Iranian Journal of Medical Education
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
Iranian Journal of Medical Education
Medical Sciences
http://ijme.mui.ac.ir
70
journal70
1608-9359
1735-8892
10.48305
fa
jalali
1384
9
1
gregorian
2005
12
1
5
2
online
1
fulltext
fa
دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نسبت به عوامل موثر در ارزشیابی استاد
Students’ Opinion on Factors Affecting Faculty Evaluation in Jondishapoor Medical University
پژوهشی اصیل
Original research article
مقدمه: شناخت نظرات دانشجویان در مورد ارزشیابی استاد و عوامل مؤثر بر آن و همچنین اطلاع از دیدگاههای آنها در مورد روند اجرایی و اثربخشی ارزشیابی استاد میتواند برنامهریزان را با نقاط قوت و ضعف آن در دانشگاه آشنا و امکان اصلاح و بهبود کیفیت آن را فراهم نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین نظرات دانشجویان در مورد عوامل مؤثر در ارزشیابی استاد در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.
روشها: در مطالعهای توصیفی، 423 نفر از دانشجویان دانشگاه مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای پایا و روا مشتمل بر 64 سؤال بسته بود. پرسشنامهها در محل دانشکدهها توزیع و جمعآوری گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS، به صورت درصد فراوانی، میانگین و آزمون مجذور کای و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: شصت و پنج و هشت دهم درصد دانشجویان، ارزیابیهای دانشجویی را یک منبع معتبر و قابل اعتماد میدانند و اعتقاد دارند دانشجویان در بیان نظراتشان درباره اساتید خود صداقت دارند. قدرت بیان و روش تدریس استاد با میانگین 05/4 به عنوان مهمترین عامل در تدریس مؤثر و موفق استاد معرفی شده است. با اندکی تفاوت، توان علمی و اخلاق و رفتار استاد با دانشجویان در اولویتهای بعدی قرار دارند. بین نظرات دختران و پسران و دانشجویان با معدل تحصیلی بالا و پایین در ارتباط با عوامل مؤثر در ارزشیابی استاد تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: هر سه ویژگی حرفهای، علمی و فردی استاد با اندکی تفاوت در ارزشیابی استاد توسط دانشجو مهم تلقی شده است. جمعبندی نتایج تحقیقات انجام شده در کشور در این زمینه و بهرهبرداری از نتایج حاصل در جهت تدوین پرسشنامه و روند اجرای ارزیابیها میتواند در اصلاح اشکالات سیستم ارزشیابی و استاندارد نمودن آن کمک شایانی نماید.
Introduction: Gathering students’ viewpoints about teacher evaluation, its effective factors and its process, can identify the strength and weaknesses of teacher evaluation and provide the possibility to improve its quality. The aim of this study was to determine the viewpoints of students about the factors affecting evaluation of teaching in Jondishapour Medical University.
Method: In a descriptive study 423 students were studied using a valid and reliable questionnaire including 64 closed questions. The questionnaires were distributed and gathered at the schools of Medical University. The data was analyzed by SPSS software using frequency distribution, mean, chi2 and Pearson correlation coeficient.
Results: Sixty five point eight percent of students believed that students were a valid and reliable source for teacher evaluation and they were truthful in their opinions. The verbal skills and teaching methods of the faculty member were introduced as the most important factors of effective teaching with the mean of 4.05. With a little difference, scientific ability, ethical issue, and behavior with students were in next priorities. No significant difference was observed between male and female students and between high mean score and low mean score students in regard to effective factors in teaching evaluation.
Conclusion: The three professional, scientific and personal characteristics of faculty members were considered important with some small differences. A study on different researches on teacher evaluation is recommended to use the results for designing a more appropriate questionnaire and evaluation process. This can make a considerable help regarding the improvement of teacher evaluation system.
ارزشیابی استاد، دانشجویان، عوامل مؤثر، دیدگاه.
Teacher evaluation, Students, Effective factors, Opinion.
101
110
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-117&slc_lang=fa&sid=1
Abdolhossein
Shakurnia
عبدالحسین
شکورنیا
7000319475328460016590
7000319475328460016590
Yes
Mohammad esmaeel
Motlagh
محمداسماعیل
مطلق
7000319475328460016591
7000319475328460016591
No
Ali reza
Malayeri
علیرضا
ملایری
7000319475328460016592
7000319475328460016592
No
Abdolalreza
Jouhanmardi
عبدالرضا
جهان مردی
7000319475328460016593
7000319475328460016593
No
Hossein
Komaili Sani
حسین
کمیلی ثانی
7000319475328460016594
7000319475328460016594
No