Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1389
11
1
gregorian
2011
2
1
10
5
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش مبتنی برآموزههای دینی بر فعالیت بدنی سالمندان
Effect Of Faith-Based Education On Physical Activity On The Elderly
ساير موارد
other
ساير موارد
other
مقدمه: به منظور تقویت انگیزه و بهبود نگرش افراد سالمند در زمینه فعالیت بدنی منظم و مستمر، کاربرد روشها و الگوهای مختلف آموزش اثربخش، اجتناب ناپذیراست. آموزههای معنوی، قادر به ارتقای انگیزه سالمندان برای تحرک بیشتراست. این پژوهش باهدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی برآموزههای دینی بر فعالیت بدنی سالمندان و مقایسه آن با آموزش معمول (بدون محتوای دینی) انجام گرفت. روش: پژوهش نیمه تجربی از انواع کارازمایی میدانی در دو گروه مداخله (45 نفر) و شاهد (53 نفر) از سالمندان عضو کانون بازنشستگی کشوری اصفهان در سال 1389 انجام شد. محتوای آموزشی برانگیزنده فعالیت بدنی مشتمل بر دو نوع مبتنی بر آموزههای دینی و نوع معمول تهیه و در دوگروه استفاده گردید. با استفاده از پرسشنامه طراحی شده مشتق از پرسشنامه معتبر معیار فعالیت بدنی سالمندان (PASE)، فعالیت بدنی سالمندان در دو گروه،قبل و بعد از مداخله آموزشی ارزیابی شد. نتایج: قبل از مداخله آموزشی، نمره فعالیت بدنی گروه مداخله 98/197±15/873 و گروه شاهد 85/269±15/864 بود که تفاوت آماری معناداری نداشت. پس از مداخله آموزشی، نمره فعالیت بدنی گروه مداخله 88/262±09/944 و گروه شاهد 03/259±60/930 شدکه تفاوت آماری معنادار نسبت به قبل داشت، (043/0P= گروه مداخله و 045/0=P گروه شاهد) ولی نسبت به یکدیگر با وجود تفاوت ناچیز، از نظر آماری معنادار نبود. نتیجهگیری: پس از هر دو نوع آموزش سطح فعالیت بدنی سالمندان ارتقا یافت و آموزش مبتنی برآموزههای دینی در مقایسه با آموزش معمول تفاوت واضحی در پیامد نداشت.
Introduction: In order to improve the motivation and attitude of the elderly for regular and continuous physical activity, it is inevitable to use methods and models of effective education. Spiritual doctrine can improve the elderly's motivation for activity increase. This study was performed to assess the effect of faith-based education on physical activity and compare that with routine education (non faith- based) on the elderly in 2011. Methods: A quasi-experimental field trial study was done on a number of the elderly of Isfahan pensioners in two random groups: control) 53 sample) and experiment (45 sample). The educational content was prepared in two kinds of faith- based and routine education. The researcher-made questionnaire whicht was derived from a valid questionnaire _ physical activity scale for elderly ( PASE) _ was used to estimate the elderly's physical activity before and after the educational intervention in the two groups. Results : Before the educational intervention, the physical activity score for the experiment group was 873.15±197.98 and for the control group, it was 864.15±269.85, which were not statistically significant (P=0.853). After the intervention , the score for the experiment group was 944.09± 262.88 and for the control group, it was 930.60±259.03.This showed a statistically significant differences .( P =0.043 in the experiment group and P=0.045 in the control group) , but despite a little difference , there was statistically no significant differences between the groups . Conclusion: The level of elderlies physical activity improved after two kinds of education and faith based teaching hadn't obvious differences in outcome than routine education
سا لمند, فعالیت بدنی, آموزش,آموزههای دینی
Elderly , physical activity, education , faith based teaching
1281
1288
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1159-1&slc_lang=fa&sid=1
Reza
Ishaghi
سیدرضا
اسحاقی
eshaghi@med.mui.ac.ir
7000319475328460090573
7000319475328460090573
No
Sayed Ahmad
Mahmoudian
سید احمد
محمودیان
a_mahmoudian@ med.mui.ac
7000319475328460090574
7000319475328460090574
No
Ramin
Asgarian
رامین
عسگریان
r_asgarian@resident.mui.ac.ir
7000319475328460090575
7000319475328460090575
Yes
Ayatollah
Sohrabi
آیتاله
سهرابی
sohrabi @med.mui.ac.ir
7000319475328460090576
7000319475328460090576
No