%0 Journal Article %A Najafi, Mostafa %A Mollabashi, Roya %A Ghazavi, Zahra %A Najafi, Mohammad kazem %A Mousavi, Arefeh %T Comparing the Use of Video Clips and Traditional Methods for Teaching Schizophrenia: Perspective of Students %J Iranian Journal of Medical Education %V 17 %N 0 %U http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4308-fa.html %R %D 2017 %K Psychiatry, teaching methods, learning, movie, schizophrenia, %X مقدمه: روش‌های نوین آموزشی در افزایش کیفیت آموزش و رضایت‌مندی مخاطب، مؤثر است. هدف این پژوهش معرفی روش تدریس با استفاده از "فیلم و کلیپ آموزشی" در تدریس اسکیزوفرنی و بررسی دیدگاه دانشجویان روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت آن در مقایسه با روش سنتی بود. روش‌ها: دراین پژوهش نیمه تجربی، 101 نفر دانشجوی روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 به صورت نمونه در دسترس(سرشماری) انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده به دو گروه آموزش سنتی (47 نفر)و آموزش با استفاده از "فیلم و کلیپ آموزشی"(54نفر) تقسیم شدند. ابزارپژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان آموزش پزشکی و روانپزشکی و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ (92/.=α) تأیید شد. پس از تدریس اسکیزوفرنی به دو روش پرسشنامه تکمیل شد و دیدگاه‌های دو گروه نسبت به روش تدریس بررسی شد. داده‌های با استفاده از آزمون های تی مستقل و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: 60 نفر زن و 41 نفر مرد شرکت کردند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان 24سال بود. علی‌رغم افزایش میانگین نمرات در برخی آیتم‌ها، تنها در تسلط علمی مدرس (64/0, t= 005/0p=)، تازه و جذاب بودن وسیله آموزشی (7/3, t= 0001/0p=) و مناسب‌تر بودن بسته‌ی آموزشی در مقایسه با روش سنتی نگارش جزوه (7/1, t= 005/0p=) تفاوت معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: رضایت دانشجویان از روش سخنرانی در فهم مطالب و استقبال از شیوه‌های نوین یادگیری در امر تدریس، نشان‌دهنده اثربخشی روش سنتی و لزوم ارتقای آن با روش‌های تلفیقی است. برای تأیید یا عدم تأیید نقش استفاده از فیلم در آموزش به دانشجویان روانپزشکی به پژوهش‌های بیش‌تری نیاز است. %> http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4308-fa.pdf %P 400-408 %& 400 %! %9 Original research article %L A-10-87-3 %+ Isfahan University of Medical Sciences %G eng %@ 1608-9359 %[ 2017