Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
online
1
fulltext
fa
مدل علی تطبیقی فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و پیام نور
The Comparative Causal Model of Academic Burnout in Students of Shiraz University of Medical Sciences and Payame Noor University
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
Community Based Medicine
پژوهشی اصیل
Original research article
<div>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه: </strong>محققان به این حقیقت دست یافتهاند که وجود فرسودگی تحصیلی به طور جدی تأثیر منفی بر یادگیری و افزایش کارآمدی در یادگیری دارد که این امر مانع از دستیابی به رسالتها و اهداف آموزشی دانشگاهها میشود. پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان پزشکی و پیام نور در قالب مدل علّی تطبیقی پرداخت.</p>
<p dir="RTL"><strong>روشها: </strong>در این مطالعه توصیفی همبستگی، نمونه پژوهش شامل 174 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و 260 دانشجوی دانشگاه پیام نور شیراز بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامهای متشکل از چهار پرسشنامه مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلک (<span dir="LTR">Maslach</span>)، جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور ( <span dir="LTR">Elliot</span>& <span dir="LTR">McGregor</span>)، خودکارآمدی تحصیلی میجلی (<span dir="LTR">Midgley</span>) و همکاران و درگیری تحصیلی شافلی و بکر ( <span dir="LTR">Schaufeli</span>& <span dir="LTR">Bakker</span>) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر و نرمافزارهای <span dir="LTR">Lisrel</span> استفاده شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتایج: </strong>در بررسی تطبیقی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی در دو دانشگاه در زمینه تأثیر مولفههای جهتگیری هدف تحصیلی (76/2=<span dir="LTR">t</span> و 01/0<span dir="LTR">p=</span>)، خودکارآمدی تحصیلی (18/2=<span dir="LTR">t</span> و 05/0<span dir="LTR">p=</span>) و درگیری تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی (60/2=<span dir="LTR">t</span> و 01/0<span dir="LTR">p=</span>) تفاوتهای معناداری نشان داد. همچنین، مشخص گردید که جهتگیری هدف تحصیلی از طریق درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دارای اثر غیر مستقیم بر فرسودگی تحصیلی هستند. در دو نمونه مورد بررسی، مدل مفهومی بر اساس یافتههای پژوهش برازش مناسبی داشت.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری: </strong>با روند افزایش فرسودگی تحصیلی در محیطهای دانشگاهی و نقش تعیینکننده جهتگیری هدف تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی، دانشگاهها باید شرایط را به گونهای ترتیب دهند تا موجب بالاتر رفتن احساس خودکارآمدی، تغییر جهتگیری هدف به هدف تبحری در دانشجویان در زمینههای یادگیری شوند تا زمینه لازم جهت ارتقای یادگیری و کاهش فرسودگی تحصیلی را به وجود آورند.</p>
</div>
<p></p>
<p><strong>Introduction</strong>: <em>Researchers have realized that academic burnout has seriously negative impact on learning and promotion of learning efficiency which hinders universities from achieving their educational missions and goals. This study examined the factors affecting academic burnout among students of Shiraz University of Medical Sciences and Payam Noor University through a comparative casual model.</em></p>
<p><strong>Methods</strong>: <em>This descriptive correlational study was carried out on a sample of 174 students of Shiraz University of Medical Sciences and 260 students of Shiraz Payame Noor University; subjects were selected based on Cochran Formula through simple random sampling. Data collection tool was a battery of questionnaires consisting of Maslach Burnout Inventory-Student Survey, Elliot and McGregor achievement goal scale, Midgley self-efficacy scale and Schaufeli and Bakker academic engagement scale. The data were analyzed in Lisrel software using path analysis.</em></p>
<p><strong>Results:</strong> <em>Findings showed significant differences between the two universities in terms of the impact of academic goal orientation (t=2.76, p=0.01), academic self-efficacy (t=2.18, p=0.05) and academic engagement (t=2.60, p=0.01) on academic burnout. It was also found that academic goal orientation had significant indirect effects on academic burnout through academic self-efficacy and academic engagement. In the two samples, Findings indicated that the proposed conceptual model had a good fit</em></p>
<p><strong>Conclusion</strong>: <em>Given the increasing trend of academic burnout in academic settings and the decisive role of academic goal orientation, academic self-efficacy and academic engagement, universities should provide an appropriate environment to enhance self-efficacy and change mastery goal orientation in students’ learning and therefore, pave the way for promoting learning and reducing academic burnout.</em></p>
فرسودگی تحصیلی, جهتگیری هدف, خودکارآمدی تحصیلی, درگیری تحصیلی, مدل علی تطبیقی
Academic burnout, achievement goals, academic self-efficacy, academic engagement, comparative causal model
11
23
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3463-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Hassan
seif
محمد حسن
صیف
hassanseif@gmail.com
7000319475328460058796
7000319475328460058796
Yes
دانشگاه پیام نور، تهران