Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1390
11
1
gregorian
2012
2
1
11
7
online
1
fulltext
fa
موانع تغییر برنامههای درسی دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی
The Obstacles To Curriculum Change In Higher Education: Viewpoints Of Faculty Members Of Shahid Beheshti University And Shahid Behehsti Medical University
برنامه ريزي درسي
Curriculum Development
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: برنامهدرسی، جوهره هر نظام آموزشی محسوب شده و کارآمدی، کیفیت و اثربخشی آن نظام را تضمین میکند. تغییر در این برنامهها به منظور تأمین نیازهای اجتماعی و انعکاس آخرین دستآوردهای علمی از جمله ضروریات محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع تغییر برنامههای درسی در دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی و اجرا گردید. روشها: پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. از بین اعضای هیأتعلمی رسمی دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی 130 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق اجرای پرسشنامه محققساخته که شامل 30 سؤال در 5 حیطه موانع حرفهای انگیزشی، درون دانشگاهی، برون دانشگاهی و اقتصادی بوده با استفاده از مقیاس 5 ارزشی لیکرت صورت گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران و پایایی آن با آلفای کرونباخ 88/0 مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل آماری دادهها با استفاده از آمارتوصیفی و آمار استنباطی شامل؛ آزمونهای t تک نمونهای، آزمون رتبهبندی فریدمن، و t مستقل انجام شد. نتایج: آزمون t تک گروهی نشان داد که از دیدگاه هر دو گروه تمامی گویههای طراحی شده، جزو موانع تغییر محسوب میشوند. آزمون فریدمن اولویتبندی پنج زمینه مورد بررسی را از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشگاه شهید بهشتی به ترتیب: موانع دروندانشگاهی، موانع بروندانشگاهی، موانع اقتصادی/مالی، موانع انگیزشی/انسانی و موانع حرفهای/شغلی؛ و از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ترتیب: موانع دروندانشگاهی، موانع بروندانشگاهی، موانع اقتصادی/مالی، موانع حرفهای/شغلی و موانع انگیزشی/انسانی نشان داد. نتیجهگیری: با در نظرگرفتن موانع تغییر، راهکارهایی چون برگزاری کارگاههای آموزشی مناسب در مورد تغییر و بازنگری برنامههای درسی، ایجاد یک ساختار متناسب با تفویض اختیار بازنگری برنامههای درسی و نهادینه کردن آن در دانشگاه، تأمین و تخصیص بودجه کافی برای پیشبرد برنامههای درسی اعضای هیأتعلمی در فرایند تغییر و بازنگری در برنامههای درسی دانشگاهی، جهت رفع موانع پیشنهاد میشود.
Introduction: Curriculum in higher education plays a key role and can affect the efficiency, quality and effectiveness of the educational system. It is important to change curricula for meeting social needs and reflecting the latest scientific achievements. The present study aims to identify barriers to change curricula in Shahid Beheshti University and Shahid Behehsti Medical University. Methods: In this descriptive-survey study, a sample of 130 faculty members from the above-mentioned universities was randomly selected through multi level cluster sampling method. Data was collected by using a researcher-made questionnaire, with 30 items related to 5 areas of main obstacles in curriculum change. The validity of the questionnaire was determined by curriculum studies scholars the reliability was calculated 0.88 by using the alpha correlation. Data was analysed using descriptive and inferential statistics including sample T-test, independent T-test and Friedman test according to the variables. Results: One sample T- test showed that both groups had considered all the designed items as the barriers to curriculum change. Friedman test prioritized five areas studied from the perspective of the faculty members of Shahid Beheshti University as internal barriers, external barriers, economic & financial barriers, motivational & human barriers, and professional & career barriers and from the view point of faculty members of Shahid Beheshti Medical University as internal barriers, external barriers, economic & financial barriers, professional & career barriers, and motivational & human barriers. Conclusion: According to the barriers to change, strategies such as holding appropriate workshops and reviewing the curricula, creating a structure that will delegate reviewing the curricula and will institutionalize it in university and providing adequate funding to promote faculty members curricula in the process of change and reforming academic curricula are recommended for the elimination of the barriers.
بازنگری برنامهدرسی,تغییر برنامهدرسی, دانشگاه شهید بهشتی, دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
Change barriers, Curriculum change, Faculty members’ viewpoints.
768
778
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-842-1&slc_lang=fa&sid=1
Kourosh
Fathi Vajargah
کورش
فتحی واجارگاه
kouroshfathi@hotmail.com
7000319475328460091188
7000319475328460091188
Yes
Mohammad
Jamali Tazehkand
محمد
جمالی تازه کند
mhm.jamali@gmail.com,
7000319475328460091189
7000319475328460091189
No
Hamed
Zamanaimanesh
حامد
زمانیمنش
hzm64@yahoo.com,
7000319475328460091190
7000319475328460091190
No
AliReza
Youzbashi
علیرضا
یوزباشی
ayouzbashi@gmail.com
7000319475328460091191
7000319475328460091191
No