Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
14
9
online
1
fulltext
fa
چگونه عنوان صحیح برای مقاله انتخاب کنیم؟
How to write the correct title?
ساير موارد
other
نامه به سردبیر
Letter to Editor
مقالهای با عنوان تأثیر آموزش توسط همتا نزدیک بر یادگیری مهارت پانسمان در دانشجویان پرستاری در مجله ایرانی آموزش درعلوم پزشکی دوره 14 شماره 8 در 1393 به چاپ رسیده است(1). اینجانب به نویسندگان مقاله بابت انجام چنین کاری تبریک عرض میکنم ولی به نظر میرسد چند نکته برای بهبود کیفیت مقاله فوق قابل ذکر است.
اولین نکته در خصوص عنوان مقاله میباشد. عنوان مقاله اولین بخش یک مقاله است که خوانده میشود باید عنوان مقاله اشتراکاتی با موضوع اصلی تحقیق داشته باشد. به شکلی جذاب جملهبندی شده باشد. نکات مهم در انتخاب عنوان مقاله عبارتند از: عنوان مقاله حتیالامکان باید دقیق و رسا باشد. محقق از به کار بردن اصطلاحات ناآشنا با اختصاری خودداری نماید، عنوان مقاله حتیالامکان باید جمله خاصی باشد که نکات اصلی و عمده موضوع را در بر دارد، به طور معمول (نه همیشه) و در اکثر تحقیقها این چهار نکته در نظر گرفته میشود که میتواند عنوان مقاله نیز باشد. چه چیزی را میخواهیم بررسی کنیم؟ در چه جامعهای (جامعه هدف) در کجا؟ و در چه زمانی؟، عنوان باید فاقد پیشداوری باشد، اگر کلماتی در توصیف ویژگی مطالعه شما نقش کلیدی دارند حتماً در عنوان خود آن را بگنجانید، هیچگاه نباید در عنوان مقاله نتیجه پژوهش را به صورت ثابت شده ذکر نمود(2). در این مقاله در اصل محققین اقدام به بررسی مقایسهای آموزش توسط همتا نزدیک و مربی پرداختهاند. ولی عنوان به درستی ذکر نشده است هرچند مقایسه قبل و بعد در هر دو گروه نیز صورت گرفته است. اما این شیوه تعیین عنوان با توجه به نکات ذکر شده نادرست به نظر میرسد.
نکته بعدی در خصوص تعیین روایی و پایایی ابزار مورد استفاده در مطالعه است. این که در کتاب مرجع اصول و فنون تایلور چگونگی انجام هر پروسیجر شرح داده شده است دلیل بر روایی و پایایی آن برای استفاده در ایران نیست. بهتر بود که محققین محترم ضمن تأیید روایی بر اساس نظر سنجی از اعضای هیأتعلمی، پایایی آن را نیز مورد بررسی قرار میدادند
مخدوشکنندههای زیادی میتواند نتایج تک متغیره ارتباط زیر حیطه مهارت پانسمان و گروه آموزشی را تحت تأثیر قرار دهد و محققین محترم در این مقاله نسبت به این مورد بی توجه بودهاند. زیرا ارتباطهای دیده شده در جدول 2 که بعضی از آنها معنادار نیز میباشند امکان دارد تحت تأثیر سایر عوامل باشند. برای کنترل تأثیر مخدوشکنندهها میتوان از مدل رگرسیون خطی چندگانه برای متغیرهای پیوسته و رگرسیون لجستیک برای متغیرهای کیفی استفاده کرد(3تا5). لذا پیشنهاد میشود با برازاندن یک مدل رگرسیونی چندگانه و کنترل متغیرهای مخدوشگر نتایج در پاسخ به این نامه به سردبیر گزارش گردد. نگارنده بر این عقیده است که بسیاری از روابط دیده شده در جدول دو ناشی از اثر سایر عوامل (متغیرهای مخدوشکننده) میباشد.
ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای آن مجله و محققان محترم، منتظر چاپ این " نامه به سردبیر" و توضیح نویسندگان ارجمند مقاله در خصوص بحثهای ذکر شده هستم.
833
835
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2740-2&slc_lang=fa&sid=1
Abbas
Ghahremanloo
عباس عباسی
قهرمانلو
7000319475328460044874
7000319475328460044874
Yes
عباس عباسی قهرمانلو، دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. abbasi.abbas49@yahoo.com