Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
online
1
fulltext
fa
تأثیرآموزش مهارتهای تحصیلی-حرفهای بر ادراک دانشجویان از محیط آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
The Effect of Academic-Professional Skills Training on Students’ Perception of the Educational Environment at Isfahan University of Medical Sciences
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="border:solid #0070C0 3.0pt;padding:1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt;background:#DBE5F1;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">توانمندی دانشجویان دراستفاده درست و کارآمد از محیط آموزشی خودبه ادراک بهتر و تعامل مناسبتر آنها با محیط میانجامد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تحصیلی-حرفهای بر ادراک دانشجویان از محیط آموزشی انجام شد. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی، پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد بود. نمونه آماری آن 24 نفر از دانشجویان دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند . شرکتکنندگان گروه آزمایش، در 7 نشست آموزش مهارتهای تحصیلی-حرفهای شرکت کردند وبرای آزمودنیهای گروه شاهد مداخلهای ارائه نشد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی داندی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">DREEM</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) بود. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیرییا مانکووا) تحلیل شد. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">میانگین و انحراف معیار نمرات پس</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">آزمون برای ادراک کلی دانشجویان در دو گروه آزمایش و شاهد به ترتیب 07/22</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">16/125 و 51/17</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">15/123 (ازمجموع 200نمره) (05/0</span></span><span style="font-family:b mitra;">></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، در بعد ادراک از مدرسان، 78/4</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">75/27 و 72/4</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">16/24 (05/0</span></span><span style="font-family:b mitra;">></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، در بعد ادراک از توانایی علمی خود، 82/3</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">41/25 و 50/6</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">50/21 (05/0</span></span><span style="font-family:b mitra;">></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و در بعد ادراک از شرایط اجتماعی آموزش، 90/0</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">41/22 و 65/2</span></span><span style="font-size:13.0pt;">±</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">16/18 بود (05/0</span></span><span style="font-family:b mitra;">></span><span dir="LTR">P</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) و تمامی این تفاوتها معنادار بود. در مورد ابعاد ادراک از یادگیری و ادراک از جو آموزشی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت. </span></span><span style="font-family:b yagut;"></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">بر پایه یافتههای این پژوهش با آموزش برخی مهارتهای راهبردی به دانشجویان می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">توان ادراک آنها را از محیط آموزشی بهبود بخشید تا با نگرش بهتری با تکالیف مختلف تحصیلی و حرفه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">‎</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">ای مواجه شوند. </span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></div>
<p style="margin-left: 17.85pt;">Introduction: The ability of students to efficiently use the learning environment leads to a better perception of and proper interaction with it. The aim of this study was to investigate the effects of academic-professional skills training on students’ perception of the educational environment. <br>
Methods: This quasi-experimental research employed a pretest-posttest with a control group design. The sample included 24 students of faculty of nutrition and food sciences at Isfahan University of Medical Sciences who were selected through random cluster sampling and assigned to experimental and control groups. The experimental group participated in 7 academic-professional skills training programs, while the control group received no intervention. Measurement tool was Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM). Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (MANCOVA). <br>
Results:The means and standard deviations of posttest scores in the experimental and control groups were as follows, respectively. For students’ overall perception: 125/22±16/07 and 123/17±15/51 (total score=200) (P<0/05); for perception of instructors: 27/75±4/78 and 24/16±4/72 (P<0/05); for students’ perception of their own academic ability: 25/41±3/82 and 21/50±6/50 (P<0/05); and for perception of the social conditions of education: 22/41±0/90 and 18/2±16/65 (P<0/05). All these differences were significant. However, no significant difference was found between the two groups in perception of learning and perception of educational atmosphere. <br>
Conclusion:Results suggest that training of some strategic skills to students may help improve their perception of the educational environment so they can have a better attitude toward various academic and professional tasks. </p>
<p style="margin-left: 17.85pt;"></p>
مهارتهای تحصیلی- حرفهای, ادراک از محیط آموزشی, دانشجویان علوم پزشکی
Academic- professional skills, Perception of the educational environment, Students of Medical Sciences
541
551
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3437-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahbobeh sadat
Kadkhodaie
محبوبه السادات
کدخدایی
mahbobeh_kadkhodaie@yahoo.com
1287183298
7000319475328460064163
Yes
Alzahra University
دانشگاه الزهرا(س)
Mahnaz
Akhavan Tafti
مهناز
اخوان تفتی
makhavan@alzahra.ac.ir
7000319475328460064164
7000319475328460064164
No
Alzahra University
دانشگاه الزهرا(س)