Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
13
7
online
1
fulltext
fa
نگرش دانشجویان رشتههای بهداشت محیط و حرفهای نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال 1391
Attitudes of Environmental Health and Occupational Health Students Toward Their Discipline and Future Career in Qazvin University of Medical Sciences in 2012.
ساير موارد
other
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: افزایش جمعیت دانشآموختگان رشتههای بهداشت محیط و حرفهای و وجود مشکلاتی در جذب بسیاری از آنها در محیطهای کاری باعث افزایش نگرانی دانشجویان این رشتهها نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی آنها شده است. این مطالعه به منظور تعیین نگرش دانشجویان رشتههای بهداشت محیط و حرفهای نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد.
روشها: این تحقیق توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان دو رشته بهداشت محیط و بهداشت حرفهای شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نیمسال اول سال تحصیلی 92- 1391 در دو مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته را در برگرفته و همگی با روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند (156=n). روش گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه دانشگاه مینه سوتای آمریکا، حاوی 17 سؤال با مقیاس طیفی لیکرت بود. دادهها با استفاده از آزمونهای t- test و کای دو مورد تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان رشته بهداشت محیط به رشته تحصیلی و آینده شغلی خود 7/9±7/50 (بر مبنای 85) بود. این نمره در بین دانشجویان رشته بهداشت حرفهای دارای میانگین و انحرف معیار 9/6±3/53 بود. این عدد برای دانشجویان رشته بهداشت حرفهای نزدیک به حد قابل قبول بود، در حالی که در بین دانشجویان رشته بهداشت محیط این نگرش پایین تر از حد قابل قبول بود. میانگین و انحراف معیار نگرش دانشجویان بهداشت محیط در پسران برابر با 4/8±58 و در بین دختران 7/9±7/49 بود. در مورد دانشجویان پسر رشته بهداشت حرفهای میانگین و انحراف معیار نگرش به آینده شغلی 6/7± 3/53 و در بین دختران 7/6±2/53 بود.
نتیجهگیری: میانگین نمرات نگرش دانشجویان رشتههای بهداشت محیط نسبت به آینده شغلی خود پایینتر از حد قابل قبول است بنابراین مسؤولین بایستی نسبت بهایجاد زمینه کار برای این گروه از دانشجویان توجه ویژهای نمایند. اصلاح سر فصل دروس این رشتهها در راستای افزایش توانمندی این گروه از دانشجویان نیز بایستی مورد توجه جدی برنامهریزان قرار گیرد. همچنین آگاهی داوطلبان کنکور از شرایط کاری و زمینههای جذب دانشآموختگان این گونه رشتهها میتواند دیدگاه آنها را در مورد آینده شغلی بهبود بخشد.
Introduction: The raise of environmental and occupational health graduates followed by scarce employment has developed a concern about these disciplines and future career among students. This study was performed with the aim of determining environmental health and occupational health students' attitude toward their disciplines and future career in Qazvin University of Medical Sciences in 2012.
Methods: All environmental and occupational health freshmen of Qazvin University of Medical Sciences studying for a segregated or integrated Bachelor’s Degree in 2012-2013 participated in this descriptive cross-sectional study through census (n=156). The data gathering tool was Minnesota University questionnaire including 17 questions, using a Likert scale. Data were analyzed using t-test and chi-square test.
Results: The mean and standard deviation of environmental students' attitude toward their future career was 50.7±9.7 (out of 85). Also mean and standard deviation of occupational students' attitude was 53.3±6.9. Mean and standard deviation of environmental health students' attitude in men was 58±8.4, But these parameters in women were 49.7±9.7. On the other hand, mean and standard deviation of occupational health students' attitude toward their future career was 53.3±7.6 in men and 53.2± 6.7 in women.
Conclusion: The mean score for attitude of environmental health under investigation toward their discipline and future career was lower than acceptable level which demonstrates lack of desirable attitude toward future career among students. The authorities should pay special attention to creating jobs for these students. Curriculum improvement should also be seriously considered in order to increase the students’ competence. Also, informing students about university disciplines before they take the entrance examination, and supporting the students financially may prove helpful in improving their attitudes.
نگرش دانشجویان، بهداشت محیط، بهداشت حرفهای، رشته تحصیلی، آینده شغلی
Students\' Attitude, Environmental Health, Occupational Health, Discipline, Future Career
541
550
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2032-1&slc_lang=fa&sid=1
Hamzah Ali
Jamali
حمزه علی
جمالی
ghalenoy@gmail.com
7000319475328460034798
7000319475328460034798
Yes
Mehran
Ghalenoei
مهران
قلعه نوی
jamalisadraei@yahoo.com
7000319475328460034799
7000319475328460034799
No