوپولد (36/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و بخیه زدن (081/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) قبل از آموزش بین گروهها تفاوت معنادار نداشت. بعد از آموزش میانگین نمره مهارت معاینه واژینال (73/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، میانگین نمره مهارت انجام مانور لئوپولد (49/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و همچنین میانگین رتبه مهارت بخیه زدن (94/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:13.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) بین گروهها تفاوت معنادار نداشت. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج این پژهش نشان دادکه نمره مهارتهای عملی دانشجویانی که از روش آموزش توسط همتا استفاده کرده بودند، مشابه گروه آموزش توسط استاد بود که نشان میدهد این شیوه میتواند مانند آموزش توسط مدرسین مؤثر باشد، بنابراین پیشنهاد میشود در آموزش دانشجویان مامایی در مرکز مهارتهای بالینی از دانشجویان ترم بالاتر به عنوان همتا در یادگیری مهارتهای بالینی استفاده شود. </span></span></div>
<p><strong>Introduction</strong>: <em>One of the new methods of teaching is peer teaching. Although it has been applied to various contexts, its efficacy has gained little attention in midwifery education especially in clinical skills. Therefore, this study examined the effect of peer teaching on learning some clinical skills among midwifery students.</em><br>
<strong>Methods</strong>: <em>This two-group experimental study was performed on 52 third-semester midwifery students in Islamic Azad University, Ahvaz Branch who were selected randomly and assigned to two groups of teacher-based and peer teaching. The clinical skills under study were vaginal examination, Leopold’s maneuvers and surgical suturing. Data collection tool was a skill checklist which was completed based on interviews and observations before and after training. It was designed following Taylor's Clinical Nursing Skills and other reliable midwifery books and checked for validity and reliability. The data were analyzed using descriptive statistics, independent t-test and Mann-Whitney U test.</em><br>
<strong>Results: </strong><em>No significant difference was found between two groups regarding the mean scores of vaginal examination (p=0.12), Leopold’s maneuvers (p=0.36) and surgical suturing (p=0.81) skills before the training. The two groups showed no significant difference in the mean scores of vaginal examination (p=0.73), Leopold’s maneuvers (p=0.49) and surgical suturing (p=0.94) skills after the training.</em><br>
<strong>Conclusion</strong>: <em>The results showed that the practical skills score of peer teaching group was similar to that of teacher-centered group indicating that peer education can be as effective as the other method. Therefore, it is suggested to use senior students as peers in clinical skills centers for teaching clinical skills to midwifery students.</em><br>
</p>
آموزش استاد محور, آموزش توسط همتا, مهارت بالینی, دانشجویان مامایی
Teacher-centered teaching, peer teaching, clinical skills, midwifery students
335
342
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3514-1&slc_lang=fa&sid=1
Razieh
Hatami Rad
رضیه
حاتمی راد
ehsanpour@nm.mui.ac.ir
1280923539
7000319475328460064994
Yes
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Nikoo
Yamani
نیکو
یمانی
yamani@edc.mui.ac.ir
1754594255
7000319475328460064995
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Soheila
Ehsanpour
سهیلا
احسانپور
ehsanpour@nm.mui.ac.ir
7000319475328460064996
7000319475328460064996
No
Isfahan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان