Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1393
5
1
gregorian
2014
8
1
14
5
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر آموزش به روش یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی
Comparing the Effects of Cooperative Learning to Lecture Trainings on the Motivational Beliefs and Self-Regulating Learning Strategies
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: یادگیری خود تنظیمییک رویکرد مهم آموزشی و پژوهشی است که تحت تأثیر باورهای انگیزشی قرار میگیرد. برخی روشهای آموزشی بر باورهای انگیزشی و خود تنظیمیمؤثرتر است. پژوهش حاضر به منظور مقایسه تأثیر آموزش به روش یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمیدر دانشجویان انجام شد.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی در دانشجویان کارشناسی پرستاری و مامایی ترم 6 (50 نفر) در درس مدیریت در نیم سال دوم تحصیلی 89- 1388 دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی 6 جلسهی 2 ساعته اجرا گردید. دانشجویان بر اساس طرح بلوک تصادفی کامل در گروههای آموزشی یادگیری مشارکتی و سخنرانی قرار گرفتند. ابزار سنجش، پرسشنامههای روا و پایای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی MSLQ پینتریچ و دی گروت (Pintrich & De Groot) و مشخصات دموگرافیک بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای تی، من ویتنی، کای اسکوئر، آنالیز واریانس، تحلیل کوواریانس صورت گرفت.
نتایج: میانگین خرده آزمونهای باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمیدر گروه یادگیری مشارکتی به طور معناداری بیشتر از گروه سخنرانی بود (05/0>p) و میانگین اضطراب امتحان در گروه یادگیری مشارکتی به طور معناداری کمتر از گروه سخنرانی بود (05/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه پیشنهاد میشود با بهکارگیری روشهای آموزشی فعال، باعث مشارکت بیشتر دانشجویان در موضوعات آموزشی شده تا زمینه برای افزایش باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمیفراهم گردد.
Introduction: Self-regulating learning is an important educational and research process which is influenced by the motivational beliefs. Some of the educational methods are more effective on the motivational beliefs and self-regulating. This work was accomplished for comparing the effects of cooperative learning method to lecture method on the motivational beliefs and self-regulating learning strategies among students.
Methods: This quasi-experimental research was accomplished on BA students of nursing and midwifery passing their management course in 6th semester in Faculty of Nursing and Midwifery of Mashhad University of Medical Sciences (n=50) during the second semester of 2009-2010 academic years. This course was held for 6 sessions and each session took 2 hours. Students were placed into cooperative learning and lecturing training groups based on random block plan. The measuring tools of the study were the demographic information and Pinterich and Degrout’s (1990) reliable and valid questionnaires for motivational beliefs and self-regulating learning strategies (MSLQ). Data was analyzed using t-tests, Mann-Whitney test, K-Square, variance analyzing and covariance analyzing.
Results: The average of the subscales of motivational beliefs and self-regulating strategies in the cooperative learning group was significantly more than that of lecture group (p<0.05) and the mean of test anxiety in the cooperative learning group was significantly lower than that of lecture group (p<0.05).
Conclusion: With regard to the results of the study, it is suggested apply the active training methods that can ground for more cooperation by students with the educational topics in order to be prepared for increasing motivated beliefs and self-regulating strategies.
سخنرانی, یادگیری مشارکتی, باورهای انگیزشی, راهبردهای یادگیری خود تنظیمی, آموزش پرستاری و مامایی, آموزش دانشجو-محور
Lecturing, cooperative learning, motivated beliefs, self-regulating learning strategies, nursing and midwifery training, student oriented training
393
402
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-46-4&slc_lang=fa&sid=1
Hossein
Karimi Moonaghi1
حسین
کریمی مونقی
KarimiH@mums.ac.ir
7000319475328460041600
7000319475328460041600
Yes
() Associate Professor: Department of Medical Surgical, School of Nursing and Midwifery, and Department of Medical Education, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. Email: karimiH@mums.ac.ir
دکتر حسین کریمی مونقی (دانشیار)، 1- گروه داخلی-جراحی دانشکده پرستاری و مامائی 2- گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانkarimih@mums.ac.ir
Azam
Mohammady
اعظم
محمدی
MohammadyA1@mums.ac.ir
7000319475328460041601
7000319475328460041601
No
M.Sc. in Nursing Education, Department of Medical Surgical, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad. Iran. E-mail: mohamadya871@mums.ac.ir
اعظم محمدی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری، گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. (mohammadya1@mums.ac.ir)؛
AmirReza
SalehMoghaddam
امیر رضا
صالح مقدم
SalehmoghaddamAR@mums.ac.ir
7000319475328460041602
7000319475328460041602
No
Instructor, Department of Management, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. E-mail: salehmoghaddamAR@mums.ac.ir
امیر رضا صالح مقدم (مربی)، گروه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. (salehmoghaddamAR@mums.ac.ir)؛
Hassan
Gholami
حسن
غلامی
GholamiH@mums.ac.ir
7000319475328460041603
7000319475328460041603
No
Instructor, Department of Medical Surgical, School of Nursing and Midwifery, and Department of Medical Education, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. E-mail: gholamih@mums.ac.ir
حسن غلامی (مربی)، 1- گروه داخلی-جراحی دانشکده پرستاری و مامایی 2- گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. (gholamih@mums.ac.ir)؛
Hossein
Karshki
حسین
کارشکی
karshki@gmail.com
7000319475328460041604
7000319475328460041604
No
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, School of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University, Mashhad, Iran. Email: karshki@gmail.com
دکتر حسین کارشکی (استادیار)، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ( karshki@gmail.com)؛
Nazanin
zamanian
نازنین
زمانیان
Zamaniann2@mums.ac.ir
7000319475328460041605
7000319475328460041605
No
M.A. in Educational Management, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. Email: zamaniann2@mums.ac.ir
نازنین زمانیان،کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. (zamaniann2@mums.ac.ir)