Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1393
4
1
gregorian
2014
7
1
14
4
online
1
fulltext
fa
موانع اجرای آموزش به بیمار در مراقبت های بالینی از دیدگاه پرستاران
Barriers to Patient Education in Clinical Care Viewpoints of Nurses
آموزش باليني
Clinical Teaching
پژوهشی اصیل
Original research article
<div style="BORDER-BOTTOM: #0070c0 3pt solid BORDER-LEFT: #0070c0 3pt solid PADDING-BOTTOM: 1pt PADDING-LEFT: 4pt PADDING-RIGHT: 4pt BACKGROUND: #dbe5f1 BORDER-TOP: #0070c0 3pt solid BORDER-RIGHT: #0070c0 3pt solid PADDING-TOP: 1pt mso-element: para-border-div mso-background-themecolor: accent1 mso-background-themetint: 51"><p class="MsoNormal" style="BORDER-BOTTOM: medium none TEXT-JUSTIFY: inter-ideograph TEXT-ALIGN: justify BORDER-LEFT: medium none PADDING-BOTTOM: 0cm LINE-HEIGHT: normal MARGIN: 0cm 0cm 0pt PADDING-LEFT: 0cm PADDING-RIGHT: 0cm BACKGROUND: #dbe5f1 BORDER-TOP: medium none BORDER-RIGHT: medium none PADDING-TOP: 0cm mso-background-themecolor: accent1 mso-background-themetint: 51 mso-pagination: none mso-border-alt: solid #0070C0 3.0pt mso-padding-alt: 1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt" dir="rtl"><font style="BACKGROUND-COLOR: #dbe5f1"><b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Mitra" FONT-SIZE: 13pt">مقدمه: </span></b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Mitra" FONT-SIZE: 13pt">آموزش به بیمار به عنوان یکی از استانداردهای کیفیت مراقبت پرستاری و از معیارهای اعتباربخشی سازمانهای ارائهدهنده خدمات بهداشتی است که برخی شواهد موجود بیانگر نارسایی در این زمینه است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع آموزش به بیمار در ابعاد مدیریتی، فردی مراقبتی و بیمار و همراهان از دیدگاه پرستاران انجام گردید.</span><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Yagut" mso-bidi-font-size: 12.0pt"><p></p></span></font></p><p class="MsoNormal" style="BORDER-BOTTOM: medium none TEXT-JUSTIFY: inter-ideograph TEXT-ALIGN: justify BORDER-LEFT: medium none PADDING-BOTTOM: 0cm LINE-HEIGHT: normal MARGIN: 0cm 0cm 0pt PADDING-LEFT: 0cm PADDING-RIGHT: 0cm BACKGROUND: #dbe5f1 BORDER-TOP: medium none BORDER-RIGHT: medium none PADDING-TOP: 0cm mso-background-themecolor: accent1 mso-background-themetint: 51 mso-pagination: none mso-border-alt: solid #0070C0 3.0pt mso-padding-alt: 1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt" dir="rtl"><font style="BACKGROUND-COLOR: #dbe5f1"><b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Mitra" FONT-SIZE: 13pt">روشها: </span></b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Mitra" FONT-SIZE: 13pt">این مطالعه توصیفی </span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 13pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"><font face="Times New Roman">–</font></span><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Mitra" FONT-SIZE: 13pt"> مقطعی با مشارکت 271 پرستار شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی جهرم که به صورت سرشماری وارد پژوهش شدند، در سال 1392 انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای بود که پس از تأیید روایی و پایایی به بررسی موانع آموزش به بیمار در سه بعد مدیریتی، فردی مراقبتی و بیمار و همراهان پرداخت. دادهها با محاسبه فراوانی نسبی پاسخها در هر گویه و فراوانی وزنی در بین حیطهها تحلیل شد.</span><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Yagut" mso-bidi-font-size: 12.0pt"><p></p></span></font></p><p class="MsoNormal" style="BORDER-BOTTOM: medium none TEXT-JUSTIFY: inter-ideograph TEXT-ALIGN: justify BORDER-LEFT: medium none PADDING-BOTTOM: 0cm LINE-HEIGHT: normal MARGIN: 0cm 0cm 0pt PADDING-LEFT: 0cm PADDING-RIGHT: 0cm BACKGROUND: #dbe5f1 BORDER-TOP: medium none BORDER-RIGHT: medium none PADDING-TOP: 0cm mso-background-themecolor: accent1 mso-background-themetint: 51 mso-pagination: none mso-border-alt: solid #0070C0 3.0pt mso-padding-alt: 1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt" dir="rtl"><font style="BACKGROUND-COLOR: #dbe5f1"><b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Mitra" FONT-SIZE: 13pt">نتایج: </span></b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Mitra" FONT-SIZE: 13pt">اغلب پاسخدهندگان با نقش بازدارنده هر سه بعد مدیریتی (9/88%)، فردی مراقبتی (52%) و بیمار و همراهان (8/76%) در اجرای برنامه آموزش به بیمار موافق بودند. مهمترین موانع آموزش به بیمار در بعد مدیریتی کمبود وقت به خاطر تراکم بار کاری (1/87%)، در بعد فردی مراقبتی، عدم برنامهریزی آموزش به بیمار در کار روزانه پرستاران به عنوان یک وظیفه (2/64%) و در بعد بیمار و همراهان شناخته نشدن نقش پرستاران به عنوان معلم نزد بیماران و جامعه (3/72%) بود.</span><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Yagut" mso-bidi-font-size: 12.0pt"><p></p></span></font></p><p class="MsoNormal" style="BORDER-BOTTOM: medium none TEXT-JUSTIFY: inter-ideograph TEXT-ALIGN: justify BORDER-LEFT: medium none PADDING-BOTTOM: 0cm LINE-HEIGHT: normal MARGIN: 0cm 0cm 0pt PADDING-LEFT: 0cm PADDING-RIGHT: 0cm BACKGROUND: #dbe5f1 BORDER-TOP: medium none BORDER-RIGHT: medium none PADDING-TOP: 0cm mso-background-themecolor: accent1 mso-background-themetint: 51 mso-pagination: none mso-border-alt: solid #0070C0 3.0pt mso-padding-alt: 1.0pt 4.0pt 1.0pt 4.0pt" dir="rtl"><font style="BACKGROUND-COLOR: #dbe5f1"><b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Mitra" FONT-SIZE: 13pt">نتیجهگیری: </span></b><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Mitra" FONT-SIZE: 13pt">عوامل مدیریتی به عنوان مهمترین بعد موانع آموزش به بیمار شناخته شدند. لذا پیشنهاد میگردد مدیران با اقداماتی نظیر تامین تعداد پرسنل کافی، در اولویت قرار دادن آموزش توسط پرستاران در وظایف روزانه و فرهنگسازی برای پذیرش آموزش از سوی بیماران این امر را در پرستاران ترغیب نمایند.</span><span lang="FA" style="FONT-FAMILY: "B Mitra" FONT-SIZE: 9pt"><p></p></span></font></p></div>
<p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: inter-ideograph TEXT-ALIGN: justify LINE-HEIGHT: normal MARGIN: 0cm 0cm 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: ltr mso-pagination: none"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi">Introduction</span></b><b><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'">: </span></b><i><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi">Patient education is considered as a standard in quality of nursing care. It is counted as an accrediting criterion for the organizations that provide health services. Meanwhile, there are evidences indicating the failure in this area. As a result, this study aimed to determine barriers to patient education in managerial, individual care-giving, as well as patients and caregivers dimensions from nurses’ viewpoints.</span></i><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi"><p></p></span></font></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: inter-ideograph TEXT-ALIGN: justify LINE-HEIGHT: normal MARGIN: 0cm 0cm 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: ltr mso-pagination: none"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi">Methods</span></b><b><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi">: </span></b><i><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi">This descriptive cross-sectional study was conducted on a census sample of nurses working in hospitals affiliated to Jahrom University of Medical Sciences in year 2013 (n=271). Data gathering tool was a researcher-made questionnaire about three categories of barriers to patient education, including “managerial”, “individual care-giving” and “patients and caregivers” obstacles. The validity and reliability of the questionnaire was confirmed. Data was analyzed by calculating frequency of responses to items, and weighted frequencies in each category.</span></i><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi"><p></p></span></font></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: inter-ideograph TEXT-ALIGN: justify LINE-HEIGHT: normal MARGIN: 0cm 0cm 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: ltr mso-pagination: none"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi">Results:</span></b><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi"> <i>Most responders agreed to the barrier role of managerial (88.9%), individual care-giving (52%) and patients and caregivers (76.8%) items in patient education program. The most important barriers were lack of time due to workload (87.1%) regarding management area, lack of patient education planning for nurses in their daily work as a duty (64.2%) regarding individual care-giving area, and the unknown role of the nurses as a teacher to patients and the community (72.3%) regarding patients and caregivers.</i></span><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi"><p></p></span></font></p><p class="MsoNormal" style="TEXT-JUSTIFY: inter-ideograph TEXT-ALIGN: justify LINE-HEIGHT: normal MARGIN: 0cm 0cm 0pt unicode-bidi: embed DIRECTION: ltr mso-pagination: none"><font face="Times New Roman"><b><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-size: 10.0pt">Conclusion</span></b><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi">:</span><span style="FONT-SIZE: 11pt mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-theme-font: major-bidi mso-ascii-font-family: 'Times New Roman' mso-ascii-theme-font: major-bidi mso-hansi-font-family: 'Times New Roman' mso-hansi-theme-font: major-bidi"> <i>Management agents were the most important barriers of patient education. Therefore it is recommended that managers make actions such as taking a sufficient number of personnel, prioritize education by nurses in their daily tasks, and introduce patients with education to make them eager to admit this education and consequently encourage nurses.</i><p></p></span></font></p>
آموزش بیمار, موانع آموزش به بیمار, مراقبت بهداشتی, پرستاری
Patient education, barriers to patient education, health care, nursing care.
332
341
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1458-4&slc_lang=fa&sid=1
ali
dehghani
علی
دهقانی
ali.dehghani2000@gmail.com
7000319475328460041061
7000319475328460041061
Yes
jahrom university of medical scienc
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
marzieh
orang
مرضیه
اورنگ
orang.marzie@yahoo.com
7000319475328460041062
7000319475328460041062
No
jahrom university of medical scienc
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
sareh
abdollahyfard
ساره
عبدالهی فرد
sareh_abdollahyfard@yahoo.com
7000319475328460041063
7000319475328460041063
No
jahrom university of medical scienc
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
ali mohammad
parviniyan nasab
علی محمد
پروینیان نسب
ali_parviniyan@yahoo.com
7000319475328460041064
7000319475328460041064
No
shiraz university of medical scienc
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
mohammad ali
vejdani
محمدعلی
وجدانی
mohammad7287@gmail.com
7000319475328460041065
7000319475328460041065
No
nourth khorasan university of medical scienc
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی