Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
14
9
online
1
fulltext
fa
رابطه تجربه دوره آموزشی و رویکرد مطالعه عمل فکورانه در دانشجویان پرستاری
The Relationship between Course Experience and Deliberate Practice Study Approach among Nursing Students
ارزشيابي برنامه
Program Evaluation
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: رویکردهای مطالعه شامل افکار و رفتارهای پنهان و آشکاری است که از طریق مداخلات آموزشی میتوان آنها را تغییر داد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تجربه دوره آموزشی و رویکرد مطالعه عمل فکورانه در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت.
روشها: این مطالعه توصیفی- همبستگی در نیمسال دوم سال تحصیلی 93-1392 اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پرستاری ترم سوم، پنجم و هفتم بود. نمونه پژوهش شامل نمونه در دسترس در این مقطع زمانی(187 نفر) بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تجربه دوره آموزشی و پرسشنامه رویکرد مطالعه عمل فکورانه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی(ضرایب همبستگی، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون خطی) استفاده گردید.
نتایج: در نهایت تعداد 123 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. میانگین نمره تجربه دوره آموزشی در بین دانشجویان 02/26±29/122(از مجموع 180نمره) و میانگین نمره رویکرد مطالعه عمل فکورانه دانشجویان 18/17±74/89 (از مجموع 125 نمره) بود. بین تجربه دوره آموزشی و رویکرد مطالعه عمل فکورانه در دانشجویان همبستگی معناداری مشاهده شد (001/0=p و 95/0r=). یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین مؤلفههای پیشبین (تجربه دوره آموزشی و مؤلفههای آن)، تنها مؤلفه استقلال از توان پیشبینی مناسبی برای مطالعه عمل فکورانه برخوردار است (001/0 =p).
نتیجهگیری: باتوجه به رابطه تجربه دوره آموزشی و میزان بهرهگیری از مطالعه عمل فکورانه پیشنهاد میگردد برنامهریزان و مدرسین پرستاری به این مساله توجه بیشتری مبذول نمایند.
Introduction: Approaches to studying include explicit and implicit thoughts and behaviors which could be modified by educational interventions. The purpose of this study was to determine the relationship between course experience and deliberate practice study approach among nursing students in Isfahan University of Medical Sciences.
Methods: This descriptive-correlational study was performed on all the third, fifth and seventh semester undergraduate nursing students of Isfahan University of Medical Sciences in 2013-14 academic years. The participants (n=187) were selected through convenient sampling. Data collection tools were Course Experience questionnaire and Deliberate Practice Study Approach questionnaire. The collected data were analyzed using descriptive and inferential statistics (correlation coefficients, ANOVA, and linear regression analysis).
Results: Ultimately, 123 questionnaires were analyzed. The mean score of course experience was 122.29±26.02 (out of 180), and the mean score of deliberate practice study approach was 89.74±17.18 (out of 125). There was a significant correlation between course experience and deliberate practice study approach (p=0.001, r=0.95). The multiple regression analysis also showed that among predictive components (course experience and its components), only the independent component could appropriately predict deliberate practice study approach (P=0.001).
Conclusion: According to the correlation between course experience and use of deliberate practice study approach, it is suggested that nursing teachers and planners pay special attention to this issue.
تجربه دوره آموزشی, رویکرد مطالعه عمل فکورانه, دانشجویان پرستاری
Course experience, deliberate practice study approach, nursing students
758
766
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2547-2&slc_lang=fa&sid=1
Hamid
Abdi
حمید
عبدی
habdi63@Gmail.com
2722253801
7000319475328460044468
Yes
() PhD Student, Department of Educational Sciences, Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. E-mail: habdi63@gmail.com
حمید عبدی، دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. habdi63@gmail.com
Mohammad Reza
Nilli
محمد رضا
نیلی
habdi63@Gmail.com
2722253801
7000319475328460044469
No
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. E-mail: rezanili41@gmail.com
دکتر محمدرضا نیلی (استادیار)، گروه علوم تربیتی، برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. (rezanili41@gmail.com)