Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1380
3
1
gregorian
2001
6
1
1
3
online
1
fulltext
fa
مرکز آموزش مهارتهای بالینی چیست؟
What is the Clinical Skills Learning Center (CSLC)?
پژوهشی اصیل
Original research article
به واسطه کوتاه شدن دوره بستری در بیمارستانها، کاهش تخت های بستری و افزایش مراقبت بیماران در جامعه، اغلب افراد بستری در بیمارستان موقعیت مناسبی را برای یادگیری مهارتهای بالینی پایه دانشجویان پزشکی فراهم نمی کنند. از سوی دیگر، با توجه به محدودیتهای یادگیری بر بالین بیمار و مورد توجه قرار گرفتن حقوق بیماران، امروزه تاکید بر آموزش مهارتهای بالینی و ارتباطی و ایجاد نگرش در دانشجویان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.مرکز یادگیری مهارتهای بالینی (CSLC) در پاسخ به تغییرات ایجاد شده در نحوه آموزش، فرصتی را فراهم می آورد تا دانشجویان پزشکی با استفاده از انواع وسایل کمک آموزشی، مدلها و مانکن ها بتوانند مهارتهای بالینی و ارتباطی خود را در محیطی آرام و کنترل شده افزایش دهند. در بررسی که بر روی 20 مرکز مهارتهای بالینی در نقاط مختلف دنیا از طریق اینترنت، همراه با مرور مقالات مربوط به CLSC به عمل آمد، مشخص شد که CLSC توانسته است پیوندی بین مطالب تئوری و مهارتهای عملی ایجاد کرده، استرس دانشجویان را در برخورد اولیه با بیمار کاهش داده و مهارتهای ارتباطی را در کنار مهارتهای عملی در برخورد بهتر با بیماران، به آنها آموزش دهد. یک CLSC موفق باید قابل انعطاف در برنامه ریزی، صحیح و بدون نقص در برنامه آموزشی و مطابق با اهداف آموزشی دانشگاه باشد و برای رسیدن به این منظور، نیازمند به برنامه ریزی و سازماندهی می باشد. این مقاله سعی دارد با کنار هم قرار دادن و مقایسه کردن مراکز مهارتهای بالینی در دانشگاههای مختلف دنیا یک نمای کلی از CLSC و کاربردهایش ارایه دهد.
With shorter periods of hospitalization, fewer in patient beds and more health care facilities in the society patients are now more acutely ill and highly dependent, causing less opportunities for medical students to practice and learn basic clinical skills. On the other hand, enhanced patient rights and other learning limitations require that professional education provide not only knowledge and practical skills, but also graduates with communication skills and attitude towards learning. Therefore, the Clinical Skills Learning Center (CLSC) has been developed in response to these issues in medical education and changing health care policies. It gives students the opportunity to practice a wide range of practical skills in a stress free and controlled environment, by using medical simulators, models, computers and other educational sources. Review of twenty CSLCs through internet and also review of related articles shows that CSLC can provide connection between theoretical subjects and practical skills, reduce student’s anxiety and teach communication skills more effectively.
A successful skills center needs to be flexible in its design, integral to the curriculum and relevant to educational and training requirements. This requires a proper planning, organization and resources. This article attempts to present a general schema of CSLC and its application by investigating and comparing CSLC in different universities of the world.
آموزش، مهارت های بالینی، مرکز مهارت های بالینی
Education, Clinical Skills Center, Clinical skills, Clinical Skills Laboratory.
21
29
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=1
farshad
Jafari
فرشاد
جعفری
700031947532846003564
700031947532846003564
Yes
Mohammad reza
Hakimian
محمدرضا
حکیمیان
700031947532846003565
700031947532846003565
No
Masih
Saburi
مسیح
صبوری
700031947532846003566
700031947532846003566
No