Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1389
11
1
gregorian
2011
2
1
10
5
online
1
fulltext
fa
مقایسه تدریس به روش آموزش بر مبنای حل مسأله و سخنرانی به منظور آموزش درس رژیم درمانی 1 به دانشجویان رشته تغذیه
Comparing The Effect Of Teaching Based On Problem Solving Method Versus Lecturing Method Regarding First Diet Therapy Course For Students Of Nutritional Science
شيوه هاي آموزش
Teaching Methods
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: با توجه به اهمیت یادگیری درس رژیم درمانی 1 برای دانشجویان رشته تغذیه، روش و چگونگی ارائه این درس اهمیت مییابد. لذا هدف از مطالعه حاضر مقایسه دو روش مختلف تدریس بر روی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان در زمینه مباحث درس رژیم درمانی 1 میباشد. روشها: مطالعه نیمهتجربی حاضر بر روی 49 نفر از دانشجویان ترم 5 رشته تغذیه در دو نیمسال مختلف 88-87 در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد (25 نفر در گروه شاهد و 24 نفر در گروه تجربی). در گروه تجربی پس از ارائه اصول تئوری هر مبحث یک نمونه مطالعه موردی مرتبط با همان مبحث نیز بررسی میشد، درحالیکه در گروه شاهد صرفاً از روش سخنرانی به همراه نمایش اسلاید استفاده شد. میزان آگاهی دانشجویان با استفاده از تست پیشآزمون-پسآزمون و مهارت عملی دانشجویان با استفاده از مطالعه موردی بررسی گردید و بر این اساس از صفر تا 20 نمرهدهی شد. تجزیه و تحلیل تمام دادهها با استفاده از نرمافزار (SPSS) انجام شد. جهت مقایسه میانگین نمرهها در هر دورگروه از آزمون آماری t زوجی استفاده شد. نتایج: میانگین نمره آگاهی در پسآزمون در گروه تجربی بیشتر بود (5/4±5/16) در مقابل (5/4±0/13). میانگین نمره مربوط به مهارت عملی دانشجویان در حل مطالعه موردی پس از روش آموزش بر مبنای حل مسأله 0/5±5/13و پس از تدریس به روش صرفاً سخنرانی به همراه اسلاید (5/5±5/17) بود. (04/0=P). نتیجهگیری: تدریس درس رژیم درمانی 1 به روش آموزش بر مبنای حل مسأله در افزایش نمره کلی آگاهی و مهارت عملی دانشجویان مؤثرتر بود. پیشنهاد میشود در ارائه این مبحث مهم از دروس کارشناسی تغذیه حتماً از روش آموزش بر مبنای حل مسأله استفاده شود.
Introduction: while learning of the first diet therapy course is one of the most important issues, its teaching methods are important too. We aimed to compare the effect of teaching based on problem solving method versus lecturing method regarding first diet therapy course for students of nutritional science. Methods: This semi-experimental study was undertaken on 49 students of nutritional science in two semesters during 2008-2009 (25 students in the case group and 24 students in the control group). Similar sections were taught for both groups. The case group were taught using problem solving method, while control group were taught by lecturing with slide presentation. Pre-test and post-test evaluations were used to assessment of students' knowledge. Students' skill was evaluated by case study. The values were pointed between 0 to 20. Data analysis was done by SPSS software. Results: The mean of knowledge scores in post-test were significantly higher in the case group (16.5±4.5 vs. 13.0±4.5). The scores regarding the students' skill were 13.5±5.0 after teaching based on problem solving method and 17.5±5.5 after lecturing method (P=0.04). Conclusion: Teaching the " diet therapy I course" using problem solving technique was more successful than lecturing method for enhancing students' knowledge and skills. Considering this method for nutritional science student is recommended.
رژیم درمانی 1, تغذیه, آموزش بر مبنای حل مسأله, سخنرانی
first diet therapy course, nutrition, teaching based on problem solving method,
1093
1101
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-480-3&slc_lang=fa&sid=1
Leila
Azadbakht
لیلا
آزادبخت
azadbakht@hlth.mui.ac.ir
7000319475328460090648
7000319475328460090648
Yes
Fahimeh
Haghighatdoost
فهیمه
حقیقت دوست
f_haghighatdoost@yahoo.com
7000319475328460090649
7000319475328460090649
No
Ahmad
Esmaillzadeh
احمد
اسماعیل زاده
esmaillzadeh@hlth.mui.ac.ir
7000319475328460090650
7000319475328460090650
No