TY - JOUR T1 - Factors Affecting The Needs Assessment In Continuing Medical Education: Presenting A Practical Guideline For Selecting Models And Techniques TT - مؤلفه‌های مؤثر در نیازسنجی برنامه‌های آموزش مداوم: ارائه راهنمای کاربردی برای انتخاب و بکارگیری الگوها و فنون نیازسنجی JF - IJME JO - IJME VL - 9 IS - 4 UR - http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1096-fa.html Y1 - 2010 SP - 321 EP - 330 KW - Need assessment KW - Continuing medical education KW - Need assessment model KW - Need assessment technique N2 - مقدمه: پراکندگی منابع نیازسنجی آموزشی از یک طرف، و وجود معایب و مزایای متفاوت برای هر یک از الگوها و فنون نیازسنجی از طرف دیگر، انتخاب یک روش مناسب، دقیق و معتبر نیازسنجی را مشکل نموده است. این مطالعه با هدف طراحی و تدوین یک راهنمای عملی در خصوص انتخاب الگو و فن نیازسنجی با توجه به منابع علمی، تجارب جهانی و امکانات کشوری صورت گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی در دو مرحله انجام شد: در مرحله اول، تهیه راهنمای کاربردی با جمع‌آوری مطالعات صورت گرفته در مورد مؤلفه‌های مؤثر با مرور مستندات چاپی و الکترونیک و بحث گروهی متمرکز، این مولفه ها تعیین و راهنمای کاربردی تدوین شد. در مرحله دوم، نظرات دبیران آموزش مداوم دانشگاه‌های علوم پزشکی در مورد راهنمای تهیه شده از طریق پرسشنامه کتبی انجام شد. اطلاعات در نرم‌افزار SPSS وارد و با استفاده از آماره‌های توصیفی و آزمون t و مجذور کای، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت، راهنمای نهایی تهیه شده با استفاده از نظرات نمونه‌های پژوهش تکمیل گردید. نتایج: مؤلفه‌های مؤثر بر انتخاب الگوها و فنون نیازسنجی عبارت بودند از: سطح نیازسنجی، هدف نیازسنجی، گروه هدف (نوع، تعداد و پراکندگی)، نوع نیاز، تعریف نیاز، منابع (مالی و انسانی، زمان و...). راهنمای کاربردی نیازسنجی، با توجه به مؤلفه‌های پیش‌گفت، در هشت بخش و بطور گام به گام برای راهنمایی مجریان نیازسنجی طراحی گردید. در ارزشیابی راهنما از دید دبیران آموزش مداوم، 5/87 درصد پاسخ‌دهندگان محتوای کلی راهنما را شفاف و روشن و 2/87 درصد آن را کاربردی ارزیابی کردند. پنجاه درصد پاسخ‌دهندگان، مطالعه راهنما را برای بهره‌برداری، کافی، و بقیه آموزش راهنما را در یک جلسه حضوری، ضروری دانستند. نتیجه‌گیری: با توجه به نظرات ارائه شده، می‌توان از راهنمای تدوین شده در نیازسنجی آموزش مداوم بهره جست. این بهره‌گیری و استفاده، نیاز به آموزش استفاده‌کنندگان در زمینه محتویات راهنما دارد. M3 ER -