TY - JOUR JF - IJME JO - Iranian Journal of Medical Education VL - 12 IS - 11 PY - 2013 Y1 - 2013/2/01 TI - Developing an Assessment Tool for Nursing Students` General Clinical Performance TT - طراحی ابزاری جهت ارزشیابی عملکرد عمومی دانشجویان پرستاری N2 - مقدمه: ضرورت وجود ابزارهایی معتبر، پایا و عینی یکی از مسائلی است که همواره در مطالعات مرتبط با ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری مورد تأکید قرار گرفته است. اما اعتقاد بر این است که ابزارهای موجود عموما اعتبار و اعتماد لازم را نداشته و به نحو صحیح قادر به ارزشیابی عملکرد‌های دانشجویان طی کارآموزی نمی‌باشند. این مطالعه با هدف طراحی ابزاری معتبر و پایا جهت ارزشیابی عملکرد بالینی عمومی دانشجویان پرستاری صورت گرفته است. روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش روش شناسی می‌باشد که در سال 1390 در دانشگاه‌های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهر تهران انجام شد. طی انجام این پژوهش ابتدا عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری تعریف شد. سپس از طریق مصاحبه با مدرسین و مرور گسترده متون، ابعاد و گویه‌های ابزار مشخص گردیدند. پس از آن روان‌سنجی ابزار صورت گرفت. در بررسی اعتبار از اعتبار صوری (با نظر متخصصین و محاسبه نمره تأثیر آیتم) و اعتبار محتوا (با تظر متخصصین و محاسبه نسبت اعتبار محتوا و شاخص اعتبار محتوا) استفاده شد. پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ و پایایی بین گروهی محاسبه گردید. نتایج: ابتدا با توجه به تعریف عملکرد بالینی (عملکردهایی که در نقش‌های مختلف دانشجوی پرستاری و محیط‌های بالینی گوناگون دارای کاربرد می‌باشد)، ابعاد و گویه‌های ابزار تعیین و ابزار اولیه طراحی شد و نظرات مدرسین در مراحل مختلف طراحی و روان‌سنجی ابزار، اعمال گردید. نمره تأثیر آیتم گویه‌ها برابر با 5/1 و بالاتر، نسبت اعتبار محتوا 54/0 و بالاتر، شاخص اعتبار محتوا در هر گویه 80/0 و بالاتر و برای کل ابزار 94/0 بود. همسانی درونی ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ کل برابر 99/0 بود که در هر بعد نیز به طور جداگانه تعیین شد. پایایی بین گروهی نیز با میزان 89/0=r مناسب بود. نتیجه‌گیری: ابزار طراحی شده با اعتبار و پایایی مناسب حمایت گردید و در صورت به کارگیری می‌تواند شرایط انجام یک ارزشیابی مناسب را برای دانشجویان پرستاری فراهم سازد. SP - 877 EP - 887 AU - Pazargadi, Mehrnoosh AU - Ashktorab, Tahereh AU - Alavimajd, Hamid AU - Khosravi, Sharareh AD - KW - clinical assessment tool KW - clinical education KW - clinical evaluation KW - nursing student UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2182-fa.html ER -