Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1392
2
1
gregorian
2013
5
1
13
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مهارتهای همدلی بر عملکرد همدلانه پزشکان خانواده دانشگاه علوم پزشکی جهرم
The Impact of Empathy Training Workshops on Empathic Practice of Family Physicians of Jahrom University of Medical Sciences
آموزش مهارتهاي ارتباطي
Communication Skills Education
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: همدلی یکی از اجزای مراقبت از بیماران است. اجماع عمومی بر این است که همدلی در ارتباط پزشک و بیمار حیاتی است و بنابراین مقوله مهمی در آموزش پزشکی میباشد، اما چالش اساسی در این است که آیا مهارت همدلی قابل آموزش و یادگیری است؟ هدف از انجام این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مهارت همدلی بر عملکرد همدلانه پزشکان عمومی خانواده است.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1388در دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شد. جامعه پژوهش پزشکان خانواده جهرم و بیماران آنها بود. نمونهگیری پزشکان به روش سرشماری و نمونهگیری بیماران به روش آسان بود. کل پزشکان خانواده وارد مطالعه شدند. به ازای هر پزشک، 5 نفر از بیماران او وارد مطالعه گردیدند، بنابراین در حدود 20 پزشک خانواده. 10 نفر در گروه تجربی و10 نفر در گروه شاهد وارد پژوهش شدند. همچنین 100 بیمار در مرحله قبل از آموزش (50 بیمار از پزشکان گروه تجربی و50 بیمار از پزشکان گروه شاهد) و 100بیمار نیز بعد از آموزش (جمعاً 200بیمار) وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد همدلی جفرسون بود که به روش مصاحبه با بیماران تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمون آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی) وآزمون تی مستقل و تی زوج تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: مقایسه میانگین نمرات عملکرد همدلانه پیشآزمون در گروه شاهد (39/0±83/1) و تجربی(20/0±85/1) تفاوت آماری نشان نداد (673/0p= و 423/0=t). اما مقایسه میانگین و انحراف معیار نمرات عملکرد همدلانه در گروههای تجربی (45/0±95/2) و شاهد (33/0±82/1) بعد از برگزاری کارگاه آموزشی برای پزشکان گروه مورد تفاوت معنادار نشان داد (000/0p= و 19/14=t).
نتیجهگیری: مداخله ما برای آموزش مهارتهای همدلی در ایجاد تغییر قابل ملاحظه در عملکرد همدلانه پزشکان مؤثر بود. همدلی یک مهارت قابل یادگیری و آموزش میباشد.
Introduction: Empathy is a component of patient care. There is general agreement that empathy is crucial in physician-patient relationship and thus an important issue in medical education. We tested whether an empathy training workshop for family physicians could improve their empathic practice rated by patients.
Methods: This was a quasi-experimental pre-test/post-test study and was performed in 2010 in Jahrom University of Medical Sciences. All 20 family physicians in Jahrom were included and divided randomly into two equal groups. To evaluate the practice of family physicians, we assessed their practice through their patients. Five patients from each doctor (using convenient sampling) were polled (total of 100 patients in pre-test and 100 patients in post-test) . Baseline emphatic practice of each doctor was assessed using Jefferson Scale of Patient’s Perceptions of Physician Empathy (JSPPPE). Then, one group of doctors participated in the empathy skills workshop, while the other group did not. One month after the workshop, empathic practice of both groups of doctors was re-assessed. The scores of both groups before and after the communication skills workshop were compared.
Results: The mean scores of emphatic practice of both groups before the workshop (1.85±0.2, 1.83±0.39, out of 5) were compared and the results showed that there was no significant difference between them (p=0.673, t=0.423). There was a significant difference between the mean score of empathic practice in experimental group (2.95±0.45) compared to the control (1.82±0.33) in post-test measurement (p<0.000, t=14.19).
Conclusion: Our training intervention was effective in producing a significant change in family physician's empathic practice as well as the patient's satisfaction. Empathy is a skill that can be acquired by practice.
همدلی، مهارت ارتباطی، عملکرد همدلانه، رضایت بیمار، آموزش، مشاوره، پزشک خانواده
Empathy, Communication Skills, Empathic Practice, Patient Satisfaction, Training, Consultation, Family Physicians
114
122
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-339-7&slc_lang=fa&sid=1
Esmaeil
Managheb
اسماعیل
مناقب
esmanagheb@yahoo.com
7000319475328460030764
7000319475328460030764
Yes
Saaidah
Bagheri
سعیده
باقری
saeideh_medicine84@yahoo.com
7000319475328460030765
7000319475328460030765
No