Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1389
10
1
gregorian
2011
1
1
10
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه خودارزشیابی، ارزشیابی همتا و ارزشیابی مدرس بالینی در فرآیند ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان مامایی
Comparison of Self, Peer, and Clinical Teacher Evaluation in Clinical Skills Evaluation Process of Midwifery Students
ساير موارد
other
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: برای قضاوت در مورد عملکرد، نیاز به طیف گوناگونی از منابع اطلاعاتی است و صاحبنظران در مورد به کارگیری گروههای ارزشیابی برای تعیین میزان دستیابی دانشجویان به اهداف یادگیری تأکید دارند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه خودارزشیابی، ارزشیابی همتا و ارزشیابی مدرس بالینی در فرآیند ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان مامایی در اتاق زایمان بیمارستان فاطمیه و امام حسین (ع) دانشگاه علوم پزشکی شاهرود صورت گرفته است.
روشها: در پژوهش حاضر که یک مطالعه توصیفی مقطعی است، تعداد 85 دانشجوی مامایی سال آخر به صورت نمونهگیری در یک مقطع زمانی انتخاب و به سه صورت دانشجو، گروه همتا و مدرس بالینی مورد ارزشیابی قرار گرفتند. میزان مهارتهای بالینی آنان با استفاده از پرسشنامه محققساختهای که شامل دو بخش ارزشیابی مهارتهای عمومی و مهارتهای اختصاصی بود، مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافتهها توسط نرمافزار SPSS توسط آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه و توکی انجام شد.
نتایج: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، میانگین و انحراف معیار امتیاز خودارزشیابی، ارزشیابی همتا و ارزشیابی مدرسین بالینی از مهارتهای بالینی عمومی به ترتیب 46/0±21/4 و 28/0±21/4 و 47/0±97/3 بود. میانگین و انحراف معیار امتیاز خودارزشیابی، ارزشیابی همتا و ارزشیابی مدرسین بالینی از مهارتهای بالینی اختصاصی به ترتیب 54/0±91/3، 27/0±87/3 و 41/0±66/3 بود. آزمون آماری آنالیز واریانس تفاوت معناداری را در مهارتهای بالینی عمومی و اختصاصی و کل بین سه نوع ارزشیابی نشان داد.
نتیجهگیری: با توجه به اختلاف نمرات روشهای مختلف ارزشیابی، خودارزشیابی و ارزشیابی همتا را میتوان به عنوان روشی مکمل با سایر روشهای ارزشیابی از جمله ارزشیابی مدرس در سنجش عملکرد بالینی دانشجویان منظور کرد.
Introduction: In order to have a precise judgment on performance, a variety of data resources are needed. In this regard, experts emphasize on employing different assessment groups for determining achievement of learning objectives by students. This study was performed to compare self, peer, and teacher evaluation in the process of midwifery students' clinical skills evaluation at delivery room of Fatemieh and Imam Hossein Hospitals affiliated to Shahrood University of Medical Sciences.
Methods: In this descriptive cross sectional study, 85 senior midwifery students were selected and evaluated by 3 methods of self, peer, and clinical teacher evaluation. Their clinical competencies were assessed using a researcher made questionnaire including two parts of general and specific skills evaluation. Data were analyzed by SPSS software using one-way analysis of variance and Tukey.
Results: The mean and standard deviation of the self-evaluation, peer evaluation, and clinical teacher’s evaluation of general clinical skills were 4.21±0.46, 4.21±0.28, and 3.97±0.47, respectively. Considering specific clinical skills, the mean and standard deviation of self-evaluation, peer evaluation, and evaluation by clinical teachers were 3.91±0.54, 3.87±0.27, and 3.66±0.41, respectively. Analysis of variance revealed a significant difference among three methods of evaluation considering general and specific clinical skills.
Conclusion: With regard to scores dissimilarity in different assessment techniques, self-evaluation and peer evaluation could be considered as supplementary methods for other evaluation methods in the evaluation of students' clinical performance.
خودارزشیابی، ارزشیابی همتا، ارزشیابی مدرس، مهارتهای بالینی، دانشجویان مامایی، اتاق زایمان
Self-evaluation, peer evaluation, teacher evaluation, clinical skills, midwifery students, delivery room.
333
339
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-544-1&slc_lang=fa&sid=1
Guiti
Atash Sokhan
گیتی
آتشسخن
gitiatashsokhan @yahoo.com
700031947532846008568
700031947532846008568
Yes
Nahid
Bolbol Haghighi
ناهید
بلبل حقیقی
b.bolbolhaghighi@yahoo.com
700031947532846008569
700031947532846008569
No
Hossein
Bagheri
حسین
باقری
baghe_h1@yahoo.com
700031947532846008570
700031947532846008570
No
Hossein
Ebrahimi
حسین
ابراهیمی
h_ebrahimi43@yahoo.com
700031947532846008571
700031947532846008571
No