Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
14
7
online
1
fulltext
fa
کیفیت برگزاری ژورنال کلاب دانشکدههای پرستاری ایران
The Quality of Journal Club Implementation in Iranian Nursing Faculties
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: ژورنال کلاب یکی از روشهای کلاسیک آموزش (توانمندسازی) اساتید است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت برگزاری ژورنال کلاب دانشکدههای پرستاری ایران از دیدگاه اساتید انجام گردید.
روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی بود. نمونهگیری به صورت سرشماری از بین اساتید دانشکدههای پرستاری که ژورنال کلاب در آنها در سال1392 اجرا میشد، انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود که روایی و پایایی آن تایید شد. پاسخ به سؤالات بر اساس لیکرت با توجه به سطح مطلوب بودن هر گویه به صورت کاملاً مطلوب، مطلوب، نسبتاً مطلوب، نامطلوب و کاملاً نامطلوب بود. جهت ارائه دادهها از آمار توصیفی استفاده شد.
نتایج: میانگین کل کیفیت برگزاری ژورنال کلابها از دیدگاه اساتید، 34/0±83/1 از 4 نمره یعنی سطح "نسبتاً مطلوب" بود. بهترین کیفیت به ترتیب در حیطه نحوه برگزاری (بعد از اجرا) 53/0±47/2، حیطه سازماندهی و برنامهریزی (قبل از اجرا) 89/0±43/2 و حیطه نحوهی برگزاری(حین اجرا)43/0±08/2 به دست آمد.
نتیجهگیری: با توجه به سطح نسبتاً مطلوب کیفیت برگزاری ژورنال کلاب در دانشکدههای پرستاری، پینشهاد میشود با انجام مطالعات بیشتر در دانشکدههای مختلف، جهت بررسی و افزایش کیفیت ژورنال کلابها اقدام شود.
Introduction: Journal club is one of the classical methods of training instructors. This study aimed at investigating the quality of implementing journal clubs in Iranian nursing faculties from the viewpoints of university instructors.
Methods: This descriptive study was performed on instructors of nursing faculties in faculties of nursing where journal clubs were implemented in 2013-2014 academic years. Participants were selected through the census method. Data collection tool was a research-made questionnaire whose validity and reliability were verified. Five-point Likert scale in terms of desirability (completely desirable, desirable, relatively desirable, undesirable, and completely undesirable) was used for the responses in the questionnaire. Data were analyzed by conducting descriptive statistics.
Results: The mean of the whole quality of journal clubs implementation was 1.83±0.34 out of 4 that is “relatively desirable”. The highest quality was in the implementation domain (post implementation) 2.47±0.53, organizing and planning domain (prior to implementation) 2.43±0.89 and implementation domain (during implementation) 2.08±0.43 respectively.
Conclusion: Given the relatively desirable quality of journal club implementation in nursing faculties it is suggested to carry out more researches in various faculties in order to examine and improve the quality of journal clubs.
کیفیت, ژورنال کلاب, آموزش پرستاری, دانشکده پرستاری
Quality, journal club, nursing education, nursing faculty
605
615
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1455-6&slc_lang=fa&sid=1
Mohsen
Hojat
محسن
حجت
mohsenhojat@yahoo.com
7000319475328460048485
7000319475328460048485
No
Instructor, Department of Nursing, PHD Candidate, Nursing and Paramedical school, Jahrom University of Medical Science, Jahrom, Iran. E- mail: mohsenhojat@yahoo.com
محسن حجت (مربی)، دانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران. (mohsenhojat@yahoo.com)؛
Mahsa
Imanian
مهسا
ایمانیان
mahsaimanian@yahoo.com
7000319475328460048486
7000319475328460048486
No
MSc in nursing, Jahrom University of Medical Science, Jahrom, Iran. E- mail: mahsaimanian@yahoo.com
مهسا ایمانیان، کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران. (mahsaimanian@yahoo.com)
Mahdi
Karimyar Jahromi
مهدی
کریم یار جهرمی
mahdikarimyar310@gmail.com
7000319475328460048487
7000319475328460048487
Yes
()Instructor, Department of Nursing, Nursing and Paramedical school, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran. E-mail: mahdikarimyar310@gmail.com
مهدی کریمیار جهرمی (مربی)، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.