Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
16
online
1
fulltext
fa
ماجول خودیادگیری در آموزش علوم پزشکی: مروری بر متون
Self-learning Module in Medical Education: A Review of the Literature
يادگيري الكترونيكي
E-learning
مروری
Review article
<div>
<p dir="rtl"><strong>مقدمه: </strong>سیستم آموزش و یادگیری در حال تکامل جهانی به سمت الگوهای آموزشی مبتنی بر خودیادگیری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگیها و اصول تهیه ماجول خودیادگیری، مقایسه ماجول خود یادگیری با سایر روشهای تدریس و بررسی تأثیر ماجول خودیادگیری بر یادگیری انجام شد.</p>
<p dir="rtl"><strong>روشها: </strong>در این مطالعه مروری، پایگاههای اطلاعاتی <span dir="ltr">Scopuse, web of science ,PubMed</span> با کلیدواژههای <span dir="ltr">Self-Learning, Online Modules, Self-Direct Learning, Self-Learning Module, web based module</span> و پایگاههای فارسی زبان <span dir="ltr">Magiran</span> و<span dir="ltr">SID</span> با کلیدواژههای خودیادگیری، یادگیری خودراهبر، ماجول خودیادگیری، ماجول یادگیری برخط، ماجول مبتنی بر وب بدون محدودیت زمان جستجو شد.</p>
<p dir="rtl"><strong>نتایج: </strong>27 مقاله برای مرور در مطالعه حاضر بررسی شد. در مطالعه مروری انجام شده به ویژگی­های ماجول خودیادگیری(انعطافپذیری، در دسترس بودن و قابل انتقال بودن، راحتی، مسؤولیتپذیری یادگیرنده، تحریک انگیزه یادگیرنده ،مقرون به صرفه بودن، محیط یادگیری ایمن و صرفهجویی در زمان) اشاره شد، همچنین اصول تهیه ماجول خودیادگیری و عوامل مؤثر بر تأثیر ماجول خودیادگیری مشخص شد.</p>
<p dir="rtl"><strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به روشن شدن بسیاری از ابعاد ماجول خودیادگیری دراین مقاله، پیشنهاد میشود اساتید با این رویکرد آموزشی بیشتر آشنا شوند و آن را به کار ببرند.</p>
</div>
<p><strong>Introduction</strong>: <em>Education and learning systems are globally evolving toward self-learning-based educational models. The purpose of this study was to determine the features and principles of developing a self-learning module, compare the self-learning module with other methods of teaching, and explore the effects of self-learning module on learning.</em></p>
<p><strong>Methods</strong>: <em>In this review study, data were collected by searching through online databases such as Scopus, web of science, PubMed, Magiran and SID with the keywords self-learning, online modules, self-direct learning, self-learning module and web-based module with no time limit.</em></p>
<p><strong>Results:</strong> <em>A total of 27 articles were reviewed. This review study explored the features of self-learning modules (flexibility, accessibility and transferability, easiness, learner’s accountability, motivating the learner, cost-effectiveness, safe learning environment and saving time); in addition, the principles of developing the self-learning module as well as factors associated with the effects of self-learning module were identified.</em></p>
<p><strong>Conclusion</strong>: <em>Since this paper revealed many aspects of the self-learning module, it is suggested that faculty members become more familiar with this educational approach and apply it.</em></p>
ماجول خودیادگیری, ماجول یادگیری مبتنی بر وب, خودیادگیری, ماجول یادگیری برخط, روشهای تدریس
Self-learning modules, web-based learning modules, self-learning, online learning modules, teaching methods
72
83
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3222-1&slc_lang=fa&sid=1
Shahin
Tohidi
شهین
توحیدی
tohidi_sh@yahoo.com
7000319475328460055915
7000319475328460055915
No
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
Hossein
Karimi Moonaghi
حسین
کریمی مونقی
karimih@mums.ac.ir
7000319475328460055916
7000319475328460055916
Yes
Mashhad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مشهد