Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1394
8
1
gregorian
2015
11
1
15
online
1
fulltext
fa
میزان موفقیت آکادمیک و عوامل پیشگوییکننده آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Assessing Academic Success and Its Predictors from the Perspective of Nursing Students in Kashan University of Medical Sciences
برنامه ريزي درسي
Curriculum Development
پژوهشی اصیل
Original research article
<p>مقدمه: شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت آکادمیک دانشجویان پرستاری از اهمیت ویژهای برخوردار است. با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با عوامل تأثیرگذار، مطالعهای با هدف شناسایی عوامل پیشگوییکننده موفقیت آکادمیک دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 134 دانشجوی سال دوم تا چهارم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1393 به صورت تصادفی منظم انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامهای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و موفقیت آکادمیک پس از تأیید روایی و پایایی آن، استفاده گردید. اطلاعات با استفاده از آزمونهای مجذور کای، کروسکال والیس، من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل شد. نتایج: وضعیت غیر بومی و اقامت در خوابگاه بر موفقیت آکادمیک تأثیر مثبت داشت (05/0> p). با وجود افزایش نمره موفقیت آکادمیک دانشجویان با افزایش ترم تحصیلی، تفاوت معناداری بین میانگین نمره موفقیت آکادمیک در ترمهای مختلف تحصیلی مشاهده نشد (26/0=p). میانگین نمره کل موفقیت آکادمیک دانشجویان 02/10±23/105 از حداکثر نمره قابل کسب 156 بود (30/67% از نمره کل). همچنن ارتباط معناداری بین معدل کل و نیز معدل ترم قبل دانشجویان با میانگین نمره کل موفقیت آکادمیک، مشاهده نشد(59/0=p). نتیجهگیری: با توجه به نقش پیشگوییکنندگی فاکتورهای دموگرافیک در موفقیت آکادمیک دانشجویان پرستاری، مسؤولان باید در راستای بهبود موفقیت آکادمیک آنها برنامهریزی نمایند.</p>
<p>Introduction: Identifying the factors influencing nursing students’ academic success is of great importance. Due to controversies on the role of influencing factors, this study aimed to identify the predictors of academic success among nursing students of Kashan University of Medical Sciences. Methods: In this cross-sectional study, 134 sophomore to senior nursing students studying at Kashan University of Medical Sciences were selected through systematic random sampling in 2014. The data was collected through a questionnaire including demographic and academic success information which was used after confirming its validity and reliability. Data were analyzed using Chi-square, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney and Spearman correlation coefficient. Results: Non-native status and staying in dormitory had positive effects on academic success (p < 0.05). No significant difference was observed between the students’ academic success mean scores in different semesters despite an increase in academic success of students in final semesters (p=0.26). The overall mean score of academic success was 105.23±10.02 out of the highest possible score of 156 (67.30% out of the overall score). No significant correlation was observed between the students’ overall GPA and the last term GPA with academic success score (p = 0.59). Conclusion: Considering the predicting role of demographic factors in the nursing students’ academic success; the authorities should plan to improve the students’ academic success.</p>
موفقیت آکادمیک, عوامل پیشگوییکننده, دانشجویان پرستاری
Academic success, Predictors, Nursing students.
510
520
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-344-110&slc_lang=fa&sid=1
Mohsen
Adib-Hajbaghery
محسن
ادیب حاج باقری
adib1344@yahoo.com
7000319475328460060663
7000319475328460060663
Yes
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
hamidreza
sadeghi gandomani
حمیدرضا
صادقی گندمانی
hamidsadegi1366@gmail.com
7000319475328460060664
7000319475328460060664
No
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
Efat
Aminolroayaee Yamini
عفت
امین الرعایایی یمینی
amini1327@yahoo.com
7000319475328460060665
7000319475328460060665
No
دانشگاه علوم پزشکی کاشان