TY - JOUR T1 - Evaluation of Educational Departments of Kashan Shahid Beheshti Teaching Hospital TT - ارزشیابی گروه‌های آموزشی بیمارستان آموزشی شهید بهشتی کاشان JF - IJME JO - IJME VL - 17 IS - 0 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4380-fa.html Y1 - 2017 SP - 43 EP - 53 KW - Evaluation KW - educational department KW - clinical education KW - standard N2 - مقدمه: بهبود کیفیت آموزش پزشکی از مسائل اصلی نظام آموزش پزشکی کشور است. یکی از استراتژی‌ها برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی ارزیابی وضعیت موجود و شناسایی نقاط ضعف است. هدف از مطالعه حاضر ارزشیابی گروه‌های آموزشی بر اساس استانداردهای آموزش بالینی در راستای طرح تحول آموزش و بسته اعتباربخشی، در بیمارستان آموزشی شهید بهشتی کاشان بود. روش‌ها: این مطالعه مقطعی در بیمارستان آموزشی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 95 بر روی 210 کارآموز و کارورز انجام گرفت. نمونه‌گیری به روش سرشماری و ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته مبتنی بر استانداردهای آموزش‎بالینی تدوین شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‎پزشکی بود. نظرات کارآموزان و کارورزان در مورد انطباق برنامه‌های آموزشی راند، گراند راند وگزارش‎ صبحگاهی گروه‎های‎آموزشی کودکان، داخلی، جراحی‎‎عمومی، قلب، عفونی، مغز‎و‎اعصاب و جراحی‎ اختصاصی با استانداردهای آموزش‎بالینی بررسی شد. نتایج: بیش‌ترین میزان مطلوبیت راند از دیدگاه کارآموزان مربوط به گروه عفونی(3/77 %) و قلب (7/66%) و از دیدگاه کارورزان گروه عفونی (60%) و مغز و اعصاب (40%) بود. بیش‎ترین میزان مطلوبیت گراند ‎راند با توجه به دیدگاه کارآموزان و کارورزان مربوط به گروه عفونی (به ترتیب 7/86 % و 80%) بود. هم‎چنین بیش‎ترین میزان مطلوبیت گزارش‎ صبحگاهی با توجه به دیدگاه کارآموزان وکارورزان مربوط به گروه عفونی (به‎ترتیب 7/46 % و80%) بود. نتیجه‌گیری: با توجه به وضعیت نیمه‎ مطلوب برنامه‎های آموزشی اکثر گروه‎ها باید با برگزاری کارگاه‎های آموزشی در زمینه آموزش بالینی، اعضای هیأت‌علمی را با موضوعات جدید آموزش‎پزشکی و استانداردهای آموزش ‎بالینی آشنا نموده وآنها را به رعایت این استانداردها ترغیب نمود. هم‌چنین گروه‎ها باید با رفع نقاط ضعف برای رسیدن به وضعیت مطلوب تلاش کنند. M3 ER -