TY - JOUR JF - IJME JO - Iranian Journal of Medical Education VL - 19 IS - 0 PY - 2019 Y1 - 2019/4/01 TI - Standardization of Morning Reports in Internal Medicine Department at Kashan University of Medical Sciences TT - استاندارد‌سازی فرایند گزارش‎ صبحگاهی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی کاشان N2 - مقدمه: گزارش‎ صبحگاهی ازکاربردی‎ترین روش‎های آموزش بالینی است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت موجود گزارش‎ صبحگاهی گروه ‎داخلی دانشگاه علوم‎ پزشکی کاشان به منظور شناسایی نقاط ضعف و آموزش استاندارد‌سازی این فرآیند مهم آموزشی انجام شد. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در گروه آموزشی داخلی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 94 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق‌ساخته بر اساس استانداردهای آموزش بالینی تدوین شده توسط حوزه‎ی معاونت ‎آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‎ پزشکی بود. ابتدا با حضور در گزارش‎ صبحگاهی و نظرسنجی از کارآموزان، کارورزان و دستیاران گروه نقاط ضعف شناسایی شد. نمونه گیری به‎صورت سرشماری از تمام فراگیران بخش داخلی در زمان مطالعه انجام شد (شامل 15 کارآموز، 6 کارورز و9 دستیار). سپس نحوه‎‎ی برگزاری صحیح گزارش‎ صبحگاهی به اعضای هیأت‌علمی با روش سخنرانی آموزش داده‎ شد. پس از آموزش مجدداً با همان پرسشنامه نظرسنجی به عمل آمد و میزان تغییر در رعایت استانداردهای آموزشی قبل و بعد از تغییرات بررسی گردید. داده‎ها با استفاده آزمون‌های Chi-square test و Fisher's exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: استانداردهایی که افزایش رعایت کامل آن‎ها پس از مداخله معنا‎دار بود عبارتند از: رعایت کامل "بحث مرحله به مرحله" (001/0>p)، "طرح تشخیص افتراقی" (001/0=p)، "بحث در مورد آزمایش‎های تشخیصی" (001/0>p)، "بحث در مورد رویکرد سیستماتیک" (005/0=p)، "بحث در مورد تصاویر رادیولوژی" (002/0=p)، "ایجاد موقعیت مناسب برای ارتباط استادان با فراگیران " (004/0=p)، "توجه به حضور و غیاب فراگیران " (001/0=p)، "، ارتباط چشمی استادان با شرکت‌کنندگان" (042/0=p). نتیجه‌گیری: آموزش اعضای هیأت‎علمی گروه داخلی در زمینه‎ی گزارش‎ صبحگاهی، در استاندارد نمودن آن تأثیر داشت و می‎توان با استمرار آن در جهت ارتقای کیفیت و انطباق بیش‎تر با استانداردها حرکت کرد. SP - 90 EP - 100 AU - Zamani, Batool AU - Momen-Heravi, Mansooreh AU - Vakili, Zarichehr AD - Kashan University of Medical Sciences KW - Morning report KW - standardization KW - educational department KW - department of internal medicine UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4696-fa.html ER -