Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1390
9
1
gregorian
2011
12
1
11
5
online
1
fulltext
fa
روایی سازه و پایایی ابزارهای ارزشیابی امتحان پایان دوره تحصیلی دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد
Construct Validity And Reliablity Of Evaluation Tools For Midwifery Students At The Final Examination In Mashhad School Of Nursing And Midwifery
ارزشيابي برنامه
Program Evaluation
ساير موارد
other
مقدمه: عملکرد نامطلوب مراقبین زایمانی یکی از علل مهم مرگ مادران است. فقدان یک ابزار عینی، امکان ارزیابی سیستماتیک و معتبر را در امتحانات بالینی پایان دوره مامایی کاهش میدهد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی ابزارهای سنجش و ارزیابی در امتحان جامع پایان دوره تحصیلی دانشجویان مامایی انجام شد. روشها: در این مطالعه همبستگی مهارتهای دانشجویان مامایی در 4 حیطه امتحانی (زایشگاه، درمانگاه زنان، مراقبتهای دوران بارداری، و بهداشت مادر و کودک) مطابق ابزارهای ارزشیابی امتحان جامع پایان دوره موجود در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در تیرماه 89 بررسی شد. 31 دانشجو (22 نفر دانشجوی ترم 8، و 9 نفر دانشجوی ترم 6 مامایی) در طی 5 روز متوالی توسط دو ممتحن ارزیابی گردیدند. روایی محتوی با استفاده از نظرات کارشناسان تعیین شد. جهت بررسی روایی سازه از مقایسه میانگین نمرات کسب شده در هر حیطه امتحانی و میانگین نمره کل دانشجویان در ترمهای بالا و پایین (ترمهای 8 و6) محاسبه شد. برای اندازه گیری شاخص روایی از فرمول لاوشه استفاده شد. همچنین برای بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج: وجود تفاوت معنادار آماری بین میانگین نمره کل دانشجویان ترم 8 با دانشجویان ترم6 در امتحان جامع پایان دوره تحصیلی به میزان 26 درصد، وجود روایی سازه در فرمهای ارزشیابی دانشجویان مامایی را بر طبق تعریف کالج سلطنتی زنان و مامایی در این آزمون اثبات میکند (01/0p=). ضرایب آلفای کرونباخ متوسط تا بالا (51/0-83/0) در هر حیطه امتحانی بیانگر وجود همسانی درونی در ابزارهای ارزشیابی موجود است. روایی محتوی نیز با شاخص روایی بالا (8/0) محاسبه شد. کمترین و بیشترین پایایی ارزیابان به ترتیب 82/0 و 5/73 درصد با تعریف معیارهای ارزش هر نمره مطابق تعاریف دانشگاه سین سیناتی تعیین شد. نتیجهگیری: ابزارهای ارزشیابی امتحان جامع پایان دوره کارشناسی مامایی در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد به عنوان فرمهای معتبر و پایا برای ارزیابی دانشجویان در زمان دانشآموختگی توصیه میشوند.
Introduction: Inappropriate performance of delivery care team is one of the most important causes of maternal mortality. Lack of objective tools, reduces the opportunity for a systematic valid evaluation in clinical examinations. Therefore, this study investigated the reliability and validity of assessment tools in comprehensive final examination of midwifery students at the end of their education (at the time of graduation). Methods: In this correlational study, founded on existing evaluation tools for final comprehensive exam in Mashhad School of Nursing and Midwifery, students’ skills in 4 areas of examination (delivery room, gynecological unit, pregnancy care, and maternal and child’s health) were assessed (July 2010). Thirty one students (22 students of 8th and 9 students of 6th semester of midwifery BSc program) were evaluated within 5 consecutive days by 2 examiners. Content validity was determined by field experts. Mean scores achieved in each area of examination were compared in order to appraise construct validity as well as total mean score of students of senior and junior semesters (8 and 6). Alpha Cronbach coefficient was used for reliability analysis. Results: A significant difference of 26 percent between total mean score of students studying at 8th semester with that of students studying at 6th semester in comprehensive final examination, proved the construct validity in evaluation forms of midwifery students based on Royal College of Gynecology and Midwifery Definition in this examination (p=0.01). There was an average to high Cronbach’s Alpha coefficient (0.83 - 0.51) in each area of examination which reveals an internal consistency within the evaluation tools. Content validity was also high (0.8). The lowest and highest reliability of evaluators determined to be 0.82% and 73.5% respectively, according to definitions characterized by Cincinnati University. Conclusion: The tools used for evaluating midwifery students at the final examination in Mashhad School of Nursing and Midwifery met reliability and construct validity criteria and are recommended to be used for evaluationg midwifery students for graduation.
روایی, پایایی, ابزار ارزشیابی, ارزشیابی, دانشآموختگان, مهارتهای بالینی
Validity, reliability, evaluation tools, evaluation, undergraduate, clinical skills.
485
495
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-904-2&slc_lang=fa&sid=1
Nahid
Jahani Shoorab
ناهید
جهانی شوراب
jahanishn@mums.ac.ir
7000319475328460091101
7000319475328460091101
Yes
Mashhad University of Medical Sciences. Mashhad, Iran
، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Nahid
Golmakani
ناهید
گلمکانی
golmakanin@mums.ac.ir
7000319475328460091102
7000319475328460091102
No
Mashhad University of Medical Sciences. Mashhad, Iran
، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Seyed Reza
Mazluom
سید رضا
مظلوم
mazlomr@mums.ac.ir
7000319475328460091103
7000319475328460091103
No
Mashhad University of Medical Sciences. Mashhad, Iran
، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Kobra
Mirzakhani
کبری
میرزاخانی
mirzakhanik@mums.ac.ir
7000319475328460091104
7000319475328460091104
No
Mashhad University of Medical Sciences. Mashhad, Iran
، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Sedighe
Azhari
صدیقه
اظهری
azharis@mums.ac.ir
7000319475328460091105
7000319475328460091105
No
Mashhad University of Medical Sciences. Mashhad, Iran
، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Afsaneh
Navaiyan
افسانه
نوائیان
navaiyana@mums.ac.ir
7000319475328460091106
7000319475328460091106
No
Mashhad University of Medical Sciences. Mashhad, Iran
، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد