Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1392
8
1
gregorian
2013
11
1
13
8
online
1
fulltext
fa
ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدفهای ادراک شده کلاس و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری
The Relationship of Cognitive and Meta-Cognitive Learning Strategies, Perceived Classroom Goal Structure, and Spiritual Intelligence with Academic Achievement among Nursing Students
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: پیشرفت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهای زیادی است. از مهمترین آنها میتوان به راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدفهای ادراک شده کلاس، و هوش معنوی اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدفهای ادراک شده کلاس و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا در سال تحصیلی 92-1391 بود. در کل 180 دانشجو(113 دختر و 67 پسر) به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای استاندارد راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ، ساختار هدفهای ادراک شده کلاس )میدلی( و نسخه فارسی هوش معنوی که توسط عبداله زاده و همکاران روایی و پایایی آن تعیین شده را تکمیل کردند. دادهها با روش رگرسیون گام به گام تحلیل شد.
نتایج: ساختار هدف تبحری (23/0r=)، تفکر انتقادی (37/0r=)، خود نظمدهی فراشناختی (42/0r=) و هوش معنوی (31/0r=) با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشتند (05/0p=). در یک مدل پیشبین، صرفاً خودنظمدهی فراشناختی، تفکر انتقادی و ساختار هدف تبحری توانستند 35 درصد پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کنند. سهم خودنظمدهی فراشناختی بیش از سایر متغیرها بود.
نتیجهگیری: برای افزایش پیشرفت تحصیلی نخست باید به آموزش خودنظمدهی فراشناختی و سپس به آموزش تفکر انتقادی پرداخت و در نهایت باید به فهم درس تأکید کرد تا ساختار کلاس، به ساختار تبحری تبدیل شود.
Introduction: Academic achievement is affected by several variables. They may include cognitive and metacognitive learning strategies, perceived classroom goal structure, and spiritual intelligence. This study aimed to examine the relationship of cognitive and metacognitive learning strategies, perceived classroom goal structure, and spiritual intelligence with academic achievement among nursing students.
Methods: This is a descriptive analytical study of correlation type. The statistical population included all nursing students of Islamic Azad University of Varamin-Pishva Branch in 2012-13 academic years. Totally 180 nursing students (113 female and 67 male) were selected through stratified random sampling. All of them completed the questionnaires including Pinterage motivational strategies of learning, perceived classroom goal structure (Midgley) and Farsi version of spiritual intelligence which its validity and reliability is determined by Abdolahzade et al. Data was analyzed using stepwise regression.
Results: Mastery goal structure (r=0.23), critical thinking (r=0.37), metacognitive self-regulation (r=0.42), and spiritual intelligence (r=0.31) showed a significantly positive relationship with academic achievement (P<0.05). In a predictor model, only metacognitive self-regulation, critical thinking and mastery goal structure predicted 35 percent of academic achievement. The share of metacognitive self-regulation was higher compared to other variables.
Conclusion: In order to increase academic achievement, the first step is to teach metacognitive self-regulation and then critical thinking to the students and finally emphasize on understanding of lessons, to the point that classroom structure would be a mastery structure.
راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، ساختار هدفهای ادراک شده کلاس، هوش معنوی، پیشرفت تحصیلی ، پرستاری
Cognitive Strategies, Metacognitive Strategies, Perceived Classroom Goal Structure, Spiritual Intelligence, Academic Achievement, Nurses.
692
700
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2176-1&slc_lang=fa&sid=1
jamal
ashoori
جمال
عاشوری
jamal_ashoori@yahoo.com
0421915791
7000319475328460035639
Yes