Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1391
1
1
gregorian
2012
4
1
12
1
online
1
fulltext
fa
چالشهای آموزش پزشکان در برنامه پیشگیری و کنترل دیابت
Challenges of Physicians’ Training Program on Diabetes Prevention and Control
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
Community Based Medicine
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: حدود یک دهه است که پیشگیری و کنترل دیابت در زمره اولویتهای نظام سلامت کشور قرار گرفته است و همزمان دورههای آموزشی برای مجریان برنامه، طراحی و اجرا شده است. مطالعه حاضر با هدف توصیف وضعیت آموزش پزشکان عمومی مراقبتکننده از بیماران تحت پوشش برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت طراحی و اجرا شده است.
روشها: مطالعه حاضر یک تحلیل کیفی محتوا از نوع مرسوم بوده است. دادهها با انجام مصاحبههای بدون ساختار با هشت نفر از برنامهریزان مدیریت دیابت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسؤولان بهداشت و درمان استان اصفهان، و شش نفر از پزشکان عمومی شاغل در واحدها و مراکز دیابت این استان انجام شد. مشاهدات و یادداشتهای متعدد در عرصه، اسناد و مدارک موجود و یادداشتهای فنی، دیگر منابع جمعآوری داده را تشکیل دادند. از تحلیل دست نوشتهها، واحدهای معنایی،کدها، مقولهها و تمهای اصلی به دست آمد. برای اعتبار نتایج از تلفیق منابع و روشهای جمعآوری داده، مشاهدات مستمر در عرصه، بازنگری متعدد فرایند تحلیل توسط پژوهشگر و تیم تحقیق استفاده شد.
نتایج: یافتههای حاصل از آنالیز کیفی دادهها منجر به ظهور سه تم و شش زیر تم شامل 1)آموزش فاقد ساختار، با زیر تمهای عدم استمرار آموزش اولیه پزشکان جدیدالورود و فقدان بازآموزی، 2) صلاحیت ناکافی پزشک، با زیر تمهای دانش ناکافی و عدم موفقیت در جلب اعتماد بیمار و همکار و 3) موانع اثربخشی آموزش، با زیرتمهای چالشهای برنامهریزی و نظارت ناکافی بر فرایند آموزش پزشک گردید
نتیجهگیری: علیرغم اهمیت نقش پزشکان مراکز بهداشتی درمانی در مدیریت دیابت، نتایج مطالعه حاضر نشان دادکه آموزش این پزشکان با کاستیهای قابل توجهی روبرو است
Introduction: Diabetes Prevention and Control has become among the nation's health system priorities in recent decade. Meanwhile, educational programs for executives have been designed and implemented. Tha aim of this study was to describe the situation of training of general practitioners who care diabetiv patients under National Diabetes Prevention and Control Program.
Methods: This study is a qualitative content analysis (the conventional type). Data gathering was done through unstructured interviews with eight of diabetes management planners in the Ministry of Health and Medical Education as well as officials of the health system in Isfahan, and six general practitioners working in diabetes centers in Isfahan province. Observations and several field notes as well as existing records, documents, and technical notes were other sources of data collection. After manuscript analysis, meaning units, codes, categories, and key themes were achieved. The strategies for results validation included triangulation of data collection sources and methods, continuous observations in the field, and supervision and review of the analysis process by research team.
Results: Three major themes and six sub-themes were emerged through qualitative data analysis. Major themes were (1) unstructured education including sub-themes of lack of continuous primary training among freshmen and lack of retraining for physicians (2) inadequate physician's competence including sub-themes of inadequate knowledge, and lack of success in earning patients and colleagues' trust (3) barriers to effective education including sub-themes of planning-related challenges, inadequate supervision on physician training process.
Conclusion: Despite the importance of physician roles in diabetes management in health care centers, findings showed their education is faced with significant shortcomings.
آموزش پزشکی، بیماری مزمن، اداره دیابت، آموزش دیابت، ارتقای کیفیت
Medical education, chronic illness, diabetes management, diabetes education, quality improvement.
19
32
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-101-2&slc_lang=fa&sid=1
Parvaneh
Abazari
پروانه
اباذری
abazari@modares.ac.ir
7000319475328460024835
7000319475328460024835
No
Zohre
Vanaki
زهره
ونکی
vanaki_z@modares.ac.ir
7000319475328460024836
7000319475328460024836
Yes
Issa
Mohammade
عیسی
محمدی
mohamade@modares.ac.ir
7000319475328460024837
7000319475328460024837
No
Masoud
Amini
مسعود
امینی
m_amini@med.mui.ac.ir
7000319475328460024838
7000319475328460024838
No