TY - JOUR T1 - Pharmacy Students’ Attitude In Tabriz University Of Medical Sciences Toward Using Computerized Simulations In Teaching TT - بکارگیری روش شبیه‌سازی رایانه‌ای در آموزش درس فارماکولوژی داروسازی: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز JF - IJME JO - IJME VL - 11 IS - 4 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1138-fa.html Y1 - 2011 SP - 308 EP - 317 KW - Attitude KW - Education KW - Teaching method KW - Pharmacology KW - Computerized simulation KW - Pharmacy students N2 - مقدمه: استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای یکی از روش‌های جدید آموزش در علوم پزشکی است ولی تاکنون مطالعه‌ای در مورد بکارگیری این روش در آموزش فارماکولوژی در ایران انجام نیافته است. هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه دانشجویان داروسازی پیرامون آموزش فارماکولوژی به کمک شبیه‌سازی رایانه‌ای بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد30 نفر دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در سال تحصیلی 88-87 واحد فارماکولوژی عملی را انتخاب نموده بودند وارد شدند. بخشی از درس با نرم‌افزارهای شبیه‌سازی رایانه‌ای تدریس گردید. در پایان دوره نظرات دانشجویان با پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته اخذ گردید. داده‌ها با آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نمره رضایت کلی دانشجویان از بکارگیری شبیه‌سازی رایانه‌ای 21/0±51/3 بود. کمک نرم‌افزارها به فهم بیشتر دروس نظری فارماکولوژی بیش از 75 درصد ارزیابی گردید. میزان یادگیری و مشارکت فعال دانشجویان به ترتیب 76 و 82 درصد بیشتر از جلسات برگزار شده در آزمایشگاه بود. حدود 80 درصد دانشجویان داروسازی شرکت‌کننده در پژوهش، خواستار ارائه 25 الی50 درصد فارماکولوژی عملی با این شیوه بودند. میانگین نمره رضایت‌مندی از روش ارزیابی پایان دوره نیز 24/0±54/3 به دست آمد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بکارگیری شبیه‌سازی رایانه‌ای میزان یادگیری و مشارکت فعال دانشجویان و فهم دروس تئوری فارماکولوژی را ارتقا می‌دهد. به نظر می‌رسد می‌توان روش آموزش این درس را بازنگری نموده و بخشی را با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی ارائه داد. M3 ER -