TY - JOUR JF - IJME JO - Iranian Journal of Medical Education VL - 1 IS - 1 PY - 2000 Y1 - 2000/6/01 TI - WHERE IS HERE, WHAT AM I?DESIGNING, IMPLEMENTATION AND EVALUATION OF AN INTRODUCTION TO CLINICAL CLERKSHIP COURSE FOR MEDICAL STUDENTS* TT - اینجا کجاست؟ وظیفه من چیست؟ طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آزمایشی آشنایی با دوره بالینی برای دانشجویان پزشکی N2 - .مقدمه: محیط آموزش بالینی برای دانشجویان پزشکی نسبت به محیطهای قبلی ناآشناست. به نظر می‌رسد تدوین برنامه‌ای مبتنی بر نیازهای واقعی دانشجویان برای آشنا ساختن آنها با محیط جدید به مشارکت بیشتر دانشجویان و افزایش بازده آموزشی آنها منجر شود. روشها: ابتدا نیازهای آموزشی دانشجویان در دوره بالینی، با نظرخواهی از دانشجویان سال اوّل بالینی و استادان با تجربه، مشخص گردید و در قالب برنامه دو روزه‌ای که محتوای آن برمبنای نیازها تدوین شده بود، به صورت سمینار ارائه شد. در پایان درمورد مؤثر بودن قسمتهای گوناگون برنامه از دانشجویان برنامه نظرخواهی شد. یافته‌ها: علیرغم اختیاری بودن شرکت در سمینار، اکثر شرکت‌کنندگان تا پایان برنامه شرکت فعال داشتند و رضایت آنان از قسمتهای مختلف برنامه درحد مطلوب بود. بحث: باتوجه به مشارکت فعال دانشجویان در فرآیند طراحی و اجرای برنامه و رضایت آنان از شرکت در دوره آزمایشی، به نظر ما این برنامه، ورود دانشجویان به محیط بالینی را تسهیل و مهارتهای اوّلیه لازم برای کار بالینی تا حدودی تقویت کرد. ولی به برنامه‌هایی با مدت بیشتر و مطالب تخصصی تری نیاز است. گرچه دوره‌ آموزشی نشانه‌شناسی عملی عهده‌دار چنین رسالتی است، امّا ضعف دانشجویان هنگام شروع دوره بالینی در این مهارتهای اوّلیه، عدم کفایت دوره را اثبات می‌کند. هماهنگی تمام مسؤولان درگیر در آموزش بالینی برای طراحی یک دوره مقدمات بالینی ضروری به نظر می‌رسد. SP - 26 EP - 30 AU - Haddadgar, Arash AU - Joshan, Reza AU - Changiz, Tahereh AU - Shams, Behzad AU - Yousefy, Alireza AD - KW - Clerkship KW - Learning Environment UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-91-fa.html ER -